Apua 6mm Hail Caeser aloittamiseen

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Einoin

Apua 6mm Hail Caeser aloittamiseen

Viesti Kirjoittaja Einoin » Su 08.07.2018 12:17

Olisin kiinnostunut aloittamaan Hail Caeserin pelailun 6mm skaalassa. Mikähän mahtaisi olla pienin mahdollinen aloitus armeijoiden koko, niin että niillä saa pelistä jopa jotain irti. Tavoitteena minulla siis kasata kaksi pientä armeijaa. Teemaksi näille olen ajatellut makedonialaissotia, eli tasavallan roomalaisia ja makedonialaisia ajattelin hankkia. Onko Baccus 6mm miniatures paras vaihtoehto figujen hankkimis paikaksi, kuinka paljon ja minälaisia yksikköjä kannattaisi aluksi hankkia ja minkä kokoisia beissejen kannattaisi olla?

Mazikainen

Re: Apua 6mm Hail Caeser aloittamiseen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen » Ke 11.07.2018 09:54

Moi!

Been there, done that, wrote a blog.
Ajatuksia basetuksesta: http://mazikainen.blogspot.com/2012/04/ ... rrive.html
Peli joka tarjosi HC:ssa jo ihan viihdyttävän parituntisen: http://mazikainen.blogspot.com/2014/03/ ... early.html

Sanoisin että useimmille yksiköillä kaksi riviä syvät standit ovat ihan sopiva jos et halua maalata paljon. Minä maalasin omat hopliittini kolmeen riviin koska muuten se ei oikein olisi falanksilta näyttänyt.

Skaalauksessa 1" = 1 cm toimii oikein hyvin ja näyttää passelilta.

Se vinkki minkä antaisin on että kun HC:n basetus on niin salliva niin kannattaa katsoa vähän sitä että mitä muita säännöstöjä haluaisit mahdollisesti pelata noilla figuilla. Minä aloitin HC:lla ja en ollut hirveän tyytyväinen niihin sääntöihin antiikin kähinöiden pelaamisessa (vaikka Black Powder onkin minun mielestä ihan hyvä). Basetin omani warmasteryhteensopivina mikä oli hyvä siirto sillä nyt on tullut warmaster ancientsia pelattua jonkun verran ja tykkään paljon enemmän kuin HC:sta. 6mm HC:ssa warmasterin baset toimii aika näppärästi kun laittaa kaksi standia rinnan yhdeksi yksiköksi.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.

Einoin

Viesti Kirjoittaja Einoin » Ke 11.07.2018 11:53

Warmasterissa kaikki yksiköt ovat siis 40x20 beisseillä komentajaa lukuun ottamatta? Käsittääkseni suurin osa yksiköistä laitetaan pitkän sivun mukaisesti, mutta joitakin poikkeuksia löytyy joissa figut ovatkin lyhyen sivun mukaisesti. Vaikuttaako tämä yhteensopivuuteen HC:n ja Warmasterin välillä?

Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen » To 12.07.2018 08:59

Ei se käytännössä vaikuta. HC:ssa ei ole väliä järin muulla kuin yksikön frontagella. Warmasterissa lähinnä raskas ratsuväki ja falangiitit (ja niistäkin käytännössä pike phalanxit, ei hopliitit) ovat lyhyttä sivua päin. Niiden muodostelmat ovat HC:ssakin syviä koska ne yksiköt ovat syviä 28-millisillä figuilla. Realismin kanssahan minkään figusotapelin basejen syvyyksillä ei ole mitään yhteistä kun ne ovat lähes aina joka tapauksessa turhan syviä kuviteltuun groundscaleen nähden.

Niinjoo ja sotaronsut ovat tietty myös lyhyttä kanttia päin. Taitaa jos makedoniaa meinasit pelata niin nekin tulla kysymykseen? Baccuksen figut on joka tapauksessa minusta paras valinta noihin kähinöihin, ei muut valmistajat tule yksityiskohtaisuudessa edes lähelle. Napoihin ja WW2:seen suosin sitten Heroics&Rosia koska niiltä saa kamaa mitä Baccusilta ei, mutta ei ne figut yhtä hyviä ole (tai edes riittävän samannäköisiä mennäkseen samalle pelipöydälle)

Einoin

Viesti Kirjoittaja Einoin » To 12.07.2018 20:32

Kiitos vastauksista.

Taidan beissata figut 40x20. Voipa sitten kokeilla Warmasteriakin. Tällä hetkellä tosin mitä olen sääntöjä hiukan lueskellut vaikuttaisi siltä että Hail Caesar on enemmän minun mieleeni.

Mitenkäs Baccus phalangiittien kanssa kannattaisi tehdä, ostaako open handed vai cast pike versioita? Näyttävät nuo valetut hiukan nuudeleilta, mutta toisaalta arveluttaa myös onko neulojen laittelu keihäiksi open handed mallille miten haastavaa ja käytetyn ajan arvoista.

Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen » Pe 13.07.2018 00:53

Jaa-a, enpä ole noita tehnyt. Joskus näin että joku oli tehnyt nuo falangiittien piikit muovisista rappuharjan harjaksista. Etsii vain sellaisen joka on pohjilta tummanruskea, leikkaa sopivaan kokoon ja maalaa kärjen metalliksi. Minusta se oli aika fiksu idea.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”