Keisarikunnan kenraalien palaveri

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
Lateksimajava
Viestit: 2163
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ti 02.08.2016 19:01

ile kirjoitti: Mukana oli 3 Empire armeijaa. Yksikään Empire ei päässyt kärkeen.
Hei! Kaikki Empire-pelaajat top kympissä!

Lateksimajava
Viestit: 2163
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ti 02.08.2016 22:14

Mun lista turnaukseen oli mielestäni aika hyvä. Ei ainakaan mitään isompia muutoksia tule mieleen. Ehkä suurin muutos on se, että täytyy duunata War Altar valmiiksi eikä käyttää Hurricanumiksi tarkoitettua figua.
Prelate: heavy armour, Hardened Shield, Altar of Battle, barding, Duskstone......310
Captain: BSB, plate armour, shield, Black Helm, Talisman of Greater Shielding, Razor blade……142
Captain: Pegasus, Hero’s Sword, plate armour, Lucky shield……140
Wizard: level 2 (light), Shielding Scroll......105
Wizard: level 1 (light), Dispel Scroll......100
Artificer: longrifle......65
40 Halberdiers: full command……250
16 Handgunners……122
12 Electoral Cavalry: full command, great weapons, Gleaming Icon……215
20 Spearmen: full command……120
35 Imperial guard: great weapons, full command……390
5 Reiters: brace of pistols……85
20 Flagellants……180
Cannon……100
Helblaster......125
5 Huntsmen……50
2499
Mulla oli Ropeconissa eka peli Banzgon Vampire Counteja vastaan. Opin, että kummitukset pitää grillata heti alkuunsa. Kelasin saavani mostrous infantry -hirviöt teloitettua ajoissa, mutta greatswordit saivat sivustaan vampyyrilordin jäätävän luurankolauman kanssa. 19-1 häviö, kuten oli ansaittua.

Toka peli oli infernal dwarfeja vastaan. Peli alkoi sinänsä hyvin, chargesin ensimmäisellä vuorolla örkkien kimppuun vasemmassa sivustassa tarkoituksena breikata ne ja juosta ulos muiden joukkojen näkökentästä vastustajan sivustaan. Eivät breikanneet, sain lentävät tulidemonit sivustaan. Yritin kärventää niitä banishmenteilla, mutta huonolla menestyksellä. Jalkaväkeä vastaan ne ja tulikanuuna (johon osuin vuorilla 1 ja 2 tykillä ja heitin molemmilla kerroilla 1 woundaamiseen) olivat aika hirveitä. Vastustaja kyllä ansaitsi voiton, mutta muutama parempi nopanheitto alkuvuoroilla olisi saattanut helpottaa tilannetta loppupelin kannalta. Vaikea lista noilla kaaoskäävillä, monta halvahkoa yksikköä ja vaikea saada mitään kallista kerralla hengiltä. 19-1 turpaan.
Kuva

Kolmas peli oli Empireä vastaan. Suoraan sanottuna kaksi Helblasteria oli aika kuumottava yhdistelmä. Täytyy harkita itsekin. Vastustaja teki ehkä virheen halutessaan ensimmäisen vuoron, koska deposin kaiken yli 24" päähän ja greatswordit demigryphejä vastaan blastereiden kantaman ulkopuolelle. Tarkoitus oli laittaa riittävästi painetta toiselle sivustalle (flagellantit, ritarit, halberdit keskellä), jotta voisin uhata keihäsmiesten sivustaa ja tarvittaessa hidastaa demigryphien avuksi tulemista. Lisäksi 24" sisälle tultaessa blaster ja handgunnerit saisivat tehtävää.
Kuva
Pelin ratkaisi edukseni parikin asiaa. Ensinäkin depo oli kannaltani edullinen. Toiseksi tykkini sai keskittyä blastereihin (ja onnistuikin ensimmäisellä vuorolla räjäyttämään toisen palasiksi) vastustajan tehdessä pelin kannalta melko pahan virheen: lähettämällä steam tankin huntsmanien kimppuun selustaansa. Sinne meni kolme vuoroa hukkaan 50 pisteen takia, ja ehdin tuhota demigryphit rauhassa. Ammuin tykillä kaksi demigryphiä ennen lähitaistelua ja vein greatswordit niiden eteen. Counterchargella spearmanit sivustaan. Vihaiset greatswordit teurastivat demigryphit muistaakseni ensimmäisellä combat roundilla.
Kuva
Taistelun loppua kohti hyökkäsin kohti vastustajan keskustaa edestä ja oikeasta sivustasta. Noppatuurikin suosi ja voitin 18-2. Jos olisi ollut pokkaa olisin rynnäköinyt 40 hilparilla 35 keihäsmiehen, BSB:n ja kenraalin kimppuun. Mutta en halunnut turhaan hävitä sitä yksikköä, todennäköisesti olisi tullut turpaan.

Viimeinen peli oli beasteja vastaan. Kuumotti tosi paljon saada 4 kärryä, 2 jättilästä, 1 gortach ja viisi ambushaavaa yksikköä vastaan! Vastustaja deposi kaiken kerralla pakottaen mulle ensimmäisen vuoron. -2 to hit ampumista vastaan, luonnollisesti. Ja seuraavalla vuorolla ambushit sisään rerollattavalla 3+ heitolla. Ja kärryt sekä jättiläiset vanguardasivat 12" heti alkuun. HUH HUH! Peli oli mielenkiintoisin ja tasaväkisin, joten siitä hieman pidempi selostus.
Kuva

Laitoin pistolierit linjojen taakse tarkoituksena rientää ampumaan sisään pyrkiviä petoja tai chargeamaan jos haluaisi päästä lähelle tykkejä. Pegasuskapteeni suoritti samaa tehtävää. Tämä toimi ihan hyvin, varsinkin kun vastustaja epäonnistui saamaan kaikki joukot kentälle kerralla ja halusi viedä lipulliset 10 gorin yksiköt omalle depolleen - pelattiin bannereista.

Kuten deposta ylhäällä näkee, laitoin handgunnerit toiseen reunaan. Halpa ja uhrattava yksikkö, mutta potentiaalisesti vaarallinen T4 kärryille. Flagellantit iskin keskelle häiritsemään siltä puolelta lähestyviä joukkoja. Huntsmanit toimittivat yleistä häröilyä vaativia tehtäviä oikeassa laidassa ja ritarit pyrkivät laittamaan kovaa kovaa vasten jättiläisen ja kärryjen kanssa niin, ettei jalkaväkeni saisi heti kaikkea kimppuunsa. Tarkoituksenani oli hidastaa vastustajan vasenta sivustaa (minun oikea sivustani), keskittää tulivoima vastustajan oikeaan sivustaan ja ottaa bestigorit vastaan greatswordeilla.

Tämä onnistui paremmin kuin osasin odottaa, koska ensimmäisellä vuorolla grillasin yhden kärryn magialla ja aiheutin paniikkia toisessa sekä razorgorissa. Molemmat pakenivat niin kauas, että sain pari vuoroa lisäaikaa. Ammuin muistaakseni toisella vuorolla jättiläistä tykillä ja rynnäköin kimppuun ritareilla. Ne kuolivat yllättävänkin helposti tehden vain yhden haavan jo pehmennettyyn jättiin. Toisessa sivustassa flagellantit tappoivat Gortachin mutta kuolivat Doombullin aggressiiviseen toimintaan melko nopeasti. Keskellä otin bestigorien chargen vastaan. Kämmäsin pegasuskapteenin sijoittamisen kanssa niin, että keihäsmieheni fleeasivat ulos kentältä niiden takana seisovan kapteenin ansiosta. Muuten eivät olisi juosseet ulos, mutta muistin kapteenin siirtämisen vasta magiavuoron alettua. Harmitti, varsinkin kun olin aikonut siirtää sen pois alta. Sinne meni keihäät ja velho.
Kuva

Sain omalla kierroksellani hilparit bestigorien kylkeen. Molemmilla oli hyvin suojatut sankarit, joten päädyimme molemmat tappamaan toistemme ryhmiä. Vihainen greatsword-horde suoritti ensimmäisellä vuorolla kuitenkin melko paljon tehokkaammin tappaen heti alkuun 18 bestigoria. Jättiläinen juoksi sen verran pitkälle ettei tullut hilpareita selkään, mutta rynnäköi ritarit tapettuaan greatswordien sivustaan. Kävin teloittamassa sen pegasuskapteenilla omalla vuorollani. Muutaman kierroksen jälkeen jäljellä oli vain petojen kenraali ja bsb. Hävisivät tappelun aika pahasti ja pyrkivät vetäytymään metsän siimekseen. Ei onnistunut. (pic not related)
Kuva

Pelin lopussa kentällä oli Doombull, jättiläinen, yksi kärry ja yksi ryhmä goreja. Taisin ampua kolmannen kärryn keskikentällä tykillä niin, että neljäs lähti lipettiin. Joku kärry juoksi gorien läpi matkalla takaisin metsän siimekseen aiheuttaen paniikin myös niissä. Sen avulla objective-pisteet menivät tasan. Beastmanien Ld ei tee paniikkitesteistä kovin kivoja. Tuuri oli välillä melko pahasti puolellani, mutta vastustajani ei antanut sen häiritä. Pelkäsin aluksi tulevani murskatuksi, mutta peli päättyi 12-8.

Melkeinpä muuten väittäisin että nautin aika paljon turnauksesta ja hieman kovatasoisempi pelaaminen oli virkistävää. Mielellään pelaisin jatkossakin turnauksissa, tuli taas opittua muutamia kikkoja. Kiitos kanssapelaajille!

Avatar
ile
Viestit: 1744
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » Ke 03.08.2016 00:07

Kiitos raportista! :)

-ile

Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6298
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Rune » Ke 03.08.2016 00:18

ile kirjoitti:Kiitos raportista! :)

-ile
Jaan mielipiteen yllä! Kiitos vaivannäöstä!

Yhdeksäs aika on yhä viimeisimmässä muodossaan korkkaamatta, mutta näiden avulla pysyy sopivasti kartalla.

Jännä että pelaajia oli tosiaan noin vähän.

Torstaina kings of warissa Joensuun albion-kampanja jatkuu kolmannella osalla, jossa marienburgin Ruska von Fröbel kohtaa inhoja käänteiskuolleita. Pahalta näyttää.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic

Lateksimajava
Viestit: 2163
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ke 03.08.2016 13:41

Rune kirjoitti: Jännä että pelaajia oli tosiaan noin vähän.
Ropecon-aiheisia threadeja oli Turnaukset ja pelikaverit osiossa reilusti toistakymmentä. Tarjonta varmaan vei potentiaalisia pelaajia.

Sitä Kings of Waria varmaan joskus pitää katsoa kun kerta sitä kehutaan. Mutta kyllä ysi ainakin muhun iskee tosi hyvin.

Juteltiin lounastauolla, että pienemmät 1200-1600 pisteen pelit vois olla hyvä tapa houkutella lisää jengiä 9th Agen pariin. 150 figun armeijat ei pelottaisi potentiaalisia pelaajia heti alkuun pois harrastuksen parista. Itse ainakin yritän saada yhden Warhammer Total Warista innostuneen kaverin figupelien pariin. Oon porttiteorian hengessä luvannu ostaa sille ensimmäiset ukkelit ja lainata maaleja.

Avatar
ile
Viestit: 1744
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » Ke 03.08.2016 16:51

Lateksimajava kirjoitti:
Rune kirjoitti: Jännä että pelaajia oli tosiaan noin vähän.
Ropecon-aiheisia threadeja oli Turnaukset ja pelikaverit osiossa reilusti toistakymmentä. Tarjonta varmaan vei potentiaalisia pelaajia.
Peruuttaneita oli pari ja mun kaltaisia himmaajia muutama. Lisäksi pääkaupunkiseudun ETC-tiimiläisiä jätti tämän turnauksen väliin - ehkä siksi, että iso turnee Kreikassa on ihan näinä päivinä. Spelulatiivisesti arvelen, että parikymmentä turnaajaa olis täysin mahdollinen osallistujamäärä. Eikä se max. 30 ole ehkä sekään ihan mahdoton. Mutta toki on osallistujamäärät pienentyneet niistä 6.-7. edikan aikaisista isoista turnauksista.

Sen sijaan Empiren suosio varsinkin pääkaupunkiseudulla on kiehtovaa. Tässähän oli ihan mahdollisuuksien rajoissa, että kolmen Empire-armeijan sijaan Ropeconissa olis nähty viisi Empire-armeijaa! :)

-ile

Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6298
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Rune » Pe 05.08.2016 15:28

Fröbelin bardi selvisi onneksi pahimmalta häpeältä väännettyään Kuningas Punaisen hiljaisten vampyyri_äijistä tasapelin.

Täältä trubaduurin itsensä sepittämä säe siitä, kumman tanssi onkaan voimallisempaa: Van Helin makaaberit askelet, vai elämän tunnostaan nauttivan ihmisruumiin omaehtoinen tanhu.

Luun ja lihaksen eroista

Otin vähän huonolaatuisia kuviakin pelistä:

http://imgur.com/a/SdT65

Ennen syyskuuta Fröbelin Ruska joutuu kähisemään vielä ainakin kerran! Kolme tasapeliä takana - josko saisin vielä yhden.

Toivottavasti, herrasmiehet, annatte anteeksi raportoinnin vajavaisuuden taktiselta, analyyttiselta ja strategiselta kannalta. Fröbelin bardi käyttää tätä nykyä aikansa enemmän riimittelyyn ja runouteen kuin sotataidon referoimiseen.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic

Avatar
Gilaelin
Peliporukkavalvoja
Viestit: 2832
Liittynyt: Su 18.04.2004 19:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Gilaelin » To 18.08.2016 23:09

Rakkaat veljet ja hyvät miehet,

Kuten kenties hyvin tiedätte, Outokummussa järjestetään Outocon toista kertaa ja sen mukana toistamiseen kiitosta ja glooriaa kerännyt Runen KoW-karttakampanja, jonka pörrömestarina allekirjoittanut tällä kertaa toimii. Sodimme Albionin (sen vanhan 80-luvun Albionin) saarilla tarkoituksenamme voittaa ryöstämällä ja polt... siis järkevällä ulkopolitiikalla Morienin saaren kuningattaren käsi (ja siinä sivussa valtakunnan kruunu). Kaipaamme siis rohkeita, röyhkeitä, juonikkaita, mutta ennen kaikkea pussihousuisia ja vallanhimoisia palkkasoturikenraaleita Wanhalta Mantereelta pienelle merimatkaseikkailulle Sumujen Saarille näyttämään paikallisille kuinka herrasmiehet käyvät sotaa.

Tällä hetkelllä sääntöpaketti fluffineen on pientä twiikkausta ja taittoa vaille valmis - ja ilmestyneekin pian. Rohkeasti siis mukaan kaikki KoW:ista, pussihousista, sekä röyhelökauluksista innostuneet herrat.
Sweet is the wind as it gently blows
The day away and the night time comes
Great are the wonders that silence shows
I fall asleep and I dream of the sun

Lateksimajava
Viestit: 2163
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » La 20.08.2016 20:32

Pelailin vähän kääpiöitä vastaan. 1200 peli oli hyvää vaihtelua! Jätin BSB:n kotiin eikä edes olis tarvittu!

Kuvia gallerian puolella.

Lateksimajava
Viestit: 2163
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ti 25.10.2016 22:46

Käykää tsekkaamassa mun peli Hankin Vapyyrejä vastaan! Löytyy galleriasta.

Tässä lista:

Prelate: Blessed armour of Frederick the Great, great weapon……131

Wizard: level 2, light……90


40 Halberdiers: full command……250

15 Handgunners……115

20 Spearmen: full command……120

6 Knights: standard……118


5 Pistoliers: brace of pistols……85

Mortar……110

20 Flagellants……180


1199

Avatar
ile
Viestit: 1744
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » Ke 26.10.2016 14:50

Mä onnistuin nitistämään ne Hankin epäkuolleet kerrassaan erilaisella listalla kuin mitä normaalisti pelaan. Prelaatti, tulivelho, pienet ritarit ja iso + pieni patteri Flagellantteja (23 + 10) hoitivat homman kotiin. Crossow-porukka puolusti lippua, jota ei juuri tarvittu. Kieltämättä vähän juustoista, mutta Hank vei aiemmin 600 pisteen pelissä mua 6-0, joten revanssihlut oli kovat.

Silti pääroolissa oli Hankin surkea noppatuuri vs. mun kohtalaisen hyvä noppatuuri. Yksinäinen 5 ritarin poppoo pystyi tuhoamaan sekä ratsastavat Wraithit että lentävät vampiiriset korstot. Ja loitsuin rokotettu epäkuollut ritaripoppoo juuttui täysin 10-miehiseen flagellanttijengiin, joka sitten tappoikin kaikki champan jäädessä vielä pelikentälle. Mikä jätti Prelaatin johtaman isomman flagellanttipoppoon vapaaksi hakkaamaan massaa, minkä flagellantit hoitelivat mitättömin tappion. Luovutusvoitto 3. kierroksen jälkeen.

Noh, just tollasta Prelaatti + flagellantit -listaa aiotaan Ysiedikan v.1.2:ssa rokottaa kovaa. Ymmärrettävää ja kannatettavaa. Iso nerffikierros tulossa kaikille. Perusstatit ja tavalliset taistelijat nousevat suhteelliselta merkittävyydeltään, mikä on pelkästään hyvä juttu.

-ile

Lateksimajava
Viestit: 2163
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ke 26.10.2016 19:12

9th Agen 1.2 ulkona. Kaikki pisteet suunnilleen tuplaantuneet. Vaikea sulatella tätä. Onko turnauskoko jatkossakin 2,5k (eli tarkoituksena pienemmät pelit) vai esim 5k? Muutokset on pahasta! Ennen oli kaikki paremmin!

Avatar
ile
Viestit: 1744
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » To 27.10.2016 00:10

Lateksimajava kirjoitti:9th Agen 1.2 ulkona. Kaikki pisteet suunnilleen tuplaantuneet. Vaikea sulatella tätä. Onko turnauskoko jatkossakin 2,5k (eli tarkoituksena pienemmät pelit) vai esim 5k? Muutokset on pahasta! Ennen oli kaikki paremmin!
4.500 tai 5.000 oli turnauskoko.

Pisteet tuplautuneet, koska jengi ei kai osannut laskea puolikkaita (mm. Empiren keihäät). Liikaa barbaareja pelaajakunnassa.

Empiren Core ei voi enää olla kokenutta. Yhyy. Pistoolien hinnat nousseet. Yhyy. Ei ole enää paavia johtamaan armeijaa, pelkkä Ld8 pappi. Oikein. Ja pappi voi matkustaa sota-alttarilla, joka on kallis. Oikein. Empiren joukkoja johtavat nyt marsalkat. Jes! Ja lipunkantajat ovat kautta linja Lord-tason tyyppejä, eli lippumiehillä on 3 Woundia. Erittäin oikein. Flagellanttien pitikin ottaa vähän pakkia. Olisiko Empirellä taas mahis ottaa neljä sotakonetta? Kaiken kaikkiaan tunnistettava ja hyvä Empire sieltä kuoriutuu.

Mutta ehdottomasti, ennen oli kaikki paremmin! Pelasin 3. edikkaa, ja se on hyvä. Pelatkaa tekin sitä. On reikspielinkieliset nimetkin Empiren joukoilla. Mulla oli kentällä Armrustschutzen, Helblitzen ja Temple Ritterbruden, johtajanaan Margraf. Ratsuväkeä komensi Count. "Count" ja "Temple" eivät ole ihan täydellisiä. Pitäisi olla "Tempel" ja luultavasti "Herzog", mutta mutta... ;)

-ile

Lateksimajava
Viestit: 2163
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » To 27.10.2016 09:07

ile kirjoitti:Ei ole enää paavia johtamaan armeijaa, pelkkä Ld8 pappi. Oikein. Ja pappi voi matkustaa sota-alttarilla, joka on kallis. Oikein. Empiren joukkoja johtavat nyt marsalkat. Jes! Ja lipunkantajat ovat kautta linja Lord-tason tyyppejä, eli lippumiehillä on 3 Woundia. Erittäin oikein. Flagellanttien pitikin ottaa vähän pakkia.
Niin, tämä sankareiden karsiminen oli mielenkiintoinen veto. Sinänsä ihan jees. Melkein alkaa olla pakollista ottaa listaan BSB, pappi, velho ja marsalkka sekä mahdollisesti myös insinööri. Tämä nostaa ainakin mun kohdalla sankareiden osuuden aikaisempaa selvästi isommaksi, varsinkin kun ainakin lähitaisteluun päätyville herroille on syytä hankkia jotain suojaakin. Pegasuskapteenille ei varmaankaan riitä enää pisteitä. Plussaa tässä on se, että tykkään tosi paljon mun möhömahaisesta kenraalifigusta, mutta en oo vielä kertaakaan peluuttanu sitä asiaan kuuluvasti marsalkkana vaan aina joko pappina tai champpana. Nyt sekin pääsee oikeuksiinsa.

Witch hunter oli pienoinen pettymys. Siihen ei aiemminkaan ole riittäneet pisteet, ja nyt sen hinta oli vielä noussut entisestään (ilmeisesti koska W3?). Lethal strike ja D3 wounds on kivoja juttuja, mutta kun iskuja on kaksi niin ei niillä hirveästi mitään tee. Itse näkisin tämän enemmän offensiivisena sankarina tai vaihtoehtoisesti putsaamassa takalinjoihin päässeitä höttöyksiköitä, mutta kykyjensä puolesta sopii paremmin munakoriyksikön defensiiviseen magiapuolustukseen ja munkittamaan vihollisen sankareita hengiltä vaikka jollain potion of speedilla höystettynä. Mitä muut ajattelee?

Flagellantit otti yllättävän vähän takapakkia pisteiden suhteen, mutta yksikön maksimikoko tiputettiin 25:een. Tämä on sinänsä kai ihan ok. Niitä saa halutessaan 75 ukkoa kentälle. Harkitsen että josko maalaisin vielät toiset 20 kun nämä on aika huoletonta porukkaa. Ja vissiin Ilen pienemmätkin yksiköt on suorittaneet ihan mallikkaasti - sekä huhujen että omakohtaisten kokemusten perusteella.
ile kirjoitti:Olisiko Empirellä taas mahis ottaa neljä sotakonetta?
Ei, 0-3. Vähän harmittaa kun tekisi mieli peluuttaa monipuolisesti neljää erilaista härveliä. Raketinheitin on nähdäkseni snadisti parempi, etenkin pienillä baseilla olevia moniwoundisia vastaan (tosin niitä tuskin on olemassakaan?). Joka tapauksessa S5 pieni template tekee siitä käyttökelpoisen aseen myös muita kuin multiwound-ukkeleita vastaan. D3 haavaa on siihen päälle vielä varsin kiva bonari, saattaa päästä yllättämään iloisesti joissain tilanteissa vaikka varmaan jatkossa tällä ammutaankin pääasiassa ihan perus blokkeja.
ile kirjoitti:Mutta ehdottomasti, ennen oli kaikki paremmin! Pelasin 3. edikkaa, ja se on hyvä. Pelatkaa tekin sitä. On reikspielinkieliset nimetkin Empiren joukoilla. Mulla oli kentällä Armrustschutzen, Helblitzen ja Temple Ritterbruden, johtajanaan Margraf. Ratsuväkeä komensi Count. "Count" ja "Temple" eivät ole ihan täydellisiä. Pitäisi olla "Tempel" ja luultavasti "Herzog", mutta mutta... ;)
Ai että! Onko tän sääntöjä tai listoja missään julkisesti saatavissa? Minkä verran tunnistaa samaksi peliksi kuin vaikka kutosedikan (josta itse aloitin. [Tai no aloitin suomenkielisellä kirjalla Johdatus strategiapeleihin, joka taisi olla 5. ed säännöillä..])?

Avatar
ile
Viestit: 1744
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » To 27.10.2016 11:41

Lateksimajava kirjoitti:Niin, tämä sankareiden karsiminen oli mielenkiintoinen veto. Sinänsä ihan jees. Melkein alkaa olla pakollista ottaa listaan BSB, pappi, velho ja marsalkka sekä mahdollisesti myös insinööri.
Pitkälti samaa mieltä. Tosin joku kenu, BSB, ja listan mukaan joko pappi/velho/artificer (tai 2 näistä) olivat pakollisia jo aiemminkin. Kun Ld9 prelaatti oli myös kenu, saattoi minimissään pärjätä kahdella sankarilla. Tosiasiassa en koskaan ole tehnyt täyttä listaa alle neljällä sankarilla, ja jo beta-edikan 1200 pisteen peleissä käytän kolmea sankaria. Pistehintojen (suhteellinen) muutos kyllä saattaa vaikuttaa siihen, otanko sankareita 4-6 vai 3-5.
Lateksimajava kirjoitti:Witch hunter oli pienoinen pettymys.
Mä en ole saanut Witch Hunteria mahtumaan yhteenkään kilpailulliseen listaan koskaan missään edikassa (8. ja T9A). Mun mielestäni idea on kerrassaan loistava - yksi harvoista 8. edikan hyvistä ideoista - mutta ukon mielekäs pelillistäminen on epäonnistunut. Tai siis kasiedikassa se itse asiassa saattoi toimia, ysiajassa ei oikein. Mun mielestäni Witch Hunterista voisi tehdä Empiren killer-heron, mikä tarkoittaisi kai lähinnä lisää Attackeja ja miksei vähän lisää kykyäkin. Hinta sen mukaiseksi. Näin Empirellä olisi mahdollisuus valita tällainenkin sankari. Kun kukaan Empiren sankareista ei oikein selviä näissä sankarivertailuissa, tämä voisi laajentaa Empiren repertoaaria tekemättä siitä silti mitenkään ylivahvaa.
Lateksimajava kirjoitti:Flagellantit otti yllättävän vähän takapakkia pisteiden suhteen, mutta yksikön maksimikoko tiputettiin 25:een. Tämä on sinänsä kai ihan ok. Niitä saa halutessaan 75 ukkoa kentälle. Harkitsen että josko maalaisin vielät toiset 20 kun nämä on aika huoletonta porukkaa. Ja vissiin Ilen pienemmätkin yksiköt on suorittaneet ihan mallikkaasti - sekä huhujen että omakohtaisten kokemusten perusteella.
Tosiasia oli ja on, että flagellanttispämmi oli kovuudestaan huolimatta kivi-paperi-sakset, eli ei mikään autowin. Ja se spämmi nojaa tosi paljon kärryillä ajavaan pappiin, ja kaipaa myös mahd. isoja flagellanttiyksiköitä, jotta lyöntimäärä riittää tuloksen saamiseen lähestyessä kärsittyjen tappioiden jälkeen. Prelaatti ja kärryn hinta vaikuttavat olennaisesti flagellantteihin, joten niiden nerffaamisen jälkeen flagellantteja ei enää tarvinnut kamalasti rukata. Tää on mun mielestäni hyvin tehty uudistus, ja osoittaa, että T9A poppoo ymmärtää flagellanttien tehot ja synenergiat. Nerffaus tehtiin oikein, sitä ei viety yli.

Tykkään myös fluffillisesti tosi paljon siitä, että paavivankkurit eivät ole Empiren default valinta ja kenu. Se jättää tilaa tulevaisuuden nimiherolle, jolla yksin on tämä luonne. 4/5. edikoissahan tää oli nimenomaan Grand Theogonist Volkmar, eikä vanhassa fluffissa kenenkään muun suurteogonistin koskaan mainittu lähteneen sotaan vankkureilla. Ja 6. edikan peruskirjassa vaihtoehtoa ei ollut ollenkaan. (Osa sen edikan laatua, IMHO.) Mun mielestäni näin ainutlaatuisten juttujen pitää olla yksilöityjä, eikä niitä pitäisi tuoda peruslistan rakennusaineiksi. Syvä kumarrus T9A:n suunnittelijoille tässä mielessä.
Lateksimajava kirjoitti:
ile kirjoitti:Olisiko Empirellä taas mahis ottaa neljä sotakonetta?
Ei, 0-3.
OK. Täytyy lukea tarkemmin noi listat.

...
Lateksimajava kirjoitti:
ile kirjoitti:Mutta ehdottomasti, ennen oli kaikki paremmin! Pelasin 3. edikkaa, ja se on hyvä. Pelatkaa tekin sitä. On reikspielinkieliset nimetkin Empiren joukoilla. Mulla oli kentällä Armrustschutzen, Helblitzen ja Temple Ritterbruden, johtajanaan Margraf. Ratsuväkeä komensi Count. "Count" ja "Temple" eivät ole ihan täydellisiä. Pitäisi olla "Tempel" ja luultavasti "Herzog", mutta mutta... ;)
Ai että! Onko tän sääntöjä tai listoja missään julkisesti saatavissa? Minkä verran tunnistaa samaksi peliksi kuin vaikka kutosedikan (josta itse aloitin. [Tai no aloitin suomenkielisellä kirjalla Johdatus strategiapeleihin, joka taisi olla 5. ed säännöillä..])?
Ei julkisesti. Huuto.netissä näytetään parhaillaan myyvän sääntökirjaa, mutta ei armeijakirjaa (joka on huomattava virtaviivaistus sääntökirjan sekamelskalle).

On tunnistettavissa pre-8. edikan Warhammeriksi. Koin, että osasin pelata peliä ihan hyvin parilla lukemisella ja parin listaharjoituksen jälkeen. Tosin emme käyttäneet magiaa. Se voi komplikoida ja repiä peliä huomattavasti. Liikkumisen nihkeys oli kouriintuntuvaa, mutta mun mielestäni se oli sekä kiinnostavaa taktisesti että loi peliin rykmenttitason grandeuria, kun jengi ei pompi kentällä nykytyylillä. Kenttä tuntui isommalta ja armeijat lähetyivät toisiaan oikeati 2-3 kierrosta. Ampuminen ei silti ylikorostunut, eli tasapaino siinä tuntui olevan.

Luonnollisesti kun jengi lyö pääosin vain 1. rivistä tappioiden vähentämisen jälkeen, inikka, tupla-attackit ja sankareiden rooli kovenee. Chargen saaminen on myös tosi tärkeää. Sankareihin pitää ehkä sopia jotain rajoja kavereiden kanssa. Ite vein ekaan peliin listan, jota kaveri piti kovin juustoisena, kun änkesin 1000 pisteen listaan kaksi kovemman tason heroa, toisen kovalla taikamiekalla. 31,5 % pisteistä heroissa, about sama mitä muissakin edikoissa olen tehnyt. Hävisin silti, joten kyllä pelistä löytyy tehoja herojen ja taikaesineiden selättämiseen, mm. monsut ja silkka lukumäärä.

Jotain ihan älyttömiä comboja siellä kyllä taitaa olla, mutta ne yleensä tiedetään. Ja kaveripelejähän näillä vanhoilla laitoksilla vain pelataan, joten järki + hyvä sydän = win-win.

Kun noppia heitetään olennaisesti vähemmän, tuurin merkitys saattaa ehkä korostua. Toisaalta älyttömiä synenergioita ei voi oikein rakentaa ja Strena ei tuo AP:tä. Peli on ennakoitavampaa ja pienemmätkin Savet merkkaa jotain.

Kolmosedikkaa haluan pelata rennosti aikuisten kaverien kanssa. Ysiaikaa suostun pelaamaan kilpailullisesti kenen kanssa tahansa. Tää on mun mielestäni hyvä tilanne. KoW Fantasy Battles ja KoW Historical siihen päälle, niin aina on hyvä engine alla. Ison itsemurha on antanut hyvän kasvutilan vanhalle ja uudelle.

-ile

Avatar
Aarresaari
Viestit: 172
Liittynyt: To 13.02.2014 00:52

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Aarresaari » To 27.10.2016 15:05

Ois nastaa tulla joskus vahtaamaan vierestä jottain ysiedikan/kowin peliä nimenomaan Empiren näkökulmasta. Molemmat on vielä ihan koskematta ja tutustumatta ja tuntuu että liekin sytyttäminen vaatis jonkun havainnollistavan pelin iliman nihkeitä turnauskuvioita. Jos ootte pelaamassa jonnain ens kuun viikonloppuna jonkun lepposan kaveripelin pk-seudulla niin tulisin mielellään kattomaan miltä se nykyään näyttää.

Laava
Viestit: 354
Liittynyt: Ti 27.08.2002 14:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Laava » To 27.10.2016 17:12

Lateksimajava kirjoitti: Ai että! Onko tän sääntöjä tai listoja missään julkisesti saatavissa? Minkä verran tunnistaa samaksi peliksi kuin vaikka kutosedikan (josta itse aloitin. [Tai no aloitin suomenkielisellä kirjalla Johdatus strategiapeleihin, joka taisi olla 5. ed säännöillä..])?
Kyllähän se pääpiirteiltään noudattelee samoja linjoja kuin myöhemmätkin laitokset, mutta yksityiskohtia on todella paljon enemmän - mikä on mahtavaa! Ei yhtä nopea pelata kuin myöhemmät, virtaviivaistetummat laitokset, mutta oikein nautinnollinen.

Taikominen itsessään ei ole hankalaa, mutta taioissa kannattaa pysyä todella maltillisella tasolla ja esimerkiksi pelkästään battle magicissa. Tai sitten käyttää pelinjohtajaa, joka valitsee taiat jne. Kolmosessa ei nimittäin ole dispel-ominaisuutta ollenkaan, mutta kuitenkin todella vahvoja taikoja korkeammilla tasoilla.
"Born to RUNE"

Lateksimajava
Viestit: 2163
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Su 06.11.2016 15:08

Täten juhlallisesti julistan Sotavasaran 9th Agen version 1.2.0 ensimmäisen Empire-listan julkaistuksi!

Eli nyt kun ysiä on taas vaihteeksi päivitetty, meni pisteet vähän kummalliseksi. Ei niissä nyt mitään sen suurempaa muutosta ole Empiren suhteen. Kuten Ilen kanssa jo pohdittiin, sankarimäärä melkein väkisinkin kasvaa. Pisteet ei riittänyt isoon velhoon, joten piti ottaa pienempi.

Vähän tietty harmittaa taikuuden valinnanvaran väheneminen. Vaikka eipä montaa lorea tullut ikinä muutenkaan pelattua. Magiassa Empirelle Divination tuntuu kirkkaasti parhaalta. Pyromancy ja alkemia heikkeni jossain määrin ja sisältää ei-niin-tarpeellisia loitsuja enemmän kuin olisi kiva. Thaumaturgy vaikuttaa kiinnostavimmilta lorelta mutta attribute ja signature puuttuu. Melkein pitäisi ottaa täydet 4 taikaa että varmasti saisi hyödyllisiä loitsuja. Olihan noi varsin kivan kuuloisia, esim breath weapon ja komeetta (joka on aina ollu mun lempitaika).

Huonommalla velholla divination on kuitenkin varmempi valinta. Jos joku taika onnistuu niin kolmen nopan heitto Ld-testissä on jees, toki sen voi myös käskyttää ja varmaan usein kannattaakin. Distracting ja hard target signaturen toimii joka pelissä ja 6" aura kuulostaa aika kivalta hilpareille ja greatswordeille. Samoin +2ws ja +2i. Varsinkin kun jätin tykin pois fate's judgement on kiva isoja hirviöitä ajatellen. Kolmostaika helblasterille niin johan osuu! Stubborn on aina hyvä ja banishment myös ihan jees. Vain kutonen vähän arveluttaa.

Mitä fiiliksiä muilla?

Lateksimajava
Viestit: 2163
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Su 06.11.2016 22:24

Jos nyt oikein ymmärrän Area attackin ja catapultin säännöt niin Rocket battery vaikuttaa ihan paskalta härveliltä. Maksimissaan neljä S5 osumaa, ja jos tulee huti niin yksi S3 osuma. Joo on multiple wound D3 ja flaming attack, mutta se ei kyllä ihan hirveästi lämmitä ellei sitten iso peikkoryhmä ole vastassa. Ja suurin osa vihollisen monstrous inf / cav on kuitenkin yhdessä rivissä niin ei hyödy mitään siitä että takariviin tulee kaksi osumaa.

Sen sijaan - jos tulkitsen sääntöjä oikein - mortar on ihan mahtava! Täysosumalla kuuteen riviin kuusi osumaa / rivi S3 ja jos tulee huti niin 5 x 5 osumaa S2! Eli joka tapauksessa pamahtaa monta osumaa riippumatta siitä, mitä scatter dice sanoo. Awesomeness!

Tykki on nyt kallein sotakone, mikä lienee ihan reilua.

Ja blasteri on aina blasteri.

Avatar
ile
Viestit: 1744
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja ile » Ma 07.11.2016 12:27

Lateksimajava kirjoitti:Sen sijaan - jos tulkitsen sääntöjä oikein - mortar on ihan mahtava! Täysosumalla kuuteen riviin kuusi osumaa / rivi S3 ja jos tulee huti niin 5 x 5 osumaa S2! Eli joka tapauksessa pamahtaa monta osumaa riippumatta siitä, mitä scatter dice sanoo. Awesomeness!
Scatter dicea ei Mortar/katapultti enää käytä.

Jos tulee huti, saa yrittää osua uudelleen. Mutta huti + huti = ihan oikea huti, eli ei yhtään osumaa. Ja jos ekasta heitetystä nopasta tulee ykkönen, se on Misfire, jota ei voi millään rerollata. Tämä nostaa hutien todennäköisyyttä selvästi:

Kun ammutaan normi-BS3:lla, 33 % on täydellisiä huteja.

En myöskään löytänyt mitään, mikä poistaisi katapulteilta pitkän kantaman miinuksen. Jos maksimimatka on 48", puolet siitä on 24", eli 24.1"-48" välillä osumiseen tulee vielä -1. Silloin täydellisen hudin todennäköisyys on tasan 50 %. ONKO TÄMÄ PITKÄN KANTAMAN MIINUS OIKEA TULKINTA? (Millä vehkeillä on se Accurate? Nyt 1.2.1 ei näytä listaavan Accuratea millekään peruslistan tai Empiren Artillery Weaponille. Long Riflellä se on.)

Artificerin kanssa 22 % ja 33 %.

Mortarin osumien määrä isoon yksikköön on melkoinen, mutta kuten suunnittelijat 9th Scrollissa kertovat, keskimääräinen osumien määrä ei lopulta muutu järin paljon. Mortar on enemmän hit-or-miss. Häviäjiä ovat lähinnä hyvin isot yksiköt (syvät hordet tai leveät bussit) sekä 25mm alustoilla seisovat tyypit (örkit, kaaos, beastmen, lizardmen... ja ehkä osin cavalry), joihin tulee nyt sama määrä osumia kuin 20mm alustoilla seisoviin jamppoihin. Ilman templatea mortarin ammuksen räjähdyssäde ohjelmoituu kohteen mukaan! ;P

Olettaisin, että jatkossa tätä systeemiä säädetään vielä niin, että Monstrous-otuksille osumia tulee esim. puolet ilmoitetusta. Toisaalta S3 (tai S2) eivät ole järin tehokkaita Monstrous-otuksia vastaan, joten ehkei tällaista hienosäätöä lopulta tarvita.

Mutta kyllä Mortar on tehnyt comebackin Empiren peruslistaan, ja pysyy siellä. Sitä tukee myös Mortarin hinta yhdessä 4,500 pinnan turnausrajan kanssa. Empiren Artillery-osiossa on ahdasta, jos tykkää Engineeristä ja/tai STankista.


Pienestä skeptisyydestä huolimatta 1.2 osoittaa mun mielestäni edelleen elegantimmaksi käyvää pelisuunnittelua, ja silti kiitettävää läheisyyttä perinteisille FABA-mekaniikoille. Kyllä tuo T9A jengi tekee hyvää työtä. 1.2 armeijatason nerffien jälkeen voi ehkä varovaisesti toivoa, että 1.3 ... 1.9 kasvaa taas hiukan sallivammaksi ja tarjoaa enemmän vaihtoehtoja. Jännintä on sitten nähdä, minkälainen Empire of Sonnstahl lopulta oikeasti on.

-ile

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Armeijat ja yksiköt”