Mikäs on muuttunut? Ohjeita AM:lle peliin palaavalle

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.
santso
Viestit: 2689
Liittynyt: Su 22.07.2007 16:40
Paikkakunta: Ilmajoki/Kouvola

Mikäs on muuttunut? Ohjeita AM:lle peliin palaavalle

Viesti Kirjoittaja santso »

Elikkäs ajattelin palailla figuharrastuksen pariin useamman vuoden tauon jälkeen(viimeksi pelailin 5edikkaa). Löytyy kasa imperial guardia ja pitäisi saada joku pelattava lista kasaan ja selvyys mitenkä tuo listan rakentaminen nykyään toimii kaikkien noiden detachmenttien, regimenttien yms kanssa.

5 edikan aikaan pelailin melko mekanisoitua listaa chimeroiden ja vendettojen kanssa, toimiiko vastaava enää?
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.

Avatar
Heretic
Peliporukkavalvoja
Viestit: 2857
Liittynyt: La 12.03.2005 23:36
Paikkakunta: Oulu/Tornio

Re: mikäs on muuttunut?

Viesti Kirjoittaja Heretic »

No statithan on muuttunut aika reippaasti, nyt stattiarvo osoittaa millä tuloksella yms osut. Inikkaa ei oo vaan rynnäköijät lyö ensin, sitten vuorotellen valitaan yksikkö millä taistellaan. Aseilla on damage value, eli kuinka monta wuundia lähtee laakista. Lascannon esim omaa D6

Listanrakennus menee aikalailla kuin ennenkin, otetaan detachment ja siinä on omat minimit mitkä valitaan ensin. Battalion esim vaatii 2 HQ ja 3 troop valintaa, spearhead 1 hq ja 3 heavyä jne. Löytyvät sääntökirjasta kyllä.

Kaarti ampuu ja kovaa, saa kauheasti massaa yms. Mekaanista armeijaa en oo kokeillut, mutta militarum tempestus (stormtroopperit) ainakin tykkää lentureilla mennä. Lenturit on ihan jees vieläkin.
Ville Oulusta.
Frostgrave, Mordheim, 40k&30k, Kings of war, Lotr, Guild ball, Necromunda ja Blood bowl

Avatar
tneva82
Viestit: 8608
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: mikäs on muuttunut?

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

santso kirjoitti:
Ti 16.01.2018 13:04
Elikkäs ajattelin palailla figuharrastuksen pariin useamman vuoden tauon jälkeen(viimeksi pelailin 5edikkaa). Löytyy kasa imperial guardia ja pitäisi saada joku pelattava lista kasaan ja selvyys mitenkä tuo listan rakentaminen nykyään toimii kaikkien noiden detachmenttien, regimenttien yms kanssa.

5 edikan aikaan pelailin melko mekanisoitua listaa chimeroiden ja vendettojen kanssa, toimiiko vastaava enää?
Vendettat OK tosin vähän tyyris. Chimera sucks valitettavasti. Varsinkin jos sulla on multi-laser turret joka otti kasi edikassa aivan järkyttävästi nerffii niskaan joten nyt heavy bolter on parempi vaihtoehto ja HALVEMPI pisteissä. -1 saveihin kohteella hakkaa S6 edun huomioiden uuden wound taulukon. Noh on multi-laserille periaatteessa niche mutta aika pieni(T5 tai T6 jolla ei ole kummoista savea ja/Tai invulnerable). On myös kallis ja jalkaväki sisältä ei pysty ampumaan. Transportit on myös transporttina vähemmän hyödyllisiä. Ovat enemmän deployment droppien vähentämistä ja pitämässä joukkoja turvassa ampumiselta. Yksi hauska kikka chimeroille jota olen käyttänyt on rynniä vihun kimppuun lähitaisteluun. Estää vuorolla hyökkäämästä linjasi kimppuun.

Mutta hyvänä puolena IG noin yleisesti ottaen toimii. Itseasiassa yksi kovimmissa armeijoista chaos soupin(erinnäisten kaaos armeijoiden mix&match) ohella. Ampuu niin maan pahuksen kovaa ja perus troopperit yksi pelin parhaista troop choisseista ollen pisteisiin nähden yksi kestävimmistä jalkaväestä. Noita kannattaa olla ja paljon.

Noiden kanssa sitten plasma scioneita, manticoreja, mortareja ja omaat vahvan IG armeijan perustan. Kannattaa tutustua miten saat detachmenteista command pointteja. IG:n yksi vahvuuksista on helpolla command pointteja. Brigade+battallion on esmes mahdollista saada mikä monilla muilla armeijoilla ei onnistu. Tupla battallion on 2k pelissä naurettavan helppoa saada.

Toimiva mekanisoitu on enemmänkin russ spammia(Paskin vetoisena. Pask on aivan mauton tosin on sellainen kohde että vihu ampuu sitä joten ei kestä montaa vuoroa mutta pelit on yleensä parissa vuorossa taputeltu joten eipä hätiä).

Regimentet doctrineissa mekanisoidulle toimii hyvin esmes tallarn(voit liikkua ja ampua raskailla aseilla vapaasti ja oma strategem antaa tuoda vaikka kasan russeja tai vaikka banebladen vihollisen kylkeen!) tosin tarvitset yhden detachmentin cadianeja jos Paskin haluat. Cadianit on enemmän stand&shoot koska heidän hyöty vaatii pysymään paikallaan.

Ja btw opiskele miten teet kunnon deep strike screenin halvalla jalkaväellä että vihollinen ei pysty deep strikettämään lähelle. Peli on varsin alpha strike vetoista ja deep strike paljon ampuvilla yksiköillä tai lähitaisteluyksiköillä on hyvin yleinen elementti. Jos sulla ei ole screenejä saat tankkiesi viereen kasan tank busting aseita jotka räjäyttävät ajoneuvojasi ennenkuin ehdit tekemään mitään. Onneksi IG:llä on hyviä deep striketyksen kiusaajia. Perus IG troopit, ratlingit, scout sentinelit...Esmes brigadea varten nuo sentinelit varmaan yksiä parhaita fast attack täyttäjiä. Halpoja ja painonsa arvosta kultaa estääkseen T1 deep strikejä ainakaan hyödyllisiin paikkoihin! Monia armeijoita vastaan voisit ekan vuoron jälkeen vaikka vapaa-ehtoisesti poistaa ne ilman että tappavat ketään ja olisi silti maksaneet itsensä takaisin...

edit: Ylläoleva sitten kilpahenkisemmältä kannalta. Jos et pelaa kovinkaan tiukassa metassa niin kyl chimeroillakin tekee jotain. Ei ne täysin onnettomia ole. Kärsivät vain siitä että ovat kalliita vähentäen armeijan kokoa edikassa joka on horde-edition ja multi-laser ottanut nerffii urakalla. Noihin auttaa kummasti jos sulla on heavy bolter turret. Heavy flamerit on pahuksen kalliita ja 8" kantama mutta tupla heavy flamerit tekee kivaa jälkeä. Kokeilin kerran ja toimi hyvin mutta se oli erikoisessa liiga skenaariossa joka poisti 8" kantaman haitan ja power leveleillä joten hinta oli pienempi riesa.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi

Ife er Folge
Viestit: 25
Liittynyt: To 24.09.2015 20:42

Re: mikäs on muuttunut?

Viesti Kirjoittaja Ife er Folge »

No nyt kun tietäjiä paikalla niin pakko heittää omakin kysymys sekaan.

Duunaan Savlar Chem Dogeja, ajattelin fluffillisesti käyttää infantry squadeissa pelkkiä flamereita ja heavy weaponeina pelkkiä heavy boltereita. Näiden lisäksi teen satsin bullgrynejä ja crusadereita. Aina pitää olla lähitaistelijoita. Eli muutama infantry squad, bullgrynit, crusaderit & 1-2 heavy weapon sqd. Chimerat on ilmeisesti suhteellisen turhia ja kun russeja ei jotenkin kiinnosta tehdä niin mitähän tähän voisi/kannattaisi lisätä ilman että fluffi kärsii?

santso
Viestit: 2689
Liittynyt: Su 22.07.2007 16:40
Paikkakunta: Ilmajoki/Kouvola

Re: mikäs on muuttunut?

Viesti Kirjoittaja santso »

jees kiitoksia vastauksista, harmi jos tosiaan kimerat saa jättää pölyttymään hyllylle tässä edikassa, no ehkä sit seuraava buffii transportit ja jokanen rotu saa jonku uuden go to vehkeen boostimaan myyntilukuja.
muutamat battlereportit katsoneena tosiaan tuntuu melko lyhyitä nuo pelit olevan ja erityisesti mikä jäi kaivelemaan on tuo template aseiden poisto. toki se tekee teoriassa noista parempia koneita ja hirviöitä vastaan, mutta tuntuu vähän oudolta, advance tuntuu olevan melkonen buffi melee yksiköille varsinki jos saavat chargen sen jälkeen(wanha deldarien fleet of foot mut steroideilla) koneiden AV muutokset str/toughness arvoiksi ihan kiva, pienempi riski et vastustaja yhellä lascannonilla räjäyttää sen land riderin vuorolla yks.

no kai mun nyt sitten pitää lähteä maalaamaan tuota jalkaväkeä tai hommailla lisää noit russeja...
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.

Avatar
Heretic
Peliporukkavalvoja
Viestit: 2857
Liittynyt: La 12.03.2005 23:36
Paikkakunta: Oulu/Tornio

Re: mikäs on muuttunut?

Viesti Kirjoittaja Heretic »

Santso: Testaa, ei ne niin huonoja oo, vähentävät myös depossa droppeja kun transu ja yksikkö pannaan samaan aikaan. Esim veteraanit voivat silti tykätä niistä. Max plasmat ja halpa commander antaan reroll 1:set

Ife er Folge: Rough ridereita, commissaareja, sentinelejä ainakin fluffin mukaan. Hellhoundeja, basiliskeja ja lemaneita löytyy myös, mutta jos tankit ei iske niin ei ehkä niitä.
Ville Oulusta.
Frostgrave, Mordheim, 40k&30k, Kings of war, Lotr, Guild ball, Necromunda ja Blood bowl

Ife er Folge
Viestit: 25
Liittynyt: To 24.09.2015 20:42

Re: mikäs on muuttunut?

Viesti Kirjoittaja Ife er Folge »

Tänks. Yhden Wyvernin (basiliskin sijaan) ja yhden Hellhoundin ajattelin tehdä, tuskastuttaa valmiiksi tankkien maalaus mutta kai sekin alkaa sujumaan kun tekee vaan.

Avatar
tneva82
Viestit: 8608
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: mikäs on muuttunut?

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Ife er Folge kirjoitti:
Su 21.01.2018 20:18
Tänks. Yhden Wyvernin (basiliskin sijaan) ja yhden Hellhoundin ajattelin tehdä, tuskastuttaa valmiiksi tankkien maalaus mutta kai sekin alkaa sujumaan kun tekee vaan.
Varoituksena wyvern on sit täysin toivoton kilpahenkisessä pelissä(tai vaihtoehtoisesti mortarit on aivan liian hyviä). 3 mortaria 33 pistettä. 1 wyvern 103. Wyvernin hinnalla saa siis 9 mortaria.9d6 S4 vs 4d6 S4 reroll to wound.

Onko reroll to wound 5d6 laukauksen arvoinen? Plus wyvern hankalampi piilottaa ja yksi kohde tuhottavaksi(tai ei tarttee ees tuhota kun BS tippuu tehokkuus tippuu urakalla).

Hellhoundit myös ei kovinkaan kilpailullisia mutta sentään ei niin surkea tapaus kuin wyverni. Mikäs regimentti sääntö meinaat käyttää? Tallarnin "deep strikettävät" hellhoundit on varmaan yksi hellhoundien paremmista käytöistä. Paikkaa sitä kantaman puutetta ja varmistaa että saat tehdä niillä alpha iskun etkä tuhoudu ennenkuin ammut laukaustakaan.

Tankin maalauksiin vaan joko aikaa ja ohennettuja maaleja tai jos saat kynäruiskun käyttöön auttaa kummasti.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi

Ife er Folge
Viestit: 25
Liittynyt: To 24.09.2015 20:42

Re: mikäs on muuttunut?

Viesti Kirjoittaja Ife er Folge »

No Wyverniä meinasin lähinnä fluffin takia, "excels in the claustro... environment of urban warfare". Mortarit ei jotenkin nyt houkuttele tähän projektiin.

Tallarnia varmaan, lähdin maalaamaan ensin ja miettimään sitten joskus. Parin testipelin jälkeen, noin 10v tauon jälkeen, omaan pelityyliin sopis kanssa deep strikettavat mutta ei niitä taida olla kun Tempestus niin saatan passaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Perusteet”