Voiko 8 edikassa yhdellä unitilla pitää useampaa kuin yhtä pistettä?

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Avatar
Shadowmist
Viestit: 88
Liittynyt: La 21.03.2009 22:27

Voiko 8 edikassa yhdellä unitilla pitää useampaa kuin yhtä pistettä?

Viesti Kirjoittaja Shadowmist » Su 29.10.2017 18:54

Tervehdys.

7 edikassa tämä oli päivänselvää että 1 unitti saattoi pitää hallussaan vain yhtä objective markkeria vaikka käytännössä yksi unitti yltäisikin kahdelle pisteelle yhtäaikaa. Se oli selkeästi kirjoitettu sääntöihin.

Tuli yllätyksenä viime matsissa kasiedikkaa kun kaveri otti pokerilla kahta pistettä yhtä aikaa, ja vanhasta muistista olin jo aivan 100% varma että niin ei voi tehdä. Meinas mennä kalj... kokikset väärään kurkkuun kun tuskassa etsin siitä mainintaa 8 edikan kirjasta, enkä löytänyt sitten minkäänlaista suoranaista kannanottoa asiaan. Siellä sanottiin ainoastaan että pisteen ottamiseksi täytyy olla enemmän modeleita 3" päässä siitä kuin vastustajalla. Noh, eipä se nyt ollut kovin suuri gamebreaker loppuviimein mutta onko asiaa käsitelty missään sen kummemmin, säännöissä (itse en löytänyt) tai jossain FAQ:ssa joka multa olis menny ohi (sama homma, maininta objectiveista mutta ei varsinaisesti selkeyttänyt asiaa)?

Nickor
Viestit: 253
Liittynyt: La 19.07.2014 12:55

Re: Voiko 8 edikassa yhdellä unitilla pitää useampaa kuin yhtä pistettä?

Viesti Kirjoittaja Nickor » Ma 30.10.2017 00:02

Pystyy pitämään niin montaa objektiivia kun vaan ukot yltää ottamaan kerralla. Ei tarvitse enää valita tai kertoa kuka pitää mitäkin.

Avatar
Shadowmist
Viestit: 88
Liittynyt: La 21.03.2009 22:27

Re: Voiko 8 edikassa yhdellä unitilla pitää useampaa kuin yhtä pistettä?

Viesti Kirjoittaja Shadowmist » Ma 30.10.2017 14:09

Lukeeko se jossain että näin on, vai onko tämäkin näitä ns. "sallittua jos sitä ei erikseen jossain kielletä" sääntöjä?

Nickor
Viestit: 253
Liittynyt: La 19.07.2014 12:55

Re: Voiko 8 edikassa yhdellä unitilla pitää useampaa kuin yhtä pistettä?

Viesti Kirjoittaja Nickor » Ma 30.10.2017 14:20

Sallittua koska ei erikseen kiellettyä.

A player controls an objective marker if there are more models from their army within 3" of it than there are enemy models
(measure to the centre of the marker).

Peliteknisesti unitti ei pidä objea ollenkaan eli jos sinulla on vaikka 3 modelia yksiköstä A ja 4 modelia yksiköstä B objella X, omistat pelaajana objen X 7:llä modelilla. Nämä unitit A ja B voivat siten myös auttaa Objectiven Y pitämisessä.

Avatar
Shadowmist
Viestit: 88
Liittynyt: La 21.03.2009 22:27

Re: Voiko 8 edikassa yhdellä unitilla pitää useampaa kuin yhtä pistettä?

Viesti Kirjoittaja Shadowmist » Ma 30.10.2017 15:26

Niin niin! Aivan eli se unitti on nykyään yhdentekevää, modelien määrä ratkasee.

Sivumainintana näin OMASTA mielestäni hiukan ehkä hassua että se modelien määrä ratkasee. Siis infantryllä se toimii hienosti mutta tällä hetkellä käytännössähän se tarkottaa että persaatteessa 2 grottia pitää objectiven tehokkaammin ku yksittäinen knight jos sääntöä luetaan kirjaimellisesti. Tottakai peli on peli ja mekaniikan kannalta raja on vedettävä johonkin mutta kai se vois olla esim starting wounds tai joku muu arvo. Mutta nieltävä se on ennenku GW sanoo muuta. =D Kiitos kun vaivauduit selventämään asiaa.

Nickor
Viestit: 253
Liittynyt: La 19.07.2014 12:55

Re: Voiko 8 edikassa yhdellä unitilla pitää useampaa kuin yhtä pistettä?

Viesti Kirjoittaja Nickor » Ma 30.10.2017 18:52

Eipä kestä, kyllä tota joutu itekkin aluks 7edikan muistojen pohjalta tavailemaan. Codex armeijoilla on sitten vielä näitä "objective secured" sääntöjä joillain yksiköllä tietyissä kokoonpanoissa (astra saa esim troopeille ja leman russeille). Ne vanhaan tapaan saa etu oikeuden pitää objet.

Chapter approved teaserin perusteella kaikki armeijat saavat vastaavan säännön.

ookkeri
Peliporukkavalvoja
Viestit: 565
Liittynyt: To 16.08.2012 08:58

Re: Voiko 8 edikassa yhdellä unitilla pitää useampaa kuin yhtä pistettä?

Viesti Kirjoittaja ookkeri » Pe 03.11.2017 14:17

Houseruletettiin tämä samantien pois, eli ei voi pitää kuin yhtä.

Miksi?
30 Plaguebeareria maks etäisyydellä toisistaan pystyvät pitämään siis:
3 tuumaa objectivesta + basen koko + 2 tuumaa väliä + basen koko + 2 tuumaa väliä...+3 tuumaa objectivesta
(käytössä 25mm baset koska en rebaseta 32 millisiin, vaikka ois pelillisesti tehokkaampaa)
94 tuumaa etäisyyttä. Ottaen huomioon että 30 tuumalla varmaan pääsee jo hakemaan helposti 3 objectivea, pystyy tämä yksikkö siis tekemään ihmeitä kun se depotetaan hyvin. Toki siihen on helppo chargata silloin jne, mutta eipä kyllä haittaa, tekee tehtävänsä ObSecin avulla todella hyvin ja kun saa kuolleet poistaa mistä huvittaa, voi vaikka ottaa objectivejen välistä kuolleet niin eipähän tarvitse liikkuakaan kun ei enää saa (jos ei voi coherencyä pitää).

Että mielestäni on parempi pitää vain yhtä objectivea yhdellä yksiköllä :/

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”