By Fire and Sword

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » Su 17.11.2013 21:42

Ensimmäinen testipeli alla puolalaisten isänmaallisesta pelistä.
Aiheena 1600-luvun jälkipuoliskon sodankäynti itäisessä Keski-Euroopassa.
Pääpukarina Puola vastustajina erityisesti Ruotsi, mutta myös Zaporogikasakat, Moskovan Venäjä, Krimin tataarit ja Ottomaanit.
Lupailtu Tanskan, keisarillisten saksalaisten ja muutaman pikkuvaltion armeijoita myöhemmin.

Testipeli skirmish tasolla saatiin vietyä läpi vähän reilussa kolmessa tunnissa. (Pelissä on skirmish ja divisioonatasot - lupailtu myöhemmin isompia kähinöitä.)
Monia yksityiskohtia tuli pelattua ensimmäisellä kerralla väärin, mutta peli sujui sääntökirjan pläräyksestä huolimatta yllättävän jouhevasti.
Peliala 120*120 cm
Joukkoja kentällä 11 ja 12 voimapistettä. (12 voimapisteen joukko 24 basea *3 15mm ukkoa ruotsalaisia, 11 voimapistettä kertyi paria beissiä useammasta kaverista.) Joukkoja ostetaan armeijalistan kaavion mukaan, niin että perusvalintojen jälkeen avautuu lisävaihtoehtoja joukko kerrallaan.

d10 pohjainen mekaniikka, rajoitettu kyky antaa komentoja, hyvin monivaiheinen kierros, jossa tapahtumat periaatteessa tapahtuvat samanaikaisesti.
Ensimmäisen pelikerran huomioita olivat mm lähitaistelun armottomuus. Koska voittoisaa lähitaistelua seuraa perääntyminen ja takaa-ajo yksikkö voi käsikähmän takia murtua kerralla. Tosin melkein kaikissa testipelin kähinöissä jommallakummalla sotijalla oli reilu ylivoima aloitettaessa.
Pelin tuliaseet ovat pitkällä matkalla melko hyödyttömiä - sen sijaan läheltä ne tekevät potentiaalisesti karmivaa jälkeä, koska ne syövät haarniskabonukset olemattoman pieniksi.

Ensivaikutelmaksi jäi, että säännöt olivat sujuvammat kuin ne lukemalla olisi voinut päätellä. Monimutkaisuus esimerkiksi tuliaseiden käyttövaiheissa ( puolustajan ampumisvaihe, mahdollisuustuli rynnäkön kohteilta, tulitus rynnäkössä ja tulitus liikkeen jälkeen) ei pelatessa häirinnyt vaan tuntui tukevan taistelun mallintamista.

Pistän jossain vaiheessa kuvia ja taisteluraportin piikkimies blogiin.

Mazikainen
Viestit: 740
Liittynyt: Ma 04.11.2002 13:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Mazikainen » Ma 18.11.2013 12:36

Pistä toki infoja. "Fire & Sword" on hyvin mielenkiintoinen settingi joka mahdollistaa useita värikkäitä ja valtavirrasta poikkeavia armeijoita. Noin ajanjaksollisestikin asettuu omanlaiseensa sodankäynnin kehittymisen murrokseen kun käytössä oli vielä niin tuliaseita ja tykkejä kuin jousimiehiä ja ritareita.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » Ma 18.11.2013 16:23

Ei varsinaisia ritareita, vaikka husaareilla tuossa vaiheessa jo aika upeaa peltiä ja ylipitkät peitset olikin.

Armeijoissa on tosiaan melko mielenkiintoisia vivahteita ja vaikeaa oli pystyä päättämään mitä lähtisi keräilemään.
Aloitin ruotsalaisella skirmishpaketilla, jota ajattelin peluuttaa tanskalaisina, mutta jotenkin Puola koukutti.
Ne rautapaitaiset pancernikasakat, joista osa vielä ottaa sotaretkelle jousen ja kilven mukaan oli vaan niin uskomattomia.
(Vaikka siipihusaarit onkin kovempaa lyövää eliittisakkia.)

Valinta ottomaanien ja moskovalaisten välillä oli kuitenkin vaikea. Zaporogikasakat putosivat pois, koska a) en halunnut alkaa maalaamaan laumaa epäsäännöllistä jalkaväkeä taisteluvaunuineen b)epäilin että niillä pelaaminen voisi olla pidemmän päälle tylsää. Tataareilla oli vähän sama ongelma, epäilin pelikokemusta yksipuoliseksi.

Mazikainen
Viestit: 740
Liittynyt: Ma 04.11.2002 13:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Mazikainen » Ma 18.11.2013 18:09

Zaporogikasakoista tulikin mieleen yksi lempitauluistani: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ssacks.jpg

Kuvassa siis Zaporogit kirjoittamassa solvauksia Otto-Mannisten sulttaanille
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.

Araknofobia
Viestit: 247
Liittynyt: Ti 02.07.2002 10:03

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Araknofobia » Ma 18.11.2013 19:22

Aiheeseenkin liittyen; http://www.youtube.com/watch?v=mD6UkzJs9h0 2:30 eteen päin.
Lisää läskejä rummuille ja tylsyys on taktiikka.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » Ti 19.11.2013 11:33

Pelin tekijöillä tuntuu olevan kyseiseen elokuvaan ja sen takana olevaan Sienkiewitzin kirjasarjaan ambivalentti suhtautuminen.
Toisaalta varsinkin elokuvan kuvastoa ja kirjojen hahmoja löytyy figuista, toisaalta 1800-luvulla kirjoitelleen Sienkiewitzin historiallista tarkkuutta tai sen puutetta jaksetaan valittaa.
Samalta ohjaajalta löytyy vanhemmat filmatisoinnit myös saman kirjasarjan osista
Colonel Wolodyjowski (Turkin vastaisesta sodasta 1680-luvulla, sekä Vedenpaisumus (Deluge, Potop) Kaarle X Kustaan Puolan invaasiosta 1655-1656.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » Ti 19.11.2013 23:56

Taisteluraportti ja muutamia kuvia blogin puolella.
http://piikkimies.blogspot.fi/
Maalausprojekti edelleen kesken, mutta etenee joutuisammin kuin Italian sotien puoli.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » Su 12.01.2014 14:30

Neljän pelin jälkeen fiilis sääntöjen suhteen edelleen melko tyytyväinen.
Skirmish tason pelit on saatu vietyä loppuun 2-3 tunnin aikana.
Voitot ovat päätyneet 2-2, kun on pelattu 2 kertaa sillan valtaus, kerran huoltojoukkojen ahdistelu ja kerran partioskenaario.
Säännöt ovat monimutkaiset ja kaikkia ei ole tullut pelattua täysin oikein. Joka kerta jälkipeleissä on löydetty jotain poikkeamaa,
mutta peli ei ole tunnut silti olleen pahasti rikki.
Ruotsalaisten pelätty jalkaväki on toistaiseksi alisuorittanut - muskettituli on harvoin saanut aikaan läheskään niin paljoa vahinkoa kuin sillä olisi potentiaalia, mutta tällä pelimäärällä kyse on vielä heikosta noppatuurista. Peliä kohti musketööri eivät ole kuitenkaan ampuneet enempää kuin 2 salvoa, joskus ei sitäkään.

Toki pelätyn puolalaisen ratsuväen kohtaaminen rohkealla mielellä on paljon vaadittu:
Kuva

Pancerni- ratsuväkeä. Ampuu, lyö lujaa ja liikkuu nopeasti.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » Ma 17.02.2014 17:50

Eka divisoonatason peli takana.
4 rykmenttiä vs 3 rykmenttiä ja vahva tykistöosasto kesti viitisen tuntia.

Hyvin lyhyt raportti: Puolalainen ratsuväki ammuttiin tykistöllä päreiksi.
Pidempi blogin puolella, ei valitettavasti pelikuvia:
http://piikkimies.blogspot.fi/

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » Su 09.03.2014 22:15

Sama vastustaja ulkoilutti tällä kertaa muskoviitteja.
Koska tiesin venäläisen monilukuisaksi otin aika vahvan listan ja varustauduin kärsimään erityisefekteistä.
Tulihan niitä, mutta vastustaja kärsi vielä enemmän heikosta komennosta ja muskoviittien ratsuväen luokattomasta laadusta. Toisaalta pajariratsuväki alkoi näihin aikoihin (1650-luvulla) olla auttamatta vanhentunutta ja venäläiset yrittivätkin uudistaa armeijaansa länsimaisten esikuvin mukaan.

Täydellinen raportti blogin puolella, samoin yleiskuvat.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » Su 16.03.2014 19:01

Muskoviitteja taas.
Tällä kertaa erikosefektit eivät purreet niin pahasti ja sillan valtauksessa Puolan kurinalainen ratsuväki ampui moskovalaiset käpälämäkeen.
Myös siipihusaarit tekivät ensiesiintymisensä ja sankarillisesti tuhosivat henkitoreissaan kituneen kenttärakuunaparven.
Kuva
Husaareja, kasakoita ja länsimaistyyppisiä reitereita.
Vastassa esteiden takana moskovalaisia rakuunoita muskettien ja keihäiden kanssa.

Kuva
Sillan kontrollista tasapisteet, tappioita vain moskovalaisella, joten voitto Puolaan.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » Ti 25.03.2014 15:32

Vähän huomioita pelitasapainoon vaikuttavista seikoista huomioita:
Jalkaväki liikkuu 10 cm, ratsuväki normaalisti 20. (Erilaiset manööverit tai hankala maasto voivat syödä tästä senttejä.)
Rynnäkössä jv liikkuu edelleen 10 cm. Ratsuväki liikkuu ensin 20 cm - ja sen jälkeen toisessa vaiheessa 10 cm lisää. Parempilaatuinen (puolalainen) ratsuväki saa lisäliikkeeseen mittaa 20 cm.

Liike tapahtuu vuorotellen, (tosin lisäliike tulee molemmille vasta, kun on tehty muita asioita,) ampuminen ja käsikähmä samanaikaisesti.
Ampumista voi tapahtua ekan liikkeen jälkeen (puolustuskomennon saaneet), rynnäkön yhteydessä tai liikkeen jälkeen, (ne jotka eivät ampuneet muuten.)

Tykistö ampuu vaihtelevalle etäisyydelle - pyöreä kuula tuntuu ulottuvan koko kentälle, onneksi melko tehottomana. Kartessia ja romurautaa jullit puskevat etumaastoon pahimmillaan 50 cm päähän, ja yleisemminkin pidemmälle kuin käsiaseet ampuvat tehokkaasti.

Käsiaseiden kantama vaihtelee pistooleiden 5 cm, arkebuusien 20 cm ja harvinaisten rihlakiväärien 50 cm välillä. Tehokas kantama alkaa yleisesti 10 cm päästä - sitä kauempaa osumat pitää heidellä uusiksi. Avomaastossa olevaan suljetussa muodossa kulkevaan osastoon osumiseen tyypillinen musketööri osuu 4+ d10llä jos on ollut paikallaan ampumiseen asti. Osuman jälkeen haarniska voi suojata osumalta - ellei aseen teho syö panssariheittoa nollaan. (aseiden teho yleensä 0, pitkillä tuliaseilla läheltä 2-4. Panssareiden skaala 2 - jalkaväki arkivaatteissa, 4 nahkatakkinen ratsuväki, 6 panssaroitu ratsuväki, 7 puolalainen husaari.)

Ratsuväellä on rynnäkössään kaikenlaista inhaa bonusta, jos pääsevät liikkumaan 10 cm ennen kontaktia, joten ratsuväen rynnäkössä syntyy yleensä kosolti ruumiita. Jalkaväen on enisarvoisen tärkeää ottaa mahdolliset rynnäköt vastaan a) salkoaseilla tai b) maastossa jonne ratsuväki ei pääse nelistämään täysillä. Metsä tai ylärinne ovat erityisen hyviä odotuspaikkoja.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » Ti 22.04.2014 11:30

Toinen pelikerta ruotsalaisella kahakkaosastolla vastassa muskoviittien rajajoukko - palveluskasakoita, rajajoukkojen jalkaväkeä ja pari tykkiä. Ruotsalainen Blankenhagenin osasto sisälsi 2 komppaniaa rakuunoita, kaksi lippuetta värvättyjä ratsuväkeäreitereita, 2 lippuetta veteraanitasoista ratsuväkeä, 2 komppaniaa musketöörejä ja 2 rykmentintykkiä.

Arpa toi ensimmäistä kertaa vastaan Väijytys-skenaarion.
Vahvempi asettelee joukkonsa 40cm *40 cm alueelle, heikompi mihin tahansa, vähintään 20 sentin päähän vahvemmasta.
( Ampumamatkalla useimmilla tuliaseilla ja rynnäkköetäisyydellä ratsuväelle.)
Vahvempi osasto ei ammu ensimmäisellä kierroksella lisäksi joku vahvemman pelaajan joukoista aloittaa pelin epäjärjestyksessä.
Lisäksi everstilläni oli huono päivä, ja muskoviitilla oli odottamattomia vahvistuksia.

Ruotsalaisena jouduin keskelle. Mielenkiintoinen pelikokemus. Ensimmäisen kierroksen epäjärjestyksestä ja tappioista en päässyt nousemaan hyvään asemaan. Vastustaja tosin valitti samaa, vaikka pitikin mielestäni aloitetta aika hyvin. Yksittäisten kierrosten aloitusvoitoilla oli todella suuri merkitys. Pistelaskun mukaan taktinen voitto muskoviiteille, vaikka tappiolistani näyttikin karmivalta.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » To 28.08.2014 10:15

Ensimmäistä kertaa kokeilussa kylän valtaus - skenaario.
Puolalainen lähinnä kevyestä ratsuväestä koostunut keskikokoinen lauma (10 voimapistettä) koitti heittää moskovalaisen palveluskasakoiden parven (5 voimapistettä) jonkhaan.

Harvinaisen epäselvästi käännetty skenaariokuvaus. Alun lause" koko kylä on rakennettua aluetta, rakennusten sijoittelulla ei ole merkitystä" sai meidät tulkitsemaan niin, että rakennuksilla ei ole pelimekaanista merkitystä. ( Rakennusten kohdalla maastosäännöissä kerrotaan, että niitä voidaan käsitellä rakennettuna alueena tai erillisinä rakennuksina.) Foorumkeskusteluiden pohjalta pelin tekijöiden tarkoitus on ollut, että kylä kokonaisuudessaan on tätä rakennettua aluetta, jonka sisällä on pelimekaanisia erillisrakennuksia ja jota ympäröi este, jolla on sääntöjen antama esteen ominaisuus.

Mukava pelikokemus vaikka väärin tulkittukin. Hakkasin sitekästi päätäni seinään ja sain pelin loppuun mennessä raskailla tappioilla tungettua oman kasakkaparven puolustusasemiin kylän laidalle.Voitto vastustajalle pienimmällä mahdollisella marginaalilla.

Nopat pyörivät kyllä todella hyvin moskovalaiselle päin, mutta tuli konkreettisesti todettua rakennetun alueen antavan loistavasti tasoitusta jalkaväelle.
Syö pois ratsuväen rynnäkköbonukset, haittaa osumista, antaa suojaa kohdalle sattuvilta osumiltakin ja vielä taistelun lopputulosta arvioidessakin antaa jalkaväelle 2 pistettä etua. Talot olisivat vielä blokanneet näköalaa, rajanneet liikkumista ja tarjonneet vielä suuremman suojan mahdollisia osumia vastaan.

Rakuunoita tai jalkaväkeä olisin kaivannut kipeästi. Lisäksi vastustaja onnistui pelaamaan taktisesti hyvää peliä ja välttämään taistelun siellä missä puolalainen olisi ollut vahva eli avomaastossa. Teki tämän vieläpä aseilla, joita olen puolalaisilla pelatessa tottunut pitämään ominani eli kevyen ratsuväen likehtimisellä.

Tälläkin vielä maininta, jotta Deluge kickstarter on vielä kuun loppuun pystyssä. Pelin lisäosa ja lisäminiatyyrejä työn alla.
https://www.kickstarter.com/projects/12 ... -1655-1660

Avatar
Dolmot
Valvoja
Viestit: 3395
Liittynyt: Su 04.08.2002 23:10
Paikkakunta: HenkisESti tamperelAinen

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Dolmot » Su 14.09.2014 22:45

Julfdi kirjoitti:Tälläkin vielä maininta, jotta Deluge kickstarter on vielä kuun loppuun pystyssä. Pelin lisäosa ja lisäminiatyyrejä työn alla.
https://www.kickstarter.com/projects/12 ... -1655-1660
Osallistuttu, tilattu...
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » Ma 15.09.2014 11:18

Minkäs/mitkä armeijan tulemme tulevaisuudessa näkemään?

Avatar
Dolmot
Valvoja
Viestit: 3395
Liittynyt: Su 04.08.2002 23:10
Paikkakunta: HenkisESti tamperelAinen

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Dolmot » Ke 17.09.2014 23:59

En vielä lupaa mitään, mutta kasakoista ja 'purilaisista on huhuttu.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » To 13.11.2014 14:57

Kankaanpään kirjastolla 15.11. demopeli divisioonatasolla. Aloitellaan kello 10.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » La 22.11.2014 23:02

Melko lauma figuja pöydälle astikin pääsi, vaikka marssitappiot söivät polakkia ja rakuunarykmentti viipyi koukkauksessa.
Kuva

Peli päättyi keskeneräisenä, 3 pelitunnin ja kierroksen 3/8 jälkeen, mutta Ruotsi oli kyllä viemässä murskavoittoa.
Kuva

Ehkä inan verran liian iso ja hidasliikkeinen ollakseen hyvä demo, mutta kohtuumukava pelikokemus.

Julfdi
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 01.01.2013 21:11

Re: By Fire and Sword

Viesti Kirjoittaja Julfdi » Ke 04.03.2015 16:46

Peliraporttia taas.
http://piikkimies.blogspot.fi/2015/03/a ... ttuan.html
Vedenpaisumus lisäosa oli vähän muuttanut ja selkeyttänyt sääntöjä, listoja ja hiukan muuttanut skenaarion laatimista.
Hyvää hupia tarjosi edelleen, vaikka loistava sotasuunnitelmani kariutuikin vastustajan yhteistyöhaluttomuuteen. :-)

Kuva

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”