Eri maalaustekniikoiden esittely ja värien valintaa

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Zekta

Viesti Kirjoittaja Zekta » Ti 22.03.2005 09:36

Tuosta wet-on-wet blendingistä. Miten se voi tapahtua? tse en ainakaan ole niin nopea että saisin värit sekoittumaan keskenään. Vai onko tässäkin joku jippo mitä minä en vain tiedä?

Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti » Ti 22.03.2005 10:10

Zekta kirjoitti:Tuosta wet-on-wet blendingistä. Miten se voi tapahtua? tse en ainakaan ole niin nopea että saisin värit sekoittumaan keskenään. Vai onko tässäkin joku jippo mitä minä en vain tiedä?
Ninnu kirjoitti:Ja 2. wet-on-wet belnding jolloin sekoitetaan maali figussa maalten korkeimpaan kohtaan vaalea väri ja tummimpaan tummin ja sekoittaen vielä märkiä väsejä keskellä että tulee illuusio saumattomasta väriliukumasta. Vaatii maalausajan pidentimen (retarder/extender) käyttöä.
Korostus omani. Eli kannattaa hankkia maalausajan pidennintä, jolla siis maali kuivuu hitaammin ja täten jää aikaa sekottaa enemmän.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer

Hellbender
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hellbender » Ti 05.04.2005 10:45

Itse en voi kehua olevani maalaajana kuin korkeintaan pelitasoa, vaan enemmänkin maalailen näille näyttöpäätteille:) Noiden värien kanssa pelaamisessa voi olla apua käyttää ihan kättä pidempää. Eli jos et luota omaan silmään, et tajua teoriaa tai haluat muuten vaan varmuutta, niin siihen löytyy apuja.

Itse käytän mm näitä:
http://www.nickherman.com/colormatch/ huom. toimii vain IE:llä
http://www.visibone.com

ja sitten on tietenkin tällainen oma kehittämäni sketsigeneraattori, josta voi olla apua ainakin mariiniarmeijaa suunniteltaessa
http://www.riimumedia.fi/Chapterizer
"Miehet rakastavat pelejä, ja sota on raaka, tappava peli - mutta peli kuitenkin, ja paras mitä on" - William Broyles

japo24

Viesti Kirjoittaja japo24 » Ti 05.04.2005 15:26

Matti kirjoitti:
Zekta kirjoitti:Tuosta wet-on-wet blendingistä. Miten se voi tapahtua? tse en ainakaan ole niin nopea että saisin värit sekoittumaan keskenään. Vai onko tässäkin joku jippo mitä minä en vain tiedä?
Ninnu kirjoitti:Ja 2. wet-on-wet belnding jolloin sekoitetaan maali figussa maalten korkeimpaan kohtaan vaalea väri ja tummimpaan tummin ja sekoittaen vielä märkiä väsejä keskellä että tulee illuusio saumattomasta väriliukumasta. Vaatii maalausajan pidentimen (retarder/extender) käyttöä.
Korostus omani. Eli kannattaa hankkia maalausajan pidennintä, jolla siis maali kuivuu hitaammin ja täten jää aikaa sekottaa enemmän.
onko tämä siis joku tietty aine jota myydään

Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra » Ti 05.04.2005 15:35

Extender/retarder on läpinäkyvää, väritöntä tököttiä, joka estää veden haihtumista maalista. Tätä tavaraa löytyy mm. Vallejon Model Color-sarjasta, hintana on se normaali 2,70e. Lisäksi löytynee myös taidetarvikeliikkeistä, kunhan vain varmistaa, että sotku sopii akryleille.

clutch

Viesti Kirjoittaja clutch » La 16.04.2005 16:44

Mitä eroa on pieleen menneellä blendillä, eli sellaisella jossa näkyy rajoja ja layeroinnilla?
Frak!

hyytelöperuna

Viesti Kirjoittaja hyytelöperuna » La 16.04.2005 16:48

clutch kirjoitti:Mitä eroa on pieleen menneellä blendillä, eli sellaisella jossa näkyy rajoja ja layeroinnilla?
Ei mitään, koska ovat sama asia.

Blendaus on vaan termi sille että saadaan kaksi väriä sulautumaan toisiinsa ilman rajoja. Layerointi on vain yksi tapa tehdä se.

achaea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja achaea » Ma 25.04.2005 14:48

Onhan ne inkit ihan käteviä varmasti vaikka ei ole ikinä tullut itse käytettyäkään, itseoppisesti olen jo alku ajoista lähtien yhdistänyt värejä ja näin myös käyttänyt mustaa ja vettä syvennösten täyttämiseen. Figuista on tullut aivan onnistuneen näköisiä ja olen ollut myös itse tyytyväinen maalaus tulokseen ja siksi ei ole tullut inkkejä osteltua. Mutta nyt olen kuitenkin harkinnut kokeilevani jotain uutta koska välillä vesi sekoitus on arvaamaton. Olen ymmärtänyt että melkein jokaiselle sävylle on omat inkkinsä, eikös näin ole?
"The world is out of joint; Oh cursed spite that I was ever born to set it right."

pamp-pu
Valvoja

Viesti Kirjoittaja pamp-pu » To 23.06.2005 13:20

Voisi lisätä listaan...

Dipping
Dioraama- ja WW2- sotapelipiireissä jo kauemmin käytössä ollut temppu. Perusväreillä maalattu figu "dipataan" polyuretaanipohjaiseen lakkaan (yleensä ruskea), jonka jälkeen figua ravistetaan kunnes siitä ei enää tihku lakkaa. Tekniikkalla saa aikaan varjostuksia nopeasti, soveltuu siis hyvin laiskoille tai kiireisille maalaajille. Haittapuolena pitkä kuivumisaika (24 tuntia, lisäksi pölyä ei saisi kertyä yhtään) sekä kiiltävä lopputulos, jonka saa toki eliminoitua hyvällä mattalakalla.
Wargamers do it on the table.
Maksan Lotrin High Elffien kilvistä ja Easterlingien keihäsmiehistä. Lähetä YV.

maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon » To 07.09.2006 09:23

pamp-pu kirjoitti: maalattu figu "dipataan" polyuretaanipohjaiseen lakkaan (yleensä ruskea),
Olen kokeillut samaa vesipohjaisella Clou -merkkisellä petsilakalla, ja minusta se toimii ihan ok.

Tuossa kuva yhdestä:

http://www.smallcuts.net/photo/?id=5229

Figu on suoraan dippauksen jäljiltä, en ehostanut sitä lainkaan. Sitä siis EI ole edes mattalakattu.
//Mx

Goblinoid

Viesti Kirjoittaja Goblinoid » La 21.10.2006 21:48

Drybrushauksesta (Koska halusin kysyä vain yhden kysymyksen, niin en halunnut omaa topikkia siitä tehdä)

Eli, KUINKA kuivaa sen drybrushattavan maalin pitää olla, pölymäistä/puuterimaista, vai sellaista tahmeaa..? Eli riittääkö se, kun pyyhkii vain sen maalin kunnolla siihen, vai pitääkö oikein odotella vielä vähän aikaa lisäksi..? En ole aivan varma, olenko kysynyt tämän kysymyksen ennenkin - toivottavasti en.

Olen kokeillut kyseistä kikkaa pari kertaa, mutta ei tunnu oikein toimivan - Pyyhin kunnolla maalia siihen paperiin, ja kokeilen - mutta sitä on vieläkin liikaa, ja maalattava pinta muuttuu tahramaiseksi...
Mukana Sotavasaran foorumeilla jo kymmenen vuoden ajan.

Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari » La 21.10.2006 22:14

Goblinoid kirjoitti:Drybrushauksesta (Koska halusin kysyä vain yhden kysymyksen, niin en halunnut omaa topikkia siitä tehdä)

Eli, KUINKA kuivaa sen drybrushattavan maalin pitää olla, pölymäistä/puuterimaista, vai sellaista tahmeaa..? Eli riittääkö se, kun pyyhkii vain sen maalin kunnolla siihen, vai pitääkö oikein odotella vielä vähän aikaa lisäksi..? En ole aivan varma, olenko kysynyt tämän kysymyksen ennenkin - toivottavasti en.

Olen kokeillut kyseistä kikkaa pari kertaa, mutta ei tunnu oikein toimivan - Pyyhin kunnolla maalia siihen paperiin, ja kokeilen - mutta sitä on vieläkin liikaa, ja maalattava pinta muuttuu tahramaiseksi...
Ei sitä maalia tartte kuivattaa, vaan pyyhkiä sitä ja harjata figua sitten. Se on sopivaa sitten kuin itsestä tuntuu siltä, se on vähän tapauskohtaista, riippuen siitä millaista siitä yrittkää saada.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri » Ke 25.10.2006 12:42

Maalia ei tarvitse kuivattaa. Todennäköisesti pensselissäsi oli liikaa maalia jäljellä. Pyyhi lisää ja harjaa ensin esim. paperia/peukaloa, kunnes väri ei enää yhtä vahvasti tartu. Älä myöskään ihan heti lähde hirveän paljon kirkkaammalla värillä harjaamaan, koska silloin tahraa helpommin jos ei tiedä mitä tekee.

Drybrushimisella ei myöskään saa smootheja blendejä, ilman jatkeaineita (mediumit, retarderit).
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!

MYYRÄ

Viesti Kirjoittaja MYYRÄ » La 23.12.2006 14:29

Värivalinnasta vielä sen verran, että jos figun pääväriksi valitseekin metallin (em. iron warriors, tms), miten nämä sijoittuvat väriympyrän väreihin nähden (nyt siis ajatellaan figun pääväriä jolloin tällä sattaa olla merkitystä)?
Itse haen parhaillaan kontrastissa olevia värejä pronssille, jolla aion maalata panssarit tulevalta armeijaltani. Ilmeisesti pronssi on lähinnä punaista väriympyrässä (ruskeaa oikeastaan)? Kuitenkin punainen sopii sen kanssa hyvin, eli täysin tätä ympyrä-teoriaa ei voine soveltaa metalleihin?

nuijasoturi

Re: Eri maalaustekniikoiden esittely ja värien valintaa

Viesti Kirjoittaja nuijasoturi » Ti 05.06.2007 12:38

voisiko saada vähän neuvoa että miten maalataan maalataan naarmuja tai kuluma jälkiä

tuossa on vähän esimerkkiä siitä mitä tarkoitan, eteenkin miehen jalassa...
http://uk.games-workshop.com/storefront ... Img=259413
WAAAGH!!! Viisautesi ylistää kaikki odotuksemme...

Pegar

Viesti Kirjoittaja Pegar » Ke 06.06.2007 17:46

Kohtalainen tutoriaali jos jonkilaiseen vaurioon. Heti siinä ensimmäisenä nuo naarmut.
" Plop."
" Plop?"
" Plop."
" Plop..."

Korppu3

Viesti Kirjoittaja Korppu3 » Pe 08.06.2007 22:53

Kysyn nyt tänne: Ogrejen aseisiin pitäs saada ruostetta ja roiskiminen kuulemma on kätevä tapa.
Eli miten tämä käytännössä tapahtuu? Otetaan pensseliin paljon maalia ja roiskitaan?

Loope

Viesti Kirjoittaja Loope » Ke 13.06.2007 11:47

Korppu3 kirjoitti:Kysyn nyt tänne: Ogrejen aseisiin pitäs saada ruostetta ja roiskiminen kuulemma on kätevä tapa.
Eli miten tämä käytännössä tapahtuu? Otetaan pensseliin paljon maalia ja roiskitaan?

Pensseli ei välttämättä ole paras kalu. Jokin vanha hammasharja lienee parempi, mutta epätarkempi vaihtoehto.
wat

Pesis

Viesti Kirjoittaja Pesis » Pe 22.06.2007 10:42

Roiskiessa kannattaa suojata muu figu esim. vessapaperin (tai minkä vaan paperin) ja maalarinteipin avulla esimerkiksi. Sillon saa roiskia täysin huolettomasti. Ellet sitten tietysti maalaa metalliosia ensimmäisenä figustasi.
patsy02 kirjoitti:Useless as they may be, the horses still need their knights for the extra armour save.
http://2011.piraattivaalit.fi/

veteraani

Viesti Kirjoittaja veteraani » Pe 27.07.2007 11:37

Mustepesu,miten tämä toteutetaan? Aloittelevana maalarina en tietenkään ole taitava käyttämään musteita,mutta osaisitteko hieman valaista minua,miten homma toimii?
Elämä on kuin vessapaperia. Sitä käytetään pala palalta. Joskus sitä kuitenkin kuluu liian nopeasti, eikä sitä saa välttämättä uutta. Joskus pyyhkii hyvin, joskus ei.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”