[KoW] Pelin esittely - perusteita

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.

Ipp3
Viestit: 286
Liittynyt: Su 13.09.2015 16:55

[KoW] Pelin esittely - perusteita

Viesti Kirjoittaja Ipp3 »

Kings of War - massataistelua fantasiasettingissä


The holy face off against the profane
The holy face off against the profane


Mikä ihmeen Kings of War?

Kings of War on juuri kolmannen laitoksensa saanut rank&flank-peli, josta FaBa-veteraanille paljon on tutta, mutta paljon on myös erilaista.

Armeijoiden mittakaava, eli figuurien määrä pöydällä, on suurin piirtein vanhan kasiedikan tasoa, ehkä vähän suurempi. Peli ei muutoin pelautuvuutensa suhteen ole yhtä valtaisa sääntötekninen ponnistus: sääntösetti on kolmannen laitoksen myötä varsin saumattomaksi hiottu, ja valuvikoja saa hakemalla hakea. Pelin ydinsäännöt vievät viitisenkymmentä sivua, joissa käsitellään kaikki perussäännöistä maagisiin esineisiin ja armeijan rakennukseen. Fabasta tuttua codex-systeemiä KoWissa ei ole, vaan pelin kaikki armeijat on julkaistu joko sääntökirjassa tai julkaistaan joulukuussa tulevassa Armies of Pannithor: Uncharted Empires-kirjassa.

Pelin keskeisimpinä piirteinä on nähdäkseni tasapaino, sujuva pelinkulku ja pelaajan vapaus valita tapansa voittaa. Vanhaa kunnon cookiecutterismia ei pelistä löydy, vaan kaikki armeijat ovat varsin kykeneviä kentällä omine vahvuuksineen ja erityispiirteineen: esimerkiksi elffeillä voi yhtä menestyksekkäästi tehdä MSU-tyylisen hit-and-run listan tai shooting phasen ympärille rakennetun reaktiivisemman listan.

Säännöt ovat varsin nopeat oppia, mutta varsinainen pelillinen taituruus vaatii paljon ja pelissä onkin paljon nk. taktista ja strategista syvyyttä. Siinä, missä monet pelit rakentavat “syvyyden” satunnaisuudella, tulee KoWin syvyys pelikentän dynaamisesta hallinnasta ja itselle suotuisten tilanteiden rakentamisesta. Tyypillinen parin tonnin peli kestää puolestatoista kahteen tuntia, eli isonkin taistelun saa mahdutettua varsin järjelliseen aikaan. Etenkin turnauspeleissä tämä on todella hyvä asia, sillä pelit ehditään oikeasti pelata, eikä niitä tarvitse lopettaa ajanpuutteen vuoksi kesken.



Blogistani löytää tarkempaa erittelyä pelin perusteista.



Armeijat ja yksiköt

KoWissa on tällä hetkellä 14 armeijaa, mutta joulukuussa pelattavien armeijoiden määrä nousee jonnekin parinkymmenen paremmalle puolelle. Alusta asti Kings of Warin perusperiaatteisiin on kuulunut ajatus siitä, että peli on sääntösetti mille tahansa fantasia-armeijalle. Tämä tarkoittaa sitä, että KoW tarjoaa kodin niin vanhoille GW-armeijoille kuin uudemmillekin napeille valmistajaan katsomatta. Toki Mantic tekee nappeja omaan peliinsä ja monella niitä onkin, mutta sekä turnauksissa että kasuaalimmissa ympyröissä on enemmän sääntö kuin poikkeus, että jokaisen armeija koostuu juuri niistä napeista, joilla haluaa pelata.

Tämä perustuu ennen kaikkea yksiköiden profiileihin ja varsin korkeaan abstraktiotasoon, joka jättää paljon mahdollisuuksia erilaisille yksiköille. Esimerkiksi sekä Dwarffien Steel Behemoth että Undeadien Wraithit ovat Defense 6+ yksiköitä, eli niiden molempien vahingoittaminen on todella vaikeaa, mutta siinä, missä käppänöiden yksikkö on teräksinen kone, ovat Wraithit puolestaan puoliksi aineettomia haamuja. Yksiköiden kestokyky eroaa toisistaan kuitenkin merkittävästi: Wraithit tuhoutuvat kun kertyneen vahingon määrä yhdessä Nerve-testin kanssa päätyy tasaan tai yli 16, kun taas Behemoth kestää siinä vaiheessa vielä hyvinkin viitisen iskua.

KoWissa yksiköt tulevat kiinteissä kokobracketeissä, eli esimerkiksi jalkaväki tulee yleensä troop-, regiment- tai horde-kokoisena. Tällöin yksikön modelimäärä kasvaa ja samalla kasvaa sen kiinteä footprint. Yksiköistä ei poisteta modeleita vaan kertyvää vahinkoa seurataan muutoin, eli yksikön koko pysyy samana koko pelin. Tämä sekä nopeuttaa peliä verrattuna modelien poistoon, että mahdollistaa multibaseksi kutsutun tavan rakentaa yksiköt, eli erillisten basejen sijaan yksikkö voi olla kokonaan samalla basella.


Troop - Regiment - Horde
Troop - Regiment - Horde


KoWissa armeijoiden koot vaihtelevat huomattavasti 500 pisteen testipeleistä 3000+ pisteen massataisteluihin, turnauspelien ollessa 2000 pisteen molemmin puolin. Tällöin armeijoissa on 10-20 yksikköä riippuen siitä, suosiiko pelaaja ennemmin halpaa massaa vai kallista eliittiä. Kumpikin lähestymistapa toimii ja on täysin mahdollinen ja molempiin liittyy vahvuuksia ja heikkouksia; elittiarmeija pystyy kyllä poistamaan yksiköitä varsin luotettavasti, mutta joutuu uhraamaan määrää saadakseen laatua, joka puolestaan tekee esimerkiksi objektiivien haltuunotosta vaikeampaa.

Armeijan kokoaminen

Kings of War, FaBasta poiketen, ei noudata “core/special/rare”-jakoa yksiköissä, vaan armeija voi yhtä hyvin koostua pelkistä eliittiritareista, eikä pelaajan ole pakko ottaa “huonoja” yksiköitä. Niille toki on käyttönsä, ja vahvojen yksiköiden pelaamiseen liittyy omat kommervenkkinsä, mutta nk. coreveroa ei tarvitse kenenkään maksaa.

Armeijan rakentamisen ytimessä on unlock-mekaniikka, eli regiment-kokoa pienemmät yksiköt, mukaanlukien monsterit, herot ja sotakoneet saadaan mukaan regiment-koon ja sitä suurempien yksiköiden avaamilla “sloteilla”. Esimerkiksi regiment-koon yksikkö ratsuväkeä avaa mahdollisuuden ottaa kaksi troop-koon yksikköä sekä joko monsterin, heron, sotakoneen tai kolmannessa laitoksessa uutena tulleen titaanin. Hordena samainen yksikkö toisi mahdollisuuden neljään trooppiin ja yhteen kutakin heroa, sotakonetta tai titaania/monsteria.

Tällöin armeijan saa rakentaa melko vapaasti, eli valinnanvaraa on paljon ja armeijasta saa rakentaa varsin pitkälti omannäköisensä, mutta sen on oltava armeija, ei kokoelma pelkkiä lohikäärmeitä. Mielenkiintoisena lisänä ovat Ally-säännöt, joiden puitteissa voi osan armeijasta ottaa toisesta listasta maksimissaan neljänneksen joukoistaan. Tämä avaa sekä harrastusnäkökulmasta, että pelillisesti mielenkiintoisia vaihtoehtoja.

Alla kaksi esimerkkiä erilaisista armeijoista


The Bluecoats
The Bluecoats


Basilea, kauan sitten hiipuneen Primovantorin valtakunnan perillinen on ihmiskunnan viimeinen, paras toivo paremmasta maailmasta. Uskonto muovaa yhteiskunnan kaikkia osa-alueita kauppalaivastosta sotavoimien komentajiin ja suuri osa Basilean sotilasmahdista rakentuukin Paladiinien ja sisarkunnan yksiköiden varaan.

Vaikka Uskollisten armeijat marssivatkin taisteluun Hohtavaisten siunaamina, enkelisoturi-Elohien kaarrellessa taivaalle, rakentuu Basilean mahti silti ihmissotilaiden alttiudelle uhrata itsensä Hyvän puolesta. Heille ei ole suotu ihmissuden nopeuta tai peikon karmivaa voimaa, vain Hegemonin kirstujen runsaudella kustannetut kiiltävät panssarit ja terästäkin lujemmat sydämet. Heidän verensä ja kunniantuntonsa on lopulta se kilpi, jonka takana muut Pannithorin kansat värjöttelevät.


Basilea on alignmentiltaan hyvä armeija, jonka joukoissa näkyy toisaalta ihmissoturien rajalliset kyvyt ja toisaalta taas High fantasy-maailman jumalolentojen aktiivinen läsnäolo. Kentällä armeija on perinteisesti ollut nopea ja iskukykyinen, mutta kooltaan rajoitettu. Listaan kuuluu eliittiyksiköitä ja peruskauraa, ja usein armeijat ovatkin nk. Combined arms-tyylisiä: iskukykyisiä yksiköitä joita tukee linja perusjantereita ja lisämausteena hieman ranged threattiä.

Vahvuutena on perinteisesti ollut erinomainen kyky selvitä vahingosta sekä korkeahkojen Nerve-stattien kautta, että ihmisyksiköillä olevan Iron Resolve-säännön kautta. Saatavilla on myös runsaasti Heal-spellin kautta tulevaa kykyä palautua damagesta, eli kyseessä on lista, joka on parhaimmillaan selviämistaistoiksi kääntyvissä peleissä. Tällöin Elohien ja ritareiden nopeudesta on aikaa saada tehoja irti.

Heikkoutena Basilean listalla on nk. keskikerroksen ongelma: yksiköt ovat hintavahkoja, eli niitä ei kauhean paljoa saa, mutta mikään niistä ei ole esimerkiksi vampyyrien kaltaista supereliittiä, eli listan “alpha strike”-yksikötkin lyövät vain aika kovaa.

2000 pistettä Basileaa, “The Bluecoats”

Men-at-arm Spearmen Horde + Veteran Leader
Heavy Arbalest
Priest (mount + Shroud of the saint)
Panther Lancer troop
Panther Lancer troop

Crossbowman Regiment

Sisterhood Infantry Regiment

Paladin Foot Guard Regiment + Aegis Fragment

Paladin Knight Regiment + Fragment
Ur-Elohi + Blade of Slashing

Paladin Knight Regiment + Fragment
Elohi Horde*

Tässä armeijassa perusajatus on se, että keskustassa infantry kestää ja grindaa samalla, kun nopeat yksiköt kiertävät vastustajan ympäri ja hakevat flankkejä ja luovat painetta. Armeijalla on melko suuri lähitaistelupotentiaali ja kyky tehdä vähän vahinkoa myös etäältä. Vahvat ja nopeat yksiköt luovat mahdollisuuden hallita isoja alueita taistelukentältä, jolloin esimerkiksi kyky valita eri yksiköiden match-upit on varsin suuri.


The Vengeful Dead
The Vengeful Dead


Pannithorissa kalmisto ei ole kummoinenkaan suoja niille, jotka ovat jo vaipuneet kuolon kylmään uneen. Kieroutunein manauksin pahantahtoiset loitsijat repivät menneiden aikojen soturien sielut takaisin ajansyövyttämiin vartaloihinsa ja sitovat ne tahdottomiksi orjikseen. Ne, jotka näin kahlitaan joutuvat voimattomina sivustaseuraajina katselemaan niitä hirmutekoja, joihin pahuuden mestarit heidät pakottavat.

Usein vainajat ovat vain kalpea muisto entisestä mahdistaan, mutta osa sieluista palaa manan majoilta pimeyden ja verenhimon kyllästäminä aaveina, joita on lähes mahdotonta pysäyttää. Nämä ovat niiden soturien sieluja, joille kuoleman syleily ei tuonut lepoa, ja jotka epäpyhällä vimmalla tarttuvat mahdollisuuteen palata riivaamaan niitä, jotka vielä tuntevat auringon lämmön.


Kings of Warin Undead-faktio noudattelee tiettyjä muistakin fantasiateemaisista strategiapeleistä tuttuja lainalaisuuksia: perusjoukot ovat heikkoja, hitaita ja kyvyttömiä marssimaan eli varsin riippuvaisia armeijan toisessa vaakakupissa olevista varsin vahvoista yksiköistä. Melkein kaikilla yksiköillä armeijassa on erikoissääntö Shambling, joka siis tarkoittaa sitä, etteivät yksiköt voi suorittaa At the Double-liikettä. Sen sijaan yksiköihin voi kohdistaa Surge-loitsun, joka liikuttaa yksikköä ja mahdollistaa varsin viekkaat ja yllättävät rynnäköt.

Undeadien vahvuutena ovat erittäin vahvat sankarit, etenkin vampyyriheerokset, jotka ovat pitkälti pelin vahvimpia Individual-yksiköitä. Toisaalta vahvuus on myös pääsy todella halpaan massaan, joka ei itsessään tee paljoa, mutta joka toisaalta avaa slotteja vahvoille heroille ja samalla mahdollistaa laajan pöydän hallinnan.

Heikkoutena on hitaus, eli armeija vaatii varsin selkeän suunnitelman pelien voittamiseksi sikäli, että hitaita perusyksiköitä ei ehdi uudelleen sijoitella enää pelin aikana. Eyes on the prize-ajattelu auttaa tässä, mutta toki Shambling speed 5 on Shambling speed 5 oli kenraali miten taitava tahansa.

2000 points elite Undead “The Vengeful Dead”

Revenant Cavalry Regiment
Necromancer (BC, Tome of Darkness)
Revenant Cavalry Regiment
Revenant on Undead Wyrm (+Inspiring talisman)

Wraith Regiment
Wight Horde*
Balefire Catapult
Wraith Regiment
Revenant King

Werewolf Horde
Lykanis
Balefire Catapult

Armeijan Undeadeilla voi rakentaa joko halvasta massasta, todella vahvasta eliitistä tai näiden yhdistelmästä. Tässä esittelyssä oleva armeija on enemmän eliittiä kuin ei, eli yksiköt eivät ole peruskauraa vaan siitä vahvemmasta päästä. Kuitenkin armeija pysyttelee erossa superkalliista vampyyreistä, sillä ajatuksena on luottaa enemmän iskukyvyn jakamiseen kuin sen keskittämiseen.

Armeija luottaa toisaalta nopeuteen ja toisaalta varsin korkeaan defenseensä; käytännössä koko armeija on defense 5+ tai 6+. Tällöin armeijan pitäisi, varoen pelattuna, kestää varsin paljon. Toisaalta armeijalla on myös rajallinen kyky painostaa vastustaja liikkeelle katapulttien avulla.


Kings of War Suomessa


Ropeconin turnaus - Voiton vei vieraileva norjalainen
Ropeconin turnaus - Voiton vei vieraileva norjalainen


Suomessa KoWia pelataan lähinnä Jyväskylässä, Turussa ja pääkaupunkiseudulla. Turnauksia on kolmesta viiteen vuodessa, päätapahtuman ollessa Ropeconin turnaus. Aktiivisia pelaajia on kourallinen ja peliseuraa halukkaille löytyy ja demotusta on tarjolla toisinaan. Esimerkiksi Jyväskylässä JMG:n pelipäivissä Kings of Waria on tarjolla.

Kevättalvella olisi tarkoitus myös keskisuomessa järjestää turnaus. Tosin KoWin tapauksessa sanaan “turnaus” ei kannata tarttua, sillä lopulta kyseessä on enemmänkin pelailua hyvässä seurassa ja rennolla otteella.

Facebookissa löytyy Kings of War Finland ryhmä, jossa keskustelua käydään säännöllisen epäsäännöllisesti. Ukkoutuminen uhkaa tätäkin peliä, eli perheellistyminen ja työkuviot aika monella hankaloittavat yhtälöä.

Jos hyllyssäsi istuu fantasia-armeija, jolla mieluusti pelailisit todella hyvää peliä, niin rohkeasti vaan kokeilemaan Kings of Waria! Tai jos herää kysymyksiä, niin reippaasti vaan kommentteja!

Palaa sivulle “FB: Perusteet”