[KoW] 3. laitos - ajatuksia

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.

Ipp3

Re: [KoW] 3. laitos - ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Ipp3 »

KoMiin liittyvät ongelmat oli enemmän kiinni Basilealla toisen armeijan cosplayaamisesta, ratsuväkipainotteinen Basilea on aina pärjännyt melko kivasti ja nyt Kolmosessa Undeadien workhorsena (pun intended) on Revenant Cavalry. Raskas ratsuväki toimii ja on hyvä sellainen päälinjan iskuyksikkö tyyppinä. Ratsuväki tosiaan on mielenkiintoinen sikäli, että vaikkei se iske yhtä vahvasti kuin LI, niin sen nopeus tekee siitä aika hyvin counterin niille koska LI-yksiköiden Nervet ovat usein sen verran alhaisia. Ratsuväki mieluusti haluaa rinnalleen jalkaväkikeskustan ankkuroimaan linjaa siten, että saadaan aikaiseksi niitä kuuluisia "vasara-ja-alasin"-comboja. Tässä minusta yleensä Horde-muodossa infantry on parhaimmillaan ja parasta siihen hommaan, koska ne kestävät aika hyvin, yleensä pystyvät grindaamaan varsin kelvollisesti ja nykyisin jopa uhkaavat aika isoa aluetta. Ratsuväki Troop koossa on itsellekin mieluinen unitti, ne ovat jotenkin hyvä combo iskukykyä, nopeutta ja kestoa.

Large Infantry Horde, sellainen eliitimpi versio (vaikkapa Ogre Palace Guard), tekee Def 4+ yksikköön keskimäärin 10 damagea vuorossa. Tämä keskimäärin riittää murtamaan 14/16 Nervessä olevan regimentin. Sen sijaan jos vastassa on vaikkapa Horde-muodossa olevia Revenantteja, tehty damage tippuukin kahdeksaan, jolla ei kyseistä yksikköä luotettavasti murreta kahdessakaan vuorossa, kun taas samainen yksikkö siihen mennessä todennäköisesti grindaa Palace Guardin ensin Waveriin ja sitten hengiltä. Jos puolestaan otetaan paljon rauhallisempi Troll Horde, on niiden damage samoihin yksiköihin n. 8 ja 6, jolloin kummankaan ei voi olettaa kuolevan kierroksessa. Näkisin siis, että noin vaikka noin keskimäärin regimentti infantryä häviää viimeistään kahdessa kierroksessa Large Infantry Hordelle, ei LI ole mitenkään pitelemätöntä. Se lyö kyllä kovaa, mutta melkoisia lasileukojahan nuo ovat, eli harvoin tasaväkisten pelaajien kesken mikään yksikkö pesee ketään 10-1. Yleisempiä ovat 6-4 tai 7-3 tilanteet, joista on huomattavasti huonompi jatkaa.

Helppo kyllä nähdä, että Historicalsin puolella KoWinkin tempo on paljon hitaampi, Fantasy Battlesin puolella damagea tuntuisi tulevan aika helposti. Mä olen sikäli eri mieltä noista heikosta yksiköistä, että mun mielestä nykyisin heikko ei ole synonyymi huonolle. Heikkoutta onkin mun mielestä fiksumpaa tarkastella suhteessa pistehintaan, jolloin esim. 85 pisteen Skeleton Warrior regiment on itseasiassa aika hyvä yksikkö sikäli, että vaikkei se ole vahva oikein millään mittarilla, ei sen poistaminen jollain swarm-tyylin harassereillä ole kovinkaan helppoa. Mun mielestä paperilla vahvojen yksiköiden spämmääminen ei ole oikotie onneen, vaan johtaa skenaariopelaamisessa heikkoon armeijaan, jolla ei voiteta all rounder-listoja muutoin ihan aloittelijoiden parissa.

KoWin tiukka IGOUGO on mun mielestä kiva asia, se pitää aika hyvin huolta sujuvuudesta ja pakottaa pelaamaan omaa vuoroa. Jos haluaa tiukemman interaktion niin sitten ysiaika lienee parempi vaihtoehto.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Re: [KoW] 3. laitos - ajatuksia

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Tavallisesti mie tykkään lukea ilen viestejä, mutta nyt en pääse oikein kärryille hänen ajatuksistaan.

Omasta mielestäni KoWin yksi suurimmista vetovoimista on juuri Ipp3:n puhuma yksiköiden lasileukaus. Siinä missä hammerissa se Ws3 S3 ei saa edes toista samanlaista soturia hengiltä, KoWissa kaikki on suhteellisen helposti tapettavissa. 2000p:nkin saakka ei ole kovinkaan vaikeaa tehdä armeijaa, jolta ei löytyisi jokaiselta yksiköltä CS:ssää. Ihmisillä ja goblineilla taitaa tehdä vähän tiukkaa tämän asian kanssa. LI:n De5+ ei siis ole se suurin ongelma nieltäväksi kun puhutaan niiden voimakkuudesta muihin yksiköihin nähden. Niitähän haavoittaa ihan samalla tavalla kuin sinun tuhnujalkaväkeäkin. Osalla LI:stä on myös De4+, joka saa ainakin itseni panikoimaan hirveästi sen suhteen, miten pelaan ja mihin niitä vien. Tridentin Wyrmriderit esim. on ihan kamala yksikkö pelattavaksi. Niiden kanssa tulee lähinnä vain paha mieli kun mihinkään ei uskalla mennä kiinni. Siinä missä jalkaväellä nerveä on jotain 12-17 välillä, LI:kin painii yleensä rohkeudensa puolesta samoissa lukemissa. Tappamisen ei tulisi olla ongelma näiden yksiköiden kohdalla.

Foot Printtiin mie en ossaa sanoa mitään järkevää, koska se on niin kaksipiippuinen asia. Monesti olen tuskaillut miten suuren yhteischargen toinen saa tehtyä minun hordeeni. Useamman kerran olen myös paininut niiden uhka-alueenkin kanssa. Leveys luo painetta ja vie tilaa muun liikkumiselta. Viimeksi viime viikonlopun pelissä jalkaväkihorden leveys oli yksi suurimmista huolenaiheista. Samaisessa pelissä LI:n pienuus loi minulle hienon mahdollisuuden mennä kylkichargea hakemaan nimble ratsuväellä kun ohitse pääsi niin ihanasti liikkumaan minkään estämättä kulkua.

Wild Charge on yksi uutuuksista, joista olen oppinut tykkäämään todella paljon. Se on yllättävän hieno lisäys ja D3 on maailman parasta ikinä. Vaikka suurimmaksi osaksi olenkin heitellyt 1":n lisäliikettä, siitä huolimatta sen maksimipituuden tuoma lisäuhka on otettava huomioon kun asetellaan yksiköitä lopullisiin sijainteihinsa kentällä. Vaikka kääpiöt ovatkin hitaita, saadaan niidenkin puntteihin vähän vipinää. Berserkerit M5 + Speed of Brew + WC(d3) + Hellfane(1) niin mokomat kipittääkin jo 12" + 2"+D3" päähän. Emmää tii kuinka voittajakombo top tieriä tää touhu on, mutta kohtuu uniikkeja kapistuksia ja harvoin nähtyjä yksiköitä (pelaako joku bersuja?), joten pakkohan tyylipisteet on sieltä hakea.

Jos Sp6 on yksi syistä mikä tekee LI:stä ongelman, niin kyllä minun pitää vähän putsailla korviani siinä vieressä. Vain yhdellehän yksikölle armeijassa saa lisänopeutta ostettua, mutta WC(D3) ei kuitenkaan ole mahdottoman harvinainen sääntö armeijoiden keskuudessa. Eihän se kaikilla ole tarjolla, mutta sitten löytyy muita asioita.

Jokainen armeija saa esimerkiksi jonkun <100p troopin/swarmin ostettua. Jos toisen ensimmäinen charge, kenties jopa yhteischarge, pelottaa, niin siinä on jotain mikä ei varmana sitä kestä. Ottaen huomioon mitä takaa löytyy, eiköhän se saa siitä edestä kuitenkin puff kadota tuonpuoleiseen. Tämän lisäksi, haltiat, herdit, rotat sun muut. Sp6 ei ole automaattinen tie onneen, jos ekaa chargea havittelee.

Kuinka monella LI:llä on kanssa CS2:sta? Ilman siis De4+:n omaamista? Emmää itse ikinä ottaisi esimerkiksi ogreja kaksilla käsiaseilla, koska De5+:sta on ainakin itselläni valtava kynnys luopua. Bane Chant on hyvä loitsu, mutta niin on varmasti ne muutkin loitsut, mitä voisi ostella tai heittää kyseisellä vuorolla. Jälleen kerran viime viikonloppuna kahdella peräkkäisellä vuorolla teki mieli heitellä sekä salamaa että banea. Banelle yleensä on myös useampia kohteitakin kuin se yksi saman aikaisesti, johon sitä voisi heitellä. Ratkaisu voisi olla lisää velhoja, mutta tämä johtaa sitten ihan toisiin keskusteluihin ja ongelmatilanteisiin (slotit, pisteet, tarve, hyöty yms.)

Jos LI horde maksaa n. 200p, niin sitähän pitäisi verrata jalkaväkihordeihin. Jos yksikkö tinttasee kovempaa kuin 130p maksava örkkiyksikkö, niin eikö se ole vain oikein? Kuinka kovempaa se myös lyö, koska suurin ero minkä minä näen on Att12 -> Att18. Ero on suuri, en sitä kiellä, mutta en kiellä myöskään piste-eroa näiden yksiköiden välillä.

Jalkaväkihordeihin nähden puolestaan Att-ero on myös merkittävä ja tällä kertaa se on jalkaväen eduksi. Jatketaan vaikka örkkien kohdalla ja verrataan niitä tulielementteihin. Tulella on Me4+ Att18, CS2 ja vicious. De5+:aan yksikkö tekee 6 haavaa + mitä vicious tuo tullessaan. Örkit puolestaan Me4+, Att25 ja Cs1 tekevät samaan De5+ kohteeseen 6,25 haavaa. Örkki on kova toisin kuin ihminen, mutta kyllä itselleni on tullut ihan vakioksi laittaa keihäs/miekkahordeen Hammer of Measured Force. Kyllä yksiköllä pitää olla muutakin kuin tosi päheet pohjamaalit esitettävä vastustajalle. Yksikön perinteinen heikko lyöntivoima on tuettavissa hienosti jollain muulla konstilla. Keihäshordet ovat usein Me4+ ja Att30, jolloin ne tinttasevatkin sen 7,5 haavaa sisään. Me5+ ja Att25 yksiköt puolestaan iskevät 4,125 sisään. Vain kaksi haavaa vähemmän kuin CS2 yksikkö! Skeleton Horde tällä profiililla maksaa Hammerin kanssa 160p, tulielementit 220p.

Lyöhän LI kovaa. En minä sitä kiellä. Mutta kyllä niin lyö myös moni muukin asia vaikka se ei siltä aluksi näyttäisikään.

Itselläni nousee selkäkarvat pystyyn ja pelaaminen muuttuu epämiellyttäväksi sellaisten Sp7, fly ja CS vähintään 2 tyypeistä (köh, Wightit). Silloin kun charge on perukseltaan 14(+)" ja yksikkö lentää, meillä on ongelma liikkeen kanssa. Swarmi ja trooppi edessä ei paljoa kiinnosta, kun ollaan yleensä niin paljon pienempiä kuin Elohi tai Wighti. Me3+ ihmissudet ovat myös oma lukunsa, koska LI:n ja monien hirviöiden suurin heikkoushan juuri on Me4+. Itse tykkään viljellä maastoa kentille enemmän kuin tarpeeksi ja esimerkiksi viime viikonlopun pelissä omat Snow Trollini chargasivat pelin aikana 3 kertaa tehden tuhoa ja hävitystä, mutta kun se ensimmäinen jouduttiin tekemään maastoon, niin hommasta katoaa yllättävän paljon ilonaihetta.

Ensnare ei ole se yleisin erikoissääntö tässä pelissä, mutta heikommilla armeijoilla kuten Naiadeilla ja KoMilla siihen pääsy ei pitäisi olla vaikeaa. Maastosta saa ilon irti jokainen. Jos itse ei kehtaa sinne mennä, niin sitten voi kokeilla ujuttaa vastustajaa sinne. Onko kukaan saanut Wind Blastia toimimaan vielä halutulla tavalla?

Mutta niin. Itse en tuskaile LI:n kanssa. Monstrous Cavarly puolestaan on hyi. Niistäkin on tehty kuitenkin yllättävän siedettäviä kun todella moni (Wyrmriderit, Elohit) menetti TC:nsä. Myös hirviöt ja herohirviöt, joilla on Att10+. Olen varmaan 10 peliä peluuttanut nyt Great Earth Elementin kanssa ja vaikka sillä onkin Sp6, Me4+, Att12, CS3 ja Strider, en minä sitä pelinvoittajana osaa pitää. Vastustajalla puolestaan... Se on ihan toinen juttu. Sillä on aina parempi armeija, kampaus, lista ja nopat. Kova se on, mutta... mutta mutta. Viime viikonloppuna jälleen kerran Frost Giant kuoli Twilight Kinin Impalereihin. Yksikköön, jota ei saa kuin regiment koossa.

Ongelma näissä vasaroissa sun muissa on se, että ne kerää paljon enemmän tulitusta kuin se nynny skeleton porukka. Jos ekalla vuorolla näyttää hilpeää naamansa, joka Height3+:lla ei ole kovinkaan vaikeaa, sitä tuppaa saamaan irtohaavoja sieltä täältä. Yksi onnekas vuoro ja ollaankin ihan altavastaajan asemassa taistelussa, jossa vastassa on Me3+, Att12 ja Cs1. Jo perustaltaan sieltä tulee se 4,5 haavaa sisään. 6, jos siellä on jotain taika-avustusta lisäksi. Kuinka suuren pohjalämän pitää aiheuttaa 16/18 nerveen, jotta uskaltaa mennä katsomaan lähempää moista yksikköä?

Yksi asia mihin minä olen tässä pelissä rakastunut viime aikoina on taika nimeltä Weakness. Trident Realmin De4+ tuli yllättäen tosi kovaksi pelliksi kun sen yhdistää Regeniin. Kannattaa kokeilla joskus, jos siihen vain oma armeija pääsee käsiksi. Yllättäen tämmöisten LI:n "lyö kovaa" fiiliksetkin tuppaavat rikkoutumaan ainakin yhdeksi vuoroksi.

Armeijan rakentamisen vapaus ja näin monen eri armeijan pelissä on mahdollista tulla kivi-sakset-paperi asetelmia. Nature ja örkit eivät omaa esimerkiksi sotakoneita, joten niillä irtohaavojen tekeminen on kohtuu vaikeaa. Jos toinen tulee full "cavarly" -tyyppisellä armeijalla, jossa kaikki liikkuu Sp7+, niin olen minä kyllä valmis kuulemaan, mitä kannattaa tehdä. Frostfangit, Rhinosaurit, Dambusterit sun muut. Nämä on niitä itselleni suuria ongelmakohtia, koska ne voidaan pysäyttää kunnolla ainoastaan keihäillä. Etenkin, jos näitä pelaa kahta hordea, niin voi jumantsuikka. Maksaahan se tosin mansikoita... mutta niin maksoi Khornen Chosen hepatkin silloin joskus ja sen vaikutus oli lähinnä abstraktinen. Saa minua opettaa pelaamaan. En pahoita mieltäni.

Toivon mukaan kaveria saa kuitenkin pyytämään tekemään toisenlaisen listan. Paikkakunnalla on kuitenkin niin pienet piirit, niin kai sitä tulee kanssa muutaman pelikerran jälkeen tutuksi, mitä toisella löytyy ja tykkää nostaa pöydälle. Jos omasta armeijasta 200p vaikkapa kehtaa muuttaa sellaiseksi, että sieltä saa poimittua ne muutamat ylimääräiset sotakoneet, torpetoida lentävä hero tai käydä hakemassa parempiin suihin se ärsyttävä velho, joita ei osannut odottaa ensimmäisellä kerralla, niin emmää tii onko se liikaa pyydetty keneltäkään.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Perusteet”