Tau yksiköt

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
irtephos
Viestit: 12
Liittynyt: Su 02.12.2018 22:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Tau yksiköt

Viesti Kirjoittaja irtephos »

EDIT: Jotenkin aiheutin hassuja rivivaihtoja tuonne, mutta toivottavasti ei häiritse lukemista...hassua kyllä mutta en osaa korjata nopeasti, kun ne ei näy tässä editorissa

Pari Tau peliä takana ja mietteitä ja analyysia yksiköistä mitä minulla on tai olen kokeillut:
HQ:

Coldstar commander:
Olen pelannut tätä 4:llä fusion blasterilla ja sillä relicillä että voi ampusin jälkeen liikkua. Hätäilin liikaa ja uhrasin vähän turhaan kun lähdin tällä
yksin hönkimään vastustajan kimppuun... vuoronkin kun olisin odottanut niin oisin päässyt vaikka omien crisis suittien taakse ja oisi voinut tulla
muutakin tulosta kun 4 woundia leman russiin + chargella sidoin siltä yhden ampumisen... sitten tuli ironhand Strakenin miekasta päähän.

Cadre fireblade:
Vähän sama kuin coldstarissa että en vielä oikein osannut pelata oikein kuin käytin... potentiaalisesti voi olla hyvät käyttötarkoitukset joko tarkka
markerlight kaukaa tai devilfisheissä strike teamin mukana.

Troops:

Kroot carnivores:
En ole vielä päässyt testaamaan, mutta 60 pistettä 10 ukon unitista on mielenkiintoinen kun s 4 aseet ja speed 7. vaikka t3 ja 6+.
Joko lihamuuriksi muiden eteen tai reserviin ja sivuista (jos reserviin vaan mahtuu)

Strike team:
Hyvin tuntuu ainakin jos saa cover saven kestävän kun on tarkoitus pitää kohdetta, pistehintaan nähden. Samoin näillä on hyvä ja hyödyllistä jos
Riptideä tai Broadsidejä käyttää hommata droneja niiden suojaksi isojen tykkien suojaksi.

Breachers:
Voi olla aika hyviäkin.. löytyy pari hyvää stratagemia, saa 5++ ja niin edelleen. Tykkään laittaa devilfishiin.

Elites

Crisis suits:
Oma suosikkini... Olen kokeillut fusion blastereita, flamereita, plasma riflejä ja missile packejä ja aina on tekemistä löytynyt. Olen pitänyt neljää tai
viittä dronea suojana... en tiedä onko niiden määrällä niin väliä kun ne aina ammutaan eka pois. Myöskin shield generatorin hinnan lasku 5:n on
herättänyt kiinnostuksen käyttää niitä sen sijaan että lataisi aina 3 asetta per suitti. Kokeilin laittaa yhden drone controllerin myös flamerin tilalle
mutta en ole varma oliko siitä enemmän hyötyä kuin haittaa.

Stealth suits:
Voi olla hyviä myös, varsinkin kun nyt niillä maksaa se shield generator vaan 5 per model.. En ole vielä päässyt testaamaan

Riptide:
Vaikuttaisi että tehoa löytyy ainakin relic ion aseella. En ole vielä muuten kun teoriassa kokeillut, mutta vaatii kyllä hyvän dronesuojan + marker
lightejä optimaaliseen toimintaan. Toistaiseksi minulle ollut mieluisampaa, liikkuvampi saman hintainen Crisis-ryhmä. Esim. relic ion cannon ampuu
kuudesti ja hinta taitaa olla noin 275p... 250p saa hyvän deep strikeevän crisis ryhmän, droneineen jolla minusta hauskempi pelata ja ehkä yhtä hyvä
tai parempi tulivoima ja kestävyys samaa luokkaa.. ehkä. Mutta tätä pitää kokeilla.

Ghostkeel:
En ole vielä kokeillut, mutta hiukan fantasioinut ryhmästä: Shadowsun, ghostkeel ja 6 tai 5+5 Stealth suittia joka menee johonkin vastustajan linjojen
lähelle aiheuttamaan kauhua sekä ajoneuvoille että jalkaväelle. Ongelmaksi ehkä tähän mennessä luonnistunut että eliteen muutenkin tunkua.. Mutta
150 pisteellä saa kyllä vastinetta hinnalle minusta. Mutta kestääkö tulitusta? Ehkä.

Fast attack


Pathfinders:
Olosuhteiden pakosta pelasin näitä syrjäistä kohdetta pitämässä, minkä ne hoiti ihan ok, mutta strike team oisi hoitanut yhden armoursaven ja parin
pistehinnan verran paremmin. Mutta markerlightit on aina kivoja ja rail riflejäkin pitää joskus kokeilla. Eikä pistehinta ole niin paha.

Piranha:
Aika halpa, joten pitää kokeilla... rammailee vaikka vastustajan tankkeja + muita ei niin pst-closecombat tyyppejä. Käsittääkseni jos tämä tuhoutuu
niin ne Dronet jää peliin... korjatkaa jos olen väärässä.

Heavy Support:

Hammerhead:
Hintaa kuin leman russilla mutta ainakin tuo railgun vaikuttaa vähän huonolta siihen nähden... Ehkä se ioni ase voisi olla jossain määrin järkevämpi
mutta minusta ei ole järkevä... jos maksaisi saman verran kun devilfish niin sitten.

Skyray:
Ei ainakaan minun armeijassa tulisi toimimaan.. jos maksaisi samanverran kuin devilfish niin sitten

Broadside:
Yksi broadside ei ehkä toimisi, mutta 2-3 joissa se relic magma railrifle tai sitten paljon noita ohjuksia... en ole livenä kokeillut mutta testi heittojen
perusteella näissä voisi olla jotain järkeä.

Transport:

Devilfish:
Vaikutti ihan hyvältä, devilfish + strike team/breachers maksaa 180 eli saman verran kun 10 marinea ja minusta saattaa hyvinkin saada saman verran
aikaiseksi. Hieno kikka jota en ole päässyt kokeilemaan mutta luin => Chargee jalkaväkiyksikköön ja tuhlaa siltä vuoro, seuraavalla vuorolla breacherit
ulos ja fall back tankille ja ampumista sitten. Käsittääkseni myös jos tuhoutuu niin dronet saa ottaa irti?
Avatar
Meganiikko
Viestit: 5206
Liittynyt: Ti 22.10.2013 22:57
Paikkakunta: JNS

Re: Tau yksiköt

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Varoitus: Oma mielipide.

Crisis suitit on kyl 9th ed Taun yks parhaita yksiköitä. Ampuu ihan jees, liikkuu hyvin ja kestää laukauksen tai pari ja saattaa sitoo yksinkön meleeseen vuoroks tai pariks riippuen ryhmäkoosta ja siitä mitä vastaan kovistelee. Kertonee paljon codexin nykykoosta jos paras yksikkö on tolla tavoin kuvattavissa. Krootit heti takana, mutta samalla energialla kuin Infantry Squad on paras yksikkö kaartikodeksissa: periaatteessa se saa siulle eniten voittopisteitä, mutta ei välttämättä ole se tähtipelaaja joka jää aina mieleen. Kroottien ongelma on oikeastaan se että niillä ei ole hirveästi oikeaa tulivoimaa, ja esim kaartijalkaväki on nopeampaa kuin krootit silloin kun se on ratkaisevaa koska kaartilla on 'käskyt' jolla saa kaartimiehen muutettua kaartihevoseksi tarpeen vaatiessa.

TAUn ongelma lie se että 9th edikka tykkää nopeista paperiyksikoistä joilla on iso miekka tai ylikompensoiva tussari jonka saa ammuttua liikkeestä. TAUn ongelma ei oo tussarit, mutta se että ne on liian kalliita verrattuna kilpailijoihin (vrt vaikka Skitarii Vanguard vs Tau Breachers, AdMech kat. breachers vs crisis suits), synergioita ei ole hirveesti, oikeesti nopeat yksiköt on turhan kalliita, ja isot tussarit omaavat kalliit jutut on liian epätarkkoja ja paperisia hinnan suhteen.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
irtephos
Viestit: 12
Liittynyt: Su 02.12.2018 22:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tau yksiköt

Viesti Kirjoittaja irtephos »

Minulla on kyllä samanlainen näkymys asiaan kuin sinulla. Sääli että GW:llä ei ole taitoa tai tahtoa tehdä pisteremontteja. Mikä vielä oudompaa hehän tekevät piste/muita remontteja, esim. Riptide -1 piste, shield generatorit -5 pistettä. Mutta joka kerta kun noita tulee niin ilmiselviä ei ikinä nähtävästi edes yritetä korjata, esim. täytyyhän se olla selvillä että ei Hammerheadia voi pelata tuolla pistemäärällä ellei sitten halua antaa jollekin uudelle pelaajalle tasotusta tms... tai että vieläkin chaos space marineilla on vain 1 woundi...

En keksi muuta järkevää syytä kuin että heillä ei ole uusien codexien ulkopuolelle laittaa resursseja, esim. Dark eldar codexista joka on uusi aika nopeasti päiviteltiin jotain sopivammaksi yleistä balanssia kohtaan.

Mietin että saisikohan tuon Hammerheadin jotenkin toimimaan jos oisi täysin panssaroitu lista ja siinä tuo relicci railgun tai ion cannon... mutta vaikka kuinka pyörittelee niin en keksi edes sinnepäin olevaa ratkaisua, 160/165 maksavan tankin pitäisi kyllä vaan kestää tai tehdä damagea enemmän. TOSIN niinkuin mainitsin niin tämä asia kyllä tuntuu koskevan melkein kaikkia Tau-yksiköitä :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Armeijat ja yksiköt”