Lakkaus ennen vai jälkeen basetuksen?

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Snowtrooper

Lakkaus ennen vai jälkeen basetuksen?

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper » Ma 07.11.2016 01:16

Kyllä, googletin ensin, mutta kysäistääs täältäkin mielipiteitä koska dippauskysymykseenikin sain hyviä argumentteja: lakkaus ennen vai jälkeen basetuksen? Intuitio sanoisi kyllä ennen, jottei flokki, ruoho tms. nuupahda, mutta kommentteja veteraaneilta kaivataan.

Rutabaga
Valvoja

Re: Lakkaus ennen vai jälkeen basetuksen?

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » Ma 07.11.2016 11:16

Jos static grassia tai muita tufteja laittaa baselle, niin lakkaus ennen niitä. Flocki varmaan menis kivasti vielä alle.

Ohuet ruohosäikeet kun sulavat tai "huurtuvat" spraylakasta, eivätkä varmaan kauhean kivalta näytä sudittavan lakankaan alla.
Flockista ei ole tietoa. Kokeilisin varmaan ensin johonkin pahville flockata ja lakat päälle.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

Laava

Viesti Kirjoittaja Laava » Ma 07.11.2016 11:31

Minä taasen olen lakannut basetuksen jälkeen spray-lakalla. Kyllä, pientä "huurtumista" tulee static grassiin, mutta ei minusta mitään ongelmallista. Eipähän ainakaan ruohot varise alustalta.
"Born to RUNE"

Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen » Ma 14.11.2016 11:32

Yleensä lakkaan siinä välissä kun baset on maalattu mutta ennen flockkaamista/tufteja/mitänäitäon. Järkeilen että lakka kannattaa sutaista hiekan päälle niin basekin saa siinä suojakerroksen mutta suotta sitä ruohoon suihkimaan jos ei ole pakko.

Toisaalta jos haluaa lakata jo valmiita figuja joissa on ruohot ennestään niin onnistuu se kunhan tuhauttaa vain ohuelti lakkaa. Silloin ei karvojen "huurtuminen" pääse niin ilmeiseksi.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.

Marraskuu

Viesti Kirjoittaja Marraskuu » Ma 14.11.2016 14:31

Sama juttu, olen lakannut ennen ja jälkeen. Jos valita saa, niin tufteja en tarkoituksella lakkaisi ainakaan useampaan kertaan, mutta ei kertasuihkaus pahaakaan tunnu tekevän. Flokin taas lakkaan oikein mielellään, koska se edesauttaa sen pysymistä paikoillaan.

Scumboogie

Viesti Kirjoittaja Scumboogie » To 17.11.2016 19:19

Beissaukseen liittyen pieni vinkki, monet saattaa tietää tän mut aina on joku jolle techi on uusi.

Kun ootte heittäny beisseihin hiekat ja kivet ja muun soran, tämän kuivuttua kunnolla vetele päälle kerros vedellä ohennettua erikeepperiä. Soran päälle tulee hienon ohut "kalvo" joka estää yksittäisiä hiekan/soran/kivennokareita varisemasta beissiltä. Tää myös suojaa muista materiaaleista kuten foamista tai korkista tehtyjä kiviä jne.

Alkuperäseen topicciin, itse lakkaan aina ihan lopuksi eikä koskaan ole tullut ongelmia mikäli lakka on kunnossa.

Ilgoth

Viesti Kirjoittaja Ilgoth » To 15.06.2017 13:49

Itse tässä mietin miten pidentäisi säilyvyyttä omille figuureille. On maalattu ja basetukset tehty, molemmissa static grassia. Joku spray-lakka? Löytyykö suosituksia hyviin purkkeihin.
Liitteet
Fennblade#1.jpg
Fennblade#1.jpg (110.11 KiB) Katsottu 232 kertaa

Thaumiel_Nerub
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe 23.06.2017 01:05

Ilgoth kirjoitti:
To 15.06.2017 13:49
Itse tässä mietin miten pidentäisi säilyvyyttä omille figuureille. On maalattu ja basetukset tehty, molemmissa static grassia. Joku spray-lakka? Löytyykö suosituksia hyviin purkkeihin.
Itse olen suihkinut Army Painterin anti-shineä basetettuihin figuihin ilman ongelmaa. On ollut tuftia ja flokkia. Jotkut sanoo, että lakka "kuuraantuu" tupsuihin, mutten ole tällaista itse huomannut.
Pelikrypta, FLGS Pori
Pelikryptan verkkokauppa (TULOSSA)

Pelaamani pelit:
Age Of Sigmar (Skaven)
Bushido (Ryu, Ito, Tengu)
Malifaux (Resurrectionists, Guild, Neverborn)
Blood Bowl (Skaven)

marke

Viesti Kirjoittaja marke » Ke 28.06.2017 09:42

Mä en ole lakannut figujani järjestelmällisesti pitkään aikaan. Muovi- ja hartsifigujen kohdalla en edes oikeastaan mieti. Jätän lakkaamatta. Tää ei todellakaan tarkoita, että kenenkään pitäisi jättää lakkaamatta, mutta mun mielestä se lakkaus ei oikeastaan hyödytä hirveästi ja muuttaa aina maalattua pintaa. Jotkut sanoo, että hyvin kuivunut pohjamaali pitää maalit paremmin figussa kuin lakkaus, ja olen mututuntumalla samaa mieltä. Toisaalta olen myös jättänyt primerit pois parissa figussa hiljattain, enkä siinäkään ole oikeastaan mitään isompia ongelmia kokenut. Figussa on kymmeniä kerroksia akryyliä, ni se viimenen läpinäkyvä kerros ei ehkä välttämättä tee kauheesti :p Jos siitä saa hyvän mielen, antaa mennä vaan. Toistaen, mä en pidä siitä kun lakat muuttaa maalattua pintaa, ellei se sitten ole haluttu tulos (esim. joidenkin kiiltävien inkkien käytön jälkeen). En osaa suositella tai sanoo aiheesta mitään varmaa, mutta eipä noista lakkailuista kannata stressiä ottaa muovifigujen kohdalla ainakaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”