Vinkkejä ja neuvoja miniatyyrien valokuvaukseen

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Silveri

Re: Vinkkejä ja neuvoja miniatyyrien valokuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Silveri » To 16.12.2010 14:00

Hitto kun 72 mm koossa (toi mun sigman makroputki, vaikakin hyvä, on isohko) noi maksavat jo lähemmäs £40. Suhtaudun myös hieman skeptisesti lediteknologialla tuotetun valon spektriin, mutta kerro ihmeessä sitten kokemuksesi, jos tuollaisen hankit.

edit: esim. tällainen ratkaisu toki on vielä vaihtoehto
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!

Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala » To 16.12.2010 22:24

Roiskaisen MetkuModsin rengassalama-linki. http://metku.net/index.html?path=mods/ring-light/index

En ole kokeillut, mutta vissiin ihan toimiva tuokin on. Eikä juuri tarvitse urheilla kolvin kanssa.

mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » La 18.12.2010 19:33

Kappas, olipas hyvä linkki. Kiitoksia Kaapelikala! Kuvat lopputuloksesta olivat vakuuttavia. Juuri jotain tuollaista valotusta kaipaisi välillä kun yksittäisfiguja kuvailee läheltä. Mitenhän toimii kauempaa (about 1 - 1,5 metrin päästä, jos haluaa kuvailla pelejä, yms)?

-mv40k2

Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala » La 18.12.2010 20:54

mv40k2 kirjoitti:Mitenhän toimii kauempaa (about 1 - 1,5 metrin päästä, jos haluaa kuvailla pelejä, yms)?
Emt. Valoa saa lisää, jos tekee esim. vaihdettavan cd-kakkuhässäkän. Toisen naarmutettuna ja toisen naarmuttamattomana. Toisaalta tämä on vaa mutuilua, kun en valokuvausta juurikaan harrasta.

mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » Su 19.12.2010 01:51

Selvinnee kokeilemalla. Jos jollain on kuvia siitä miten rengassalama toimii kauempaa käytettynä, niin linkittäkää ihmeessä.

snu

Viesti Kirjoittaja snu » Pe 14.01.2011 23:40

Tuli sitten ostettua tuollainen ledirengas, josta tuolla aikaisemmin oli se Metku.netin linkki. Ostin vain yhden renkaan. Se riittää yksittäisten miniatyyrien kuvaamiseen, vaikka voisi se kirkkaampikin olla. Pelien kuvaamista varten suosittelen vähintään kahta rengasta. Mulla oli vain rengas objektiivin ympärillä, ei mitään valoa hajottavaa välissä. Yksittäiset ledipisteet jo yhdessä renkaassa ovat melkein tuskallisen kirkkaita katsella, joten valoa hajottava systeemi pitää olla, jos aikoo ihmisten lähellä kuvata.

Joskus aikoinaan, kun tutkin chilien talvivalaistusta, tein spektroskoopin karkkilaatikosta, CD-levystä ja foliosta. Hetken mielijohteesta kaivoin sen taas esille ja nappasin pari kuvaa erilaisista spektreistä. Tässä ne:
Kuva

Mitä tasaisemmin kaikki sateenkaaren värit erottuvat, sitä vähemmän valo vääristää figun värejä. Ledit näyttävät toistavan värejä aika hyvin, mutta keltaiset sävyt näkyvät heikosti ja osa sinisistä puuttuu kokonaan. Sinisten puuttuminen oli aika yllättävää, koska ledien väri on kuitenkin melko kylmä.

Energiansäästölampussa spektrissä on vielä suurempia aukkoja vielä enemmän, ja siirtymä punaisesta keltaiseen on aika jyrkkä. Samoin kuin ledirengasta, kameran salamaa vaivaa myös keltaisten sävyjen puute. Salaman valo ei myöskään näytä sisältävän violetteja sävyjä.

Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala » Su 16.01.2011 21:19

Kewl.

Voisinpas itsekin hommailla tuommoiset hässäkät (magneettien ja laserkynien kaverina) ja väkertää renkaan. Miten otit tuohon virrat muuten? Ulkoisella patterilla vai jollain purkkavirityksellä kamerasta?

snu

Viesti Kirjoittaja snu » Ma 17.01.2011 00:38

Virtaa ei oikein saa kamerasta otettua. Mulla on epämääräisiä virrantarpeita varten olemassa erillinen tietokoneen virtalähde. Kun se ei ole koneessa kiinni, siitä voi ottaa pieniä määriä virtaa ilman tuuletinta, jolloin se on kätevästi äänetön. Tuollaisen systeemin suurin ongelma on tietenkin hyvin rajoitettu liikkuma-alue. Tällä hetkellä harkitsen tilaavani vielä pari rengasta lisää erinäisiin projekteihin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”