[KoW] 3. laitos - ajatuksia

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.

Ipp3
Viestit: 240
Liittynyt: Su 13.09.2015 16:55

[KoW] 3. laitos - ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Ipp3 » Ma 04.11.2019 13:21

Morjens,

Kings of War sai juuri kolmannen laitoksensa, ja ajattelin aloittaa tätä koskien langan. Siis yleiselle lätinälle ja ajatustenvaihdolle.

--

Kakkosedikka oli hyvä.

Muutama valuvika korjaattiin Clash of Kings-lisäosilla, joissa myös tuotiin peliin uusia ominaisuuksia, yksiköitä ja muuta sälää. Oikein toimiva setti, muta loppuakohden oma fiilis oli, että armeijoissa alkoi näkyä paljon samoja elementtejä ja niiden omaleimaisuus väheni. Tasapaino oli kakkosedikan suurin vahvuus: pelissä ei ollut nähdäkseni mahdollista rakentaa nk. "rikkinäisiä" listoja, eli auto win-optioita ei löytynyt. Toki huonon listan sai kasaan, jos halusi, mutta vahvan ja keskiverron listan ero oli lopulta pienempi kuin mitä oli mahdollista kuroa umpeen hyvällä pelillä.

Kolmasedikka näyttää vielä paremmalta.

Raskaat vasarayksiköt saivat kautta linjan heikennyksiä, ja näyttäisi siltä, että listojen yleistä vahvuustasoa laskettiin. Esimerkiksi Crushing Strength tuntuisi vähentyneen listoissa ja taikaesineiden kautta saatavat buffit tuntuisivat olevan heikompia kuin ennen. Listoissa näkyy taas eroavaisuuksia esimerkiksi siinä, millaisiin loitsuihin mikäkin armeija pääsee käsiksi ja toisaalta yksiköiden optionit ovat osin erilaiset: Empire of Dustin Revenantit lyövät kovaa, Undeadien vastaavilla puolestaan on parempi Defense. Aiemmin nämä yksikö olivat toistensa peilikuvia.

Ydinsäännöt ovat pysyneet melkolailla samanlaisina, mutta joitakin muutoksiakin on. Mielestäni esimerkiksi muutokset chargeen ovat hyviä, sillä ne hyödyttävät ennenkaikkea altavastaajana ollutta jalkaväkeä nähdäkseni eniten. Yksiköiden pisteet ovat pysyneet enimmäkseen samalla tasolla, mutta isojakin muutoksia on. Ennenkaikkea jalkaväki heeroksien pisteet tulivat reippaasti alas. Itse pidän aika paljon siitä, että Manticilla oli rohkeutta heikentää armeijoita ihan surutta, koska mielestäni peleissä on oltava nk. "hyviä huonoja yksiköitä", joita on vaikeampi saada pelikelpoisiksi jos armeijat ovat täynnä todella vahvoja yksiköitä. Mieluummin siis mielestäni niin, että yksikkö heikkenee ja pisteet tippuvat kuin pisteiden nostoja ja voimatason säilyttämistä, vaikka toki muutoksia tuli toiseenkin suuntaan.

Siirtäessä armeijoita kolmanteen editioon, tuntuisi omiin listoihini syntyvän sellainen 100-200 pisteen aukko. Näkisin, että tämä tulee ensisijaisesti individualien hinnan alenemisesta ja toisaalta iskuvoimaa menettäneiden avainyksiköiden hinnan pudotuksesta. Esimerkiksi vuoden rakentunut Undead-armeijani muutokset näyttävät suunnilleen tältä:

Wraith Regiment 200 --> 185
Wraith Regiment 200 --> 185
Revenant Cav Regiment 170 --> 165
Revenant Cav Regiment 170 --> 165
Werewolf Horde 245 --> 255
Wight Horde 235 --> 260
Balefire Catapult 100 --> 95
Balefire Catapult 100 --> 95
Undead Wyrm 220 --> 220
Revenant King 140 --> 115
Necromancer 120 --> 90

Ennen 1900 pistettä, nyt 1830. Aiemmin pelasin Werewolffit kahtena regimenttinä, mutta nyt unlock-sääntöjen muutoksen myötä laitoin ne Hordeksi. Unit Strength on edelleen isossa roolissa, sen avulla voitetaan suurin osa skenaarioista mutta sen määrä on muuttunut: aiemmin listani US olisi ollut 14, nyt se on 19. Tällöin siis hajontaa tuli eri yksikkökokojen välille hieman lisää.

--

Ajatuksia, näkemyksiä?

Jyväskylässä olisi tarkoitus pyöräyttää käyntiin Slow Grow-kampanja jahka alkushokista selvitään.

Avatar
ile
Viestit: 1390
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: [KoW] 3. laitos - ajatuksia

Viesti Kirjoittaja ile » Pe 08.11.2019 13:20

Kaikki mitä olen kuullut ja lukenut vaikuttaa hyvältä.

Erinomaista, että Crushing Strengthiä on vähennetty. Kakkosedikan armeijoissa Crushing Strength oli niin vahva ja niin yleinen, että ilman sitä tuntui vähän tyhmältä yrittää. Yleisesti ottaen nerffaus on aina kannatettavampaa kuin buustaus, ja toivoisin monien muidenkin pelien uskaltavan tehdä näin päin.

Loitsujen ja taikaesineiden pitäminen aisoissa on hyvä. Saatavilla olevien taikojen profilointi ja taikuuden filosofian avaaminen tuntuu mielenkiintoiselta.

Pelikentän tapahtumissa tykkään todella, todella paljon siitä, että taistelevat yksiköt jätetään vuoron jälkeen kiinni toisiinsa. Flänkätty yksikkö ei voi siitä liikkua mihinkään. Vain yhtä yksikköä vastaan taisteleva yksikkö voi irtautua taistelusta. Tuntuu fiksulta ja näyttää hyvältä.

Paha kyllä, mulla tulee kestämään aika pitkään, ennen kuin ehdin oikeasti peliä testaamaan.

-ile

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Perusteet”