Chain of Command

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Vader
Viestit: 802
Liittynyt: To 13.03.2003 21:21
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Chain of Command

Viesti Kirjoittaja Vader » Ti 17.01.2017 10:20

Kyselisin tällaisesta pelistä mielipiteitä, kokemuksia ja sitä, että pelataanko tätä tällä hetkellä kuinka paljon ja missä?

Maalasin tuossa ohimennen muutaman 15 millisen sotilasajoneuvon, jotka pääasiallisesti lienee tarkoitettu Flames of War -pelaamiseen. Kuulin kuitenkin, että Chain of Command olisi kanssa kova peli eikä tarvitse niin paljon figuja kuin FoW. Ja että sitäkin voi pelata hyvin viistoistamillisillä.

En ole mitään historiallisia pelejä aiemmin pelannut, enkä lupaa kelkkaan samantien lähteä, mutta ainakin noiden viistoistamillisten ajoneuvojen maaalaminen tuntui mukavalta ja vauhdikkaalta. Yksityiskohtiakin oli mukavasti ja Battlefrontin metalliresiininappulat tuntuivat kädessä mukavan jämäkiltä. Mietin vaan sitä, että voisihan sitä joskus koittaa maalata niitä hiukan lisää jopa sillä ajatuksella, että saisi johonkin peliin pelikelpoisen joukon kasaan.
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/

Mazikainen
Viestit: 740
Liittynyt: Ma 04.11.2002 13:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja Mazikainen » Ti 17.01.2017 11:08

Sanoisin että "platoon+" -kokoluokassa paras ww2-figusotapeli tällä hetkellä. Oppimiskynnys vähän bolttista korkeammalla mutta erittäin palkitseva peli kun sen oppii. Huomioitava kuitenkin että se toimii kunnolla vasta kohtuullisen peitteisessä maastossa. Jos pöytä on warhammertyyliin pari puskaa ja kukkula niin silloin liian aakeelaakee tekee tylsän pelin. Paljon LOSia rikkovia tekijöitä siis pöydälle. Peli on myös ehdottomasti jalkaväkipeli. Yksikin panssarivaunu on jo kovasti skenaarion fokusta värittävä tekijä joka muuttaa helposti skenaarion tankkihipaksi.

15-millisenä CoCille löytyy paljon pelaajia ainakin tuolta ulkomailta mitä blogeja lukee. Lardit ovat sanoneet että 15-millisillä figuilla figuskaala ja groundscale ovat hyvin lähelle 1:1. Toimii kuulemma hyvin tosin itse olen pelaillut 20-millisillä.

Tällä tagilla löytää minun blogin chain of command -kamat: http://mazikainen.blogspot.fi/search/la ... %20command
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.

Vader
Viestit: 802
Liittynyt: To 13.03.2003 21:21
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja Vader » Ti 17.01.2017 12:11

Mazikainen kirjoitti:
Ti 17.01.2017 11:08
Sanoisin että "platoon+" -kokoluokassa paras ww2-figusotapeli tällä hetkellä.
Peli on myös ehdottomasti jalkaväkipeli. Yksikin panssarivaunu on jo kovasti skenaarion fokusta värittävä tekijä joka muuttaa helposti skenaarion tankkihipaksi.
Kiitoksia näistä, varsinkin tuo jalkaväkipeli on hyvä tietää.

Jos avataan keskustelua vähän laajemmalle, niin pystytkö heittämään pienen vertailun eri peleistä ja niiden eroista. Jos nyt siis vaikka Chain of Command, Flames of War ja Bolt Action laitetaan rinnakkain, niin mitkä näissä on yhdistävät tekijät ja erottavat tekijät? Tarvittavien figujen määrä taikka koko, sääntöjen runsaus tahi epäselvyys, vai mikä näistä tekee eri pelit? Entä mitä muita mahdollisuuksia on? Force of Force lienee vähän modernimpaan aikaan, Pike & Shotte taas "vähän" vanhempaan aikaan. Mutta jos koitetaan keskittyä nyt vaikka toiseen maailmansotaan Euroopassa, vaikka sekin kestoltaan ja kehitykseltään on vaikea varmaan yhden pelin hallita. Saa toki muutkin vastata tai heittää linkkejä, jos tällaisia tuotevertailuja jossain on.
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/

Mazikainen
Viestit: 740
Liittynyt: Ma 04.11.2002 13:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja Mazikainen » Ti 17.01.2017 12:25

Flamesia en ole itse asiassa pelannut kertaakaan mutta ymmärtääkseni se on tyyliin "company level" -peli eli pelaajan rooli on korkeammalla komentoketjussa. Siinä käskytetään kokonaisia jalkaväkikomppanioita ja panssarijoukkueita eli tatkinen fokus on vähän erilainen. CoC:ssa säädetään enemmän joukkueen mikromanageroinnin kanssa, esim. että saako ryhmä heitettyä vallattavaan kohteeseen käsikranaatteja ennen rynnäkköä tms.

Mittakaavassa Chain of Command ja Bolt Action ovat aika samanlaiset. Tyypillinen pelattava joukko on se jalkaväkijoukkue plus jotain supportteja mausteeksi. Boltissa ehkä enemmän panssareita mutta eivät ne siinäkään keskiössä ole.

Bolt Action on jonkun verran CoC:ta säännöiltään köykäisempi ja sukulaisuus WH40K:n kolmosedikkaan paistaa ainakin itselle sääntömekaniikoista läpi. Kyseessä on kuitenkin hyvä ja taktisesti haastava peli vaikka itse CoC:n rankkaan korkeammalle. Bolttiksessa taitaa codexiralli ja meta olla väkevämpää, kommentoikaa N&T:n tyypit?
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.

topi
Viestit: 75
Liittynyt: Su 01.08.2004 23:00
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja topi » Ti 17.01.2017 16:18

CoC ja boltti mallittavat joukkuetason taisteluita, figuja tarvitaa 20-40, siinä missä FoW:ssa pyörii enemmänkin komppaniatason joukkoja, eli figuja tarvitaan pari kertaa enemmän. Kentän mallinnus CoC:ssa on ~1:100, eli aseet kantavat helposti kentän laidalta toiselle - tämä on monesti aluksi yllätys.

CoC:ssa isoimpia eroja esim FoW:iin on aktivoinnin ja liikkeen satunnaisuus. Yksi pääasiallisista mallinuskohteista on komentajien vaikutus taisteluun ja organisaation hidas hajoaminen (komentonopat vähenevät moraalin myötä ja ampumisesta tuleva shokki hankaloittaa kaikkea.) Omalla vuorolla (joita voi hyvällä säkällä olla monta peräkkäin) heitetään tietty määrä komentonoppia ja ne sitten sallivat erilaisia aktivointimahdollisuuksia, eli huonolla tuurilla et pysty tekemään juuri mitään ja tämä on pakko ottaa suunnitelmissa huomioon - eli peli siis saattaa hetkittäin tuntua hyvin epäreilulta.

Siinä missä boltissa joukot saa ostaa kohtuullisen vapaasti, on CoC:ssa perusyksikkönä aina joku historiallinen joukkue, jolle sitten saa ostaa hiukan tukiyksikköjä. CoC:lle kaikki armeijalistat yms löytyvät valmistajan sivuilta (ja asenne on selkeästi "Jos ei löydy, kaiva relevantit sodan aikaiset manuaalit ja tee itse" - tässä mielessä CoC sopii kilpapelaamiseen vähän heikosti.) Tykistö tai isompia vaunuja näkyy kentällä hyvin harvoin.

Mä kanssa pidän CoC:sta ehdottomasti eniten, mutta boltille saattaa olla helpompi löytää peliseuraa. (Meidän pelejä löytyy http://blog.audatia.org/)

Jos CoC:ta lähdette kokeilemaan, ekat pelit kannattaa pelata regular jv-joukkue vs regular jv-joukkue ilman vaunuja tai tykistöä. Tämä antanee pelistä parhaan kuvan ja tilpehöörejä voi sitten lisätä myöhemmin.

Mazikainen
Viestit: 740
Liittynyt: Ma 04.11.2002 13:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja Mazikainen » Ti 17.01.2017 17:58

Kannattaa vaan muistaa että se jv-joukkue vs. jv-joukkue on tosi vaniljakamaa ja ne nonparellit siihen jäätelön päälle tulevat usein siitä että pääsee kokeilemaan vähän eri supportteja. Käyttääkö pisteet raskaaseen konekivääriin vai liekinheittimeen? Hyvästä on myös settä jos oikein muistan niin omat supportit saa valita sen jälkeen jahka näkee pöydän ja skenun niin voi sillä lailla räätälöidä vauhdissa omaa joukkoa paremmin tilanteeseen sopivaksi.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.

Mikke
Viestit: 883
Liittynyt: La 21.09.2002 11:11
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja Mikke » Ke 18.01.2017 18:24

Chain of Command on kyllä hyvin viihdyttävä ja erinomainen joukkuetason peli, mutta pelit ovat tosissaan melko pieniä ja siinä mielessä 15mm on mittakaavana siihen ehkä vähän hassu. 20mm tai jopa 28mm olisi varmaan skaalana toimivampi, vaikkei mikään tietenkään estä pienempien käyttämistä.

Sitten jos hamuaa hieman isompia pelejä, joissa ajoneuvoilla on suurempi rooli, niin Flames of Warin lisäksi Battlegroup on hyvä peli ja ainakin omasta mielestä parasta mitä n. komppania per puoli tason matseille on tarjolla. Wanhat sedät tuntuvat pelailevan paljon myös Rapid Fire nimistä peliä, mutta säännöt lukeneena en kyllä keksi siitä paljoa etuja Battlegroupiin tai edes Flames of Wariin verrattuna. Säännöistä ikä paistaa aika selkeästi.

Historiallisissa peleissä on pääsääntöisesti vähän suurempi aloituskynnys, kuin vaikkapa GW:n tuotoksissa, koska ei voi vain marssia kauppaan ja ostaa asioita suoraan hyllystä. Pelit vaativat hieman taustatyötä ja sekä valmistajia, että sääntösysteemejä on valtavasti. Helppoja ja tuotteistettuja pelejä ovat Bolt Action ja Flames of War. Chain of Commandin, Battlegroupin ja monen muun kohdalla asioita ei välttämättä ole helppo ostaa "kaikki tarpeet yhdeltä valmistajalta" periaatteella, mutta monesti pienen työn jälkeen on käsillä edullinen ja hyvä peli tahkottavaksi. 15mm ja 20mm toisen maailmansodan figuja saa hyvin ainakin www.theplasticsoldiercompany.co.uk osoitteesta ja siellä on myös tyrkyllä tuon Battlegroupin sääntökirjat, jos se sattuu innostumaan. Tuo on ollut ainakin itselleni se kauppa, mistä olen eniten malleja tilaillut. Niiden omat muovimallit, samoiten kuin Zvezdan, ovat pääsääntöisesti laadukkaampia kuin Battlefrontin vastaavat.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey

topi
Viestit: 75
Liittynyt: Su 01.08.2004 23:00
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja topi » Ke 18.01.2017 20:46

15mm on siinä mielessä kiva, että figu ja maastot ovat silloin samassa skaalassa, tämä on figupeleissä harvinaista herkkua :)

Komppania-tasolla Battlegroup vaikuttaa tosiaan kivalta, TFL:n I Ain't Been Shot Mum on toinen vilkaisemisen arvoinen. Molemmat ovat myös saatavilla pdf:inä, eli tutustuminen käy helposti. NUTS:n Big Battlea on kanssa kehuttu. Nyt aletaan myös olla historiallisten pelien ytimessä, sääntösysteemejä on n+1 - onneksi samat figut käyvät lähes kaikkiin :)

Mazikainen
Viestit: 740
Liittynyt: Ma 04.11.2002 13:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja Mazikainen » Ke 18.01.2017 21:54

topi kirjoitti:
Ke 18.01.2017 20:46
sääntösysteemejä on n+1 - onneksi samat figut käyvät lähes kaikkiin :)
Tämä. Eikä tarvitse pelätä että julkaistaan uusia, vähän kovempia Krenatöörejä Napoleonin armeijaan joka tekee siitä vanhasta kaartista jonka olet maalannut täysin turhia pelipöydällä. Tosin olen kuullut että flamesissa ovat jotain vastaavaa onnistuneet tekemään armeijalistojen kompositioiden kanssa.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.

Avatar
Timorion
Viestit: 152
Liittynyt: Ma 11.11.2002 16:53

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja Timorion » Ke 18.01.2017 22:48

topi kirjoitti:
Ke 18.01.2017 20:46
15mm on siinä mielessä kiva, että figu ja maastot ovat silloin samassa skaalassa, tämä on figupeleissä harvinaista herkkua :)
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä tarkoitat tällä? Että on helpompi saada/tehdä/ostaa maastot tuohon skaalaan. Vaii...? :)
"A wise man hears one word and understands two."

https://pikkumiehet.wordpress.com

Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8531
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja smaxx » Ke 18.01.2017 23:45

Mazikainen kirjoitti:
Ti 17.01.2017 12:25
Flamesia en ole itse asiassa pelannut kertaakaan mutta ymmärtääkseni se on tyyliin "company level" -peli eli pelaajan rooli on korkeammalla komentoketjussa. Siinä käskytetään kokonaisia jalkaväkikomppanioita ja panssarijoukkueita eli tatkinen fokus on vähän erilainen. CoC:ssa säädetään enemmän joukkueen mikromanageroinnin kanssa, esim. että saako ryhmä heitettyä vallattavaan kohteeseen käsikranaatteja ennen rynnäkköä tms.

Mittakaavassa Chain of Command ja Bolt Action ovat aika samanlaiset. Tyypillinen pelattava joukko on se jalkaväkijoukkue plus jotain supportteja mausteeksi. Boltissa ehkä enemmän panssareita mutta eivät ne siinäkään keskiössä ole.

Bolt Action on jonkun verran CoC:ta säännöiltään köykäisempi ja sukulaisuus WH40K:n kolmosedikkaan paistaa ainakin itselle sääntömekaniikoista läpi. Kyseessä on kuitenkin hyvä ja taktisesti haastava peli vaikka itse CoC:n rankkaan korkeammalle. Bolttiksessa taitaa codexiralli ja meta olla väkevämpää, kommentoikaa N&T:n tyypit?
Boltissa ei ole ollenkaan codex rallia. Kirjoissa tulee kampanjasääntöjä ja kampanjakohtaisia yksiköitä tms. Eli ei muutoksia yksiköihin tankkeihin tms. Nelkkari on siellä taustalla, mutta kaikki on helpompaa, kun ihmisissä ja tankeissa sitä variaatiota vaan on vähemmän kuin suuressa angstisessa galaksissa. Metasta en tiedä mitään, pelataan lähinnä historiallisviritteisä höntsää. Kaikki noi on hyviä pelejä. Boltin vahvuus on simppeliys - peli virtaa sujuvasti. Flames ja 15mm skaala tuovat enemmän komppaniatason taktiikkaa. Chainin säännöt mulla on mutten ole pelannut, joten no comments :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

Vader
Viestit: 802
Liittynyt: To 13.03.2003 21:21
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja Vader » To 19.01.2017 09:12

Näinhän mä vähän ajattelinkin tässä käyvän, että makuasioita ja monesta muusta seikasta riippuvia asioita ovat nämä.

Mikä mua jonkun verran häiritsi aikoinaan 40K:ssa oli se, että tyypit juoksi toisinaan vuorossa pidemmälle kuin mitä aseellaan pystyivät ampumaan. Kun tähän lisättiin vielä matelevat ajoneuvot (jalkaväen move+(fleet+)charge+fallback oli helposti samaa luokkaa tai enemmän kuin vikkelin ajoneuvo), niin vaikutelma sodasta kärsi ja pelimäisyys pyrki esiin. Pienellä kentällä epäsuoratulikin oli vähän outoa, nythän sinne on lisätty lentokoneet ja muuta, mikä entisestään lisää hämmennyskynnystäni. Tällä koitan siis kertoa, että pienemmät figut antaisivat ehkä "realistisemman" mittakaavan peleihin kuin 28mm. 1mm/3mm/6mm olisi varmaan vielä kivempi, saisi tehdä ehkä enemmän manööverejä, mutta niiden maalaaminen ei välttämättä ole niin mielekästä - en ole tosin kokeillut.

Vaihtoehtoja toki riittää, tämä ei ollut mikään yllätys. Kilpapelaaminen ei sinällään kiinnosta, pikemminkin historialliset taistelut, entäjos-jutut, jonkun sortin kampanjat sekä rennot pelailut. Vaivannäkökään ei ole ongelma, pelaaminen (ja maalaaminen) on mulle enemmänkin sellaista terapeuttista toimintaa, jolla saa päätään tyhjennettyä silloin tällöin ilman krapulan aiheuttamia haittavaikutuksia. :)

Ehkä ketjun avauksen olisin kirjoittaa toisinkin: kuka demottaisi mulle Turun seudulle joku ilta jonkun WW2-pelin? :)

Mutta jatketaan nyt vielä aiheen vierestä, eli ainakin basetus-kysymys. 15-milliset jalkamiehet vissiin laitetaan yleisesti ottaen omille alustoilleen, jolloin ei tarvitse kokoamis-/maalausvaiheessa miettiä loppuun asti, että mitä ryhmää/yksikköä tässä on tekemässä ja mihin sääntöihin?
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/

Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8531
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja smaxx » To 19.01.2017 09:24

Vader kirjoitti:
To 19.01.2017 09:12
Mutta jatketaan nyt vielä aiheen vierestä, eli ainakin basetus-kysymys. 15-milliset jalkamiehet vissiin laitetaan yleisesti ottaen omille alustoilleen, jolloin ei tarvitse kokoamis-/maalausvaiheessa miettiä loppuun asti, että mitä ryhmää/yksikköä tässä on tekemässä ja mihin sääntöihin?
Flamesissa pelataan jalkaväkeä laatoilla joissa on muutama ukko, vähän ryhmän tyypistä riippuen. Eli jos flamesiä pelaa, niin se sitten saattaa rajata muut säännöt pois. Toisaalta flames on ylivoimaisesti suosituin peli tossa skaalassa ja hyvä peli, joten ongelma ei ole suuren suuri. 28 millisissä 25mm base koko taitaa olla vallitseva, joten siellä ei ole niin väliä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

topi
Viestit: 75
Liittynyt: Su 01.08.2004 23:00
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja topi » To 19.01.2017 10:15

Vader kirjoitti:
To 19.01.2017 09:12

Ehkä ketjun avauksen olisin kirjoittaa toisinkin: kuka demottaisi mulle Turun seudulle joku ilta jonkun WW2-pelin? :)
Sori, vähän turhan kaukana :)
Mutta jatketaan nyt vielä aiheen vierestä, eli ainakin basetus-kysymys. 15-milliset jalkamiehet vissiin laitetaan yleisesti ottaen omille alustoilleen, jolloin ei tarvitse kokoamis-/maalausvaiheessa miettiä loppuun asti, että mitä ryhmää/yksikköä tässä on tekemässä ja mihin sääntöihin?
Joukkuetason peleissä noin, komppaniatasolla voi harkita myös isompia laattoja a la flames. (Tai sitten sabot-alustoja, jolloin figut saa erilleen skirmishiin.) Suurin osa peleistä on aika agnostisia alustan koon suhteen, joten elämää saattaa helpottaa 15mm skaalassa, jos komentajat ja aseryhmät (pst-tiimit, kk:t jne) laittaa hiukan isommille alustoille, niin ne on helpompi huomata. Mulla 2/3 figuista on omilla alustoillaan ja loput sitten puoliryhmän kokoisilla flames-alustoilla.

Vader
Viestit: 802
Liittynyt: To 13.03.2003 21:21
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja Vader » Pe 20.01.2017 14:09

topi kirjoitti:
To 19.01.2017 10:15
Vader kirjoitti:
To 19.01.2017 09:12
Mutta jatketaan nyt vielä aiheen vierestä, eli ainakin basetus-kysymys. 15-milliset jalkamiehet vissiin laitetaan yleisesti ottaen omille alustoilleen, jolloin ei tarvitse kokoamis-/maalausvaiheessa miettiä loppuun asti, että mitä ryhmää/yksikköä tässä on tekemässä ja mihin sääntöihin?
Joukkuetason peleissä noin, komppaniatasolla voi harkita myös isompia laattoja a la flames. (Tai sitten sabot-alustoja, jolloin figut saa erilleen skirmishiin.) Suurin osa peleistä on aika agnostisia alustan koon suhteen, joten elämää saattaa helpottaa 15mm skaalassa, jos komentajat ja aseryhmät (pst-tiimit, kk:t jne) laittaa hiukan isommille alustoille, niin ne on helpompi huomata. Mulla 2/3 figuista on omilla alustoillaan ja loput sitten puoliryhmän kokoisilla flames-alustoilla.
Tuollaisia sabot-alustoja mulla on ikään kuin display-alustoina LotR-figuille, olen miettinyt niiden pelikäyttöäkin joskus, mutta toistaiseksi pelit ovat ainakin olleet niin pieniä, että ei ole ollut tarvetta. Jossain luin myös sellaisesta käytännöstä, että käytetään komentajille, erikoisaseille tai -tyypeille ja rivimiehillä eri mallista alustaa, eli heksa, neliö ja ympyrä. On kuulemma näppärä ja erottaa toisistaan nopeasti.

Mutta ehkäpä mä jossain kohtaa ostelen itselleni jonkun laatikon figuja ja noukin jotkut ilmaissäännöt.
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/

topi
Viestit: 75
Liittynyt: Su 01.08.2004 23:00
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja topi » Pe 20.01.2017 15:31

Timorion kirjoitti:
Ke 18.01.2017 22:48
topi kirjoitti:
Ke 18.01.2017 20:46
15mm on siinä mielessä kiva, että figu ja maastot ovat silloin samassa skaalassa, tämä on figupeleissä harvinaista herkkua :)
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä tarkoitat tällä? Että on helpompi saada/tehdä/ostaa maastot tuohon skaalaan. Vaii...? :)
Etäisyydet on helppo arvioida silmämääräisesti, talojen mitat ovat oikeita: sisään mahtuu fiksu määrä jengiä ja esim seinän pituus on järkevä. Jos esim maastoskaala on "vaihteleva" tai esim 1:300 ja figut 1:54, niin äkkiä käy niin, että joko talo on todella pieni tai se seuraava nurkka on jo aseiden pitkällä kantamalla tms hassua. Samoin kukkuloiden, aitojen yms korkeudet ovat 1:1 figujen kanssa, eli on helppo arvioida mistä saa hiukan suojaa ja minkä taakse se tiikeri taas oikeasti katoaa. (15mm oli viittaus CoC:hen, jonka virallinen maastoskaala on hyvin lähellä 1:100)

Mazikainen
Viestit: 740
Liittynyt: Ma 04.11.2002 13:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Chain of Command

Viesti Kirjoittaja Mazikainen » Ma 06.02.2017 09:44

Noin selkeyttäen figupeleissä figuskaala ja maastoskaala ovat usein eri asia. Maastoskaalalla tarkoitetaan sitä montako metriä oikeaa luontoa se tuuma pelipöydällä kuvastaa ja usein maastoskaala on paljon pienempi kuin figuskaala. Mikäli 28mm -figuilla toteutetun pelin maastoskaala olisi 1:1 figuskaalan kanssa, mahtuisi normaalille 6'x4' pöydälle kuvaamaan noin jalkapallokentän kokoisen alueen. Toimii skirmishpeleissä mutta alkaa olla jo turhan pieni ala niissä peleissä joissa kuvataan jalkaväkijoukkueen taistelua, mustaruutiajan prikaateista puhumattakaan. Se syy miksi figut taas ovat usein suurempia kuin maastoskaala siinä pelissä jossa niitä käytetään johtuu tietty siitä että suuremmat figut ovat nätimpiä ja kivempia maalata. Chain of Command toimii vielä ihan hyvin 20mm ja 28mm -figuilla mutta 15mm on se skaala jolloin maastoskaala ja figuskaala risteävät.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”