[KoW] 3. laitos - ajatuksia

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.

Ipp3
Viestit: 286
Liittynyt: Su 13.09.2015 16:55

Re: [KoW] 3. laitos - ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Ipp3 »

KoMiin liittyvät ongelmat oli enemmän kiinni Basilealla toisen armeijan cosplayaamisesta, ratsuväkipainotteinen Basilea on aina pärjännyt melko kivasti ja nyt Kolmosessa Undeadien workhorsena (pun intended) on Revenant Cavalry. Raskas ratsuväki toimii ja on hyvä sellainen päälinjan iskuyksikkö tyyppinä. Ratsuväki tosiaan on mielenkiintoinen sikäli, että vaikkei se iske yhtä vahvasti kuin LI, niin sen nopeus tekee siitä aika hyvin counterin niille koska LI-yksiköiden Nervet ovat usein sen verran alhaisia. Ratsuväki mieluusti haluaa rinnalleen jalkaväkikeskustan ankkuroimaan linjaa siten, että saadaan aikaiseksi niitä kuuluisia "vasara-ja-alasin"-comboja. Tässä minusta yleensä Horde-muodossa infantry on parhaimmillaan ja parasta siihen hommaan, koska ne kestävät aika hyvin, yleensä pystyvät grindaamaan varsin kelvollisesti ja nykyisin jopa uhkaavat aika isoa aluetta. Ratsuväki Troop koossa on itsellekin mieluinen unitti, ne ovat jotenkin hyvä combo iskukykyä, nopeutta ja kestoa.

Large Infantry Horde, sellainen eliitimpi versio (vaikkapa Ogre Palace Guard), tekee Def 4+ yksikköön keskimäärin 10 damagea vuorossa. Tämä keskimäärin riittää murtamaan 14/16 Nervessä olevan regimentin. Sen sijaan jos vastassa on vaikkapa Horde-muodossa olevia Revenantteja, tehty damage tippuukin kahdeksaan, jolla ei kyseistä yksikköä luotettavasti murreta kahdessakaan vuorossa, kun taas samainen yksikkö siihen mennessä todennäköisesti grindaa Palace Guardin ensin Waveriin ja sitten hengiltä. Jos puolestaan otetaan paljon rauhallisempi Troll Horde, on niiden damage samoihin yksiköihin n. 8 ja 6, jolloin kummankaan ei voi olettaa kuolevan kierroksessa. Näkisin siis, että noin vaikka noin keskimäärin regimentti infantryä häviää viimeistään kahdessa kierroksessa Large Infantry Hordelle, ei LI ole mitenkään pitelemätöntä. Se lyö kyllä kovaa, mutta melkoisia lasileukojahan nuo ovat, eli harvoin tasaväkisten pelaajien kesken mikään yksikkö pesee ketään 10-1. Yleisempiä ovat 6-4 tai 7-3 tilanteet, joista on huomattavasti huonompi jatkaa.

Helppo kyllä nähdä, että Historicalsin puolella KoWinkin tempo on paljon hitaampi, Fantasy Battlesin puolella damagea tuntuisi tulevan aika helposti. Mä olen sikäli eri mieltä noista heikosta yksiköistä, että mun mielestä nykyisin heikko ei ole synonyymi huonolle. Heikkoutta onkin mun mielestä fiksumpaa tarkastella suhteessa pistehintaan, jolloin esim. 85 pisteen Skeleton Warrior regiment on itseasiassa aika hyvä yksikkö sikäli, että vaikkei se ole vahva oikein millään mittarilla, ei sen poistaminen jollain swarm-tyylin harassereillä ole kovinkaan helppoa. Mun mielestä paperilla vahvojen yksiköiden spämmääminen ei ole oikotie onneen, vaan johtaa skenaariopelaamisessa heikkoon armeijaan, jolla ei voiteta all rounder-listoja muutoin ihan aloittelijoiden parissa.

KoWin tiukka IGOUGO on mun mielestä kiva asia, se pitää aika hyvin huolta sujuvuudesta ja pakottaa pelaamaan omaa vuoroa. Jos haluaa tiukemman interaktion niin sitten ysiaika lienee parempi vaihtoehto.
Avatar
El Capitan
Peliporukkavalvoja
Viestit: 5610
Liittynyt: Pe 17.12.2004 21:55
Paikkakunta: Tuuliklaani / Jyväskylä

Re: [KoW] 3. laitos - ajatuksia

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Tavallisesti mie tykkään lukea ilen viestejä, mutta nyt en pääse oikein kärryille hänen ajatuksistaan.

Omasta mielestäni KoWin yksi suurimmista vetovoimista on juuri Ipp3:n puhuma yksiköiden lasileukaus. Siinä missä hammerissa se Ws3 S3 ei saa edes toista samanlaista soturia hengiltä, KoWissa kaikki on suhteellisen helposti tapettavissa. 2000p:nkin saakka ei ole kovinkaan vaikeaa tehdä armeijaa, jolta ei löytyisi jokaiselta yksiköltä CS:ssää. Ihmisillä ja goblineilla taitaa tehdä vähän tiukkaa tämän asian kanssa. LI:n De5+ ei siis ole se suurin ongelma nieltäväksi kun puhutaan niiden voimakkuudesta muihin yksiköihin nähden. Niitähän haavoittaa ihan samalla tavalla kuin sinun tuhnujalkaväkeäkin. Osalla LI:stä on myös De4+, joka saa ainakin itseni panikoimaan hirveästi sen suhteen, miten pelaan ja mihin niitä vien. Tridentin Wyrmriderit esim. on ihan kamala yksikkö pelattavaksi. Niiden kanssa tulee lähinnä vain paha mieli kun mihinkään ei uskalla mennä kiinni. Siinä missä jalkaväellä nerveä on jotain 12-17 välillä, LI:kin painii yleensä rohkeudensa puolesta samoissa lukemissa. Tappamisen ei tulisi olla ongelma näiden yksiköiden kohdalla.

Foot Printtiin mie en ossaa sanoa mitään järkevää, koska se on niin kaksipiippuinen asia. Monesti olen tuskaillut miten suuren yhteischargen toinen saa tehtyä minun hordeeni. Useamman kerran olen myös paininut niiden uhka-alueenkin kanssa. Leveys luo painetta ja vie tilaa muun liikkumiselta. Viimeksi viime viikonlopun pelissä jalkaväkihorden leveys oli yksi suurimmista huolenaiheista. Samaisessa pelissä LI:n pienuus loi minulle hienon mahdollisuuden mennä kylkichargea hakemaan nimble ratsuväellä kun ohitse pääsi niin ihanasti liikkumaan minkään estämättä kulkua.

Wild Charge on yksi uutuuksista, joista olen oppinut tykkäämään todella paljon. Se on yllättävän hieno lisäys ja D3 on maailman parasta ikinä. Vaikka suurimmaksi osaksi olenkin heitellyt 1":n lisäliikettä, siitä huolimatta sen maksimipituuden tuoma lisäuhka on otettava huomioon kun asetellaan yksiköitä lopullisiin sijainteihinsa kentällä. Vaikka kääpiöt ovatkin hitaita, saadaan niidenkin puntteihin vähän vipinää. Berserkerit M5 + Speed of Brew + WC(d3) + Hellfane(1) niin mokomat kipittääkin jo 12" + 2"+D3" päähän. Emmää tii kuinka voittajakombo top tieriä tää touhu on, mutta kohtuu uniikkeja kapistuksia ja harvoin nähtyjä yksiköitä (pelaako joku bersuja?), joten pakkohan tyylipisteet on sieltä hakea.

Jos Sp6 on yksi syistä mikä tekee LI:stä ongelman, niin kyllä minun pitää vähän putsailla korviani siinä vieressä. Vain yhdellehän yksikölle armeijassa saa lisänopeutta ostettua, mutta WC(D3) ei kuitenkaan ole mahdottoman harvinainen sääntö armeijoiden keskuudessa. Eihän se kaikilla ole tarjolla, mutta sitten löytyy muita asioita.

Jokainen armeija saa esimerkiksi jonkun <100p troopin/swarmin ostettua. Jos toisen ensimmäinen charge, kenties jopa yhteischarge, pelottaa, niin siinä on jotain mikä ei varmana sitä kestä. Ottaen huomioon mitä takaa löytyy, eiköhän se saa siitä edestä kuitenkin puff kadota tuonpuoleiseen. Tämän lisäksi, haltiat, herdit, rotat sun muut. Sp6 ei ole automaattinen tie onneen, jos ekaa chargea havittelee.

Kuinka monella LI:llä on kanssa CS2:sta? Ilman siis De4+:n omaamista? Emmää itse ikinä ottaisi esimerkiksi ogreja kaksilla käsiaseilla, koska De5+:sta on ainakin itselläni valtava kynnys luopua. Bane Chant on hyvä loitsu, mutta niin on varmasti ne muutkin loitsut, mitä voisi ostella tai heittää kyseisellä vuorolla. Jälleen kerran viime viikonloppuna kahdella peräkkäisellä vuorolla teki mieli heitellä sekä salamaa että banea. Banelle yleensä on myös useampia kohteitakin kuin se yksi saman aikaisesti, johon sitä voisi heitellä. Ratkaisu voisi olla lisää velhoja, mutta tämä johtaa sitten ihan toisiin keskusteluihin ja ongelmatilanteisiin (slotit, pisteet, tarve, hyöty yms.)

Jos LI horde maksaa n. 200p, niin sitähän pitäisi verrata jalkaväkihordeihin. Jos yksikkö tinttasee kovempaa kuin 130p maksava örkkiyksikkö, niin eikö se ole vain oikein? Kuinka kovempaa se myös lyö, koska suurin ero minkä minä näen on Att12 -> Att18. Ero on suuri, en sitä kiellä, mutta en kiellä myöskään piste-eroa näiden yksiköiden välillä.

Jalkaväkihordeihin nähden puolestaan Att-ero on myös merkittävä ja tällä kertaa se on jalkaväen eduksi. Jatketaan vaikka örkkien kohdalla ja verrataan niitä tulielementteihin. Tulella on Me4+ Att18, CS2 ja vicious. De5+:aan yksikkö tekee 6 haavaa + mitä vicious tuo tullessaan. Örkit puolestaan Me4+, Att25 ja Cs1 tekevät samaan De5+ kohteeseen 6,25 haavaa. Örkki on kova toisin kuin ihminen, mutta kyllä itselleni on tullut ihan vakioksi laittaa keihäs/miekkahordeen Hammer of Measured Force. Kyllä yksiköllä pitää olla muutakin kuin tosi päheet pohjamaalit esitettävä vastustajalle. Yksikön perinteinen heikko lyöntivoima on tuettavissa hienosti jollain muulla konstilla. Keihäshordet ovat usein Me4+ ja Att30, jolloin ne tinttasevatkin sen 7,5 haavaa sisään. Me5+ ja Att25 yksiköt puolestaan iskevät 4,125 sisään. Vain kaksi haavaa vähemmän kuin CS2 yksikkö! Skeleton Horde tällä profiililla maksaa Hammerin kanssa 160p, tulielementit 220p.

Lyöhän LI kovaa. En minä sitä kiellä. Mutta kyllä niin lyö myös moni muukin asia vaikka se ei siltä aluksi näyttäisikään.

Itselläni nousee selkäkarvat pystyyn ja pelaaminen muuttuu epämiellyttäväksi sellaisten Sp7, fly ja CS vähintään 2 tyypeistä (köh, Wightit). Silloin kun charge on perukseltaan 14(+)" ja yksikkö lentää, meillä on ongelma liikkeen kanssa. Swarmi ja trooppi edessä ei paljoa kiinnosta, kun ollaan yleensä niin paljon pienempiä kuin Elohi tai Wighti. Me3+ ihmissudet ovat myös oma lukunsa, koska LI:n ja monien hirviöiden suurin heikkoushan juuri on Me4+. Itse tykkään viljellä maastoa kentille enemmän kuin tarpeeksi ja esimerkiksi viime viikonlopun pelissä omat Snow Trollini chargasivat pelin aikana 3 kertaa tehden tuhoa ja hävitystä, mutta kun se ensimmäinen jouduttiin tekemään maastoon, niin hommasta katoaa yllättävän paljon ilonaihetta.

Ensnare ei ole se yleisin erikoissääntö tässä pelissä, mutta heikommilla armeijoilla kuten Naiadeilla ja KoMilla siihen pääsy ei pitäisi olla vaikeaa. Maastosta saa ilon irti jokainen. Jos itse ei kehtaa sinne mennä, niin sitten voi kokeilla ujuttaa vastustajaa sinne. Onko kukaan saanut Wind Blastia toimimaan vielä halutulla tavalla?

Mutta niin. Itse en tuskaile LI:n kanssa. Monstrous Cavarly puolestaan on hyi. Niistäkin on tehty kuitenkin yllättävän siedettäviä kun todella moni (Wyrmriderit, Elohit) menetti TC:nsä. Myös hirviöt ja herohirviöt, joilla on Att10+. Olen varmaan 10 peliä peluuttanut nyt Great Earth Elementin kanssa ja vaikka sillä onkin Sp6, Me4+, Att12, CS3 ja Strider, en minä sitä pelinvoittajana osaa pitää. Vastustajalla puolestaan... Se on ihan toinen juttu. Sillä on aina parempi armeija, kampaus, lista ja nopat. Kova se on, mutta... mutta mutta. Viime viikonloppuna jälleen kerran Frost Giant kuoli Twilight Kinin Impalereihin. Yksikköön, jota ei saa kuin regiment koossa.

Ongelma näissä vasaroissa sun muissa on se, että ne kerää paljon enemmän tulitusta kuin se nynny skeleton porukka. Jos ekalla vuorolla näyttää hilpeää naamansa, joka Height3+:lla ei ole kovinkaan vaikeaa, sitä tuppaa saamaan irtohaavoja sieltä täältä. Yksi onnekas vuoro ja ollaankin ihan altavastaajan asemassa taistelussa, jossa vastassa on Me3+, Att12 ja Cs1. Jo perustaltaan sieltä tulee se 4,5 haavaa sisään. 6, jos siellä on jotain taika-avustusta lisäksi. Kuinka suuren pohjalämän pitää aiheuttaa 16/18 nerveen, jotta uskaltaa mennä katsomaan lähempää moista yksikköä?

Yksi asia mihin minä olen tässä pelissä rakastunut viime aikoina on taika nimeltä Weakness. Trident Realmin De4+ tuli yllättäen tosi kovaksi pelliksi kun sen yhdistää Regeniin. Kannattaa kokeilla joskus, jos siihen vain oma armeija pääsee käsiksi. Yllättäen tämmöisten LI:n "lyö kovaa" fiiliksetkin tuppaavat rikkoutumaan ainakin yhdeksi vuoroksi.

Armeijan rakentamisen vapaus ja näin monen eri armeijan pelissä on mahdollista tulla kivi-sakset-paperi asetelmia. Nature ja örkit eivät omaa esimerkiksi sotakoneita, joten niillä irtohaavojen tekeminen on kohtuu vaikeaa. Jos toinen tulee full "cavarly" -tyyppisellä armeijalla, jossa kaikki liikkuu Sp7+, niin olen minä kyllä valmis kuulemaan, mitä kannattaa tehdä. Frostfangit, Rhinosaurit, Dambusterit sun muut. Nämä on niitä itselleni suuria ongelmakohtia, koska ne voidaan pysäyttää kunnolla ainoastaan keihäillä. Etenkin, jos näitä pelaa kahta hordea, niin voi jumantsuikka. Maksaahan se tosin mansikoita... mutta niin maksoi Khornen Chosen hepatkin silloin joskus ja sen vaikutus oli lähinnä abstraktinen. Saa minua opettaa pelaamaan. En pahoita mieltäni.

Toivon mukaan kaveria saa kuitenkin pyytämään tekemään toisenlaisen listan. Paikkakunnalla on kuitenkin niin pienet piirit, niin kai sitä tulee kanssa muutaman pelikerran jälkeen tutuksi, mitä toisella löytyy ja tykkää nostaa pöydälle. Jos omasta armeijasta 200p vaikkapa kehtaa muuttaa sellaiseksi, että sieltä saa poimittua ne muutamat ylimääräiset sotakoneet, torpetoida lentävä hero tai käydä hakemassa parempiin suihin se ärsyttävä velho, joita ei osannut odottaa ensimmäisellä kerralla, niin emmää tii onko se liikaa pyydetty keneltäkään.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Avatar
Meganiikko
Viestit: 5182
Liittynyt: Ti 22.10.2013 22:57
Paikkakunta: JNS

Re: [KoW] 3. laitos - ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Ipp3 kirjoitti: Su 17.05.2020 20:48 KoWin tiukka IGOUGO on mun mielestä kiva asia, se pitää aika hyvin huolta sujuvuudesta ja pakottaa pelaamaan omaa vuoroa. Jos haluaa tiukemman interaktion niin sitten ysiaika lienee parempi vaihtoehto.
Tää on jotenkin outoa että melkein kaikissa figupeleissä mitä oon pelannu on jokin tämmönen haistapaska.png mekaniikka. Paitsi KoW3issa.

Battlefleet gothicissa se häröpallo-vaihe joka tapahtuu kun alukset on liian lähellä toisiaan asteroidien ym takia ja tavallisesti loppuu siihen että vastustaja ampuu täyden torpedosalvon point-blank ahteriin tehtyään pari pirulettia planeetan painovoimakentässä, tai sitten epäonnistuu käskeä Emperor-class battleshippiä varautumaan törmäykseen koska heitit pelin alussa sille leadership 7'n ja sitä pelottaa kun blast markkeri on vieressä vetäen leadershipin 6'n, ja sil aikaa joku perus cruiser vetää star trekkiä kun heitit sille leadership kympin.

Warmachinessa on caster-kill mekaniikka, joka pakottaa kaikki leikisti erilaiset skenut oikeesti 'tapa yks figu ja voitit' peliks. Muuten peli toimii tosi hyvin paitsi että fokus ja CK mekaniikka pakottaa kaiken tapahtumaan 10" bubblen sisällä. Plus jos vastustaja tuo jonkin special-mekaniikan niin jos sie et tuonu jus tiettyä counter-mekaniikkaa niin pelaat kivi-sakset-paperia mutta siulla on kaiken kolmen työkalun sijaan kolme eriväristä paperia ja vastustaja tietää sen.

AoSissa on kaks IGOUGO vuoroo ja sit heitetään noppaa jolla toinen saa tsänssin tuplavuoroon jolloin voi ottaa vastustajan figuista niskapylly-otteen ja viskata takas kantolaukkuun kun tulee kaks täyttä vuoroo rankaisua putkeen, varsinkin jos pelaa range-heavy armeijaa vastaan ja et oo saanu tarpeeks yksikköjä closikseen. Tää vielä tapahtuu toisena menevän pelaajan vuorolla joka saa muutenkin massiivisen edun jos menee kakkosena. Vähän kuin sais yhden nopanheiton hävittyään raippaa, ja toisen heiton hävittyään uudestaan mutta piikkilangalla.

Nelkkarissa on turbotulivoimaa/turbolähisvoimaa jolla saa toisena alottavan periaatteessa pyörätuoliin 1a tulenavauksella/ykkösvuoron chargella jos kenttä ei ole niin täynnä los blokki terrainia et figujakaan ei saa enää mahtumaan pikkukentälle.

Infinityssä on kukkuluuruu-mekaniikat jossa jos saat omalla liikkeelläs figun näkemään vastapuolen figun niin voi jo melkein sanoa että ottaa sen samantien pois, jonka jälkeen oma figu lentää veks nurkan taakse toivomaan että vastapuoli ei toista edellistä häneen.


KoWin ykkosedikassa oli kukkuluuruu-lohikäärmeskikat jolla flying unitti liikku yksikön yli, käänty kahesti ja teki chargen edestä lähestyessään vihollisyksikön ahteriin.

Toki, jokainen noista yllämainituista omaa jonkinsortin counterplayn tai voi soveltaa sitä perinteistä "get gud git" lausetta, mutta se ei tee niistä yhtään kivempia kun on ottamassa niitä vastaan naamallaan. Varsinkin kun on työssäkäyvä ammatissa jossa ylityöt on enemmän normi kuin poikkeus, jolloin aikaa figuiluun ei ole ihan hirveesti. Puhumattakaan miten itse figuilla pelaamiseen on vielä vähemmän aikaa, ja kaikkien kikkakolmosten, meta, antimeta, antiantimeta combojen ja listojen ja niitten counterplayjen opetteluun ei enää riitä aika tai aivokapasiteetti.

Sen sijaan KoWin kolmosessa on eritoten yllättäny kivasti tää kikkakolmosten ja fug_u.jpg mekaniikkojen puute, vaikka oon kovasti ettinyt netistä jotain valitettavaa. Kaikilla on eri kokoset, eri pituset ja eri tavalla väritetyt vasarat. Jollakulla on lasivasara, jollakulla on alasimen näkönen vasara lyijystä, sitten on semmonen pieni kultasepän kryptoniittivasara. Ja niillä vasaroidaan toisen puolen eri kokosia, värisiä ja kuviollisia nauloja. Plus monesti naulaan pitää lyödä enemmän kuin kerran, jolloin pääsee hieromaan blokkeja vastakkain ilman että se megasaurus turbolizard on mayan pyramid spaceship mount kävelee viiden hilparimiesyksikön päältä yhden chargen jälkeen.

Okei jos lyöt lasivasaralla teräsnaulaa niin saatta olla ettei tulos ole kovin kummonen. Mutta saat ainakin jotain aikaan vaikka vasara menee jauhoks prosessissa, ilman että vastustaja vetää hihastaan 'you activated my trap card' korttia reaktiona rynnäkköön, jonka jälkeen käskee omaa kenraaliaan tekemään harakirit joka kombotetaan ojentamalla uno reverse kortin vastustajan kenraalille. Sit kyn kysyt että mitäs hittoa niin vastustaja sanoo että täähän miun countteri on helppo countteroida, siul pitäs vaan olla 'no u' kortti. It's the thought that counts. Jotkut sanoo beer&prezels niinkuin se olis kirosana, mutta KoWissa se on omasta mielestä hyvä sana. Tätä pelaa ilokseen, ainakin tässä honeymoon-vaiheessa. Meta-strateginen syvyys tietenkin ei ole niin syvä kuin joissain yllämainituista joten en tiedä miten pitkään iloa pitäs KoWissa jos sitä pelais kolme kertaa päivässä, mutta silloin tällöin tää on tosi kiva peli.

Olkoonkin että oon pelannu lähinnä itteäni vastaan koska corona, niin kokemus pelistä voi olla suht rajoittunut... Ei muuta, valitus ohi, jatkakaa.



Editti: En tiiä onko tää jo nekroomista mutta voin laittaa mustan kaavun ja alkaa heitteleen lausahduksia elviksen albumeista jos tykkäätte. Toisaalta tällä alueella ei taia hirveesti olla toimintaan niin ei kai ketään haittaa?
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Ipp3
Viestit: 286
Liittynyt: Su 13.09.2015 16:55

Re: [KoW] 3. laitos - ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Ipp3 »

Joo, onhan tää Sotavasaran KoW-osio vähän kuollut.

Jos peli kiinnostaa etkä ole vielä eksynyt sinne, niin Facebookista löytyy Kings of War Finland-ryhmä ja Discordissa on myös serveri KoW Finland, sinne saa kutsulinkkiä jos sellainen kiinnostaa.

KoW on tosiaan mun mielestä tosi hyvässä paikassa riskien ja valintojen osalta, tarkoittaen sitä, että voittoa varten pitää ottaa riskejä, mutta lopulta tärkeintä on rakentaa tilanteita, joissa ne riskit on fiksuja ottaa. Et voi voittaa peliä saamalla ykkösvuoron, etkä voi voittaa peliä ottamalla armeijaan sitä SuperDragon of Destruction +3-yksikköä. On toki heikkoja ja vahvoja yksiköitä, mutta vahvat joutuvat maksamaan kultaa kyvyistään, kun taas heikommat saavat omat rajalliset kykynsä pennosilla. Niiden pelaaminen siis on valinta, eikä mikään oikotie onneen.

KoWissa ne harvat "gothca"-hetket liittyvät oikeastaan sääntöjen opetteluvaiheeseen ja siihen, kun ei vielä osaa suojautua Individualeilta, Surgelta tai nk. "korkkiruuvichargeilta". Näiltä suojautuminen ei vaadi mitään rakettitiedettä, mutta toki parempi pelaaja osaa tehdä sen sujuvammin ja vähemmillä virheillä, kun taas vasta-alkaja joutuu jonkin verran opettelemaan kantapään kautta. Nää on kuitenkin asioita, joissa nopanheitoilla on aika vähän sijaa, ja kun säännöt on hallussa, ei vastustaja pysty lottoamaan koko peliä ihan vaan saamalla ekan vuoron.

Toki kun kyseessä on noppapeli, niin noppaa heittämällä joskus voittaa. Siinä tosin on ero, voittaako siksi, että yksi rolli, vaikka se eka vuoro, oli kutonen vai siksi, että neljä viidestä combatista päätyi heittämään pikkaisen yli keskiarvon. Ensimmäinen on asia, jolle ei voi mitään, mutta toinen on asia, joka on ensinnäkin kovin harvinaista, ja toisekseenkin tilanne, jossa vastustaja on tuonut omia yksiköitään combattiin hillumaan. Joskus taistelussa kuoleekin itse.

Jahka ystävämme korona tajuaa lopettaa riekkumisen niin turnauksia, pelipäiviä ja demotusta on tiedossa. Jyväskylään jos joku eksyy, niin viestiä vaan, niin pelaillaan vaikka JMG:n KK:lla.
Avatar
El Capitan
Peliporukkavalvoja
Viestit: 5610
Liittynyt: Pe 17.12.2004 21:55
Paikkakunta: Tuuliklaani / Jyväskylä

Re: [KoW] 3. laitos - ajatuksia

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Minä olin ajattelut koko kevään ajan, että tulisin tänne puolentoista vuoden päästä ihmettelemään, että mitäs sitä alkuinnostuksessaan oli kirjoitellut tästä edikasta. Sellainen itsensä kanssa riitely, jossa todetaan, että oltiinpas sitä tyhmiä silloin nuorena ja komeana miehenä. Enhän minä kuitenkaan paljoa itse peliin ottanut kantaa vaan tiettyjen yksiköiden ali- tai ylitehoisuuteen perään vain huutelin. Jälkimmäinen tosin pitää ottaa pienen suolan kanssa, koska kuten Ipp3 tuossa ylempänä sanoi, ei tämän pelin mörssärit mitään auto includeja ole ja niistä Khornen Choseneista sun muista hirvityksistä menneisyydestä ollaan edelleen kaukana.

Muutama asia on muuttunut kuitenkin parempaan päin tai pysyneet samana. Ghekkotah Hunterit sai Steady Aimin. Nyt niitä kehtaa pelatakkin. Jee. Monta peliä Kentaureja pelanneena, ne eivät tosin edelleenkään miellytä minua. Nimble olisi tosi kova juttu erikoissääntölistaan, mutta tämmöisenä ne ovat vain M8 Me3+ CS1 eliittijalkaväkeä. Irregularien poistaminen tietyiltä yksiköiltä (Elohi) oli ihan tyhmää. Tietyt teemalistat ovat edelleen mysteeri minulle kuten Free Dwarfs. Miksi kukaan pelaisi tällä teemalla?

Sen verran kuitenkin haluan kehua peliä sanoilla, jotka eivät ole aikaisemmin tässä ketjussa tulleet ilmi, että kokoelmansa kerryttäminen on kyllä ihanasti tehty tässä pelissä. Minulla on vähän ristiriitaiset tunteet nyt sanottavani kanssa, koska en täysin hyväksy ja katso mielelläni tapauksia, joissa alustoihin ollaan kiinnitetty magneetteja, jotta ukkelia voidaan siirtää toisiin alustoihin tarkoituksena pelata täysin vallan toisia pelejä. Hammerien Demonit mm. yleensä nähdään omissa viritelmissään, joiden avulla samat nappaulat vain vaihdetaan pelisysteemistä toiseen.

Joskus 8th pahimman unit filler -buumin aikaan muistan jonkun kommentoineen jossain ketjussa "Montako yksikköä meinaat rakentaa 20 miehen boksista?". Tätä vähän muuttaen tästä touhusta saa kysymyksen "Monessako eri sääntösysteemissä meinaat pelata tätä ukkelia".

Sovitaan vaikka, että KoW on löytänyt sen mukavan tasapainon yksiköiden ja nappuloiden kierrätyksen kesken, koska itse en koe tätä negatiivista sadepilveä pääni yläpuolella asiaan törmätessään. Kun Hammerissa aloitti uuden armeijan, kaikki lähti suurin piirtein sieltä nollasta, koska jokainen armeija oli "liian uniikki" yksikkövalikoimaltaan, armeijan esteettisyydeltä ja laatikon asekäsi-valikoiman suhteen.

Tässä vuoden sisään on tullut maalattua todella paljon Forces of Naturea ja se on erinomainen esimerkki armeijan alusta, jonka on mahdollista saada haarautumaan ties mihinkä uusiin suuntiin. Sen lisäksi, että armeijan itsensä sisältä saa kaikenlaisia ja tyylisiä armeijoita komennettavaksi pelipöydille, pienillä lisäostoksilla saadaan täysin uusia armeijoita hyllyyn haalittua, jonka kanssa pelaaminen onkin sitten parhaimmillaan hyvinkin erilaista.

Herd, Trident Realm, Green Ladyn ritarikunta ja Salamanders kaikki hyötyvät siitä, että omistan pohjalla Naturen kokoelman ja armeijakokonaisuuksieni laajentaminen on täten helppoa, nopeaa ja halpaa, koska osa armeijastani on jo kätevästi maaleissa Naturella pelattujen vuosien jälkeen. Parhaimmillaanhan tämä vielä kombottuu kolmen sarjaksi, koska Green Ladyn ritarikunnan saa väännettyä vielä uusien hankintojen jälkeen joksikin muuksi 4:stä ihmisiin liittyvistä armeijoista.

Hammerissa kääpiöiden pelaaminen myös pahoina kääpiöinä menee oman järjenjuoksuni mukaan siihen Demoni-tyyliin mistä aikaisemmin jo puhelin. VC ja TK on kanssa vaarallisilla vesillä vaikka jälkimmäisessä monsterivalikoima onkin kokonaisuutta piristävä. Ainoastaan He ja WE pääsee samaan tilanteeseen kun Haikkareiden rinnalle voi ostaa vain forest spirit ja saa täten uuden armeijan. Haikkareiden vääntäminen Delffeiksi ei muistaakseni omannut paljoa lisähankintojen tekemistä. Eikös ne ollut melkein identtiset keskenään?

Minä itse en ainakaan ole sellainen pelaaja, joka haluaisi pelata kaikki vuotensa samalla armeijalla. Pokemon-sukupolvena olen myös aivopesty vakavasti tiettyyn filosofiaan ja tämän maailmankaikkeuden tärkeimmän lauseen kunnioittaminen, noudattaminen ja sen mukaan eläminen on hyvin haastavaa, mikäli jokainen uusi armeija on automaattisesti +500€ rahareikä.

Eilen kun liimailin keppipukkiukkoja alustoihinsa, olo oli hieno kun tokaisin itselleni kolmannen regimentin valmistumisen jälkeen, että tässähän on Herd-armeija kohta kokonaan maaleissa, jos käyttää Naturen yksikkövalikoimaa tukena. Armeijalla on mahdollista päästä pelaamaan näinkin varhaisessa vaiheessa maalaus/kokoamisurakkaa ilman alusta/pahvilävyskö proxyilyä.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Jasper
Viestit: 83
Liittynyt: Pe 04.06.2010 20:54

Re: [KoW] 3. laitos - ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Jasper »

Muistan kuinka joskus aikoinaan oli niin helppoa vastata kysymykseen: ”Montako Warhammer armeijaa sinulla on?”. Nykyään kun minulta kysytään KoW armeijoista, niin en osaa vastata. Kun yksi ihmisarmeija vastaa jo viittää eri armeijaa ja minulla on maalattuna kaksi erilaista ihmisistä koostuvaa teema-armeijaa, niin montako armeijaa minulla nyt sitten lopulta on? Onneksi tämä on positiivinen ongelma.

Täytyy vielä mainita, että ally systeemi on myös erittäin hieno keksintö. Mukavaa kun voi halutessaan heittää kaaoksen palvojien sekaan pukkimiehiä, tai vaikka ihmisten sekaan kääpiöitä. Tai haltijavelho voi summonoida elementaaleja avuksi, tai goblinit voi palkata ogreja avuksi... jne. KoW:in säännöt armeijan rakentamisen suhteen suorastaan kannustaa luovuuteen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Perusteet”