Synkmetsä

Muut kuvat kuin miniatyyrien kuvat. Piirustukset, maastonpalat, pelipöydät, jne.
GeegGamer
Viestit: 8
Liittynyt: Su 03.12.2017 14:42

Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja GeegGamer »

Nyt kun rohkaistuin esittelemään tekeleitäni niin laitetaan sitten kuvia tulemaan.
Kyseessä pieni 2 jalkaa X 2jalkaa pelipöytä Hobitti-elokuvan synkmetsän innoittamana. Tällä on tarkoitus pelailla lähinnä pieniä skirmish-tyylisiä pelejä. Suurimman haasteen projektissa aiheutti puut, joittenka piti sallia hyvä pelattavuus, mutta samalla peittää riittävästi, että saataisiin hyvä synkmetsän fiilis. Lopputulos mielestäni ihan hyvä kompromissi. Metsänpohjaa voisi vielä jatkaa ja lisäillä jotain, onko hyviä ehdotuksia?

sm3.jpg
sm1.jpg
sm2.jpg
SM.jpg
sm4.jpg
Shemeika
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 01.05.2019 10:22
Paikkakunta: Lahti

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja Shemeika »

No nyt on asiallista metsää pelipöytään! Rungot ja oksat hienosti käppyrällä, onko ihan rautalankaa ja ämpärillinen milliputtia vai mitenkä? Johtuuko sitten kuvasta vai pitäisikö olla metsän pohjan hieman tummempaa (synkempää), tummaa ruohoa ja varjoja tms.? Juuret ja sammaleet puunrungoilla toimivat myös.
Nagash's bidding. Etsitään AoS peliseuraa Päijät-Hämeestä.
GeegGamer
Viestit: 8
Liittynyt: Su 03.12.2017 14:42

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja GeegGamer »

Puun rungot on rautalankaa, jonka päälle laitoin paperimassaa vähän tukevoittamaan. Pintaan das-massaa.

Kuvista tuli suhteellisen kirkkaita. Väri on tässä vähän vaaleampi kuin luonnossa, mutta voisihan tuota tummentaa vaikka synkän värisellä washilla. Jotain oikein tummanvihreää flokkia vois myös kokeilla.
Avatar
NorjanPaavi
Viestit: 1689
Liittynyt: To 21.12.2006 22:08
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

On kyllä mahtavan näköinen! Tokihan tässä on joutunut tekemään jokusen kompromissin, pelattuuven ja näyttävyyden välillä. Toi kerroksellisuus on on hyvä idea. Yksityiskohtia on ja seinämistä ulos tulevat juuret, tai ainkin siltä ne minusta näyttävät, ovat komeita. Siihen kun lisää tosi hyvän maanläheisen värimaailman, niin ei voi muuta kuin ihastella.
Avatar
Dr. Icchan
Viestit: 3415
Liittynyt: Ti 28.07.2009 21:51
Paikkakunta: PK-seutu
Viesti:

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Tuommoiseen pelipöytään puut kannattaa koittaa laittaa tapeilla kiinnitettäväksi, niin että ne saa irti ja takaisin pelinki aikana. Ulkonäkö siinä hieman kärsii, mutta pelimukavuus nousee kummasti.
GeegGamer
Viestit: 8
Liittynyt: Su 03.12.2017 14:42

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja GeegGamer »

NorjanPaavi kirjoitti: Ke 11.11.2020 17:22 On kyllä mahtavan näköinen! Tokihan tässä on joutunut tekemään jokusen kompromissin, pelattuuven ja näyttävyyden välillä. Toi kerroksellisuus on on hyvä idea. Yksityiskohtia on ja seinämistä ulos tulevat juuret, tai ainkin siltä ne minusta näyttävät, ovat komeita. Siihen kun lisää tosi hyvän maanläheisen värimaailman, niin ei voi muuta kuin ihastella.
Kiitoksia Paaville ylistävistä sanoista!
Dr. Icchan kirjoitti: Ke 11.11.2020 20:16 Tuommoiseen pelipöytään puut kannattaa koittaa laittaa tapeilla kiinnitettäväksi, niin että ne saa irti ja takaisin pelinki aikana. Ulkonäkö siinä hieman kärsii, mutta pelimukavuus nousee kummasti.
Hyvä idea, kävi kyllä mielessä kun projektia aloitin, mutta en oikein keksinyt miten irrotettavat puut olisi voinut käytännössä toteuttaa, halusin että juuret ainakin olisivat kiinteä osa alustaa. Toimisikohan magnetointi kannon päällä? Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Avatar
Dr. Icchan
Viestit: 3415
Liittynyt: Ti 28.07.2009 21:51
Paikkakunta: PK-seutu
Viesti:

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Kuva
ja 6mm pora.
GeegGamer
Viestit: 8
Liittynyt: Su 03.12.2017 14:42

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja GeegGamer »

Aika ilmiselvä ratkaisu, mutta eipäs tullut mieleen. Seuraavaan vastaavanlaiseen projektiin voisi kokeilla.
Avatar
NorjanPaavi
Viestit: 1689
Liittynyt: To 21.12.2006 22:08
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

Itse lähtisin tappien sijasta prikkojen ja magneettien linjalle. Prikka jo itsessään tuo painonsa ansiosta vakautta, mutta siihen kun lisää pienen magneetin niin se pysyy jo aika hyvin paikoillaan. Tappien ja reikien kanssa voisin olettaa että iroittaminen ja liittäminen ajan saatossa kuluttaa reikää/tappia ja liitos löystyy.

Oma visioni modulaarisen pöydän suhteen on ollut mallia: Kiinteä alusta jollain teemalla, johon jätetään CD:n mentäviä pyöreitä aukkoja. Aukoihin sitten rakennetaan X määrä erilaisia maasto variantteja joita voidaan sijoittaa kentän aukoihin. Mutaman maasto kokeilun olen CD:n päälle tehnyt ja ovat omasta mielestäni oikein hyviä tähän. Ne eivät hevillä taivu liiman vaikutuksesta, ovat kestäviä ja nykyään niitä on saatavilla huokeasti. Näin saadaan maaston kappaleiden paikkaa muutelemalla vaihtelua eri pelien välillä. Kun muotokin on vielä pyöreä, saa kappaleet aseteltua monessa eri kulmassa tuomaan variaatiota. Tähän kun lissää osan esteistä (puut, muurit, patsaat ja muut moniulotteisemmat) magneeteilla ja prikoilla kiinni. Näin voidaan pelin tiimellyksessä poistaa tiellä ole kappale ja mitata vapaasti.

Toki melko työläs ja vaatii hyvän suunnettelun ennen toteutusta, että kaikki maasto palat sopivat eri paikka variaatiohin.
Avatar
Dr. Icchan
Viestit: 3415
Liittynyt: Ti 28.07.2009 21:51
Paikkakunta: PK-seutu
Viesti:

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Tarttuuko CD:n pintaan materiaalit kunnolla, eihän chippaannu käytössä? Kuulostaa kyllä hyvältä idealta.
Avatar
NorjanPaavi
Viestit: 1689
Liittynyt: To 21.12.2006 22:08
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

Dr. Icchan kirjoitti: To 12.11.2020 11:48 Tarttuuko CD:n pintaan materiaalit kunnolla, eihän chippaannu käytössä? Kuulostaa kyllä hyvältä idealta.
No ne CD joita ite oon kokeillu on omannu jonkun kuvan/ selosteen, joka on pitäny aika hyvin. Toki myös tietosuoja syistä kokeilin piruuttani sitä lukupuolta ja sipaisin hiekkapaperilla, jotta sai pinnan rikki (sekä luku kelvottomaksi) ja vähän lisää tarttuma pintaa.

Toki omat kokeilut ollu aika karkeita, massa+liima+hiekka tai jotain kivi viritelmiä. En ole vielä päässyt mihinkään kovin näyttävään kokeiluun. Käytännön kestävyydestä en uskalla luvata, mutta kyllä mä oletan että hyvällä pohja työllä saa materiaalit siinä pysymään. Ei ehkä sovi ihan kaikkeen, mutta luulisin olevan aika universaali.
Hamsteri
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 03.05.2019 02:05
Paikkakunta: Metsä

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja Hamsteri »

Hyvä immersio. Jos haluaa kontrastia niin puro tai lähde saattaa sopia teemaan.
Asuu metsässä, puhuu metsähaltia kieltä, näyttää metsähaltialta; metsähaltia. -Aina pyrkimys immersiopurismiin ja fantasia-realismiin-
Marraskuu
Viestit: 703
Liittynyt: Ti 14.01.2014 00:58

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja Marraskuu »

Diggailen suuresti. Hieno kokonaisuus. Maakerrostumat lienevät kaarnanpaloista aikaansaatuja? Kuten mainittua, jos monipuolisuutta vielä haluaisi lisätä, vesilätäköt, puro, yms. voisivat olla hyviä ideoita. Eipä sillä, tällä on varmasti näinkin oikein antoisa pelata; harvempi metsämaasto tarjoaa näin paljon mahdollisuuksia skirmishpeleihin, suojien ja korkeuserojen suhteen.
GeegGamer
Viestit: 8
Liittynyt: Su 03.12.2017 14:42

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja GeegGamer »

Noita erilaisia tappi, magneetti, prikka, cd -viritelmiä täytyy testata jonkin pienemmän projektin kanssa ennenkuin soveltaa isompaan.

Juu, maakerrokset on tosiaan lehtikuusen kaarnaa tässä, oon huomannut että se halkeilee mielenkiintoisiin muotoihin, ja sopii hyvin kallioiksi, kiviksi ja eroosion syömiksi jyrkänteiksi.

Vesielementti toisi kyllä vaihtelua, mutta matalammalle tasolle ei oikein enää voi kaivaa kunnolla puronuomaa tai muutakaan, kun vaneeri tulee vastaan. Pieni lampi tai lähde olisi kyllä sopinut tuohon keskelle. Täytyy suunnitella seuraavaan.

Tuo kerroksellisuus oli heti alussa mielessä tätä tehdessä, kaksi tasoa tässä erottaa selkeästi kuvista, kolmannes on puissa. Useimmissa puissa nuo oksan koukerot on väsätty tarkoituksella niin että 25mm pyöreällä alustalla oleva figu pysyy puussa tukevasti. Joissakin puissa on paikat 2-3 väijyvälle samoojalle.

Näihin kuviin ei sattunut, mutta tuolla alemmalla tasolla on myös kaksi luolaa. Pelissä niitä voi kivasti käyttää vaikka örkkien re-spawn paikkoina tai portaaleina toiselle maanalaisia tunneleita kuvaavalle pelilaudalle. Sitä en ole vielä tehnyt, mutta ajattelin että voisin ottaa ehkä inspiraatiota lukitarin luolasta tai hobitti-elokuvan maahiskaupungista. Nyt tosiaan tuo osa vasta ideointivaiheessa, hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.
Avatar
ile
Viestit: 1467
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja ile »

Hieno! Hyvin tehdyt puut ja kerroksellisuus nostavat tän omalle levelilleen. :)

-ile
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maastot ja pelipöydät”