Keisarikunnan kenraalien palaveri

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6298
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Rune » Ke 09.11.2016 22:34

Käyn kääntymässä sukimassa muodon vuoksi viiksiäni, ja totean keskustelun hedelmälliseksi ja tärkeäksi.

Oivallista, hyvät toverit!

Elämä meni uusiksi allekirjoittaneen pussihousuissa, ja pikku-ukot menivät määräämättömäksi ajaksi kaappiin. Nördäilyn puolella joutaa enää kerran viikossa käymään juomassa yhden huurteisen Netrunnerin parissa (joskus jopa pelaan), mutta mihinkään muuhun ei nyt pysty, ei kykene. Pitäkää te silti lippua korkealla, jossain vaiheessa tälle löytyy elämästä taas sija!

Sitä odotellessa keskityn enemmän siihen, että keräilen viimein niitä Altdorfin rivikaartilaisen vermeitä kaappiin, jotta pääsen joskus työntelemään johonkin (KoW tai 9th Age, mikä onkaan ajan kuvaan sopivin) turnaukseen pussihousumiehiäni ja -naisiani asianmukaisissa kuteissa.

Jatkakaa!
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic

Lateksimajava
Viestit: 2098
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » To 10.11.2016 17:11

Rune kirjoitti:Elämä meni uusiksi allekirjoittaneen pussihousuissa, ja pikku-ukot menivät määräämättömäksi ajaksi kaappiin. Nördäilyn puolella joutaa enää kerran viikossa käymään juomassa yhden huurteisen Netrunnerin parissa (joskus jopa pelaan), mutta mihinkään muuhun ei nyt pysty, ei kykene. Pitäkää te silti lippua korkealla, jossain vaiheessa tälle löytyy elämästä taas sija!
Ei näin.
Samba del los Mushroomos!

MYY MULLE METALLISIA BEASTMANEJA JA MUITA KAAOSJUTTUJA!

Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6298
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Rune » Su 13.11.2016 17:03

Lateksimajava kirjoitti:
Rune kirjoitti:Elämä meni uusiksi allekirjoittaneen pussihousuissa, ja pikku-ukot menivät määräämättömäksi ajaksi kaappiin. Nördäilyn puolella joutaa enää kerran viikossa käymään juomassa yhden huurteisen Netrunnerin parissa (joskus jopa pelaan), mutta mihinkään muuhun ei nyt pysty, ei kykene. Pitäkää te silti lippua korkealla, jossain vaiheessa tälle löytyy elämästä taas sija!
Ei näin.
Elämässä tehdään vain huonoja valintoja.

Olen kuitenkin harkinnut saksan taitojen vetreyttämistä.

Se tavallaan lasketaan?
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic

Avatar
ile
Viestit: 1540
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » Su 13.11.2016 17:10

Rune kirjoitti:Olen kuitenkin harkinnut saksan taitojen vetreyttämistä.

Se tavallaan lasketaan?
Jos siihen kuuluu kokoparran kasvattaminen, se on OK. Pitkän linjan investoinnit maksavat lopulta itsensä takaisin.

-ile

Avatar
ile
Viestit: 1540
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » Ke 15.03.2017 17:34

Vatsataudin oireiden vuoksi päivän peli peruuntui.

Mutta nysväsin eilen ja tänään kasaan tällaisen Empiren T9A 1.3.4 listan:

CHARACTERS (866 pts)
346 Marshal, GENERAL, Great Tactician
- Hero's Sword; Plate, Shield, Black Helm; Talisman of Greater Shielding

200 Marshal, BSB
- Plate, Hardened Shield
- War Standard

320 Prelate
- Axe of Battle; Armour of Volund
- Charm of Cursed Iron

CORE (1439 pts)
471 41 x Spearmen; Full Command
240 20 x Spearmen; Full Command
188 12 x Light Infantry* w/CB; Standard
150 10 x State Militia* w/Pistols; Skirmish
150 10 x State Militia* w/Pistols; Skirmish
240 5 x Electoral Cavalry; Lance & Shield; Champion & Standard

SPECIAL (418 pts)
418 18 x Imperial Guard w/GW; Full Command
- Aether Icon

IMPERIAL AUXILIARIES* (Coren ampujat mukaanluettuna 965 pts )
117 6 x Imperial Rangers
180 5 x Reiters w/Brace of Pistols
180 5 x Reiters w/Brace of Pistols

IMPERIAL ARMOURY (660 pts)
200 Mortar
200 Mortar
260 Cannon

SUNNA'S FURY (640 pts)
280 Arcane Engine: Arcane Shield
180 10 x Flagellants, Champion
180 10 x Flagellants, Champion

4500 pistettä
Core 32,0 % ja muut kategoriat kaukana maksimeista
159 modelia, 181 Woundia, 14 + 1 depovuoroa.

Homman idea on:
- Hauskuus. Pidän pienistä, liikkuvista ja ampuvista yksiköistä. Pidän myös keskisuurista jalkaväkirykmenteistä. Magian olen uskaltanut jättää vähälle aiemminkin.
- Maalatut figut. Esim. sota-alttaria, sotakanoja, höyrytankkia tai plate&shield-jalkaväkeä mulla ei yksinkertaisesti ole maalattuna.
- MSU-kokeilu. Vähän Charactereita, paljon yksiköitä. Jossain määrin "target saturation".
- Hybridi. Ei puhdas MSU, ei Deathstareja, ei pelkkää ampumista. Empiren pitäisi olla tässä hyvä/kiva.
- Tehot. Hvy Infantryn, Imperial Guardin ja Flagellanttien hinta/laatu-suhde on hyvä pieninä unitteina.

Olen lukenut espanjalaista tercio-taktiikkaa. Toivon, että sellainen olisi mahdollinen pelitapa Empirelle: ampumisen, hitaan marssimisen ja tukijoukkojen avulla sidotaan heikentynyt vastustaja taisteluihin, joita hän ei lopulta voi voittaa. Vastustajan liikettä häiritään ja rikotaan pienillä osastoilla, jotka oletettavasti tuhoutuvat ('forlorn hope'). Omia tappioita otetaan paljon, mutta lopulta vastustajan pitäisi ottaa niitä enemmän. Toki fantasiataistelukentillä on monenmoista vipeltäjää, jotka muuttavat metan. Mutta tämä olisi strategia.

Lista on tarkoitettu kaikenlaisia vihulaisia vastaan.
- Sotapappi on oikeastaan ainoa selkeästi taisteleva sankari. Maaginen Taistelukirves antaa 6 hyökkäystä modelille, jonka stattirivi kaipaa juuri sitä. Ei sillä silti vastustajan taistelusankareita tai mörköjä mopoteta. Tuetaan perusjalkaväkeä. Viha ja Ironcurse Icon ovat tärkeitä yksikön kannalta.
- Arcane Engine: Arcane Shield tehostaa strategiaa, jossa tarkoituksena on sitoa vastustaja frontaalisti ja sitten rokotella sivustasta. Se vähentää tappioita suoraan neljänneksellä tai jopa kolmanneksella.
- Depossa on tarkoitus kylvää pieniä yksiköitä eturiviin ja katsella, mihin vastustaja painopisteensä asettaa. Eka vuoro ei ole tavattoman tärkeä, koska ampumista ja yksiköitä kyllä riittää tappioidenkin jälkeen.
- Skirmish + kenraalin 12" Orderit tekevät pistooli-Militiasta aktiivisia keskipitkänmatkan ampujia. Militia, Reiterit ja 30" Crossbowit tuovat 52 kpl S4 laukausta luultavasti heti ekalta vuorolta alkaen. Niistä 40 kpl on AP (1). Siihen päälle 12 laukausta rangereiden jousilla, ja mortarit ja tykki hoitelevat kookkaampia ja kovempia kohteita.
- Ampumisen uhan pitäisi houkutella vastustaja liikkeelle, jolloin liikkuvuudeltaan rajoittunut jalkaväkiarmeija pääsee taisteluihin.
- Flagellantit ovat 'tervahautoja' (tarpit), jotka pystyvät pysäyttämään pieniä ja keskikokoisia yksiköitä ja lyövät vääjäämättä takaisin. Jos vastustaja haluaa ampua ne pois, sekin toki sopii, sillä se vie ampumista pois muista yksiköistä. Rangerit ovat itse asiassa lähinnä toisen Flagellanttiyksikön lapsenvahteja, jotka skriinaamalla antavat sille aikaa lähestyä vihollista ja estävät sitä tekemästä tyhmiä rynnäköitä.
- Pikkuyksiköistä on jäljellä 3. kierroksen jälkeen puolet tai kolmannes, ja ne pystyvät osallistumaan loppusotaan liikkuvuudella hankituista asemista.
- Viiden lipun pitäisi riittää ainakin tasapeliin objektiiveissa. Pari-kolme on varaa menettää. Läpimurtoskenussa näin hidasliikkeinen armeija ei ole vahvimmillaan.
- Kova magia ja isot möröt ovat vaarallisia. Mutta sellaiset listat ovat kalliita, joten omalla määrällä yritetään korvata vastustajan laatua.

Kaikkia kikkoja en viitsi tässä ruotia. :)

Saapi fiilistellä. En siis ole tällä pelannut.

Ysiajan hikipelaajien ja turnausten meta tuntuu painottavan MSU-taktiikkaa kaikilla paitsi ehkä horde- ja monster mash- listoilla. En pidä sitä välttämättä yhtään huonona suuntana. Deathstarit ja horde-säännöt on aina tuntunut musta tyhmiltä. Hienoa, jos pelaajat valitsevat olla käyttämättä niitä! :)

-ile

Lateksimajava
Viestit: 2098
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » To 06.04.2017 22:21

No milloinkas me Ile pelataan? :)

Lista vaikuttaa periaatteessa oikein kivalta. Siinä on kaikenlaista vipeltäjää, varmasti tulee tekemistä vastustajalle, kun noita harventaa.

Ongelmana lienee se, että suurin osa yksiköistäsi siirtyy ajasta ikuisuuteen kun joku niitä vähän mulkaisee ikävästi. Toisaalta on tuossa harvennettavaakin.

Sankarit vaikuttaa varsin kuolevaisilta. Ehkä laittaisin wardia kenraalin sijaan bsb:lle. Tietty pappi saattaa näitä siunailla, mutta sen varaan ei voi laskea. Joku velho olisi tietty kiva, ei jää hyvät taikanoppaheitot ihan käyttämättä. Rukouksiakin on helpohko dispellata ne kriittisimmät pois.

En ihan näe tuon kyseisen taikakärryn tarpeellisuutta. Tämän tilalle se velho?

Reiterit ja huntsmanit on kivoja, kiva nähdä niitä reilumpi määrä listassa. Ja kyllähän tämä lista tosiaan ampuu - varsinkin oma armeijani olisi jossain määrin pulassa kaiken tuon kuulan kanssa. Puhumattakaan kahdesta mörssäristä, ei hyvää päivää. Ainoastaan nuo 10 ukon pistoolimilitiat ei huolestuta, se on kuitenkin vaan Bs3 ampumista. Mutta kiva on nähdä miten ne pelikentällä suoriutuu.
Samba del los Mushroomos!

MYY MULLE METALLISIA BEASTMANEJA JA MUITA KAAOSJUTTUJA!

Lateksimajava
Viestit: 2098
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » To 06.04.2017 22:25

Hahmottelin itse tällaista listaa. Blaster on ehkä vähän turha koska päälle ollaan tulossa ja kantama on rajallinen. Mortar voisi toimia paremmin jos päätyy hyökkäämään. Tosin näin toimii paremmin handgunien turvana. Nekään tuskin hirveästi mitään tekevät, mutta on se nyt kuitenkin kiva jotain ampumista olla. Varsinkin kun saa alussa 30" kantamalle ammuttua.


Marshal: Griffon, Talisman of Supreme Shielding, shield, Hero's Sword, Dragonscale Helm, shield.....556

Prelate (General): War altar, Hardened shield, Crown of command.....640

Marshal: BSB, shield, Talisman of Greater Shielding, The Black Helm.....246

Wizard: 3 spells (Divination).....260

40 Halberdiers: full command.....500

6 Knights: lance, shield, musician, standard, gleaming pennant.....290

10 Archers.....130

16 Handgunners.....224

34 Greatswords: full command.....699

Steam tank.....440

Arcane engine: foresight.....280

Helblaster.....235

4500
Samba del los Mushroomos!

MYY MULLE METALLISIA BEASTMANEJA JA MUITA KAAOSJUTTUJA!

Avatar
ile
Viestit: 1540
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » Pe 07.04.2017 04:06

Blasterillahan on kiva liikkua kohti vastustajaa. Vähän pelotella. Pakottaa vastustajan liikkumaan johonkin suuntaan. Kun nää sotakoneet edelleen kääntyy ja laukoo kuin tutkaohjatut automaattiaseet, blasterin kaltainen konekivääri on aika hauska area denial vehje. Jos vastustaja päättää keskittyä sen tuhoamiseen, eipä ollut kamalan kallis. Vie ampumista/loitsuja pois suorittavasta jalkaväestäsi. Pikkusen riski vekotin toki.

Agressiivisen oloinen lista. Kahden marsalkan käskyillä isot yksiköt saa liikkumaan reippaasti. Mut vois ehkä silti miettiä, voisko liikettä ja hakkausta vielä jotenkin avittaa esim. taikalipuin. Jos jo valmiiksi epäilet Handgunnereiden roolia tässä listassa, voisko siitä yksiköstä nipistää? Tosin en laskenut, tarvitsetko core-pisteet.

Griffonimarsalkalle lienet suunnitellut yksinäistä ja yltiöpäistä roolia, kun et ole halunnut hänestä kenraalia. JV-armeija ehkä vaatiikin sen kenraalin lähelle, ja Prelaatti vaunuissa kahden JV-blokin välissä on klassikko (nyt kun sulla on hieno paavivankkurikin). Silti kokeilisin ainakin leikkiä ajatuksella, että griffonimarsalkka olisi kenraali. Eikös hänellä ole 18" Inspiring Presence? Aiotko tosissaan viedä äijän ja 12 % pisteistäsi niin kauas tapahtumien ytimestä, ettei moinen kantama riitä?

Mietin tässä päivänä muutamana, kannattaisiko velho laittaa Arcane Engineen. Saisi sen enginen halvemmalla. Vai tuleeko velho+enginestä sitten liian mehukas ja ilmeinen maali, ja ne ammutaan/loitsitaan nopeasti pois? Ihan teoreettinen kysymys tämä.

Eli jos griffonimarsalkka olisi kenu, säästäisit prelaatin Crown of Autocracyn hinnan, 70 pinnaa. Ja jos velho ratsastaisi kärryllä, säästäisit 35 pinnaa. Handgunnereistakin saattoi ehkä nipistää. Saisitko säästetyillä 100+ pinnalla jotakin tosi kivaa ja joukkojasi hyödyttävää? Vai laittaisitko Crown of Autocracyn griffonikenun päähän?

Arvaan, että hauskuuttelu ja griffonimarsalkan käyttö ovat listan keskeisiä motivaatioita. Joten enpä tiedä, onko mun pohdinnoista paljon hyötyä. :)

Joku hiljan pohti kahden tai kolmen Griffonin käyttöä. Tyyliin jos lähdetään tälle linjalle, voi yhtä hyvin vetäistä överit.



Edit:
Hups, siinä oli mulle heitetty viesti aiemmin. No, eipä kommenteissa mitään odottamatonta ollut.

Pointtina siis todellakin on ottaa tappioita yksiköillä, jotka kuolevat mulkaisuista. Ja vetää vastustaja tällä tavalla itselleni soveltuviin asemiin. Tää oli siis se target saturationin ja halpojen pikkuyksiköiden tehtävä. Tietenkään niitä ei pidä syöttää ehdoin tahdoin vastustajalle. Etäisyydet ja kulmat ovat avain MSU:ssa. En ole kokeillut, joten en varmaan osaa pelata oikein.

Se taikakärry on siellä vähentämässä tappioita. Laskin ihan oikeesti, että se vähentää kolmanneksen tai neljänneksen tappioista. Noi jalkaväkiyksiköt ei kestä lähitaistelussa, ellei tappioiden kertymistä hillitse. No, eivät ehkä kestä sittenkään. Mutta kokeilemisen halustahan tää lista on tehty. Ja oli tosiaan tiedossa, että vastassa olisi ollut Empire, eli T3, johon muutama harhalaukauskin tekee jo jotain. Mörssärit enemmän.

Itse asiassa niiden mörssäreiden takia mun kannattaa pitää vastustaja liikkeessä ja irti tappeluista. Saa aikaa jysäytellä mörssäreillä. Siinä voi sitten laskea, kantsiiko käydä telomassa halpisyksikkö, ja sitten kun ei ole käsikähmän suomaa immuniteettia, saada niskaansa rautaa ja srapnellia. Tai näin(kin) toivon vastustajan joutuvan ajattelemaan.

Kunnon korkkiruuveista on tässä listassa huutava puute. Jännä nähdä, voiko hämyilyllä ja sivustahyökkimisen yrityksillä (CR) pärjätä. Maailmalla on pärjätty, ja se kiehtoo mua.

Harvoin oon ajatellut itselleni uutta taktiikkaa näin pitkällisesti ennen kuin kokeilen sitä. Nyt vaan on jo puolen vuoden ruoste kertynyt tämän harrastuksen päälle, niin että aloittelijan mokiin luultavasti kaatuu kaikki. Yksi tapa vältellä näitä mokia on jättää jokin pelin osa-alue vähemmälle. Mulla se on magia. Tahdon kokeilla melko mundaania, melko fragiilia ja jonnin verran kovasti ampuvaa listaa. Inspiraatiohan on historiallisten puolelta. Jos peli ei anna elinmahdollisuuksia tällaiselle, pitää miettiä, mitä peliä oikeesti haluan pelata. Kilpaahan en nyt missään tapauksessa halua pelata, vaikka en toki häviämäänkään lähde. Toki aika usein rakennan itselleni ylämäen. Hauskuus on siinä, että näkee, miten erilaiset listat toimivat - testaamisessa, miksei tietynlaisessa simuloinnissakin.

Pelataan vaan tässä näin. Figut on edelleen pakattuna kassissa, joten lähtökuopissa ollaan. Katson kalenteria ja ehdotan jotain kohta puoliin. :)

-ile

Avatar
Heretic
Peliporukkavalvoja
Viestit: 2816
Liittynyt: La 12.03.2005 23:36
Paikkakunta: Oulu/Tornio

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Heretic » Ti 11.04.2017 23:19

En ole tätä ysin kirjaa katellut, mutta tekeekö ritariarmeijalla mittään? On noita mercenaryja konffattu ja white wolffeja sen verta kowiin, että tekis mieli peluuttaa ihan fabassakin niitä.
Ville Oulusta.
Frostgrave, Mordheim, 40k&30k, Kings of war, Lotr, Guild ball, Necromunda ja Blood bowl

Avatar
Lord of Carcassonne
Viestit: 4968
Liittynyt: Ke 18.01.2006 13:03
Paikkakunta: Orivesi

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne » Ke 12.04.2017 09:00

Heretic kirjoitti:
Ti 11.04.2017 23:19
En ole tätä ysin kirjaa katellut, mutta tekeekö ritariarmeijalla mittään? On noita mercenaryja konffattu ja white wolffeja sen verta kowiin, että tekis mieli peluuttaa ihan fabassakin niitä.
Vaikka adepticonissa koe voittikin tapahtuman niin yleisesti perus cavalry on heikkoa ja kallista. Isku voima ei riitä vastustajan isojen blokkien kaatamiseen. Suosittelen pelaamaan isoja jalkaväki blokkeja steadfastin takia. Ja keihäsmiehet on halpoja ja cavalrylle kova piina.
WHFB pelit 8.edikassa.(1.1.2014 alkaen)
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
WH40k pelit (1.1.2014 alkaen)
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L

Avatar
Scumboogie
Viestit: 4307
Liittynyt: Su 02.03.2008 12:26
Paikkakunta: Leppävaara

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Scumboogie » Pe 05.05.2017 20:49

Lord of Carcassonne kirjoitti:
Ke 12.04.2017 09:00
Vaikka adepticonissa koe voittikin tapahtuman niin yleisesti perus cavalry on heikkoa ja kallista. Isku voima ei riitä vastustajan isojen blokkien kaatamiseen. Suosittelen pelaamaan isoja jalkaväki blokkeja steadfastin takia. Ja keihäsmiehet on halpoja ja cavalrylle kova piina.
Riittää se, pitää vaan pelaa hyvin eikä huonosti.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Armeijat ja yksiköt”