GW muovin taivutus

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Avatar
Kdownunder
Viestit: 551
Liittynyt: Ma 18.07.2011 15:18
Paikkakunta: Kemi

GW muovin taivutus

Viesti Kirjoittaja Kdownunder »

On ollut aikomuksena taivuttaa GW muovi haikkari lohikäärmeen kaulaa ja häntää kuuman veden avulla. Toinen vaihtoehto olisi käyttää kuumailmapuhallinta tai hiustenkuivaajaa. Nyt kysyisinkin suosituksia ja muiden aiempia kokemuksia ja havaintoja?
Avatar
ile
Viestit: 1429
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: GW muovin taivutus

Viesti Kirjoittaja ile »

Kuuma vesi tuskin tehoaa. Muut vaihtoehdot ovat tosi hazardeja - sillä hetkellä kun GW:n muovi pehmenee, se helposti myös sulaa, jolloin muodonmuutokset ovat kontrolloimattomia.

Itse en ole keksinyt muuta luotettavaa tapaa kuvaamasi kaltaisiin modailuihin kuin veitsen, pinnaamisen ja greenstuffin (tai muun skulptitahman).

Olen kyllä erittäin kiinnostunut kuulemaan, löytyykö joku taivutteluun perustuva hyvä keino!

-ile
Avatar
MAnkka
Viestit: 454
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:56
Paikkakunta: Salo

Re: GW muovin taivutus

Viesti Kirjoittaja MAnkka »

Netin datasheettien perusteella HIPS saattaisi olla sen verran pehmeää 90-100 asteen lämpötiloissa, että sitä pystyy muotoilemaan taivuttamalla. Ongelmaksi muodostuu enemmänkin se että kyseessä on ruiskuvalettu kappale. Kappaleessa saattaa siis olla jännitteitä, jotka lämmitettäessä purkautuvat ja saattavan muuttaa kappaleen muotoja peruuttamattomasti. Tosin GW on luultavasti optimoinut spruen rakenteet ja ruiskuvalun syklin semmoiseksi että suurempia jännitteitä tuskin löytyy.

Toinen mahdollinen ongelma on yhtymäsaumat, joita muodostuu kun kaksi eri reittiä kulkevaa muovimassaa yhdistyvät. Lämmitettäessä kappale saattaa haljeta yhtymäsaumasta, samalla tapaa kun jotkut ohuemmat kappaleen katkeavat siististi lähes itsestään. Jokaisessa spruen osassa taitaa käytännössä olla vähintään yksi yhtymäsauma.

Spruen pätkillä taivuttamista pystyy kokeilemaan, mutta aivan riskitöntä homma ei ole vaikka se spruen kanssa saattaisi moitteettomasti toimia.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
Avatar
thamus
Viestit: 722
Liittynyt: Ke 16.07.2008 15:25

Re: GW muovin taivutus

Viesti Kirjoittaja thamus »

Kuuma vesi toimii ohuisiin osiin.

Lohkarin häntä jos on umpi muovis ei taivu, kuumailma puhellinta olen käyttänyt mutta se yleensä pehmentää tektuuria pinnasta.
Onttona se vaan painuu kasaan taivuttaessa.

Tein Lohkarin hännstä muotin ja fimo massan sisään. pistin jääkaappiin vähänksi aikaa sitten otin muotista ja taivutin ja muokkasin hännän sopivaksi.
Eiku uuniin ohjeen mukaan ja siinäpä oli valmis häntä.
When i see basilisk i say; For the Emperor.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
Avatar
mv40k2
Viestit: 979
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: GW muovin taivutus

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

Ite kokeilisin muoviliimoilla - sivelee pintaan, antaa vaikuttaa hetken ja sitten taivuttaa. En ole kokeillut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”