Mistä pinnaus "lankaa"

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Justice

Mistä pinnaus "lankaa"

Viesti Kirjoittaja Justice »

Eli mistä porukka on yleensä hommannut suht koht jämäkkää rautalankaa pinnausta varten?
Tuli hommattua jabberwockin figu joka ehdottomasti tarvitsee pinnausta.
Sweet Jesus, Khorne and Slaanesh together in the same box!?
Nope, just Khorne and Slaanesh, Jesus will be released in a blister.

Xenon
Peliporukkavalvoja

Re: Mistä pinnaus "lankaa"

Viesti Kirjoittaja Xenon »

No paperi klemmarit on aika käteviä tuohon hommaan. Niistä leikkelee sopivia paloja. Toinen vaihtoehto on tietysti käydä jostain rautakaupasta tai askarteluliikkeestä kysymässä jotain ohutta rautalankaa. Eiköhän sellastakin löydy aika monesta paikkaa.

Justice

Kiitos vastauksesta.

Datsi

Viesti Kirjoittaja Datsi »

Joistain askarteluliikkeistä saattaa löytää millin paksua messinkitankoa, sitä mä oon käyttäny välillä kun oon jaksanu hankkia. Se että se pinni on sen reijän paksunen auttaa vahvistamaan liitosta.

Rautalanka tai paperiliittimet käy kans hyvin.
"Kun netti on poissa, figut tanssivat pöydällä."

Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Paperiliittimillä minäkin olen selvinnyt miltei kaikesta. Johonkin todella eeppiseen lyijyhirviöprojektiin käytin parin millin teräslankaa. Sitä saa ainakin paremmista askarteluliikkeistä, tai ehkä rautakaupoista yllättävällä nimellä "pianonlanka". Huomaa vain, että käytännössä mitkään perusleikkurit eivät pure siihen. Vaikka raa'alla voimalla saisi langan poikki, teriin jää rumat lovet. Hanki siis viimeistään teräslankaa varten erityisesti sitä varten tarkoitetut leikkurit.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.

Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

Itse olen käyttänyt ihan perus rautalankaa K-raudasta (halkaisija about 1mm, teoriassa 0.9mm). 1.5mm poranterällä, kun poraa reiän jää hieman varaa heilutella ja hakea vastinkappaleita kohdilleen. Hyvin on toiminut.

Edit: Tämmöistä
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell

Yögobbo

Viesti Kirjoittaja Yögobbo »

Lyhyitä pätkiä rautalankaa voi rautakaupoista kysyä ihan jäte/hukkapätkiäkin, jos on oikein nuuka (ei välttämättä tarvitse maksaa mitään).
Merimetsä kirjoitti:Itse olen käyttänyt ihan perus rautalankaa K-raudasta (halkaisija about 1mm, teoriassa 0.9mm). 1.5mm poranterällä, kun poraa reiän jää hieman varaa heilutella ja hakea vastinkappaleita kohdilleen. Hyvin on toiminut.

Edit: Tämmöistä
Tuohon vastinkappaleen sovittamiseen olen itse käyttänyt vähän samantyylistä kikkaa: Poraa pienellä terällä reiän, johon rautalanka on juuri sopivan kokoinen, ja vastinkappaleeseen sitten vähän isomman reiän (esim. GW:n Pin Vice:ssa tulee kaksi erikokoista terää), jolloin isompi reikä antaa hieman varaa hakea liitokselle oikea paikka. Kun toisella puolella reikä on jämptimpi, niin ainakin luulisi liitoksesta tulevan vähän tukevamman, tosin kyllä pikaliima sen verran täyttää sitä isompaakin reikää, että liitoksesta tulee tukeva.
Dolmot kirjoitti:Paperiliittimillä minäkin olen selvinnyt miltei kaikesta. Johonkin todella eeppiseen lyijyhirviöprojektiin käytin parin millin teräslankaa. Sitä saa ainakin paremmista askarteluliikkeistä, tai ehkä rautakaupoista yllättävällä nimellä "pianonlanka". Huomaa vain, että käytännössä mitkään perusleikkurit eivät pure siihen. Vaikka raa'alla voimalla saisi langan poikki, teriin jää rumat lovet. Hanki siis viimeistään teräslankaa varten erityisesti sitä varten tarkoitetut leikkurit.
Itselläni on myös ihan klemmareista tullut lovia sivuleikkurin teriin, niitäkin kun on aika monia eri kovuusasteita. Tosin ko. yksilö oli sen verran jäykkää metallia, että jo taivuttelussa huomasi eron muihin klemmareihin, niin olisi voinut osata varoa tuota leikkausvaihetta.

Exalted One

Viesti Kirjoittaja Exalted One »

Romikselta voi kokeilla bongata starttivivun jousta. Tasan 1 mm ja aivan pirun kovaa tavaraa. Lisöksi yksi jousi riittää koko loppu iäksesi. Jouset tosin varmaan vaihtelee vähän malleittain ja autoittain, mutta tuskin ne kovin erilaisia on eri autoissa.
"Screw the stupid objective marker! I'll dance around it later, waving your severed heads by the hair!! BFTBG!!!!" -B

Justice

Pakko todetta, että gw pora on melko susi.

Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

Justice kirjoitti:Pakko todetta, että gw pora on melko susi.
Miten sen nyt ottaa. Se on kallis kapine, kyllä. Asiansa se kuitenkin ajaa, kun tehdään aloitusreikää. Akkuporakone on kuitenkin pääasiallinen työkalu, jota käytän.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell

Risto.Salonen

Viesti Kirjoittaja Risto.Salonen »

rautakaupassa myydään lukuisia eri paksuuksia erilaisia lankoja.
sirrauslanka on yksi. sitä löytyy yleensä muutamaa paksuutta. sen ongelma on huono yhteensopivuus perus poranterien kanssa joten terät maksaa.

rautalankaa saa yleensä 2 ja 3mm vahvuisina metritavarana ja 1mm on yleensä pyynnöstä saatavilla.

kultakauppiailta saa messinkilankaa tasan haluamasi vahvuisena sadasosamillin tarkkuudella. maksaa tosin enemmän kuin rauta, mutta ei sitä niiin paljoa kuite kulu.

messinki maksaa noin 80€/kg kun rauta maksaa yleensä 15€/kg.
yhden metrin hintaero (kiitos tiheyseron) on suunnilleen tuplat.

itse käytän mielestäni paljon pinnauslankaa, ja sitä kuluu noin 1m/vuosi. tällöin ei juuri ole väliä maksaako se metrin pätkä 1€ vai 2€ tai jopa 5€.

ampusiili

Viesti Kirjoittaja ampusiili »

Moni tykkää syödä leipää. Pussinsulkijoista saa passelia lankaa.
92% ihmisistä vetää tilastoja hatusta

Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Itse käytän pinnaamiseen 1mm messinkilankaa. Olisinko siitä nyt maksanut 50snt/m tai jotain sinnepäin, kultasepänliikkeessä se on vähän kalliimpaa. Tässä muutaman vuoden aikana sitä on mennyt ehkä 1-2m vuodessa, tosin pinnailen sillä aika paljon kaikkea. Katkeaa hyvin sivuleikkureilla, mutta jättää ikävät terävät kulmat. Jos ne häiritsee, viila auttaa.

Mikä parasta messinkilangassa, siitä saa tehtyä kauniita koruja!
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.

thamus

Viesti Kirjoittaja thamus »

Pienimpiin juttuihin klemmareita ja niitä löytyy niin eripaksusii ja erikovuuksilla että suosittelen ja eivät ole kalliita.
Vähän isompii joka vaatii kestävyyttä mulla on 1mm hopeateräs lankaa.
Ja muihin Rayher Blumendraht 1,6mm 50cm pitkinä 10 kpl pussissa olevaa paperipäällysteistä lankaa.
Et silleen.
When i see basilisk i say; For the Emperor.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.

sortaja

Viesti Kirjoittaja sortaja »

jos on muusikkoja kaveripiirissä niin kannattaa kysellä käytettyjä kitaran alakieliä(siis äänialassa alempia, eli niitä paksumpia) joista tulee hyvän pinnausmatskun lisäksi pätevännäköistä letkua 40K-figuihin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”