Pahvinmakuista (15mm kokeilu 28.8.2018)

Isot pojat esittelevät pieniä miehiään.
Pahvivalmiste

Pahvinmakuista (15mm kokeilu 28.8.2018)

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste » To 23.03.2017 10:09

I Am the Black Wizards!

No niin... Olen viime aikoina kokenut tarvetta vaihteluun, koska pari viime vuotta on tullut maalausharrastuspuolella vedettyä käytännössä vain yhtä projektia. Ajattelin siis laitella tämän otsikon alle erilaisia yksittäisiä miniatyyrijuttuja. Ehkä helpointa olisi ollut alun perinkin laittaa ns. blogi, mutta parempi myöhään kun ei silloinkaan.

Lähdin enemmän tai vähemmän rohkeasti kokeilemaan jotain uutta, ja tässä on melkein valmis lopputulos. Figuuri on vanha Citadelin Chaos Sorcerer:
Wiz.jpg
Wiz.jpg (151.6 KiB) Katsottu 1965 kertaa
Alusta ei ole vielä valmis ja saatan vetää vielä jotain pientä itse figuunkin. Mattalakkakin on vielä laittamatta. Kommentteja voi siis antaa. En nyt paljasta kaikkea, jos joku huomaa jotain jännää.

Maalauksessa sinällään oli kaikenlaista pientä häppää, mutta menee harjoituksen piikkiin. Huomaan, etten oikein uskaltanut käyttää värejä - tässä voisi esim. olla vihreän, violetin jne. sävyjä rohkeammin ja väriliukumat olisivat voineet olla railakkaampia (vaaleampaa sävyä osaan figusta jne.). Niittejäkin voisi työstää, nyt ne ovat aika valkoisia, ja sarvia (rajausta näkyy)... enkä ole varma, istuuko sauvan ukkeli kokonaisuuteen jne.
Viimeksi muokannut Pahvivalmiste, Ti 28.08.2018 17:51. Yhteensä muokattu 6 kertaa.

Calawale

Re: Pahvinmakuista palettileikkiä (WIP Chaos Wizard 23.3.)

Viesti Kirjoittaja Calawale » To 23.03.2017 12:16

Hienolta näyttää. Se mikä tulee mieleen, että itse figuurin ja alla olevan (laava?)mötikän kesken voi tehdä korostuksia: siis vetää jompaankumpaan jotain viileämpää tai hehkua demppaavaa, joka nostaisi hehkua toisessa. Nyt ovat vähän samanarvoisia. Figun viilentäminen kävisi ehkä helpommin, kun se on nyt näistä se aavistuksen viileämpi ja löytyy vihreää ja sinertävää valmiiksi. Mutta en tiedä figua enkä fluffia, niin en osaa sanoa onko oleellisempaa, että maaperä on helvetillisen kuuma vai noita?
Ja me muistaen sankariaikaa
Sadun tenhoon tunnemme taikaa
http://lansikairanhurmeinenblogi.blogspot.fi/

Pahvivalmiste

Re: Pahvinmakuista palettileikkiä (WIP Chaos Wizard 23.3.)

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste » Pe 24.03.2017 10:50

Calawale kirjoitti:
To 23.03.2017 12:16
Hienolta näyttää. Se mikä tulee mieleen, että itse figuurin ja alla olevan (laava?)mötikän kesken voi tehdä korostuksia: siis vetää jompaankumpaan jotain viileämpää tai hehkua demppaavaa, joka nostaisi hehkua toisessa. Nyt ovat vähän samanarvoisia. Figun viilentäminen kävisi ehkä helpommin, kun se on nyt näistä se aavistuksen viileämpi ja löytyy vihreää ja sinertävää valmiiksi. Mutta en tiedä figua enkä fluffia, niin en osaa sanoa onko oleellisempaa, että maaperä on helvetillisen kuuma vai noita?
Alustaan on vedetty vain perusväriä, eli se on tosiaan kesken. Se on hiekkaa/kiveä ja tiiltä, johon ajattelin vetää ihan vaan perinteisen pentagrammin. Mutta ideasi alustan ja ukkelin vuorovaikutuksesta on hyvä, yritän lainata sitä :) Ei ole kauheasti kokemusta tuollaisesta, mutta voisin harjoitella.

Mitään fluffia tässä ei ole, muuta kuin että kyseessä on Citadelin Chaos Sorcerer vuodelta 1987.

Pahvivalmiste

Re: Pahvinmakuista (Harlekiinien alku 18.4.)

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste » Ti 18.04.2017 19:59

Olen tässä vähän pitänyt taukoa ja kasaillut vanhoja harlekiineja. Jonkun verran konvertoin aseita, mutta muuten mennään vakiomalleilla.

En suuresti rakasta alustojen tekemistä, joten olen ratkaissut ongelman tekemällä ne ihan ensimmäiseksi ennen figujen maalausta. Nerokasta! Paitsi että välillä roiskuu. Silti. Ajattelin kyllä lisätä noihin vielä vähän violettia, vihreää jne. sävyjä samalla kun vedän harlekiinien housuja. Näissä käytin vanhan kännykän piirilevyä, Vallejon oxid pastea ja hiekkaa. Sinivalkoiset alueet ovat Vallejon Heavy Gel -massaa ja kiiltävää lakkaa, vähän niinku että Webway sieltä pilkistää.

Tämä on siis suunnitelma. Vähän kuitenkin jumittaa, kun en oikein tiedä, kuinka paljon jaksan panostaa erilaisiin harlekiinikuvioihin. Tässä on kolme "Troupea", joista jokaiselle ajattelin vetää vähän erilaisen peruskuvion (tyyliin yhdelle perinteinen salmiakki, yhdelle viivat ja yhdelle pallot)... Shadowseereille joku teema, samoin Death Jestereille ja Solitairelle. Lisäksi on yksi ylimääräinen kapteeni.

Ajattelin käyttää metallisia harlekiineja myös ajoneuvojen miehistöinä, joten sekä ajoneuvojen että ukkojen rakentelua on vielä edessä. Jos nyt yrittäisin ensiksi kuitenkin maalata nämä. Jos o jottai ideoi, saa heittää.
IMG_2414.JPG

Pahvivalmiste

Re: Pahvinmakuista (Harlekiinien alku 18.4.)

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste » To 01.06.2017 18:57

Jotain melkein valmista, eli Harlequin Troupe. Ajatus olisi, että teen kolme 5-6 harlekiinin vahvuista ryhmää - yhdelle vihreät huivit, toiselle oranssit ja kolmannelle violetit. Tai jotain sinnepäin. Nämä ovat siis vihreitä. Vinkkejä otetaan vastaan ja niitä ehtii antaa, koska figuja ei ole lakattu. Ajattelin tehdä jotain pientä hienosäätöä vielä, mutta nämä ovat siis ihan loppusuoralla.

Yleiskuva:
Har.JPG
Har.JPG (160.12 KiB) Katsottu 1349 kertaa
Lähikuva:
Har1.JPG
Har1.JPG (133.74 KiB) Katsottu 1349 kertaa

ile

Re: Pahvinmakuista (Harlequin Troupe 1.6.2017)

Viesti Kirjoittaja ile » To 01.06.2017 21:30

Aivan karseita skulpteja! :D

Rutosti detaljeja, jotka olet kaivanut esiin. Detaljien sekamelskaa rauhoittaa pelkistetty värimaailma. Tosin kalvakan sini-vihreä tuo mieleen vesieläimet, ja nuo pari takamiesten kypärää vielä korostavat vaikutelmaa kalamiehistä avaruudessa.

Ja tää kaikki siis hyvällä. Tykkään. Tavallaan. Kasarihengessä. :)

Oliko näiden vanhojen harlekiinien salmiakkikuvio skulptissa? Helpottaa maalaamista aika paljon.

Ploki seurantaan.

-ile

Pahvivalmiste

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste » To 01.06.2017 22:07

ile kirjoitti:
To 01.06.2017 21:30
Oliko näiden vanhojen harlekiinien salmiakkikuvio skulptissa? Helpottaa maalaamista aika paljon.
Ei.

:D

Olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että nämä ovat figuina aika kauheita. Edes nostalgia ei auta...palaan myöhemmin tuohon kalakommenttiin :)

Laava

Viesti Kirjoittaja Laava » To 01.06.2017 23:23

Höpön löpön, ihania figuja ovat! :) Hyvin toimii kyllä tuo kalvakka värimaailma, vaikka itse tuskin pystyn vastustamaan kirkkaampia värejä, jos jossain vaiheessa innostun omia harlekiinejani maalaamaan...
"Born to RUNE"

ile

Viesti Kirjoittaja ile » Pe 02.06.2017 01:52

Pahvivalmiste kirjoitti:
To 01.06.2017 22:07
ile kirjoitti:
To 01.06.2017 21:30
Ei.
Hups. Jotenkin olin bongaavinani salmiakkikuviota tuolta pohjamaalatuista ukoista. Onpas mainio ja täsmällinen toteutus! Mesh armour tämä taisi olla nimeltään? (On ehkä vieläkin?)

-ile

Pahvivalmiste

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste » Pe 02.06.2017 09:19

Laava kirjoitti:
To 01.06.2017 23:23
Höpön löpön, ihania figuja ovat! :)
Eivät ole :D
ile kirjoitti:
Pe 02.06.2017 01:52
Hups. Jotenkin olin bongaavinani salmiakkikuviota tuolta pohjamaalatuista ukoista. Onpas mainio ja täsmällinen toteutus! Mesh armour tämä taisi olla nimeltään? (On ehkä vieläkin?)
Näillä on ns. holosuit, joka fluffin mukaan sulautuu maastoon seisoskellessa ja hajottaa ääriviivat sekavaksi väripilveksi liikkuessa. Jotain tällaista hain, kun maalasin jalat alustan maaston mukaan harmaiksi ja loput suurin piirtein polvesta ylöspäin siniseksi vihrein yms. laikuin.

Salmiakkikuvion tein maalamalla viivat perusvärin päälle. Käytin ukkojen maalauksessa vesiliukoista öljyväriä (alustat akryylimaalilla), mikä helpottaa työskentelyä tällaisten juttujen kanssa - maalin kuivumisaika on pitkä ja öljy pitää siveltimen kärjen terävänä.

Pahvivalmiste

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste » To 22.06.2017 13:57

Solitaire!
Solitaire.jpg
Solitaire.jpg (97.63 KiB) Katsottu 1094 kertaa
Maali kiiltää vielä, koska se on märkää :P Tässä on vielä jotain häppää, mutta halusin saada tämän suurin piirtein valmiiksi ennen Juhannusta. Viimeistelen, kun maali on kuivunut. Isommista jutuista mietin lähinnä sitä, että pitäisikö tuota viitan kuviointia saada erottuvammaksi.

Nikodemus

Re: Pahvinmakuista (Solitare 22.6.2017)

Viesti Kirjoittaja Nikodemus » To 22.06.2017 14:04

Tota kuviota saa siristellä jo ruudulta, on varmasti vielä hienovaraisempi livenä. Sanoisin että kyllä on varaa tuoda sitä hieman enemmän esiin.

Tyylikäs ninjatonttu.
Malifaux Suomi FB ryhmä
Turun seudulla on oma WhatsApp ryhmä jossa sovitaan pelejä, YV:llä pääsee mukaan.

Pahvivalmiste

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste » Ke 28.06.2017 17:16

Nikodemus kirjoitti:
To 22.06.2017 14:04
Tota kuviota saa siristellä jo ruudulta, on varmasti vielä hienovaraisempi livenä. Sanoisin että kyllä on varaa tuoda sitä hieman enemmän esiin.
Kiitti kommentista! Korostin kuviota aamulla vähän, kun oli aikaa, ja otin kuvat vähän eri valaistuksessa. Voishan tuota jotain tehdä, mutta voi olla, etten jaksa enää säätää...

Solitaire2.jpg
Solitaire2.jpg (93.66 KiB) Katsottu 967 kertaa

Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » To 29.06.2017 01:55

5 sekunnin edit paint.net softalla:
Untitled.jpg
Untitled.jpg (44.9 KiB) Katsottu 907 kertaa

Pahvivalmiste

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste » To 29.06.2017 08:04

Kiitos palautteesta :)

Editoitu versio ei näytä hyvältä (kuvana). Rakeistunut. Olen joskus kokeillut GIMP -ohjelman valkotasapainoa yms. kikkailuja (Thelppi suositteli tätä marrasmaalauksen yhteydessä), mutta ei niistäkään hirveästi hyötyä ollut. Pitäisi laittaa valaistukset yms. kuntoon, mutta en ole löytänyt motivaatiota viritellä - tämä kuvailu on enemmänkin raportointia kuin julkaisuihin tulevaa kamaa. Mutta ymmärrän yskän, hyviä kuvia on mukavampi katsella. Yhtäältä näihin ei juuri tule kommentteja ja toisaalta heikko kuvaus voi vaikuttaa siihen, ettei maalausvinkkiä irtoa. Vicious circle :P

marke

Viesti Kirjoittaja marke » La 01.07.2017 19:31

Mun mielestä toi icchanin editoima kuva on heikompi. Se voi kuvastaa kontrastin ja kylläisyyden osalta reaalitilannetta paremmin, mutta maalausta siitä on vaikeampi arvioida. Toki voidaan miettiä, mikä on figukuvan tarkoitus. Tämä alkuperäinen "tuotekuva" metodi on mun mielestä parempi, mutta siinä figu näyttää myös aika lattealta suht tasaisen valon ja vaalean taustan takia, eikä värit kyl näytä oikeilta. (Eli siis tämä sinisessä valossa otettu kuva.)

Taistelen itse samojen ongelmien kanssa. Olen tullut lopputulemaan, että valkea tausta ei ole kovin hyvä, ellei kuvaa photoshoppaa (jota en itse ikinä suostu tekemään) tai figua maalaa sitä taustaa ja kuvauskulmaa silmällä pitäen. Games Workshopin tuotekuvat on kai aika tarkoituksella maalattu voimakkaasti saturoiduilla väreillä ja ehkä siitäkin syystä kuvattu valkealla taustalla. Mä en siitä tyylistä niin välitä.

Maalaustyötä on vähän vaikea arvioida joka tapauksessa, koska mä en suoraan sanottuna pidä noista skulpteista. Eihän noissa teknisesti mitään isoa vikaa ole, ja tyylijutut on makuasioita. Eli vastaan, että Keep on truckin!

Pahvivalmiste

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste » Su 02.07.2017 10:56

marke kirjoitti:
La 01.07.2017 19:31
Maalaustyötä on vähän vaikea arvioida joka tapauksessa, koska mä en suoraan sanottuna pidä noista skulpteista. Eihän noissa teknisesti mitään isoa vikaa ole, ja tyylijutut on makuasioita. Eli vastaan, että Keep on truckin!
Nyt ollaan stereotyyppisen suomalaisen ilmaisun alkulähteillä :D No niin... itse mietin näissä lähinnä sitä, että miten vesiliukoisilla öljyväreillä toetutettu maalaus suhteutuu akryyliin - osa tyylistä on toki värien teknisten ominaisuuksien ja valitun toteutustekniikan (väri melkein kokonaan blendailemalla yhdeltä istumalta vs glaseeraus/washailu) sanelemaa.

marke

Viesti Kirjoittaja marke » Su 02.07.2017 12:48

Mut eihän tollaset tekniset välivaiheet ole oikeastaan katsojan murhe. Aika monesta figusta pitkin internettiä voi sanoa, että se on washattu/drybrushattu.. ts pidän ongelmallisena sitä, jos napista paistaa läpi miten se on maalattu. Tosta ei.

Glazetus vs blendaus vs layering ei näy, jos tavoitteet ja tekniikka on kohdillaan. Mä en henk.koht. mieti edes noita ja joka figussa on miljardi eri tekniikkaa. Parhaiten voisin kuvailla hommaa; lättään värejä sinne tänne kunnes on omasta mielestä tarpeeksi hyvä.

Mitä tulee muuten tekniikkaan, tyyliin jne. suosittelen tutustumaan Espanjalaisiin figumaalareihin mallia Sergio Calvo, Marc Masclans, Alfonso Giraldes.. jos ei ole tuttuja. Pojat maalaa niin hemmetin loogisella tyylillä, että kaikki muu jää; figuun tehdään joko mv valööri-luonnos tai sama väreillä. Karkeita layereitä, edetään ja korjataan pikkuhiljaa, tärkeintä on kokonaiskuva - ei yksittäinen blendi.

Pidän tuota loogisena ja kokeilemisen arvoisena siksi, että kokoajan näkee mitä tekee. Ne "virheet" voi sitten korjata valitsemallaan tekniikalla jos haluaa ja viitsii, ja tietty glazeilla muuttaa figun osia ja tunnelmaa.

https://m.facebook.com/pg/Alfonso.Giral ... e_internal

miP

Viesti Kirjoittaja miP » Su 02.07.2017 14:22

Joo, suomalainen ilmaisu on aika brutaalia :P "Ihan hyvä, mutten tykkää" :P

Mut anyway, mä ihan pidin näistä harlequineista jo sillon muinoin - jotenkin GWn sen ajan heavy metal vaikutteinen design upposi meikäläiseen. Plus päälle kun lisäs vielä silloin muodissa olleen yltiöräikeän värimaailman niin avot. Nykyisin ehkä eivät ole samalla tavalla hienoja - mutta nostalgiapisteillä pääsee silti pitkälle.

Eli, mun mielestä nää on kivoja. Ja nostan hattua kenelle vaan joka jaksaa tehdä diamond-patternia näinkin ekstensiivisesti.

Mitä tulee taustavärin valintaan, niin siihen vaikuttaa eniten se minkä värinen se itse figu on - tosi tummaa figua ei ihan oikeesti kannata kuvata valkoista taustaa vasten. Oikee erillissalama on kans kova juttu - se kamerassa oleva, oli sitten kyseessä kännykkä, pokkari tai järkkäri - on liian lähellä linssiä ollakseen käyttökelpoinen.

marke

Viesti Kirjoittaja marke » Su 02.07.2017 14:39

miP kirjoitti:
Su 02.07.2017 14:22
Joo, suomalainen ilmaisu on aika brutaalia :P "Ihan hyvä, mutten tykkää" :P
Heh, no siis en mä tarkottanut tota maalausta, se on oikein hyvää. Nää GW:n vanhat harlekiinit on vaan hieman kömpelöitä ja anatomisesti koomisia, kuten moni muukin yksiosainen tinafigu.. ja osa myös muovifiguista. Makuja on monia ja toisaalta moni noista tykkää, ja puolestaan inhoaa GW:n tai oikeastaan koko teollisuuden uutta 3D linjaa. Vaikka oma figuharrastus on alkanutkin aikoinaan wanhoina "hyvinä" aikoina, ni mä kyl pidän tästä uudesta mallistosta aika reippaasti enemmän.. ja olihan tästä jo ylempänä kommentteja.

Sori offtopic.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Galleria”