"muiden" muovien muokkauskelpoisuus?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Avatar
rpr
Viestit: 366
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

"muiden" muovien muokkauskelpoisuus?

Viesti Kirjoittaja rpr » Ma 13.08.2018 15:01

Olisiko kokemuksia, miten muokattavissa/käsiteltävissä seuraavat materiaalit ovat:
(maalauksen, leikkelyn/hionnan, liimailun, greenstuffauksen jne. suhteen)

1. Reaperin bones -kumimuovi

2. PVC-figuurit

3. (tuntemattomat) hieman pehmeähköt lelumuovit (erilaiset tyypilliset mistä tehdään lasten lelufiguja/vast.)

Avatar
ile
Viestit: 1371
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: "muiden" muovien muokkauskelpoisuus?

Viesti Kirjoittaja ile » Ti 14.08.2018 10:34

rpr kirjoitti:
Ma 13.08.2018 15:01
Olisiko kokemuksia, miten muokattavissa/käsiteltävissä seuraavat materiaalit ovat:
(maalauksen, leikkelyn/hionnan, liimailun, greenstuffauksen jne. suhteen)

1. Reaperin bones -kumimuovi
Pohjamaalaus: pohjamaalaa mieluummin käsin. Itse olen pohjamaalannut myös spraylla ilman oireita, mutta niin paljon ja niin pahoja oireita on raportoitu, ettei spraymaalaamista enää kehtaa suositella. Firman omien ohjeiden mukaan ei pohjamaalia tarvitse itse asiassa ollenkaan. Omien kokemusteni mukaan pohjamaali on hyväksi muiden maalien tarttumiselle, ja lisäksi kalpean valkoisten ukkojen detaljeja on vaikea nähdä ilman ensimmäistä, kattavaa maalikerrosta. Lisäksi washit eivät tahdo tarttua edes ekaan maalikerrokseen. Pinta on niin sileä.

EHDOTTOMASTI PESE JA HARJAA UKOT KUNNOLLA ENNEN POHJAMAALAAMISTA! Olen jopa upottanut ukot paljaaltaan pensselipesuun ja harjannut pehmenneen pinnan, jotta kiiltävät pinta saisi vähän karheutta ja huokoisuutta.

Maalaus: käytä maalauksessa ihan tavallisia maaleja, washeja jne. Ihmisillä on erilaisia näkemyksiä Bonesin "maalaustuntumasta". Varsinkin ohuet osat joustavat jopa pensselin painosta, mikä saattaa muuttaa esim. kuivaharjauksen tulosta. Detaljeja ei ole ihan samassa tarkkuudessa kuin kovamuovissa tai metallissa, joten niiden esiin poimiminen eri tekniikoilla on asteen työläämpää. Jälleen seikka, joka kannattaa pitää mielessä erityisesti washaamisessa ja kuivaharjauksessa.

Lakkaus: Lakkauskin käsin - tai ei ollenkaan, koska maalipinta ei kovin helposti kulu/irtoa. Spraylakka saattaa aiheuttaa muutoksia vinyylin päälle vedetyssä maalipinnassa. Älä käytä.

Leikkely: leikkautuu veitsillä. Hyvin terävillä veitsillä. Jos käytät voimaa, huolehdi leikkaussuunnan säilymisestä. Kumi voi "viettää" veitsen terän kulman suuntaan.

Hionta: ei oikein hioudu ollenkaan. Olen nähnyt hiottuja valusaumoja, joissa hioja on ollut tyytyväinen tulokseen, mutta minä en olisi. Älä koita hioa.

Poraus: porautuu aika hyvin. Hiukan poranterä työntää reunoja erilleen, eli kun terän vetää pois, kolo voi olla himpun verran tiukempi kuin poranterän läpimitta. Mutta pinnausrautalanka työntää reunat samaten erilleen, eli tuloksena on tiukka pinnaus. Jossain tosi ohuissa osissa tästä voi koitua vaivaa. Tuoreet/terävät poranterät luultavasti toimivat aavistuksen käytettyjä paremmin.

Liimailu: pikaliima pelkästään. Tarkista, että liimaa kaikkia muoveja. GW:n omaa pikaliimaa en ole kokeillut. Gorillat ja Scotchin merkit pitävät hyvin, mutta minä kyllä karheuttaisin pinnat ensin ja sittenkin vielä pinnaisin. (Teen samaa kovamuovisillekin.)

Greenstuffaus: stuffi pitää, mutta itse mieluusti pinnaan rautaa tueksi, ja toki sileät pinnat kannattaa karheuttaa ennen stuffin painamista kiinni. (Tässä karheutuksessa viilaus saattaa toimia.)

Yleinen ongelma bonesissa on ohuiden aseiden taipuisuus, mikä haittaa maalausta, käyttötuntumaa ja jopa ilmettä. Ohjeista huolimatta kuumavesikäsittelyllä suoristaminen ei ole pitävä ratkaisu. Olen itse leikannut melkein kaikki tällaiset aseet irti ja pinnannut bitsiboksista kovamuoviset tilalle.

Bones on yleisesti hyväksi koettu materiaali isommille ukoille. En ihmettele, miksi Bonesin D&D/Pathfinder-sarjan ukot ovat käytännössä 35-40mm korstoja, ja esim. kääpiöilläkin on tosi pelkistetty skulpti. Normi 28mm tai 25mm ihmiset alkavat olla materiaalin detaljitason alarajalla, ja esim. puolituisen kokoisia ukkoja saa maalata aika varovasti, detaljeja etsisksellen ja korostellen. Ongelma korostuu Reaperin 90-luvun klassikkoskulpteissa, joista on tehty bones-versiot. Sen sijaan rotat, elukat, hyönteiset ja laumat maalautuvat mun mielestäni kivasti, vaikka pieniä ovatkin. Yleisesti ottaen bonesissa on mielestäni hyvä hinta/laatu-suhde, mutta pienemmissä ja detaljoiduissa ihmisissä ja humanoideissa on huonouksia.

Lelumuovit: pitkälti sama kuin bones.

-ile

Avatar
The Captain
Valvoja
Viestit: 12667
Liittynyt: Ke 07.08.2002 15:07
Paikkakunta: Kouvola

Re: "muiden" muovien muokkauskelpoisuus?

Viesti Kirjoittaja The Captain » Ti 14.08.2018 18:59

rpr kirjoitti:
Ma 13.08.2018 15:01
2. PVC-figuurit
Tämähän on erittäin laaja käsite, joka kattaa koko joukon tuotteita pehmoisista lautapelifiguista ihan "oikeisiin" figuihin ja todennäköisesti myös niihin lasten lelusotilaisiin.

Valusaumojen poistaminen PVC:stä on hanurista. Mitä pehmeämpi PVC, sitä hanurimmasta. Rapsuttelen näitä terävällä veitsellä (suosin jonkin verran kaarevaa terää tavanomaisen suoran X-acton sijasta), jatkan siistimistä timanttiviilalla (Prismasta saa kelvollisen setin noin viitosella) ja lopuksi hienolla hiekkapaperilla, kunnes on todettava, että parempaa ei enää synny. Kova PVC, jota esim. Conan- ja Mythic Battles -lautapelien figut ja Privateer Pressin Warmachine/Hordes -PVC-figut ovat, on suhteellisen siedettävää käsiteltävää, mutta esim. PP:n Undercity- ja Widower's Wood -lautapelien pehmoisen peeveeceen kanssa tulee aika paha mieli.

PVC:tä on helpohko käsitellä lämmöllä. PVC pehmenee melkoisesti jo kuuman hanaveden alla, mutta ilman kunnollista lämpötilan vaihtelua (esim. kiehuvasta vedestä jääveteen) saattaa palata liian helposti alkuperäiseen muotoonsa, eli banaanin muotoisten miekkojen suoristuksessa kannattaa lämmittää ja kylmentää ihan rohkeasti. Keittely myös puhdistaa figujen pinnan epäpuhtauksista, vaikka tuppaankin vielä harjaamaan ne fairy-vedessä. Huom. Figua kannattaa pidellä kiehuvassa vedessä jollakin kättäpidemmällä, mutta on huomioitava, että pehmenevään muoviin jää tosi helposti hampaanjäljet esim. pihdeistä, mikä kannattaa pitää mielessä valittaessa välinettä sekä paikkaa, josta pitää kiinni.

Terävällä veitsellä PVC:tä voi leikata, mutta vaatii joko runsaasti villtämistä, jonka kanssa saa olla tarkkana, tai painamista, jonka kanssa saa olla tarkkana. Käsin veivattava pora tekee nopeasti reiän, käytän ihan GW:n vanhaa pin vicea omieni rei'ittämiseen, jos jotain pinnata tarvitsee. Dremelit ja vastaavat pyörittävät teriään niin vauhdilla, että ne generoivat kuumuutta, joka sulattaa muovia. Jos ei figu tärvellykään, niin ainakin poranterä tai kaiverrusterä ovat sekunneissa täynnä puoliksi sulanutta muhjua.

Liimaamiseen pikaliima on paras ratkaisu. Epoksinen greenstuffi kyllä tarttuu PVC:hen, mutta muovi on sen verran liukasta, että kovin tasaisissa pinnoissa stuffi ei tahdo pysyä. Toki muotoillun ja kovettuneen greenstuff-köntin voi sitten liimata pikaliimalla takaisin paikalleen.

Pohjamaalaan kaiken nykyisin Vallejon acrylic-polyurethane primerilla. Suosin mustaa, jollen yritä saada aikaan jotain tosi räikeän kirkasta. Valkoinen ja harmaa peittävät huonosti ja vaativat monta kerrosta typerien valmiiksi värjättyjen lautapeliukkojen kanssa, jotten muovin väri paista alta. Kunnon primerin päälle voikin sitten maalata juuri haluamillasi akryylimaaleilla.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”