KOW - Mä en tykkää taikaesineestäs

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
El Capitan
Peliporukkavalvoja
Viesti:

KOW - Mä en tykkää taikaesineestäs

Viesti Kirjoittaja El Capitan » Ma 07.08.2017 18:17

Brew of Keen-eyes ja Medallion of Life.

Näitähän yleisesti ottaen vieroksutaan ja kukaan ei tunnu pahoittavan mieltään, jos ne turneissa bännätään. Se tuntuu jo jotenkin niin normaalilta, että niitä ei sallita listoihin, että niiden olemassa olonhan vallan unohtaa kokonaan. Ovatko nämä kuitenkaan loppujen lopuksi niin kovia taikakamoja ihmisten mielestä?

Nyt kun väki on aktivoitunut ihanasti ja Ropeconissa osoitettiin tänä vuonna, että pelillä on oikeasti pelaajia Suomessa niinkin paljon, että varpaatkin pitää ottaa käyttöön laskiessa, voisimme alkaa keskustelemaan skenen tilanteesta ja siitä, mihin suuntaan sitä halutaan viedä. Tahtoisin aloittaa taikakamojen luota, koska se jakaa varmasti todella paljon mielipiteitä ja aiheuttaa kummastelua. Itse ainakin suutun kovasti, jos vakioesineeni jokaisesta listastani joskus jossain bännättäisiin.

Samalla myös sunnuntaipelaajana voi saada jonkun toisen kokemuksien avulla tietoa jostain under the radar -esineestä, jonka ohitse vain seuloi kaikkien kivempien taikaesineiden perässä. Itse en ainakaan osaa arvostaa ihan jokaista taikaesinettä, mutta lieneeköhän syynä pelkät ennakkoluuloni nimblen kalliiseen hintaan. Onhan se kiva erikoissääntö, mutta oh, kun on oltava mansikoita korissa.

Medallionin tyhmyyden allekirjoitan itse Hero(Mon) kavereiden kohdalla. Mikään ei ole inhottavampaa kuin +250p muoviklimppi lähellä kahdenkymmenen nerveä ja sitten mokoma parantaa itsensä henkihieveristä yhden onnekkaan noppakasan avulla takaisin eloon. Miten esine kuitenkin toimii niiden pienempien sankarien kohdalla, jotka eivät omaa Att10 Cs3:sta? Pelissä on kuitenkin muutama sankari, joilla on perustaltaan sama ellei jopa parempikin regeneraatio, joten mikä tekee heidän kohdallaan tästä esineestä bännättävän, jos perustaltaan regeneroivat sankarit ovat hyväksyttyjä?

Meistä tuskin kukaan kuitenkaan on ensimmäisten joukossa sanomassa, että 170p Brotherhood-sankari olisi kovimpien taistelijoiden joukossa oli sillä 5+ tai sitten 4+ regeneraatio ja 3+ regeneraatioon pääsevä Naiad sankari saattaa vastustajaa ehkä juuri ja juuri kiinnostaa, jos se on käärmeen selässä. Kyseistä taikaesinettä ainakaan minun tietojen mukaan ei olla syrjitty samalla innolla kuin Medallionia. Millaisia kokemuksia muilla tyypeillä on kyseisestä esineestä? Onko se saanut teidän hurjan pelottavista rege-sankareista kuollettavia pelinrikkojia?

Facebookissa hetki sitten keskusteltiin Breath(10) -esineestä pahaa. Ymmärrän yskän kaikkien ihmispelaajien kesken, koska te nyt vaan pelaatte sellaisella paperiarmeijalla, jonka kuuluukin kuolla pois voimakkaamman pohjoisen ötzin edessä. Itse vähän vieroksun kuitenkin kyseistä mielipidettä juuri sen suhteen, että ainoastaan def4+ yksiköt ovat otollisia kohteita esineelle. 12" kantama on oikeasti todella vähän, koska jokaisella yksiköllä on M5. Se on todella hermoja raastaavaa mennä frontista syöksemään tulta kun toisella kuitenkin voi olla speed buust.

Itse olen samaan aikaan tykästynyt että suuttunut Holy Grenadelle. Lähinnä tykästynyt siitä syystä, että se oli Wormsissa paras ase ja saa imitoida Nipsua, mutta jos sillä osuisi edes kerran elämänsä aikana. Omalla tavallaan itseäni aina pelottaa katsoa vierestä kun joku ampuu tykillä, mutta kranaattihan on omalla tavallaan paljon kätevämpi. Onhan se kuitenkin Breathiä halvempi hinnaltaan! Esine tekee sankarista mobiilin tykin, joka osuu 17% paremmalla todennäköisyydellä tehden lämää myös muuhunkin kuin rottien slaveihin.

Breath on useammalla nopallaan varmaa lämää, mutta onko def4+ yksikköön 2.5 haavaa/vuoro kuitenkaan kova ja auto include? Jälkimmäinen saattaa pitää paikkansa ja itsekin yritän kovasti aina sisällyttää mukaan, koska se antaa toisenkin tarkoituksen lipun kantajalle. Enemmän minä kuitenkin pelkään kranaattia ja ihmettelen, miksi se ei näy samalla tavalla ihmsten listoissa kuin breath.

Mitä mieltä kansa on KoWin taikaesineistä? Onko siellä seassa jotain, mikä pitäisi tulevissa turneissa kieltää lailla tai sallia väärinymmärrettyinä ja syrjittyinä? Onko listassa jokin taikaesine, josta itse tykkäätte ja olette saaneet toimimaan, mutta me muut emme tiedä siitä?
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti

Lateksimajava

Re: KOW - Mä en tykkää taikaesineestäs

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ma 07.08.2017 21:02

Sen verran uusi peli itselleni, etten ole vielä ehtinyt tutustua tarkemmin esineiden ärsyttäviin puoliin. Regeä kerran kokeilin ilman merkittävää menestystä, joten ei tuntunut kovin op:ltä edes griffon-kenraalilla.

Moni esine vaikuttaa hauskalta ja persoonalliselta lisältä, joita olisi hauska testailla erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Sitten on nämä +1 M, ja Cs, jotka vaikuttaa todella kovilta. Pathfinder isoille ritareille ja brutal jollekin closisryhmälle tuntuu myös helposti perusteltavilta.
Samba del los Mushroomos!

MYY MULLE METALLISIA BEASTMANEJA JA MUITA KAAOSJUTTUJA!

ile

Viesti Kirjoittaja ile » Ma 07.08.2017 22:53

Mähän olin se, joka facebookissa marmatin Breath(10) esineestä.

Sittemmin samassa ketjussa totesin, että esine lienee auto-include lähinnä sille KoMin halvalle lipunkantajalle, joka saadaan sillä tavalla + ratsain peliin mukaan aivan uudella tavalla. Yksinäinen hero pystyy lymyämään parin isomman yksikön välissä tai osin takana, ja voi hengitellä aika turvallisesti. 2.5 pistettä damagea parin vuoron ajan tekee isommastakin yksiköstä jo potentiaalisesti hauraan. Samalle herolle ratsu, niin ollaan 95 pisteessä. Samanhintaisilla ampujayksiköillä on 7 noppaa ja osuvat 5+. Toki kantomatkaa on enemmän ja monasti vähän Penetrationia. Silti kankea liikkuvuus, vähemmän noppia ja huono osuvuus haittaavat. Taktisesti on kätevämpää pelata ratsastavalla heeroksella, joka on vapaa liikkumaan ja myös osuu, vaikkakin lähempää.

Ja tällä heeroksella on sitten se Inspiring siinä samassa paketissa. KoM:illa Very Inspiring.

On sinällään yhdentekevää, onko esine vähemmän tehoton jotakin kovanahkaista armeijaa vastaan. Ketterästi liikkuva hero Breathilla voi tehdä keskimäärin vain yhdenkin pisteen vahinkoa, ja on silti pisteisiinsä nähden mielenkiintoinen. Jos pelataan satunnaista vastustajaa vastaan, voi olettaa, että useimmista armeijoista löytyy kivoja kohteita tällaiselle Breathilla varustetulle yksilölle. Siksi mä harkitsisin tämän esineen ottamista kaikissa listoissa.

Mutta sitten kävi ilmi, että FAQ:issa tai jossakin turnee-kompissa tämän 4+ osuvan taikaesineen haitaksi olisi lisätty, että ottaa coverimiinuksen tms. Sopii mulle, nillitykseni loppuu siihen. Ennen kaikkea se, että joku jossain isossa maailmassa on päätynyt tähän kertoo mulle, että olen tajunnut jotain pelin tasapainosta. Tai pystyn kuvittelemaan massojen kokemusta. :)

Lateksimajava myös ehdotti räjähtävää lippua lasivarayksikölle, joka näin syötettäisiin vihulaiselle meleeseen pahat mielessä. Mua ärsyttää moisessa lähinnä taustatarinan ohuus/pälliys. Kaikki kuollessaan räjähtävä tuntuu pälliltä, ellei kyseessä ole myrkkyä sisältävä lasimalja. Ollen allerginen tällaiselle high fantasylle. En viitsi ottaa sen takia. My problem. Sinällään oikein hinnoiteltuna tuo avaa kiinnostavan taktiikan, ja ymmärrän, miksi pelissä voi sellaisenkin ottaa.

Peliä muuten aika vähän pelanneena en osaa sanoa, onko siellä jotakin oikeasti rikkinäistä. Testimallinsin useita eri tehtävissä toimivia yksiköitä eri taikaesineillä, ja aina tuntui, että ottamalla oikean, isomman tai kalliimman yksikön liki samoilla pisteillä sai silti jotakuinkin saman. Ja onhan isommalla yksiköllä enemmän Nerveä, ja kalliimmalla yksiköllä usein paremmat statit muutenkin.

Nyt ei sitten tunnukaan enää siltä, että siellä olisi jotain aivan ylitsepääsemättömiä esineitä. En tiedä noista El Capitanin mainitsemista.

-ile

Lateksimajava

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ti 08.08.2017 08:51

El Capitan kirjoitti:
Ma 07.08.2017 18:17
Brew of Keen-eyes
Tämä on muuten sellainen esine, ettei ainakaan paperilla juolahtanut mieleeni sen olevan erityisen kova. Hintaa löytyy ja vaatii miltei horden verran ampujia, jos haluaa saada siitä tehot irti. Miten se sitten olisi selvästi kovempi kuin +1 closiksessa, sitä en ihan käsitä.
ile kirjoitti:
Ma 07.08.2017 22:53
Sittemmin samassa ketjussa totesin, että esine lienee auto-include lähinnä sille KoMin halvalle lipunkantajalle, joka saadaan sillä tavalla + ratsain peliin mukaan aivan uudella tavalla.
KoM lipunkantajalle otin 5 pisteen jousipyssyn turnauksessa ja myös 5 pisteen lentävä vasara tuntuu hyvältä ajatukselta. Hyvä olla esine, jolla pääsee heittelemään silloin tällöin nerveä heikennetyille yksiköille.

Modet: pitäisikö olla erillinen KoW-alue tuolla muiden pelien alla?
Samba del los Mushroomos!

MYY MULLE METALLISIA BEASTMANEJA JA MUITA KAAOSJUTTUJA!

smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx » Ti 08.08.2017 09:38

Lateksimajava kirjoitti:
Ti 08.08.2017 08:51
Modet: pitäisikö olla erillinen KoW-alue tuolla muiden pelien alla?
Asiasta on sisäpiirissä keskusteltu, tai ylipäänsä tuon Fantasia -osion nimeämisistä kun Warhammer Fantasy Battle ei ole enää ihan paras pääotsikko kuvaamaan aluetta... Musta sieltä voisi vain jättää sen Warhammerin pois, ja antaa keskustelun mennä sen alla eri fantasiapeleistä. Voi toki tehdä alaotsikot kowille jne, mutta sitten ne vanhat hammeriketjut pitäisi jonnekin siivota.

Mutta, toi on Matin takana, modet ei voi muutoksia tehdä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

ile

Viesti Kirjoittaja ile » Ti 08.08.2017 10:23

Asia:
Sanotaanko, että ampuesine lippua kantavalle herolle on liki auto-include. Se, mikä tämä esine on, voipi vaihdella. 30 pinnan Breath (10) on jo huomattavan kallis, ja jos se ei aina osu automaagisesti 4+, se ei ole mitenkään liian kova. :)

Kommentti:
Minusta Fantasia-osioon voi hyvin pistää otsikoihin sen pelin, niinkuin nyt tähän ketjuun KOW. Keskustelun volyymi on aika pieni ja moni kuitenkin pelaa tai ainakin seuraa useamman pelin keskusteluja. Ei kannata ehdoin tahdoin nurkkautua omaan kivaan tai syrjiä muita fantasian lajeja. Silloin tää kuolee lopulta kokonaan. IMHO.

-ile

Jasper

Viesti Kirjoittaja Jasper » Ti 08.08.2017 12:56

ile kirjoitti:
Ma 07.08.2017 22:53
Mutta sitten kävi ilmi, että FAQ:issa tai jossakin turnee-kompissa tämän 4+ osuvan taikaesineen haitaksi olisi lisätty, että ottaa coverimiinuksen tms.
En ole lukenut Clash of Kings kirjasta, mutta olen jostain netinsyövereistä lukenut, että sieltä tulisi muutamia lisäsääntöjä. Yksi sääntömuutos oli, että taiat ja breath ottaa miinusta coverista. Korjatkaa jos olen väärässä. Mielestäni kuitenkin erittäin hyvä lisä peliin, kun monen nopan breath ampumiset ja 24" piercing boltit ovat melko hyviä/varmoja valintoja listoihin.

Brew of Keen-eyes ja Medallion of Lifen bännäystä turnauksissa olen ihmetellyt. En ole koskaan ajattellut niitä jotenkin älyttömän hyvinä, mutta toisaalta minulla ei ole hirveästi pelejä takana. Ehkä en vain vielä ymmärrä mikä tässä pelissä on hyvää ja mikä huonoa. Itse olen peluuttanut Medallion of Life itemiä Brotherhoodin lentävällä sankarilla, mutta enpä ole kokenut sitä mitenkään erityisen hyvänä. Eikä vastustajaltakaan tullut mitään valittamista itemin suhteen. Jos Medallion of Life on jotenkin auto-include itemi, niin sittenhän jokaisen pelaajan kannattaa vaan ottaa Fire Oil listaan mukaan. Ei oo kallis itemi nimittäin.

El Capitan
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja El Capitan » Ti 08.08.2017 16:53

Clash of Kings on itsellänikin lukulistalla, koska tuo coveri-lisäys on erittäin mukava lisä peliin. Itsekin olen välissä turhautunut siihen, että boltin/breathin omaavan henkilö kykenee vahingoittamaan hyvinkin pienien rakojen välistä. Mites sitten kun tyypillä on isompi height kuin muilla! *köh* Salamanderien Fire Drake Breath16:llaan *köh*. Helpottaa pelaamista todella paljon kun ei tarvitse olla niin tarkka sen sijoittelussa ja vaikeuttaa sen tappamista, koska siihen ei välttämättä pääse käsiksi kuin samanlaisella taialla.

Välissä myös tuntuu tyhmältä, että tässä pelissä on käytännössä kaksi armeijaa, joilla on stealth-sääntö perustaltaan olemassa teemoittamassa armeijaa ja nämä kaksi asiaa eivät välitä siitä laisinkaan. CoC:in tuoma lisäsääntö parantaa huomattavasti Night-Stalkersseja ja Halflingejä.
Brew of Keen-eyesTämä on muuten sellainen esine, ettei ainakaan paperilla juolahtanut mieleeni sen olevan erityisen kova. Hintaa löytyy ja vaatii miltei horden verran ampujia, jos haluaa saada siitä tehot irti. Miten se sitten olisi selvästi kovempi kuin +1 closiksessa, sitä en ihan käsitä.
Juuri tämän vuoksi halusinkin luoda tämän ketjun, jotta tulevat turneet sun muut olisivat vapaampia. Conin viime kahdet turneet seuloin vain yleiset vihatut esineet ja päätin määkiä muiden mukana. Brew kuitenkin on vähän sellainen esine, että itse myös vähän ymmärrän sen saaman vihan. Hordellehan se juuri nimenomaan otetaan. Ei missään nimessä regimentille.

Itse olen joskus kohdannut haltiahorden, joka kantoi tätä esinettä ja omasi velhon Bane-chantilla lähinnä tämä yksikkö kiinnostuksen kohteenaan. Elite 3+ osuva Piercing1 yksikkö teurasti väkeä tehokkaasti. Ihan def5+:stakin pelotti olla kohteena. Joidenkin muiden armeijoiden ampujahordet, jotka omaavat jo valmiiksi piercingin, esimerkiksi kiväärien 2:n, alkaa olemaan jo todella vaarallisia osuessaan 4+:lla. Def4+ yksikkö on jauhelihaa sen kohteena.

Kallista se lysti kuitenkin on. Etenkin, jos maagi on siellä takana keskittyen tämän yksikön tuhovoiman kasvattamiseen. Armeijassa on myös mukana mahdollisesti muutakin kivaa kuten lentävää L-cavaa, monsteri tai hordeja tulossa kohti meleetä, joihin pitäisi oma tykkitulitus keskittää, niin ei näiden parhaimmillaan def4+ ampujahordejen poistaminen ole välttämättä ensimmäisenä mielessä. Korkea nervekin suojaa varsin hyvin.
Sittemmin samassa ketjussa totesin, että esine lienee auto-include lähinnä sille KoMin halvalle lipunkantajalle, joka saadaan sillä tavalla + ratsain peliin mukaan aivan uudella tavalla. Yksinäinen hero pystyy lymyämään parin isomman yksikön välissä tai osin takana, ja voi hengitellä aika turvallisesti. 2.5 pistettä damagea parin vuoron ajan tekee isommastakin yksiköstä jo potentiaalisesti hauraan. Samalle herolle ratsu, niin ollaan 95 pisteessä. Samanhintaisilla ampujayksiköillä on 7 noppaa ja osuvat 5+. Toki kantomatkaa on enemmän ja monasti vähän Penetrationia. Silti kankea liikkuvuus, vähemmän noppia ja huono osuvuus haittaavat. Taktisesti on kätevämpää pelata ratsastavalla heeroksella, joka on vapaa liikkumaan ja myös osuu, vaikkakin lähempää.
Ihan onnistunut vertaus ja syyt, miksi itsekin käytän Breathia todella paljon. Haluaisin kuitenkin väittää, että taikaesineen hyvyys tulee juurikin vain silloin esiin kun sankari on ratsain. Uskaltaisin väittää, että sankarin heppa on ensimmäisten joukossa, joka lentää mäkeen, jos pisteet sattuivat ylittämään sallitun.

Mikäli kuitenkin pisteet riittävät ratsuun, sankarin uhkaavuus kasvaa huomattavasti, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Sankarilla itsellään on melkein poikkeuksetta def4+ ja 10/12 nerve, jonka vuoksi sitä ei halua altistaa vihollisen ampumiselle. Toisella vuorolla on mahdollista, että kentällä on jo muodostunut taistelevia yksiköitä, joista osa vaatii sankarin tuoman inspiringin läheisyyden.

Tämän asian huomioon ottaen, kohteet saattavat olla rajalliset ja päätös viedä inspiring yhdeksi vuoroksi muualle liian riskialtista. Breathin hyödyllisyys ei ole taattu jokaiselle vuorolle, kuten ei myöskään mainitsemani kranaatin. Itse kuitenkin aina välissä olen peluuttanut Heal3-esinettä, joka on omalla tavallaan samaan aikaan sysihuono, mutta mahdollisesti myös todella arvokas apu listaan. Yhden tai ei yhdenkään Healin vuoro on katastrofi, mutta useammin kuin kerran olen tykästynyt niihin hetkiin, jolloin olen onnistunut parantamaan edes sen puolet voimakkaan yksikön aiheuttamasta tuhosta. Siitä voi keskiarvoisesti heitettyjä nerveheittoja vastaan saada yhden ylimääräisen meleevuoron aikaiseksi.

Breath on hyvä esine ja yksi minun suosikeistani koko pelissä, mutta itse en koe sitä auto-includeksi ratsastavallekkaan herolle. Listoissa käytännössä armeijasta riippumatta on aina hyvin ampumista tarjolla, jos niin haluaa. Healista puolestaan on usein puutetta, koska velholla saattaa haluta tehostaa lähitaistelua Bane-Chantilla, jos tulitus ei huvita. Healista puolestaan tahtoisin sanoa jokaisella armeijalla olevan käyttöä ja tarpeensa, jota ei voi muilla armeijan yksiköillä paikata.

Korvaavuudesta heikkompaan tai samantasoiseen ampujayksikköön nähden kun myös puhutaan, pitää ottaa huomioon myös yksikön Att-määrä ja skenun pelaaminen. Mikäli ampuja-yksiköllä ampuminen kyllästyttää tai kohteita enää ei ole ja vihollinen on tullut lähelle, sitä pitää alkaa varomaan. 16 iskua, vaikkakin me5/6+:lla ei ole houkuttelevaa saada kylkeen. Individual ei myöskään samalla tavalla scoraa ja ole kykeneväinen kantamaan Loottia. Ropeconissa hävisin osittain siitä syystä, että ampujayksikkö otti Lootin haltuun pelin aikana omalla kenttäpuoliskollaan heron katsoessa vierestä voimattomana.

Sen mie haluan sanoa, että lippusankarille on käyttönsä niin alastomana, hepan kanssa kuin myös Breath-kaman kanssa. Mutta on sille päivän päätteeksi myös muitakin esineitä kenties yhtä hyödyllisinä vaihtoehtoina tarjolla.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti

Ipp3

Viesti Kirjoittaja Ipp3 » La 19.08.2017 20:04

Omaa pohdintaani aiheesta.

Mun mielestä taikaesine pitää kieltää/poistaa/halveksia maanrakoon tilanteessa, jossa se alkaa näkymään vähän liian usein. Eli jos ampujalistaa ei näe ilman Keen-eyednessiä, niin se on liian hyvä pisteisiinsä nähden. Muuten väki tasapainoilisi sen, ja isomman yksikkömäärän välillä.

Omasta mielestäni "rikkinäisiä" itemeitä ovat Regeni talismaani, +1 Def herolle, Keen-eyedness, sekä tiettyyn pisteeseen asti Caterpillar Potion.

Medallion of Life

5+ Regnihän on aika yleinen, eikö? Pitäisi siis olla aika tasapainoinen, ei mitenkään ylihyvä sääntö kuitenkaan, koska siitä on hyötyä vasta sitten, kun olet antanut vastustajan lyödä sankarmiestäsi turpaan ainakin kerran. Rikki tämä itemi menee sitten, kun se yhdistetään lentävien monstereiden korkeaan nerveen sekä kykyyn välttää taistelua niin halutessaan. KoW yleensä toimii minusta vähän sellaisella "lyödään vuorotellen"-periaatteeseen, ja lentäjien etu on siinä, että niillä voi helpommin tehdä tilanteen, joissa vain minä pääsen lyömään. Medaljongin kanssa lentohirmun pysäyttämisestä tulee aikas paljon vaikeampaa. Ei mahdotonta, mutta sen verran vaikeaa, että se 35 pistettä kannattaa maksaa aina, sen sijaan että ottaisi lisää miehiä.

Ensorcelled Armor

Sama juttu, liian hyvä diili, jotta se puolikas trooppi skulkkeja jonka noilla pisteillä melkein saa kannattaa jättää ottamatta. Def 6+ lohareita ei ole peruslistoissa ihan syystä.

Keen-eyedness

Jälleen itemi, joka ampuvan listan kannattaa ottaa mieluummin, kuin ottaa lisää ampujia. Jos lasket kuinka monta hittiä lisää saat nostamalla Ra-arvoa +1 niin osta tarkkuusmehu. (Esim. Basilean Crossbowmen Horde + Brew = 3.33 hittiä lisää vuorossa, kun taas ostamalla kaksi kertaa kalliimman troopin lisää saa vain 2.66 hittiä. Eli lisäampujat maksaa suhteessa hitteihin yli kaksinkertaisen määrän)

Caterpillar Potion

20 pistettä Pathfinderistä = löytynee siis yhdeltä armeijan knihti-porukalta. Ritarit tykkää kun konit oppii kirmaamaan korvessa ja peitsekään ei tartu pajukkoihin. Syy miksi minusta vähän rikki on se, että se on niin itsestäänselvä valinta, että on tyhmää olla ottamatta.

Miksei nämä sitten ole?

Diadem of Dragonkind

Tämä on hyvä itemi, ei siinä mitään. Mutta jotta tästä saa tehot irti, on se Inspiring-ukko tuotava lähelle vastustajan linjaa ja jotta siitä saa hyödyn irti on valittava pitääkö Inspiringin turvassa vai tuleeko hönkimään sen pari damagea. Melko helposti käy niin, että kun se torvimieslipunkantajakenraalikapteenipäällikkö tulee hönkimään, niin Krudger potkaisee possua pekoniin ja jyrää miespoloisen kolmosdivariin ja mieltäylentävä huutelu loppuu siihen. Win some, lose some. Siksi ei ole rikki.

Crystal Pendant

50 pistettä on oikeasti paljon, ja se, että maksat paljon pisteitä itemistä, joka toimii vasta kun sinulta kuolee jotain on tavallaan vähän.... ongelmallinen suunnitelma. Toki se kirpaisee kun yksikkö kauhtuu henkihieveriin kesken voitokkaan taiston, mutta ne ovat silti pisteitä, joista hyödyt vain kun menetät ne. Ja se hassu juttu on se, että yleensä kun menetät pisteitä, vastustaja hyötyy siitä. Lose-lose tilanteet eivät ole varsinaisesti minun kirjoissani voittavia strategioita, mutta ehkä joku Fantasia-Rommel on tässäsuhteessa tarkkanäköisempi.

Scrying Gem

Varsinkin tilanteessa, jossa "joku" tuo armeijan jossa on yhdeksän droppia deplottavaksi, on aika iso valtti, jos pystyt pakottamaan niistä parhaimmillaan melkein puolet laudalle heti kättelyssä. Mutta.. Crystal Pendant on itemi, joka hyödyttää vain silloin, kun vastustajalla ei ole selkeää suunnitelmaa tai kun ei ole skenaarion puitteissa selvää jo ennalta, missä kohtaa lautaa isot väännöt käydään. Esim. Dominatea pelatessa ei tarvitse olla kummoinenkaan meedio, että voi arvata minne vastustaja koittaa päästä. Samaten Loot ja Pillage ovat melko selkeitä.

Itemin merkitys vähenee paljon myös silloin, jos vastustajan armeija on esim. tosi nopea, tai siinä on n+13 droppia goblineita.

--

Mikään itemi ei ole rikki FaBan 8. edikan määritelmällä, jossa "rikki" tarkoitti oikeasti "rikki". Nämä ovat enemmän sellaisia vähän liian hyviä diilejä, joitten vika on siinä, että ne käy tylsiksi kun kaikilla on se Def 6+ lohari, allyinä +1 Ra Ogre Shooter horde sekä knihtijyrä joka osaa ravata karnervikossa. Jos niitä näkyisi aina sillointällöin, niin mikäs siinä, mutta kun ne on hintalaatusuhteeltaan liian hyviä.

Mitäs väki olette mieltä esimerkiksi seuraavista itemeistä:

Brew of Haste

Jar of the Four Winds

ja Clash of Kings-kirjasta

Blood of the Old King 15pts
One use only. Vuoron loppuun asti yksikölle Elite ja Viscious.

Ippe

ile

Viesti Kirjoittaja ile » La 19.08.2017 21:46

Hyvä, analyyttinen viesti. Kiitos tästä!
Ipp3 kirjoitti:
La 19.08.2017 20:04
Keen-eyedness

Jälleen itemi, joka ampuvan listan kannattaa ottaa mieluummin, kuin ottaa lisää ampujia. Jos lasket kuinka monta hittiä lisää saat nostamalla Ra-arvoa +1 niin osta tarkkuusmehu. (Esim. Basilean Crossbowmen Horde + Brew = 3.33 hittiä lisää vuorossa, kun taas ostamalla kaksi kertaa kalliimman troopin lisää saa vain 2.66 hittiä. Eli lisäampujat maksaa suhteessa hitteihin yli kaksinkertaisen määrän)
Tuplakokoisella yksiköllä kuitenkin on isompi Nerve, ja isolla ampujayksiköllä voi uskaltaa mennä meleeseen, jos pääsee vaikka sivustaan. Eivätkö Nerve ja meleepotentiaali ole minkään arvoisia?

Ipp3 kirjoitti:
La 19.08.2017 20:04
Diadem of Dragonkind

Tämä on hyvä itemi, ei siinä mitään. Mutta jotta tästä saa tehot irti, on se Inspiring-ukko tuotava lähelle vastustajan linjaa ja jotta siitä saa hyödyn irti on valittava pitääkö Inspiringin turvassa vai tuleeko hönkimään sen pari damagea. Melko helposti käy niin, että kun se torvimieslipunkantajakenraalikapteenipäällikkö tulee hönkimään, niin Krudger potkaisee possua pekoniin ja jyrää miespoloisen kolmosdivariin ja mieltäylentävä huutelu loppuu siihen. Win some, lose some. Siksi ei ole rikki.
Heroilla on niin pieni jalanjälki, että voivat piilotella yksiköiden välissä. Totta kai se rajaa omia taktiikoita, kun herosta täytyy pitää huolta, mutta siinä samalla tulee huolehdittua siitä, että heron Inspiring presence on tärkeiden yksiköiden käytettävissä. Jalkaherolta tämä ei niin hyvin käy, joten esineestä tekee erityisen harmillisen/tehokkaan ratsun ottaminen. Joka armeijaan haluaa ainakin yhden Inspiring tyypin joka tapauksessa, joten se hinta on aina maksettu muodossa tai toisessa. Jää siis ratsun ja DoD:in hinta, ja se on pieni taktiseen ulottuvuuteen verrattuna.

Mutta sitten taas voi miettiä, että ratsuhero DoD:illa maksaa jotain, ja sillä voi saada jotain, jolla on paremmat statit, isompi Nerve ja meleekykyä.

Niinpä sitten päädymme tuohon, mitä kirjoitit, että mikään ei ole 'rikki' niinkuin eri FABA:n edikoissa, vain vähän liian itsestäänselvää ja yleistä. :)

-ile

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Armeijat ja yksiköt”