Katsaus Osprey Wargamesin En Garde! -peliin

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Mikkelix
Viestit: 294
Liittynyt: Su 16.01.2011 11:45
Paikkakunta: Epsoo

Katsaus Osprey Wargamesin En Garde! -peliin

Viesti Kirjoittaja Mikkelix » Ti 25.06.2019 14:39

Pitkän tauon jälkeen, tänä keväänä heräsi taas kiinnostus heitellä rennosti noppaa ja päätin tarttua tuumasta toimeen etsimällä matalan kynnyksen pelin, jota voisi pelailla silloin tällöin ainakin kotioloissa. Tavoitteena oli löytää skirmish-tason peli, jota mahtuisi sujuvasti pelaamaan myös opiskelijan kaksiossa ja joka ei vaatisi turhan paljon figuureita. Näillä kriteereillä löysin pelien laajasta tarjonnasta En Garden, joka on yksi Osprey Gamesin lukuisista, melko yksinkertaisista peleistä. Nyt kun säännöt on selailtu ja peliä on ehtinyt testaamaankin, ajattelin avata vähän ajatuksia, joita säännöt herättivät. Mikään varsinainen arvio tai konaisvaltainen katsaus ei siis toki ole kyseessä.

En Garde! on kourallisella eli noin kymmenellä figuurilla pelattava, ainakin lähtökohdiltaan historiallinen peli, jossa molemmat pelaajat aktivoivat vuorotellen yksittäisiä figuureita. Peli on jaettu tuttuun tapaan liikkumisvaiheeseen, jossa ampuminenkin tapahtuu ja taisteluvaiheeseen. Liikkumisen mekaanista ei ole kauheasti sanottavaa. Figuurit pystyvät juoksemaan, kävelemään, ampumaan ja niin edelleen, kuten monissa muissakin peleissä. Säännöissä on kuitenkin otettu huomioon eri tyyppiset hahmot ja esimerkiksi maasto, joten mitenkään puutteelliselta säännöt eivät tämän osalta vaikuta. Kiehtovana elementtinä on erillisen taisteluun liittymisen puuttuminen, joten hahmot voivat liittyä taisteluun yksinkertaisesti kävelemällä kontaktiin ja poistua siitä lähes yhtä helposti. Tämä tuo peliin monipuolisuutta samoin kuin armeijan johtajien mahdollisuus liikuttaa kerralla useampia hahmoja, ohittaen näin vuorotellen yksittäisten figuurien aktivoinnin.

Taisteleminen tapahtuu pelissä lähitaistelu kerrallaan. Taistelut käydään yksi vastaan yksi -tyyppisesti tai yksi vastaan monta -tyyppisesti, joten taisteluiden eriyttäminen voi olla hieman sekavaa, mutta hyvällä hengellä ei aiheuta suurempia ongelmia. Jokaisen taistelun aluksi pelaajat valitsevat hahmojen hyökkäyspisteiden mukaisesti itselleen hyökkäys- ja/tai puolustustokeneita, joiden avulla voi suorittaa hyökkäyksiä tai saada itselleen bonuksia hyökkäämiseen tai puolustamiseen. Taistelussa käydään kierroksia niin kauan kuin tokeneita riittää ja vasta sitten valitaan uusi taistelu. Taistelut ovat ihan toimivia ja tokeneiden erilaiset käyttömahdollisuudet tuovat ainakin näennäistä taktisuutta peliin. Taisteluissa heitetään kuitenkin vain kerran noppaa per hyökkäys, joka määrittää niin osumisen kuin haavoittamisen, joten onnella on sijaa pelissä. Näissä myös eliitti- ja normihahmojen erot näkyvät selvästi. Välillä eliittisotilas saattaa lyödä monta normijamppaa kierroksella kumoon ja välillä mitään ei tapahdu. Kun taistelut eivät pääty pakenemiseen tai muuhun vastaavaan mekaniikkaan, saattavat taistelut näin jumittua pitkäksikin aikaa. Itse figuurien haavoittaminen on kuitenkin toteutettu miellyttävästi. Hahmot voivat kärsiä eritasoisia haavoja, jotka vaikuttavat heidän taisteluunsa ja lopulta kasaantuvat kuolemaksi. Negatiivisena puolena voi toki nähdä, että pelissä kerääntyy helposti paljon erilaisia tokeneita ja muistissa pidettäviä asioita, mutta pienen figuureiden määrän takia tämä ei liikaa häiritse. Jotkin taisteluiden piirteet, kuten tiettyjen erikoishyökkäysten hyödyllisyys ja taistelusta toiseen jatkaminen, johon säännöissä annetaan mahdollisuus, jäivät vielä hieman epäselväksi ensimmäisten pelien jälkeen, mutta nekään eivät peliä rikkoneet, vaikka aiheuttivatkin tulkintakysymyksiä.

Tällaiset ovat siis pelin perusmekaniikat. Toki pelistä löytyy myös kapeahko moraalimekaniikka ja useita erikoiselementtejä, mutta liike ja taistelu antavat mielestäni hyvä kuvan pelin pääasiallisesta sisällöstä. Sääntökirjassa on pohjana muutamien armeijoiden pohjat valmiiksi, joiden pohjalta armeijaa voi lähteä kasaamaan sekä muutama skenaario ja ideoita kampanjan pystyttämiseen. Valmiit armeijat ovat historiallisia armeijoita, joissa on jokaisessa muutama hahmo, jotka edustavat eri luokan sotilaita. Monille näistä on mahdollista ostaa pisteillä erilaisia aseita tai erikoistaitoja. Näillä listoilla ei historiallisesti mielekästä armeijaa saa välttämättä kasaan, mutta jos ei kaipaa realismia vaan enemmänkin vain teemaa peliin, tarjoavat nämä varmasti hyvän alun. Tämän lisäksi säännöissä on kuitenkin myös kaavio omien hahmojen luomiseen ja niiden pisteyttämiseen, jotka laajentavat mahdollisuuksia, jos vain yritteliäisyyttä löytyy. Samoin säännöissä on lisäyksenä myös esimerkkejä mahdollisista fantasiahahmoista, mutta tähän en ole perehtynyt sen enempää.

Skenaaioita pelistä löytyy muutamia sillanpuolustuksesta kaupungin ryöstämiseen. Vaikka montaa peliä ei olekaan alla vielä, voisin sanoa, että skenaariot ovat toimivia ja oikeastaan koko pelin suola. Taistelumekaniikan ollessa melko yksinkertainen ei yksinkertaisen mätkinnän pelaaminen ole kovin miellyttävää, joten säännöistä saa enemmän irti, jos hahmoilla on muutakin tekemistä kuin muodostua isoksi massaksi taistelemaan keskenään. Jos ihmeelliset skenaariot eivät kiinnosta, on mahdollisuutena toki myös lisätä maastoa, jolloin myös vältytään helpommin isolta taistelumassalta keskellä kenttää.

Tässä siis ensimmäisiä ajatuksia pelistä. Kyseessä ei siis ole kovinkaan loppuun hiottu laitos ja sääntöjä saa tulkita monessakin kohtaa. Kuitenkin rentoon historiallisen hengen pelailuun säännöt vaikuttavat toimivan mainiosti. Eniten pelistä saa irti, jos on valmis hieman suunnittelemaan pelisessiota etukäteen ja siihen säännöissä onkin hyvin tilaa ja mielekkäät työkalut. Kovin kilpailulliseen henkeen peli ei kylläkään auttamatta sovi. Itselläni on maalauksen alla nyt hieman landsknechtejä, joiden pohjalle olisi myös tarkoitus luoda, jokin kampanja ennen kuin yliopiston kiireet taas yllättävät. Ehkä siitäkin jotain raporttia myöhemmin!
Hou hou hou!

Nonus
Viestit: 125
Liittynyt: Su 09.04.2006 17:25
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsaus Osprey Wargamesin En Garde! -peliin

Viesti Kirjoittaja Nonus » Ti 23.07.2019 21:45

Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Mielenkiinnolla odotan josko saamme pienen taisteluraportin.
Infinity, Deadzone, Gaslands, 6mm fantasy&ancients, 15mm WW2 Soviet

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”