Keisarikunnan kenraalien palaveri

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
Avatar
jupu_pupu_mies
Viestit: 2475
Liittynyt: La 12.01.2008 21:44
Paikkakunta: Hönölä

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja jupu_pupu_mies » Pe 18.03.2016 09:50

Olet väärässä 116, tuossa tilanteessa pelataan Mordheimia.

Lateksimajava
Viestit: 2164
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Pe 18.03.2016 12:15

ile kirjoitti:Keskusta petti, ja sen mukana meni peli. Keskustan pettäminen oli odotettavissa
Ilen olisi pitänyt varautua paremmin siihen, että kepu pettää aina... Kiitos pelin avaamisesta ja hyvistä havainnoista.
jupu_pupu_mies kirjoitti:Olet väärässä 116, tuossa tilanteessa pelataan Mordheimia.
Aamen.

Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6298
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Rune » Pe 18.03.2016 15:53

jupu_pupu_mies kirjoitti:Olet väärässä 116, tuossa tilanteessa pelataan Mordheimia.
Tiedäpä nyt sitten siitäkään. Mordheim on lopulta aika hölmö peli myös (yllätyin todella positiivisesti Necromundaa kokeiltuani, kun kuvittelin sen olevan vain Mortikkaa avaruudessa - sehän tuntui oikeasti hyvältä peliltä!), ja siinä pyöritellään max. 10 nappia kentällä.

Joku AoS voisi olla johonkin kampanjaan välikevennyspelinä ihan hauska, jos sillä oli tarkoitus mallintaa jotain eventtiä tai roolipelata samalla vähän sen sijaan että vänkeää vähääkään kilpailullisemmin.

Tai, no, silloin voi käyttää mitä tahansa sääntöjä. Ei sen niin väliä. AoS olisi siitä hauska, ettei siinä ole oikein sääntöjä, niin fiilistelyropellukseen voisi keksiä siihen päälle omansa.

Frostgravea kiinnostaisi kokeilla tosin.

Enikeis, tästä voitaneen jatkaa jossain muualla kuin pussihousuisten viiksimiesten teltassa. Jürgen saa tuoda kaikille lisää viiniä. Hop hop, poika! //clap_clap

Muilla kokemuksia ysiajasta ja kalukukkaroista?

Samaan syssyyn voisin käännähtää Kings of Warin puolella, ja mainitsen, että olen havainnut Kingdoms of Menin listan (sen, jolla voi simuloida käytännössä mitä vain fantasia- tai historiallisia ihmisarmeijoita) selkeästi heikommaksi kuin muut armeijat. Sylettää jopa. Pelissä, jossa kaikki yksiköt ovat enemmän tai vähemmän samalla viivalla ja armeijat toimivat samojen perusperiaatteiden mukaan vähän heikommat kaikki, sekä marginaalinen pistehintojen lasku esim. tonttuihin (ja kaikkeen) nähden on yllättävän iso juttu. Ja mikä tärkeintä, armeija tuntuu niin vanillalta, ettei siinä ole oikeastaan mitään kiinnostavaa. Kaikki on vain pikkaisen kaikkien muiden muita asioita huonompia ilman mitään vahvuutta.

Olemme miettineet, että KoMin inspiroiville sankareille voisi antaa lisäksi rotta_äijien Rallying säännön antamaan vähän lisää synergialisää ja -kiinnostavuutta armeijalle.

Onneksi Emporea voi pelata myös Basilean säännöillä, tosin.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic

Avatar
116
Viestit: 5129
Liittynyt: Ti 22.10.2013 22:57
Paikkakunta: Joen suu(ssa)

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja 116 » Pe 18.03.2016 19:38

Rune kirjoitti: Samaan syssyyn voisin käännähtää Kings of Warin puolella, ja mainitsen, että olen havainnut Kingdoms of Menin listan (sen, jolla voi simuloida käytännössä mitä vain fantasia- tai historiallisia ihmisarmeijoita) selkeästi heikommaksi kuin muut armeijat. Sylettää jopa. Pelissä, jossa kaikki yksiköt ovat enemmän tai vähemmän samalla viivalla ja armeijat toimivat samojen perusperiaatteiden mukaan vähän heikommat kaikki, sekä marginaalinen pistehintojen lasku esim. tonttuihin (ja kaikkeen) nähden on yllättävän iso juttu. Ja mikä tärkeintä, armeija tuntuu niin vanillalta, ettei siinä ole oikeastaan mitään kiinnostavaa. Kaikki on vain pikkaisen kaikkien muiden muita asioita huonompia ilman mitään vahvuutta.
No en nyt sanoisi, KoMin "erikoisuus" on just se ihmisten kyky komentaa ja redepottaa D3 (+x) unittia depon jälkeen. Kaikki unitit on keskiarvoista- niinkuin ihmisten voisi olettaa olevan. Salamoivat supersankarit sitten Stormc... Basileasta ja isot steamtankit ally-kääpiöiltä.

Ihmiset on kanssa Neutraaleja! Ja se on iso juttu, koska voit ottaa marjoja molemmilta puolilta aitaa jos haluaa jotain isoa ja mielenkiintoista sekaan. Itseltään ihmisiltä ei niitä löydy-. niin kuin ei jerusalemin ristiretkeilijöiltäkään löytynyt lohikääryleitä takataskuista.

Ja se Very Inspiring kombottuna 50 pisteen BSB'hen ei ole yhtään huono juttu. Kahdella BSB'llä voi pitää koko armeijan kaatumatta, ja kapteeni keskelle niin koko armeija on rerolleissa ja depoaa paremmin kuin vastustaja.

Rotta-äijillä on rallying koska omavat huonomman Nerven ja huonomman Meleen kuin vaikka KoMin shieldwall blokki, samalla kun KoMin blokki iskee 4+ ja omaa pinnan kovemman nerven.
Kokeilkaa Kings of Waria. Hilpeän hauska fantasia-blokkimähinäpeli. Ilmaset säännöt kanssa.

Manticin uuden scifi-taistelupelin alphasäännöt on ulkona!
Check them out!

Lateksimajava
Viestit: 2164
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Pe 18.03.2016 19:57

Pelasin äsken Kaaosta vastaan 2,5k pelin ja tässä vähän yhteenvetoa siitä.

Olin muokannut listaa jonkin verran Ileä vastaan pelatusta. Halusin kokeilla raketinheitintä ja ottaa insinöörin helblasteria öljyämään. Insinööri kyllä teki tehtävänsä, mutta raketeilla en tainnut osua kuin kerran ja silloinkin epäonnistuin haavoittamisessa.

Se on muuten todettava Heavensista, että second seal on tykin kanssa varsin mehevä attribute. Samoin kun on Star Mace kenraalilla niin ärsyttää ihan liikaa jos jommalla kummalla heittää woundaamiseen ykkösen.
Prelate: Blessed armour of Frederic (1+), Star Mace, Lucky Charm……155

Archwizard: dispel scroll (Heavens)……205

Captain: BSB, plate armour, Hardened shield, pistol, Razor blade, Talisman of Great Shieldin (5++)……136

Captain: plate armour, Lucky shield, lance, pistol, Pegasus……132

Artificer: repeater handgun……65


9 Knights: great weapons, full command, Gleaming icon……197

6 Knights: great weapons, standard……118

38 Heavy infantry: halberds, full command……238

14 Handgunners……108


34 Imperial guard: great weapons, full command, Banner of Courage……384

5 Reiters: brace of pistols……95

Rocket battery……130

Helblaster……125

Cannon……100

5 Rangers……50


Arcane Engine: foreseeing……130

3 Knights of the Sun Griffon: halberd……150

2500
Kaaos halusi välttyä ylimääräiseltä tulitukselta, joten valitsi ensimmäisen vuoron depoamalla kaiken kentälle. Tämä sopi minulle enemmän kuin hyvin, koska sain rauhassa asettaa armeijani kentälle parhaaksi katsomallani tavalla. Lisäksi 24" kantamalla (blaster ja handgunnerit) en kuitenkaan olisi tehnyt mitään ensimmäisellä vuorolla.

Päätin laittaa vihollisen vaunuja vastaan reippaanlaisesti joukkoja. Hyödynsin tässä peltoja, jotka ovat vaunuille dangerous terrainia. Suunnitelma oli tuhota vaunut ja sen jälkeen joko ritareilla tai hilpareilla suunnata kohti keskustaa greatswordien tueksi (pelasimme keskiobjektivesta). Enok oli laittanut kärrynsä sivuttain 1" lisäliikkeen takia, joten pääsin kivasti pistoliereilla 12" eteenpäin ilman pelkoa rynnäköstä.

Toinen sivusta oli melko huonosti vartioitu, mutta luotin siihen, että 4" liikkuvat marauderit eivät ennätä taisteluun ennen kuin suurimmat taistelut keskustassa on käyty. Silloinkin vasenta sivustaani lähestyvät joukot kohtaavat ensin Demigryphit ja sitten helblasterin.
Kuva

Tässä vielä näkymä vasemmassa sivustassani, jossa oli kaaoksen selkeä painopiste.
Kuva

Ensimmäinen vuoro oli kannaltani erittäin hyvä. Kaaos ei tehnyt minulle oikeastaan mitään damagea, kaikki taiat joko epäonnistuivat tai dispellattiin. Jysäytin pistoliereilla, handgunnereilla, helblasterilla ja tykillä kaksi vaunua pois ja yhden kahteen haavaan. Sivustani alkoi näyttää jo hyvinkin turvatulta: enää 2 skullcrusheria ja puolikuollut kärry. Toisella vuorolla kärry rynnäköi pistolierien kimppuun kärsiessä pellosta vielä yhden haavan. Pienet ritarit viimeistelivät kärryn rynnäköllä vuorolla kaksi.
Kuva

Vasemmassa sivustassa jousimiehet yrittivät pitää sukkahousut kuivina jokseenkin ylivoimaisten vastustajien edessä. Ensimmäisellä vuorolla ammuin kohti hirviötä, joka toisella vuorolla sitten rynnäköi pakenevat jousimiehet kiinni. Hyökkäsin hirviön kimppuun demigrypheillä ja voitin ensimmäisen vuoron, mutta toisella vuorolla lordi paukahti kärryllään kylkeen ja lahtasi demigryphit siihen paikkaan. Sivusta alkoi siis kolmannen vuoron puolella murtua melko pahasti...
Kuva

Mutta sitä ennen toisella vuorolla tein greatswordeilla uskaliaan rynnäkön kohti great weaponeilla aseistautunutta kaaoksen hirviöjalkaväkeä. Olin alun perin ajatellut ampuvani niitä vuoron helblasterilla ja ottavani rynnäkön vastaan. Totesin kuitenkin että buffivaununi päivät saattaisivat pian olla luetut ja halusin ehdottomasti pamputtaa greatweaponeillani ennen kaaosta (lightning reflexes oli tässä tilanteessa aivan unelma). Ei siis auttanut muu kuin hyökätä täysillä päin!

Lähitaistelu sujui aluksi dramaattisissa merkeissä kun Star macella kaaoksen champpaa lyönyt kenraalini sai aikaan vain kaksi haavaa ja kärsi itse kolme - onneksi haarniska torjui niistä kaksi. Sitten kapteenini puukotti muutaman haavan yksikköön partaveitsellään. Sen jälkeen tuli 29 iskua greatswordeilta, jotka tekivät kunnioitettavat 15 woundia! Eipä jäänyt kuin kolme ukkoa eloon, niistäkin champpa ja toinen vain yhdessä woundissa. Greatswordien erinomaisuudesta säikähtäneet kaaossoturit osasivat tappaa vain viisi vastustajaa, joten peli oli melko lailla selvä. Pakenivat 9 tuumaa, mutta sain ne kiinni ja juoksin vielä ulos vieressä kyttäävän velholordin kärryn front arcista.

Tässä vaiheessa alkoi näyttää aika hyvältä!
Kuva
Kuva


Velho ei jäänyt toimettomaksi, vaan grillasi nurglen vortexilla kolmanneksen greatswordeistani. Olin onnistunut tappamaan ison hirviön tykistölläni, mutta kaaoksen lordi rynnäköi kolmannella vuorolla kymmenen ritarini sivustaan metsän läpi. Samaan aikaan neljä marauder horsemania rynnäköi kärryn kimppuun ja lukuisista dangerous terrain -testeistä ja hyvin taistelevista kärrynmiehistöstä huolimatta kärry pakeni ja barbaariratsastajat hyökkäsivät blasterin kimppuun.

Tässä vaiheessa kumpikin sivustani alkoi murtua: isot ritarit juoksivat karkuun lordia ja ajoivat myös halberdierit karkuun. Kummatkaan eivät enää malttaneet tulla takaisin taisteluun vaan pinkoivat ulos. Kuusi ritaria sai kylkeensä skullcrushereiden yksikön, ja ne juoksivat taistelun voitettua ulos kentältä ja pois handgunnereiden kantamalta.

Helblasteria vastaan taistelevat kaksi marauden horsemania selvisivät 3+ savensa ansiosta ja kävivät seuraavina vuoroina tappamassa vielä insinöörin ja velholordini. saakuli ärsyttävä parivaljakko ja vielä kaiken lisäksi immuuni paniikille. Sijoitin epähuomiossa velhon tosi huonosti (en ottanut huomioon sitä, että charge blasteriin laskettiin vasta minun vuorollani, joten saivat reformata blasterin kuoltua ja rynnäköida heti omalla vuorollani), joten oli kyllä oma syyni.

Tässä välissä taivaasta tippui komeetta, joka S5 huolimatta ei tehnyt yhtään haavaa vastustajan velholordiin kärryssä mutta tappoi muutaman greatswordin ja harvensi kiitettävästi maraudereja (immuuneja psykologialle..).
Kuva

Suurin osa kummankin armeijasta oli putsattu viimeisellä vuorolla pöydältä. Handgunnerit ottivat vastaan skullcrusherien rynnäkön ja menehtyivät. Tykki sai ne pelin ehdottomasti sankarillisimpiin tekoihin yltäneet kaksi horsemania kimppuunsa ja kuoli (5 horsemanin saldo: Hurricanum, blaster, velholordi, insinööri, tykki = 625pts). Minulta oli kolmen vortexin ja yhden komeetan jäljiltä deathstarissani hengissä yksi greatswordi, kenraali ja bsb. Oli siis aika suorittaa taktinen vetäytyminen niin kovaa kuin jaloista pääsi.

Viimeisellä vuorollaan marauderit saavuttivat objektiven.
Kuva

Rynnäköin niihin pegasuskapteenilla omalla tasoittavallani ja voitin. Heittivät karkuunlähdössä 5 ja 5, mutta siinä vaiheessa vastustajani rupesi miettimään että oliko niille otettu listaan gleaming icon. Ja kyllähän niille oli. Siihen jämähtivät ja veivät objektiven. On muuten mun joskus kymmenisen vuotta sitten maalaama marauderyksikkö. Ei champan uhkaavasta ulkomuodosta huolimatta saanut mitään aikaan kapteenilleni.
Kuva

Tämä kolmikko suuntasi metsän siimekseen harjoittamaan itsereflektiota.
Kuva

Jälkikäteen jäi harmittamaan, etten esimerkiksi vuorolla neljä kakan juuri osuttua tuulettimeen yrittänyt sitä isompaa komeetan versiota, jossa saan itse määrittää iskeytymisajankohdan. Vastustajan viimeiselle vuorolle pieni jysäys ja sitten viimeisellä omalla vuorolla kohti objektivea. Se olisi ollut hienoa taktikointia. Heavens on kyllä siisti lore, varsinkin kun tykit osuvat paremmin.

Lopputulos oli 13-7 kaaokselle. Objektive ratkaisi, koska victory pointeissa oli niinkin dramaattinen ero kuin kaksi pistettä.

Tällaista tällä kertaa, ehkä sitä taas oppi kantapään kautta olemaan tekemättä yhtä typeriä virheitä ensi pelissä. Tykkään kyllä omasta listastani aika paljon, mutta turnaukseen ottaisin kahden viime pelikerran perusteella kyllä mortarin rocketbatteryn tilalle (proxytin mortaria batteryna). Osasyy tähän lienee se, että ammuin sillä viisi vuoroa huti ja silloin kun osuin tein yhden haavan ja sekin regeneroitiin pois.

Enok
Viestit: 287
Liittynyt: To 25.05.2006 23:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Enok » La 19.03.2016 00:42

Kiitos pelistä, jälleen kerran kaaoksen saastojen ja keisarikunnan urhojen välillä nähtiin suuren luokan teurastajaiset! Ysiedikka on kyllä tehnyt pelaamisesta ehdottomasti kiinnostavampaa, kun armeijat ja säännöt tuntuvat olevan huomattavasti paremmin tasapainossa. Empireltä etenkin pistolierot toimivat hyvin, kaaos on kuitenkin luultavasti paras match-up niitä vastaan. Papin ja buffikärryn mehustamat S6 greatswordit suorittivat myös erittäin hyvin päästyään lyömään ennen gw-choseneita tappaen lähes koko yksikön. Lopuksi pelin ratkaisi viimeisen vuoron barbaarien marssin juuri 6" päähän objektiivista viimeistellen muuten tasaisen ottelun 13-7 lukemiksi kaaoksen eduksi.

Mukavaa pelata keisarikuntaa vastaan, kun nykyisin joutuu toden teolla taistella voitosta!
"Täl jätkäl ei oo mitää järkee"

Avatar
ile
Viestit: 1779
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » La 19.03.2016 12:45

Perinteisen suoraviivainen mättö. Kiitos raportista!

Kiva nähdä ritarit tositoimissa ja saamassa jotain vähän aikaankin.

Lateksimajavalla on vähän huono tuuri noiden paniikkien kanssa. Huonoa tuuria vielä pahentaa se, että BSB ja/tai kenraali on usein kaukana. Synenergioiden nimissä, ootko harkinnut sotalipun laittamista eri yksikköön kuin missä kenraalisi on? Näin kenraali voisi lähteä tapporeissuilleen Greatswordien kanssa, mutta muulle armeijalle jäisi vielä jotain koheesiota. Kenraaliyksikkösihän ei yleensä joudu heittelemään breikkaamista tai paniikkia. Ja jos Greatswordit joutuvat heittämään breikkaamista, joku on yleensä mennyt jo tosi pahasti pieleen. Silti niillä on se Stubborn.

Tykin osumanoppaa ei muuten saa koskaan heittä uudestaan. Pelasin itse väärin aiemmassa pelissä (mutta ei uusintaheitto kylläkään mitään auttanut). Vahinkonoppaan toki saa käyttää Heavensin signature-nakkulan.

-ile

Lateksimajava
Viestit: 2164
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » La 19.03.2016 21:10

ile kirjoitti:Perinteisen suoraviivainen mättö. Kiitos raportista!

Kiva nähdä ritarit tositoimissa ja saamassa jotain vähän aikaankin.

Lateksimajavalla on vähän huono tuuri noiden paniikkien kanssa. Huonoa tuuria vielä pahentaa se, että BSB ja/tai kenraali on usein kaukana. Synenergioiden nimissä, ootko harkinnut sotalipun laittamista eri yksikköön kuin missä kenraalisi on? Näin kenraali voisi lähteä tapporeissuilleen Greatswordien kanssa, mutta muulle armeijalle jäisi vielä jotain koheesiota. Kenraaliyksikkösihän ei yleensä joudu heittelemään breikkaamista tai paniikkia. Ja jos Greatswordit joutuvat heittämään breikkaamista, joku on yleensä mennyt jo tosi pahasti pieleen. Silti niillä on se Stubborn.

Tykin osumanoppaa ei muuten saa koskaan heittä uudestaan. Pelasin itse väärin aiemmassa pelissä (mutta ei uusintaheitto kylläkään mitään auttanut). Vahinkonoppaan toki saa käyttää Heavensin signature-nakkulan.

-ile
Miksi ei saisi tykkiä heittää uudestaan? Siinä sanotaan to-hit roll. Jos ei saa, niin menee kyllä lore harkintaan.

BSB eri yksikössä olisi tavallaan kiva, mutta pidän siitä että munat ovat yhdessä korissa. Koska muu vaihtoehto voisi olla ratsastava bsb ja ritarit kyttäämään takalinjoihin.

Avatar
ile
Viestit: 1779
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » La 19.03.2016 22:04

Lateksimajava kirjoitti:Miksi ei saisi tykkiä heittää uudestaan? Siinä sanotaan to-hit roll. Jos ei saa, niin menee kyllä lore harkintaan.
Törmäsin Ysiajan foorumilla tästä käytyyn keskusteluun ja läksin sitten lukemaan perussääntöjä suurennuslasin kanssa. Sieltä Cannon-kappaleen sisältä, s. 74, löytyy tällainen lause:
A failed to‐hit roll of a Cannon can never be rerolled.
Tää peruskirjan erityisesti tykeille annettu sääntö on siis Heavensin signaturen yleistä sääntöä vahvempi.

-ile

Avatar
Morrigan
Viestit: 760
Liittynyt: La 13.10.2007 13:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Morrigan » La 19.03.2016 22:10

Meikäläistäkin puraisi (taas) empire kärpänen, ja väsäsin listan johon omat figut jotenkin venyttäen riittää. Keihäsmiehiä ja handgunnereita pitää metsästää jostain, mieluiten niitä vitoslaitoksen aloitusboksin one posereita.

Armeija on fluffillisesti Sonnstahlin rajaseudun paronin ylläpitämä puolustusjoukko, joka pitäjän harvan asutuksen vuoksi on joutunut palkkaamaan palkkasotureita rivejään täyttääkseen. Siksi armeijassa tulee näkymään ogreja (vanhoja Imperial ogreja), DoW pikemaneja, kääpiöitä ja muutama puolituinenkin. Sekä ilmalaiva (steam tank), paronin ylpeys. Armeijain fluffin (ja nimet sun muut) tulen kirjoittelemaan tässä kunhan kiireiltäni ehdin.

Lista on laskettu tosiaan niin kilpailulliseksi kuin oma figuarsenaalini antaa myöten. Kommentteja otetaan vastaan.
Marshal, general, seasoned general, horse, barding, great weapon, dragonhelm, seed of rebirth, 199
Archwizard, lvl 4 JOTAIN, dispel scroll, 235
Prelate, great weapon, blessed armour of Frederic the great, locket of Sunna, 156
Captain, BSB, horse, plate armour, hardened shield, dusk stone, 125
50 Heavy infantry, musician, standard, spears, seasoned soldiers, 335
20 Light infantry, musician, standard, handguns, seasoned soldiers, longrifle, 230
10 State militia, skirmish, champion, 60
5 Knightly orders, FCG, 175
8 Knightly orders, FCG, banner of discipline, 278
5 Reiters, brace of pistols, 95
5 Reiters, brace of pistols, 95
5 Imperial rangers, 50
5 Imperial rangers, 50
1 Cannon artillery, 100
1 Cannon artillery, 100
1 Steam stank, 250
Total, 2496
Euroopan mukavin mies

Avatar
ile
Viestit: 1779
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » La 19.03.2016 22:51

Paljon samaa kuin omassa listassani. Mutta vain yksi kestävä yksikkö.

Olis tosi mielenkiintoista kuulla, miten pärjäät tuolla listalla. Huhu kuuluu, että pikkuyksiköiden Empire olisi vähän vaikeuksissa, varsinkin jos pisteitä on paljon ratsuväessä. Mutta pelattavaa tolla listalla kyllä saa, kun on paljon mukavaa siirreltävää ja ampumistakin. Kovaa lyövät ritarikuntien miehet. Ja eihän tuo mikään puhdas ratsuväkilista ole, vaan aika tasapainoinen.

Huomasit kai Long Riflen ja sitä käyttävien yksiköiden säännöt? Ei Marksmania eikä Sniperia. Koko yksikkö siis ampuu samaa kohdetta, eikä vastustajan yksiköistä voi poimia yksilöitä. Itse en keksi aseelle oikein muuta käyttöä kuin yksinäisen Artificerin aseena. Tai no kyllähän se antaa yhden muita tarkemman ja vahvemman laukauksen sinne perusmuskettien sekaan. Ja jos ammut perusmusketin kantamalle, Long Riflen kantama on jo lyhyt, jolloin BS 5 kokenut champion osuu 1+ (eli 2+), ja voi siis ammuskella Soft Coveriin 2+ ja Hard Coveriin 3+.

-ile

Avatar
Morrigan
Viestit: 760
Liittynyt: La 13.10.2007 13:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Morrigan » La 19.03.2016 23:12

Joo, mietin itsekin woundien vähyyttä tässä listassa. Tavallaan toinen tappeluyksikkö greatswordien merkeissä olisi tosi jees, mutta niille en usko saavani figuja mistään (suht matalan budjetin armeija tulossa). Pienet tappeluritariyksiköt ovat vaikuttaneet tosi kovilta kun on sivusta niiden toimintaa seurannut, sen takia ajattelin nyt kokeilla tuota isoa.

Mutta saa nähdä milloin tällä oikeasti saa pelejä alle, kun maanantaina vasta pääsen edes aloittelemaan ilmalaivan väsäämistä. ;) (Siitä se ajatus tähän armeijaan lähti noin alunperin).
Euroopan mukavin mies

Lateksimajava
Viestit: 2164
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » La 19.03.2016 23:34

ile kirjoitti:
A failed to‐hit roll of a Cannon can never be rerolled.
Tää peruskirjan erityisesti tykeille annettu sääntö on siis Heavensin signaturen yleistä sääntöä vahvempi.
Noooooooouuuu! Sitten kyllä heavens tuntuu heti paljon turhemmalta taikuudelta. Miten muuten, tulkitsenko sääntöjä oikein, että Empire saa ottaa maksimissaan kolme sotakonetta riippumatta siitä, mitä koneita ne ovat?

Saattaa olla että otan vaan level 2 velhon jatkossa. Tai jos ottaisi 2 level 1 velhoa niin metallin attribute ja beastin signature olisi varsin kova yhdistelmä greatswordeille.
Morrigan kirjoitti:Joo, mietin itsekin woundien vähyyttä tässä listassa. Tavallaan toinen tappeluyksikkö greatswordien merkeissä olisi tosi jees, mutta niille en usko saavani figuja mistään (suht matalan budjetin armeija tulossa). Pienet tappeluritariyksiköt ovat vaikuttaneet tosi kovilta kun on sivusta niiden toimintaa seurannut, sen takia ajattelin nyt kokeilla tuota isoa.

Mutta saa nähdä milloin tällä oikeasti saa pelejä alle, kun maanantaina vasta pääsen edes aloittelemaan ilmalaivan väsäämistä. ;) (Siitä se ajatus tähän armeijaan lähti noin alunperin).

Ratsastava kenraali noin pienessä yksikössä arveluttaa, woundeja on niin vähän ympärillä, että sillä ei tee mieli mennä taisteluun kuin aivan höttöä vastaan. Ehkä voisi harkita isompaa yksikköä jos aiot laittaa pamput ritareiden sekaan.

Olen kyllä samaa mieltä kuin Ile, liian vähän vahvoja yksiköitä. Keihäsmiehet on kyllä tyylikäs yksikkö, mutta niille kaveriksi voisi harkita samankokoista porukkaa vaikka hilpareita.

Kuvia galleriaa ja tsemppiä armeijaprojektiin!

Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6298
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Rune » La 19.03.2016 23:39

Morrigan kirjoitti:Mutta saa nähdä milloin tällä oikeasti saa pelejä alle, kun maanantaina vasta pääsen edes aloittelemaan ilmalaivan väsäämistä. ;) (Siitä se ajatus tähän armeijaan lähti noin alunperin).
Tähän haluaisin kuvia, pohjapiirroksia, suunnitelmia ja kaiken muun materiaalin mielelläni! Olen jo vuosia pohtinut ilmalaivan tekemistä, mutta väsäämisen konkretisoituminen on täysin vaiheessa. Suunnitelmia myöten. En vain keksi miten sen tarkalleen tekisin, ja intraweebz ei ole kuitenkaan ihan niin pullollaan pikku-ukkoilmalaivoja.

Muutoin joudun tyytymään vain täältä palaverihuoneen nurkasta huuteluun, kaiken hyväksymiseen ja Jürgenin tuoman viinikarahvin pohjaan tutustumiseen, kun Grandbelos ei ole hetkeen porhaltanut yhdeksännen ajan kentillä. Eikä näillä näkymin ennen kesää tai syksyä porhallakaan muiden kiireiden ja projektien keskellä.

Tässä(kin) vaiheessa kiitos kaikille kenraaleille ja ulkopuolelta osallistuville. Meno on aitoa ja oikeanlaista, ja ketju Sotavasarassa uniikki ja esimerkillinen.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic

Avatar
116
Viestit: 5129
Liittynyt: Ti 22.10.2013 22:57
Paikkakunta: Joen suu(ssa)

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja 116 » La 19.03.2016 23:49

*piti olla yv*
Kokeilkaa Kings of Waria. Hilpeän hauska fantasia-blokkimähinäpeli. Ilmaset säännöt kanssa.

Manticin uuden scifi-taistelupelin alphasäännöt on ulkona!
Check them out!

Avatar
Morrigan
Viestit: 760
Liittynyt: La 13.10.2007 13:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Morrigan » Su 20.03.2016 11:09

Rune kirjoitti:Tähän haluaisin kuvia, pohjapiirroksia, suunnitelmia ja kaiken muun materiaalin mielelläni! Olen jo vuosia pohtinut ilmalaivan tekemistä, mutta väsäämisen konkretisoituminen on täysin vaiheessa. Suunnitelmia myöten. En vain keksi miten sen tarkalleen tekisin, ja intraweebz ei ole kuitenkaan ihan niin pullollaan pikku-ukkoilmalaivoja.
Saamasi pitää Peetu.

Pohjana on tarkoitus käyttää lelulaivaa. Kuvassa oleva laiva ei oikein sovi omiin tarkoituksiin (tai sitä pitäisi muokata paljon), mutta se antaa osviittaa. Ensi viikonloppuna pitäisi käydä tutkimassa vanhempien varastoja jos sieltä löytyisi joku minun vanhoista lelupaateistani. Se miten ns. "Empiroin" aluksen on vielä vähän hakusessa, mutta ainakin perus ritarien kilpiä tulee käytettyä sopiviin kohtiin laitettuna.

Kuva

Tietokonevelhouteni rajat tulivat vastaan enkä tiedä miksei tuo kuva näy ihan suoraan sotussa. Oh well. Mutta anyway, tarkoitus olisi tosiaan laivan kannelle iskeä nuo kuvassa näkyvät laitteet. Riippuen siitä, millaisen laivan rungon saan, käytän joko molempia tai vain tuota väkipyörä vekotinta. Tuo hurricanumien kiekkohärpäke tulee ilmalaivan whatsthename-pallon ympärille, ehkä.

http://pasteboard.co/2oXaLP2X.jpg

Pallon itse teen plasticardista ja balsasta. Tarkoitus saada aikaan vähän kuvanmukainen efekti, luonnollisesti vähemmän sofistikoituneesti. Muodoksi tulee tosiaan tuollainen pitkulainen. Jokainen pinta on plasticardin luonteen mukaisesti tasainen, joten pallomaisusu saavutetaan tarpeeksi pienten palojen ja näiden välisten kulmien kautta.

Kuva

Tälläisen suunnitelman mietin eilen illalla, katsotaan miten se oikeasti saa tuulta siipiensä alle.
Euroopan mukavin mies

Avatar
ile
Viestit: 1779
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » Su 20.03.2016 12:29

Tosi siisti proggis sulla, Morrigan! Tsemppiä, että saat vietyä rakentelut loppuun ja pääset pelaamaankin. :)

Lateksimajava kirjoitti:
ile kirjoitti:
A failed to‐hit roll of a Cannon can never be rerolled.
Tää peruskirjan erityisesti tykeille annettu sääntö on siis Heavensin signaturen yleistä sääntöä vahvempi.
Noooooooouuuu! Sitten kyllä heavens tuntuu heti paljon turhemmalta taikuudelta.

Saattaa olla että otan vaan level 2 velhon jatkossa. Tai jos ottaisi 2 level 1 velhoa niin metallin attribute ja beastin signature olisi varsin kova yhdistelmä greatswordeille.
Tätä kuulee muiltakin: Heavensin re-roll houkuttelee, mut kun sitä ei saa tykeille, ampuvan/hybridiempiren katse kääntyy metalliin. Ja yhden ison velhon sijaan aletaan ajatella kahden pienen ottamista. Joku siinä Empiren synenergiassa (tai tietyn synenergian puutteessa) johdattaa samanlaisiin valintoihin. Kontrollifriikkinä pelaajana arvostan itse re-rolleja, joten taidan vielä jatkaa Heavensin kanssa. Ja sen tykin to-wound rollin saa heittää uudestaan, mikä on sekin aika merkittävää. Ykköset pois = damage menee perille.
Lateksimajava kirjoitti:Miten muuten, tulkitsenko sääntöjä oikein, että Empire saa ottaa maksimissaan kolme sotakonetta riippumatta siitä, mitä koneita ne ovat?
Jep, vain kolme sotakonetta. Kun ainakin itselleni 2 on minimi ja 3 ideaali, arty slot on aika täynnä. Mikä tavallaan vähentää muuta valinnanvapautta. En pelaa tarpeeksi usein koettaakseni kokonaan erilaista listaa. (Eikä ukkovalikoima taivu esim. eliitti-ratsuväkeen.)

Käsittääkseni suunnittelijat pyrkivät rajaamaan ampulistoja. Kääpiöillä on enemmän sotakoneita, koska ovat hitaita. Ampumispainotteinen Highborn Elves koetaan tällä erää liian vahvaksi, ja jopa sitä pelaavat ovat valmiita jonkinlaiseen nerffiin. Tykkien ja monsujen keskinäisestä dynamiikasta onkin väännetty viimeiset viis vuotta, myös tällä foorumilla. Tämän hetken ysiedikan versio vaikuttaa toistaiseksi tasapainoisimmalta.

Onhan ukkojen kattaminen kentälle kivempaa, jos niitä ei heti ammuta sieltä pois. :)

-ile

Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6298
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Rune » Su 20.03.2016 17:34

Ah, juurikin tuollaista settiä olin itsekin laivalleni miettinyt! Kyseinen balloona on erinomainen, mutta nimenomaan runko on hakusessa. Tuo näyttää erinomaiselta! Harmi että meidän perheen varastoissa oli laivoista vain lego- ja dublo-variantteja, joista jälkimmäinen on selkeästi liian iso. Nimenomaan rungon itse väkertäminen on kuumottanut. Sain lopulta Hurricanumin boksin, ja sen rungosta olin pitkään miettinyt jotain...

Erinomainen suunta! Jokaisella pussihousukenraalilla kuuluu olla oma ilma-alus.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic

Avatar
Morrigan
Viestit: 760
Liittynyt: La 13.10.2007 13:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Morrigan » Su 20.03.2016 17:38

Rune kirjoitti:Erinomainen suunta! Jokaisella pussihousukenraalilla kuuluu olla oma ilma-alus.

Ehdottomasti! Runko on se vaikein osuus, sen takia toivon jonkun lelulaivan löytyvän. Toisaalta, kun Empiressä kerran ollaan niin joku muukin lelu härpäke saattaa kelvata kunhan siitä muokkaa tarpeeksi steampunkahtavan.
ile kirjoitti:Tosi siisti proggis sulla, Morrigan! Tsemppiä, että saat vietyä rakentelut loppuun ja pääset pelaamaankin. :)
Nyt on ainakin tehokkaasti saatu projekti alkuun alkuinnostus energialla. Muokkasin myös listaa, totesin, että isot ritarit on vähän huono yksikkö jos ne ei ole oikeasti isoja. Joten seuraavaan iteraatioon tuli sitten greatswordeja.

Prelate, general, great weapon, blessed armour of Frederic the great, locket of Sunna, dusk stone, 186
Archwizard, lvl 4 fire, dispel scroll, 235
Captain, BSB, plate armour, shield, dragonmantle, banner of discipline, 147
50 Heavy infantry, musician, standard, spears, 285
20 Heavy infantry, musician, standard, 100
20 Light infantry, musician, standard, handguns, longrifle, 190
10 State militia, skirmish, 50
37 Imperial guards, full command group, great weapons, banner of speed, 437
5 Knightly orders, FCG, 175
5 Reiters, brace of pistols, 95
5 Imperial rangers, 50
5 Imperial rangers, 50
5 Imperial rangers, 50
1 Cannon artillery, 100
1 Cannon artillery, 100
1 Steam stank, 250
Total, 2500

Kenties fiksumpi lista kuin aiempi? Tavallaan kahdet knightly orderit houkuttaisi, mutta yhdet varmaan riittää. Maagin voisi downgradettaa kahteen lvl 2 maagiin, jolloin saisi toisen arcanen ja vähän säästäisi pisteitä. Pienelle infantry poppoolle olisi kiva saada hilparit, tai sitten ne voisi suoraan vaihtaa ritareihin, jollain vaihtosuhteella.

Tykit, handgunnererit, rangerit, ritarit, militiat, maagi ja pappi löytyivät kaikki suoraan omista figuista. 12 keihäsmiestä ja 12+ unit filleriä tuli myös kaivettua. Nyt kokoamisen jälkeen pitäisi vielä kehitellä väriteema, ja sen jälkeen aloittaa itse ikuisuusprojekti eli maalaaminen.
Euroopan mukavin mies

Lateksimajava
Viestit: 2164
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ke 23.03.2016 11:12

Niin paljon kuin pidänkin greatsworde-hordesta, on myös ajatus kolmesta isosta state trooper hordesta hyvin houkutteleva. Että jos ei greatswordeja löydy kuin kourallinen niin käytä niitä champpioneina ja rakenna jumalaton horde core-jalkaväestä. Tai esim. kaksi 50 miehen blokkia ja kummallekin 20 ukon detachmentti.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Armeijat ja yksiköt”