Lakka kuoriutuu irti (weathering)

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Lakka kuoriutuu irti (weathering)

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki » La 09.12.2017 13:59

Koska tätä on näköjään mahdoton googlata, niin koitetaan kysyä joltain. Olen juuri laittamassa paneelirajauksia erääseen sotilasajoneuvoon ja olen ensin lakannut pohjan öljyväreistä tehtyä litkutusta (eli sitä rajausta) varten. Öljyvärejä olen ohentanut taiteilijan tärpätillä. Nyt on käynyt niin, että se pirun lakka lähtee irti paneelilitkutusta tehdessä tai tarkemmin sanottuna niitä rajoja korjatessa. Mikähän tuon voi sitten aiheuttaa? Lakkakerros kuivui noin 12-13h. Lähes joka paikassa neuvotaan aina ensin laittamaan alle satiini tai kiiltolakkakerroksen. Ei nyt oikein tunnu toimivan, mutta kun tietäisi, että missä vika. Tuollaista ei ole tapahtunut, kun olen laittanut litkua pelkästään maalikerroksen päälle. Akryylit eivät toki välttämättä pidä öljylitkuista, kun ne on ohennettu muulla kuin vedellä, mutta ei näköjään pidä tuo lakkakaan. Lakkana käytin AK:n gloss varnishia.

En tosiaan tiedä, että mikä tässä nyt mättää. Luulisi noiden eri tarvike valmistajien ohenteiden olevan loppujen lopuksi samaa tavaraa, kuin taiteijatarvike vastaavat. Hinnassa vaan on iso ero. Vai oliko kuivumisaika liian lyhyt lakassa...en tiedä.
Modern cars - they all look like electric shavers.

Pahvivalmiste

Re: Lakka kuoriutuu irti (weathering)

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste » La 09.12.2017 23:24

Veikkaan kuivumisaikaa. Luin jostain, että vaikka akryylituotteiden vesi haihtuu todella nopeasti, sideaineiden kuivuminen voi kestää pari päivää. Sovelsin tätä, kun maalasin vesiliukoisilla öljyväreillä akryylipohjustukseen (so. odotin pohjamaalin kuivan ainakin sen kaksi vuorokautta). Jos/kun olet maalannut ennen lakkausta, voi myös alla oleva maali olla periaatteessa vielä märkää. Itselleni on tullut ongelmia varsinkin silloin, kun olen käyttänyt glaze mediumia (Vallejo, akryyli) - sen kuivumisaika on paljon pidempi kuin vedellä tai jollain muulla jatkeella ohennetun maalin. Päälle vedetty lakka on kuivuessaan rypistynyt ja repinyt maalipintoja auki...

Toinen vaihtoehto on, että lakka ei tykkää tärpätistä (tai se imeytyy lakan läpi ja alla oleva maali ei tykkää siitä). Nämä näin äkkiseltään tulivat mieleen.

Gorkiporki

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki » Ke 13.12.2017 17:30

Tuota kuivumisaikaa veikattiin muuallakin, kun asiaa kyselin. Kuulemma AK:n lakan pitäisi kuivua ainakin 24h. Seikka, jota ei kätevästi mainita ainakaan pikkupulllojen etiketissä.

Josku

Viesti Kirjoittaja Josku » To 14.12.2017 22:23

Tervehdys,

Ilmeisesti maalipinta oli kynäruiskulla maalattu?

Itsellä on ollut samantapaisia ongelmia. Maali tahtoo kuoriutua erityisesti terävistä kulmista pois pin washin puhdistuksessa. Tapahtuu sekä purkista emaliwasheilla tai itsetehdyllä öljyväriwashilla. Tärpätin merkillä ei tunnu olevan merkitystä, samaa tapahtuu Ammo odorless thinnerillä ja merkittömällä taiteilijan hajuttomalla tärpätillä.

Monissa ohjeissa neuvotaan siivoamaan pin wash pumpulipuikolla. Muutamat oppirahat maksaneena, tärpätillä kyllästetty pumpulipuikko tuntuu aiheuttavan liikaa mekaanista rasitusta ruiskutetulle lakka/maalipinnalle. Ongelmaa voi kiertää hieman käyttämällä sivellintä pumpulipuikon sijaan.
Tamiyan akryylit kuulemma kestävät mekaanista rasitusta paremmin, kuin esimerkiksi vallejo/ammo/AK maalit.

Alla linkki, jossa on muutama erinomainen vinkki pienoismalliguru Michael Rinaldilta - noin 19 minuutin kohdalla on puhetta washeista, itse bongasin tuosta, että pin washin voi "maalata" öljyväreillä litkutuksen sijaan jolloin välttyy siivoamiselta. Suosittelen katsomaan!

https://www.youtube.com/watch?v=oE_9XijaHP8

T: Johannes

Gorkiporki

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki » Pe 15.12.2017 18:57

Juu, ruiskulla on maalattu. Itselläni ei ole nyt ollut ongelmia niiden pintojen kanssa, joissa ei ole suojalakkaa. Aika hyvin nuo GW:n ja Vallejon maalit tuntuvat kestävän yksinkin. Toki pinnat ovat kuivuneet ainakin viikon ennen litkutuksia. Siistimisen teen itse siveltimellä. Puikko tuntuu olevan vähän turhan raaka maalipinnoille.

En aikaisemmin kokeillut laittaa ansin lakkaa, kun yleisesti ottaen en pidän lakoista. Kyllähän se parantaa sen litkun leviämistä, mutta tämä eka kerta päättyi huonosti, joskin malli ei mennyt onneksi pilalle. Voisi toki testata uudestaan johonkin pitkällä kuivumisajalla.

Täytyypä katsoa tuo video jossain välissä, kiitos siitä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”