Unit fillers ja uusu kysymys

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.

Hello
Viestit: 253
Liittynyt: Su 05.04.2015 18:54
Paikkakunta: Janakkala

Unit fillers ja uusu kysymys

Viesti Kirjoittaja Hello » To 27.08.2015 07:55

Olen kiinnostunut Fantasy Battlesta (joku 6-7 edikka) ja figuja tilaan pian (Warlordilta). Mutta aluksi ajattelin vain maalata ennenkuin saan sääntökirjan/armybookin.

Joten kyselisin unit fillereistä etten sahaa itseäni jalkaan ja joskus saan sääntökirjan huomaankin että oho, ei näillä voi pelata.
Joten:

1. Mitä ovat tarkkaan ottean unit fillerit? Käsittääkseni jotain yksikön täytteitä.
2. Minkä kokoisia nämä saavat olla?
3. Kuinka monta saa olla per unitti?
4. Minkä muotoisia ne saavat olla?

Ja kysymys myös siitä miten yksikön ottama vahinko merkataan? Siis kai poistamalla unitista yksittäisiä modelleja?
Viimeksi muokannut Hello, Ke 02.09.2015 19:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8527
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Unit fillers, yksikön ottaman vahingon laskenta

Viesti Kirjoittaja smaxx » To 27.08.2015 08:30

Rune Priest kirjoitti:Olen kiinnostunut Fantasy Battlesta (joku 6-7 edikka) ja figuja tilaan pian (Warlordilta). Mutta aluksi ajattelin vain maalata ennenkuin saan sääntökirjan/armybookin.
Joten kyselisin unit fillereistä etten sahaa itseäni jalkaan ja joskus saan sääntökirjan huomaankin että oho, ei näillä voi pelata.
Joten:
1. Mitä ovat tarkkaan ottean unit fillerit? Käsittääkseni jotain yksikön täytteitä.
2. Minkä kokoisia nämä saavat olla?
3. Kuinka monta saa olla per unitti?
4. Minkä muotoisia ne saavat olla?
Ja kysymys myös siitä miten yksikön ottama vahinko merkataan? Siis kai poistamalla unitista yksittäisiä modelleja?
Ei noille ole mitään virallista määritelmää. GW ei ymmärrä käsitettä, mutta sillä ei ole sen suurempaa merkitystä. Unit fillerillä tarkoitetaan mitä vaan mikä ei ole varsinainen rivissä seisova yksikön varsinainen figu. Filleri voi siis olla vaikkapa yhden modelin beissille laitettu maiseman palanen, tai vaikkapa kehden tai neljän alustan kokoinen asetelma, missä kaksi modelia kantaa kolmatta. Mahdollisuudet ovat rajattomat. Sen sijaan että käyttää beissejä, voi leikata muovista tai pahvista sopivan kokoisen alustan pienoisdioraamalleen.

Unit fillereitä kannattaa käyttää niin, että ne sijoittuvat yksikön keskivaiheille, jolloin niitä ei tarvitse olle heti poistamassa, eivätkä vaikeuta kantaktissa olevien modelien määrittämistä.

2: Mun mielestä fiksuja kokoja on kahden kokoinen taikka kaksi * kahden modelin kokoinen. Mutta tämä on makuasia.
3 : Ei tälle ole mitään sääntöä, makuasia. Mun mielestä yksikön kaikkien reunojen kannattaisi olla ihan oikeita modeleita, mutta se on oma valinta.
4 : Ei sääntöä. 2*1 ja 2*2 on musta hyviä, mutta Your call.
Fabassa yksikköön tullut vahinko merkataan poistamalla modeli, jos se kuolee, tai monihaavaisen modelin tapauksessa jollain markkereilla. Itse suosin pieniä kuminauhoja, jotka roikkuvat figuissa näppärästi.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

Avatar
ile
Viestit: 1761
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Unit fillers, yksikön ottaman vahingon laskenta

Viesti Kirjoittaja ile » To 27.08.2015 08:49

Smaxx ethi ensin, mutta tässä pitkäveteisemmin ja perusteellisemmin samat jutut:
Rune Priest kirjoitti:1. Mitä ovat tarkkaan ottean unit fillerit? Käsittääkseni jotain yksikön täytteitä.
Unit fillereiksi kutsutaan sellaisia yhden tai useamman normibasen kokoisia täyteyksiköitä, jotka eivät esitä nimenomaan yksikön taistelijoita. Unit fillereitä käytetään silloin, kun yksikköön halutaan enemmän tyyppejä ilman, että ostetaan tarkalleen oikeita ukkoja kaupasta. Yksinkertaisimmillaan unit fillerit voivat olla esim. yksi tavallinen base, jossa onkin ukon sijaan vaikka tynnyri tai pensas. Tällainen unit filleri ("yksiköntäyte") täyttäisi yhden ukon sijan, eli vastaisi yksikön kokoa laskettaessa yhtä ukkoa, ilman että joudut ostamaan, kasaamaan ja maalaamaan kyseisen ukon.

Säästämisen lisäksi unit fillereillä avataan mahdollisuuksia kunnianhimoisempiin mallailuprojekteihin, jotka eivät mahtuisi yden ukon tavalliselle baselle.

Kuva
Tässä on neljän tavallisen 20mm x 20mm alalle laitettu yksi 40mm x 40mm unit filler, jossa on yksi normiukko ja kasa tynnyreitä. Sanoisin tätä yksinkertaiseksi ja selkeäksi unit filleriksi.

Kuva
Tässä on isoon 100 ukon yksikköön laitettu neljä isoa unit filleriä tai tiheästi miehitettyjä multibaseja (ks. alla). Lopputuloksella ei niinkään tavoitella säästöjä ukkojen hankinnassa (tossa on kuitenkin melkein 100 ukkoa) tai silmiinpistäviä yksityiskohtia sinänsä tavallisessa massassa (pari kalliota eivät ole kovin silmiinpistäviä). Sen sijaan porukan tihentymillä ja väljentymillä saadaan aikaan suuren, aaltoilevan massan tuntua, ja yksikön sisällä näyttää tapahtuvan kaikenlaista ("kertoo tarinaa"). Ja yksikköä on helpompi käsitellä kuljetuksessa, ja yögobboille tyypillisesti tulevia suuria vahinkomääriä on helppo poistaa 15+ ukkoa kerrallaan.

On myös termi multibase: normaalin basen monikertaan liimataan vastaava määrä ukkoja. Näin sinulla saattaa olla esim. 4 pikkubasen kokoinen iso base, jossa on neljä ukkoa. Tämä on tavallista klassisissa figupeleissä, jossa yksittäisiä ukkoja ei koko ajan poisteta yksiköstä. FABAssa tällä tavalla tavoitellaan kätevyyttä, sillä jos figuja ei magnetisoi, yksittäiset figut saattavat kaatuilla. Ja jos ei käytä movement trayta, yksikön liikuttelualustaa, joudut siirtämään ukkoja yksi base kerrallaan, jolloin tietenkin iso base sallii sinun siirtää montaa ukkoa yhdellä siirrolla.

Usein multibasessa on sen verran tilaa, että sitä koristellaan tavallista basea hienommin, jolloin se saa hiukan unit fillerimäisiä piirteitä. Keskeinen ero on, että multibasetus ei "täytä" yksikköä jollakin muulla, vaan multibasella on normaalia pikkubase-määrää vastaava määrä ukkoja. Tosin joskus ei ole ihan (esim. neljän ukon alalla on vain kolme), mutta ei sitä silti unit filleriksi kutsuta. Edellisessä yögobbokuvassa on itse asiassa multibasetettu yögobboja.
Rune Priest kirjoitti:2. Minkä kokoisia nämä saavat olla?
Rune Priest kirjoitti:4. Minkä muotoisia ne saavat olla?
FABAssa unit fillerit ovat yleensä tavallisen pikkubasen monikertoja. Jos perusjalkaväki on vaikkapa 25mm x 25mm basella, silloin kahden ukon ala on 25mm x 50mm (ratsuväkibase), neljän ukon ala on 25mm x 100mm (4 rivimiehen multibase) tai 50mm x 50mm (monsteribase), kuuden ukon ala esim. 50mm x 75mm (monstrous cavalryn base) ja kahdeksan ukon ala 50mm x 100mm (kärrybase). Tällaiset baset istuvat nätisti yksikön rivistöihin, ja sopivia baseja löytyy kaupasta tai saa tilattua halvalla netistä.

Unit fillereille ei ole erityistä sääntöä, joten säännöt eivät sano niiden koosta ja muodosta mitään. Pelin toimivuuden kannalta sinun pitää pystyä poistamaan ukkoja yksikön takarivistä tarvittaessa yksi kerrallaan, ja jos sinulla silloin on takarivissä vain kolme neljän basen kokoista unit fileriä, yksittäisen ukon poistaminen on mahdotonta. Pelin kannalta pitää siis pitää mielessä se, että ukot ovat pelinappuloita. Yleensähän varsinkin jalkaväekä poistetaan useampi ukko kerrallaan. Jos pitää poistaa vaikka viisi ukkoa, yhden 4 ukon alan unit fillerin poistaminen poistaa 4 ukkoa, jonka päälle pitää vielä poistaa yksi yksittäinen.

Unit fillereiden kannattaa olla sen kokoisia ja muotoisia, että ne sopivat hyvin yksikköön, ja että kuitenkin samaan aikaan saat toteutettua niillä jonkun kivan mallailuproggiksen, joka ei mahdu tavalliselle yhden basen alalle.
Rune Priest kirjoitti:3. Kuinka monta saa olla per unitti?
Unitista pitäisi yhdellä vilkaisulla selvitä, mitä ukkoja siinä on ja miten ne on varustettu. Jos esim. miekkamiesblokissasi on kahdet isot olutkärryt ja 10 miekkamiestä, vastustajalle saattaa koitua päänvaivaa, että esittääkö yksikkö kärryjä vai miekkamiehiä. Hyvä unit filleri tuo yksikköön näyttävyyttä ja tekee siitä mielenkiintoisen ("kertoo tarinaa"), ilman että yksikön tyyppi ja luonne hiukkaakaan sekoittuu. Siksi varsinkaan isoja unit fillereitä ei laiteta yksiköihin yleensä enempää kuin yksi. Pienempiä, kahden tai neljän tavallisen basen alan ottavia unit fillereitä, saattaa sopia isoon yksikköön useita. Varsinkin jos unit fillerissä on yksi tai kaksi yksikön sotilasta vastaavaa ukkoa, se esittää yksikön kokoonpanoa riittävän hyvin, ettei sekaannuksia juuri synny, vaikka tällaisia fillereitä olisi useita.

Kannattaa kuitenkin muistaa se, että ukkoja pitää voida tarpeen vaatiessa poistaa yksittäin. Homma on vähän sama kuin jos sinun pitäisi työntää parkkiautomaattiin kaksi euron kolikkoa, mutta taskusta löytyy vain vitosen seteli. Ne yksittäiset ukot ovat pelin vaatimaa "vaihtorahaa", vaikka usein tappioita syntyy suurempi kasa kerallaan. (Vrt. edellä linkattu kuva valtavaan yögobbohordeen, jossa unit fillerien ja multibasejen lomassa näkyy yksittäisiä ukkoja, varsinkin takarivissä.)
Rune Priest kirjoitti:Ja kysymys myös siitä miten yksikön ottama vahinko merkataan? Siis kai poistamalla unitista yksittäisiä modelleja?
Kyllä. Jos yksikön yhdellä modelilla on yksi wound (tyypillistä jalkaväelle), silloin yksi kärsitty vahinko merkataan poistamalla yksiköstä yksi modeli.

Jos yksikön yhdellä modelilla on kaksi tai enemmän woundeja, silloin poistetaan yksi modeli jokaista kärsittyä kahta pistettä vahinkoa kohti. Mutta on tarpeen pystyä merkkaamaan yhdelle useamman woundin modelille (multi-wound model), montako woundia se on kärsinyt. Esim. tavallisella ogrella on kolme woundia. Jos tavallinen ogre yksikkö kärsii 5 woundia vahinkoa, poistetaan yksi modeli ja merkataan toiseen, että se on kärsinyt kaksi woundia. Merkkaamisiin voi käyttää (tavallisesta arvasta poikkeavaa) arpaa tai jotain muita markkereita.

-ile

Hello
Viestit: 253
Liittynyt: Su 05.04.2015 18:54
Paikkakunta: Janakkala

Re: Unit fillers, yksikön ottaman vahingon laskenta

Viesti Kirjoittaja Hello » To 27.08.2015 17:12

Sepä vasta syväluotaava selonteko!

Kiitos.

Hello
Viestit: 253
Liittynyt: Su 05.04.2015 18:54
Paikkakunta: Janakkala

Lords and heroes

Viesti Kirjoittaja Hello » Ke 02.09.2015 19:55

Miten on, ovatko nämä lordit ja herot fabassa aina liittyneinä johonkin yksikköön vai ovatko myös itsenäisiä?

Ja jos ovat liittyneinä johonkin yksikköön niin voiko ratsukenraali liiittyä jalkaväkiyksikköön? Kun minulla on tällä hetkellä vain ratsukenraali muttei yhtään cavalry unittia.

Onko wizardit mirenkään poikkeavia?

Avatar
banzgo
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 22.04.2005 20:02
Paikkakunta: Otaniemi

Re: Unit fillers ja uusu kysymys

Viesti Kirjoittaja banzgo » Ke 02.09.2015 20:09

Voi olla yksin tai erillään. Monsuherot ja muut isommat möllit menee yleensä yksin. Ratsut voi liittyä jalkamiehiin, joutuu hengaamaan aina siellä yksikön reunalla. Wizardit on iha tavis sankarei, mutta ne taikoo. Ei liity yksiköissä olemiseen.

Hello
Viestit: 253
Liittynyt: Su 05.04.2015 18:54
Paikkakunta: Janakkala

Re: Unit fillers ja uusu kysymys

Viesti Kirjoittaja Hello » Ke 02.09.2015 20:15

Kiitos

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Perusteet”