Ruins ja liikkuminen

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Tauski
Viestit: 50
Liittynyt: Ti 18.04.2006 18:57
Paikkakunta: Vantaa

Ruins ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja Tauski » Ti 04.04.2017 04:30

Hei taas! Joskus muinoin kyselin teidän mielipidettä raunioihin liittyen, mutta nyt on uusi asia tullut esille.

Sääntökirjasta en löytänyt selvää vastausta tilanteeseen, kuinka yksikkö liikkuu ruins - maastossa.

Kysymys kuuluu: Voiko yksikkö liikkua raunioiden lävitse? Esim. käytämme Gwn raunio maastoja, jotka voi kasata mieleisekseen ( vaikkapa rakennuksiksi), joissa yleensä on sisäpiha. täytyykö yksiköiden liikkua raunioiden eri kerroksiin tämän sisäpihan kautta?

Viimeisimmät pelit, mitä pelattiin, yksiselitteisimmin, pelasimme siten, että KAIKKI yksiköt voivat liikkua surutta raunioiden lävitse.

Toivoisin teidän mielipiteitänne ja viittauksia sääntöihin, mikäli en ole tarkkaan lukenut viimeisintä sääntökirjaa.

Kiitokset jo etukäteen :)

Avatar
Squirreli
Valvoja
Viestit: 1212
Liittynyt: To 23.05.2002 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruins ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja Squirreli » Ti 04.04.2017 11:16

Ruinssit ovat difficult terrainia, eikä niissä normaalisti ole impassable-kohtia. Seinien läpi mennään ja tarvittaessa taistellaankin (kunhan chargematka riittää tarpeeksi pitkälle muuten). Impassableksi voi kuitenkin hyvin vastustajan kanssa määritellä jotkin kohdat ruinsseista, esim. sen kokistölkin tai sen umpinaisen vinokattoisen osan talosta, jos maaston järkevä käyttö niin vaatii.

GW:n FAQ ottaa jonkin verran kantaa asiaan: https://www.warhammer-community.com/201 ... final-faq/

"Q: Can Bikes, Super-heavy Walkers, Walkers, and Monstrous Creatures move and/or assault units on the higher levels of ruins?
A: Yes. For simplicity and ease of play, the core game rules allow most models to climb any piece of scenery. Use the ‘Wobbly Model Syndrome’ rule if it is not possible to place the model in the position it is meant to be occupying. If you wish, you may want to say that models are only allowed to move to places that they could reach ‘in real life’, but you will need to apply a certain amount of common sense and discretion in order to make such a rule work well.."
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.

Tauski
Viestit: 50
Liittynyt: Ti 18.04.2006 18:57
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruins ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja Tauski » Ti 04.04.2017 20:56

Jes kiitoksia!

Avatar
mv40k2
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ruins ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » Ma 01.05.2017 23:20

Squirreli kirjoitti:
Ti 04.04.2017 11:16
"Q: Can Bikes, Super-heavy Walkers, Walkers, and Monstrous Creatures move and/or assault units on the higher levels of ruins?
A: Yes. For simplicity and ease of play, the core game rules allow most models to climb any piece of scenery. Use the ‘Wobbly Model Syndrome’ rule if it is not possible to place the model in the position it is meant to be occupying. If you wish, you may want to say that models are only allowed to move to places that they could reach ‘in real life’, but you will need to apply a certain amount of common sense and discretion in order to make such a rule work well.."
Sivuhuomio:
Katselin just yksi ilta SN battlereporttia, ja siellä SM Bike unit chargas raunion alakertaan, jatkoi keskikerrokseen ja siitä suoraan katkolle taistelemaan. Siis kasa Bikejä! Ilman että rauniossa oli yhtään ramppia tai muuta keinoa päästä ylöspäin! Hoh hoh, battlerep jäi kesken ja vaihdoin toiseen. Ei tulis kuuloonkaan meidän peliporukassa yrittää jotain noin vatipäistä. Bitchslapillä vedettäis jos joku yrittäis kiivetä raunion katolle Super-heavy Walkerillä! GW tossa vinkkaa että toisinkin voi tosiaan toimia - pitää vaan sopia peliporukan kesken. Toivottavasti 8.ed korjaa tuollaiset typeryydet pois.

-mv40k2

Avatar
Squirreli
Valvoja
Viestit: 1212
Liittynyt: To 23.05.2002 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruins ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja Squirreli » Ti 02.05.2017 00:23

Ei tuossa ole kyse typeryyksistä, vaan abstraktiotasosta. Skirmish-peleissä tarkempaa maaston mallinnusta, isommassa skaalassa vähemmän tarkkaa. En myöskään keksi mitään pakottavaa tarinallista syytä sille, että bike-mariinit eivät osaisi jättää bikejään siihen alakertaan ja rähistä yläkerroksiin. Samoin talon mallinnus oli varmaan epätarkka ja abstrakti, ja jos pelijärjestelmä vaatisi ramppeja yms. olisi maasto voitu koota eri tavalla.

Mut joo, toki jokaisella on omat preferenssit, ja varmasti monelle sopii paremmin jokin muu pelijärjestelmä, kuin Wh40k 7th ed.
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.

Avatar
mv40k2
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ruins ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » Ke 17.05.2017 19:08

On aika selvää että kyse on abstraktiotasosta. Se oikeasti säälittää että se on vedetty 7.edikassa liian alas että alkaa sattumaan silmiin ja aivoihin tuollaiset temput kentällä. Sen takia typeryydeksi kutsuin. Pelinkehittäjät lähinnä olleet typeriä kun päästäneet abstraktiotason sille tasolle että se alkaa ärsyttämään osaa pelaajista.

Oli ihan turhaa vinkata että kannattaisi siirtyä muihin pelijärjestelmiin. 40K:ta on taottu pelikerholla about 30v ja aiotaan jatkaa sen parissa luultavasti toinen samanlainen. Mielellään out-of-the-box linjalla, mutta tarvittaessa paikataan house ruleilla GW:n pahimpia aivopieruja. Ja kielletään ilmiselviä typeryyksiä. 8.laitoksen suhteen odotukset ovat korkealla, mutta varmasti senkin abstraktiotaso sallii kaikenlaisia visuaalisutta, logiikkaa ja yleistä järjenkäyttöä vastaan sotivia temppuja. Estellään niitä siten house ruleilla.

-mv40k2

Tauski
Viestit: 50
Liittynyt: Ti 18.04.2006 18:57
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruins ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja Tauski » La 20.05.2017 00:37

Mä veikkaan, miksi säännöt ovat monelta osin aika köykäiset ja maalaisjärjen vastaiset, koska jotta pelistä saatais tasapainoinen. esim. 100% lähistely armeija vs. 100% ampuma armeija. ampuvia yksiköitä ei pystyttäis laittamaan vastapuolen ulottumattomiin. jokainen change olis mahdollisuus :D

Avatar
mv40k2
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ruins ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » Su 21.05.2017 13:47

Ja toinen veikkaus on että pelistä halutaan vaan saada nopeampi niin sääntöjä yksinkertaistetaan. Sitten alkaa tapahtumaan kaikkea järjenvastaista.

-mv40k2
Viimeksi muokannut mv40k2, Ma 22.05.2017 01:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Darius
Viestit: 1422
Liittynyt: Su 05.12.2004 23:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruins ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja Darius » Su 21.05.2017 17:34

mv40k2 kirjoitti:
Su 21.05.2017 13:47
Ja toinen veikkaus on että pelistä halutaan vaan saada nopeampi niin sääntöjä yksinkertaistetaan. Sitten alkaa tapahtumaan kaikkea järjesvastaista.

-mv40k2
Järjenvastaista pelissä jossa pilvenpiirtäjän kokoiset avaruushaltiarobotit lentelee pitkin kenttää huitoen valtavilla miekoilla jne? Realistinen sodankäynti on aina 40k:ssa ollut aika sivutekijä demonisten dinosaurusrobottien ja avaruusklovnien välisissä mätöissä.
Bep.

Avatar
mv40k2
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ruins ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » Ma 22.05.2017 01:07

Darius kirjoitti:
Su 21.05.2017 17:34
Järjenvastaista pelissä jossa pilvenpiirtäjän kokoiset avaruushaltiarobotit lentelee pitkin kenttää huitoen valtavilla miekoilla jne? Realistinen sodankäynti on aina 40k:ssa ollut aika sivutekijä demonisten dinosaurusrobottien ja avaruusklovnien välisissä mätöissä.
Hoh hoijaa... suoraan sanoen aika älytön kommentti. Kaikki me pelataan tätä peliä sen takia että siinä on moottorikirveitä, lieskarimiekkoja ja kaikkia outoja Grimdark juttuja ja hauskoja unitteja. Mutta sitten kun edikasta toiseen hypätessä yhtäkkiä mopot alkaa kiipeilemään seinillä ja 200 tonnin jättirobot tanssii kun balleriinat heiveröisten rauniotalojen katolla, niin kyllä - silloin on tapahtunut jotain maalaisjärjen vastaista! Jotain mikä oli ennen mahdotonta, ja omassa ajatusmaailmassakin tuntuu mahdottomalta, onkin yllättäen mahdollista. Järki potkii vastaan kun ei saa parempaa perustelua kun että rulebook sallii, tai mielikuvituksen rajoissa se voisi olla mahdollista jossain universumin kolkassa, tai abstraktiotaso on nyt muuttunut niin että figusi ei ole enää siinä missä se on vaan onkin jossain muualla. Näkeehän sen tuosta GW:n omasta FAQ vastauksesta että nekin tietää että mennään mielikuvituksen rajamailla tai jo toisella puolella - suoraan vinkkaavat että voi sopia vastustajan kanssa pelin alussa mikä on mahdollista 'in real life'. Suosittelen vahvasti kaveripeleihin ja pelikerhon peleihin - jokaisen pelin alussa sovitaan terrainiin liittyvät jutut, ja tarvittaessa kesken pelin aina järjenvastaisten tilanteiden ilmetessä (jos epäselvyyttä niin diceoff tai jokin kompromissi ja jälkilöylyt pelin jälkeen). Mua ei kiinnosta mitä tapahtuu turnauskentillä, en harrasta sitä ja tää on yksi selkee syy miksi (sääntöjä tulkitaan kirjaimellisesti). Mutta jokainen taplaa tyylillään.

-mv40k2

Avatar
tneva82
Viestit: 8244
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Ruins ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja tneva82 » Ma 22.05.2017 18:30

Darius kirjoitti:
Su 21.05.2017 17:34
mv40k2 kirjoitti:
Su 21.05.2017 13:47
Ja toinen veikkaus on että pelistä halutaan vaan saada nopeampi niin sääntöjä yksinkertaistetaan. Sitten alkaa tapahtumaan kaikkea järjesvastaista.

-mv40k2
Järjenvastaista pelissä jossa pilvenpiirtäjän kokoiset avaruushaltiarobotit lentelee pitkin kenttää huitoen valtavilla miekoilla jne? Realistinen sodankäynti on aina 40k:ssa ollut aika sivutekijä demonisten dinosaurusrobottien ja avaruusklovnien välisissä mätöissä.
Kai tiedät että realistisuudella ja uskottavuudella on eroja? Ja että voit tehdä kirjankin missä on lohikäärmeitä yms ja silti maailma on uskottava? Avaruushaltia robotit yms eivät ole este sille että maailma on uskottava.

Ja näemmä GW:kin oli samaa mieltä.

Infantry are the big winners here. They alone have the flexibility and dexterity to move easily between levels of a building, over ruined walls, through doors, hatches and windows, as well as taking advantage of holes blasted in the ruins themselves.

Näyttää siltä että mopot kruisailemassa ylös seiniä on loppu 8 edikassa.
"There's probably volcano crater-kingdoms full of Bretonnian-esque knights who ride reptile-horses to battle and crap like that. " - Josh Reynolds

Avatar
mv40k2
Viestit: 965
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ruins ja liikkuminen

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » Ti 23.05.2017 01:32

Joo, luin äsken ton saman uutisen ja olen iloinen siitä.

Ja hyvin komppasit että uskottavuudesta tuossa on kyse. Parempi termi kun maalaisjärki tai järjenvastaisuus.

-mv40k2

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”