Suositeltu maalivalmistaja?

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Gene Steeler

Suositeltu maalivalmistaja?

Viesti Kirjoittaja Gene Steeler » Pe 04.11.2016 12:00

Harrastus on ollut hiljaiselossa jo pitkään ja maalikokoelma on päässyt vanhenemaan pahasti. GW:n maaleja tietysti 30-10 vuotta vanhoja, uudemmat pääosin Vallejoa. Jos sopiva väri löytyykin, on aivan arpapeliä mitä töhkää purkista milloinkin löytyy, joten selkeintä olisi laittaa (lähes) koko valikoima uusiksi.

Onko jotain valmistajaa jota voitte suositella? Parikymmentä tuoreehkoa Vallejon purkkia varmaan säästän, mutta muuten kattava perusvalikoima olisi hyvä laittaa uusiksi, siis jos ja kun inspiraatio iskee niin löytyisi edes jotain sinnepäin sopivaa hyllystä. Erityisesti toivoisin että eriväriset maalit olisivat mahdollisimman samanlaatuisia keskenään, mm. peittävyyden osalta. Tai jos mikään yksi valmistaja ei kata kaikkea niin mikä olisi hyvä näiden ongelmasävyjen kuten oranssit, punaiset ja keltaiset kannalta?

Kiitos avusta!
Sumppi Ry - Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
Heavy Gear Blitz!

Sergeant

Re: Suositeltu maalivalmistaja?

Viesti Kirjoittaja Sergeant » Pe 04.11.2016 23:12

Gene Steeler kirjoitti:Harrastus on ollut hiljaiselossa jo pitkään ja maalikokoelma on päässyt vanhenemaan pahasti. GW:n maaleja tietysti 30-10 vuotta vanhoja, uudemmat pääosin Vallejoa. Jos sopiva väri löytyykin, on aivan arpapeliä mitä töhkää purkista milloinkin löytyy, joten selkeintä olisi laittaa (lähes) koko valikoima uusiksi.

Onko jotain valmistajaa jota voitte suositella? Parikymmentä tuoreehkoa Vallejon purkkia varmaan säästän, mutta muuten kattava perusvalikoima olisi hyvä laittaa uusiksi, siis jos ja kun inspiraatio iskee niin löytyisi edes jotain sinnepäin sopivaa hyllystä. Erityisesti toivoisin että eriväriset maalit olisivat mahdollisimman samanlaatuisia keskenään, mm. peittävyyden osalta. Tai jos mikään yksi valmistaja ei kata kaikkea niin mikä olisi hyvä näiden ongelmasävyjen kuten oranssit, punaiset ja keltaiset kannalta?

Kiitos avusta!
En tiedä minkä tasoinen maalaaja olet, mutta olen huomannut että mitä kattavampi valikoima sen helpomi on tehdä sävyeroa. Lähinnä jos itsellä ei ole tiettyä maalia niin sekoittelen maaleja. Esim. Orannssiin käytän valkoista ja keltaista sekoittaakseni muita sävyjä.

Itse olen tykästynyt vallejon maaleihin, niiden hinnnan ja käytettävyyden takia. Myös valikoima on hyvä. Vallejolla on myös settejä joissa tulee hyvä valikoima tietyn asian maalaamiseen.

Caius Cosades

Viesti Kirjoittaja Caius Cosades » La 09.09.2017 14:00

Oman (ei tosin kovin suuren) kokemuksen perusteella suosittelisin vahvasti Vallejoa. Maali on hieman löysempää, en tiedä onko se sitten sinusta hyvä vai huono asia, itse koen sen positiivisena. Vallejoa tosin joutuu mielestäni ravistelemaan paljon enemmän kuin Citadelia, ainakin joidenkin värien kohdalla.

Dethos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dethos » Pe 15.09.2017 11:26

Suosittelen Warcoloursia. Maalit ovat edullisia ja valikoima on laaja. Pidän erityisesti metallimaaleista, joiden sävyttäminen muiden maalien kanssa ei tee pinnasta heti turhan mattaa vaan ns. "metallimaisuus" säilyy.
www.Eightpeaks.net - Karak Eight Peaks - Dwarffit, Skavenit ja O&G

THelppi

Viesti Kirjoittaja THelppi » Pe 29.09.2017 21:56

Tarkoituksesta riippuen eri valmistajilta löytyy hyviä ratkaisuja. Tamiyan läpikuultavat (Clear) on loistavia mutta vähän paksuja ja tarvitsevat jotain alkoholipohjaista ohennetta (vesi käy jotenkin tosin), GW:n washeja vastaavia en ole vielä löytänyt (etenkin Glossit on mukavia), Vallejon Metal Colors on _todella_ hyvää kamaa metallien maalaamiseen myös pensselillä (ohutta mutta peittävää ja hyvin leviävää), mutta värilliset versiot on vähän tynkiä (kultaa olen löytänyt, mutta on enemmän kylmä messinkinen sävyltään), ScaleColorin InkTense-litkut vastaavat muinaisia Citadelin inkkejä. Erikoismaaleista Vallejon fluoresoivat tuottavat oikein kivoja efektejä.
http://sotatanner.blogspot.fi/ - Pikku-ukkoilua ja semmosta

Marppuli

Viesti Kirjoittaja Marppuli » Ti 03.10.2017 17:30

Omasta kokemuksesta voin suositella vallejon värejä, jotka tosin vaativat reippaan ravistuksen aina ennen käyttöä, ja ajoittain kannattaa myös tarkistaa ettei tippakorkkiin ole tullut tukosta - itse kerran posautin mustan pullon korkin irti, onneksi olin vain pohjamaalaamassa tavaraa. GW:n washit ovat vertaansa vailla toistaiseksi mielestäni.

Jatkokysymyksenä liittyen aiheeseen, minkä valmistajan maaleja suosittelisitten isompiin maastoproggiksiin? Perinteiset purkit kuluvat opiskelijabudjetille turhan nopeaan moisessa.
EDIT: Spraymaalit ovat toki hyvä ja tuttu vaihtoehto, mutta tilat ja sää eivät salli niiden käyttöä tällä hetkellä itselleni.
Viimeksi muokannut Marppuli, Ke 04.10.2017 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"For the Emperor, and Sanguinius!"

Blood Angels - Astra Militarum - Adepta Sororitas - Empire

Gene Steeler

Viesti Kirjoittaja Gene Steeler » Ke 04.10.2017 16:55

Marppuli kirjoitti:
Ti 03.10.2017 17:30
Jatkokysymyksenä liittyen aiheeseen, minkä valmistajan maaleja suosittelisitten isompiin maastoproggiksiin? Perinteiset purkit kuluvat opiskelijabudjetille turhan nopeaan moisessa.
Tämäkin kiinnostaa! Itsellä on jonkun verran "poster colors" -tyyppisiä maaleja, mikä sitten onkaan oikea suomenkielen termi? Nämä eivät kyllä ole kauhean kestäviä ja tuppaavat irtoamaan käytössä varsinkin sileiltä pinnoilta. Harmi sinänsä kun ne ovat kuitenkin suht peittäviä eikä kovin kalliitakaan ja tulevat yleensä yli litran pulloissa. Sisustusmaalit (lateksit) ovat taas kestäviä mutta ehkä muuten hankalia ja/tai kalliita... Spraymaaleja en ole juuri käyttänyt maastoissa koska vaatii aina sen PVA kerroksen alleen ettei foamit sula, vaikka tämä tuntuu olevan tosi yleinen tapa.
Sumppi Ry - Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
Heavy Gear Blitz!

THelppi

Viesti Kirjoittaja THelppi » Ke 04.10.2017 20:04

Gene Steeler kirjoitti:
Ke 04.10.2017 16:55
Marppuli kirjoitti:
Ti 03.10.2017 17:30
Tämäkin kiinnostaa! Itsellä on jonkun verran "poster colors" -tyyppisiä maaleja, mikä sitten onkaan oikea suomenkielen termi? Nämä eivät kyllä ole kauhean kestäviä ja tuppaavat irtoamaan käytössä varsinkin sileiltä pinnoilta. Harmi sinänsä kun ne ovat kuitenkin suht peittäviä eikä kovin kalliitakaan ja tulevat yleensä yli litran pulloissa. Sisustusmaalit (lateksit) ovat taas kestäviä mutta ehkä muuten hankalia ja/tai kalliita... Spraymaaleja en ole juuri käyttänyt maastoissa koska vaatii aina sen PVA kerroksen alleen ettei foamit sula, vaikka tämä tuntuu olevan tosi yleinen tapa.
Arteljeessa on Reevesin 500ml akryylivärejä, joita olen itse menestyksekkäästi käyttänyt. Maalit ovat paksuja mutta eivät peitä kovin hyvin, vanhemmat tyypit saanevat takaumia 90-luvun Citadelin maaleihin. Muutenkin noita taiteilija-akryylejä suosittelen maastoihin, halpaa kamaa.
http://sotatanner.blogspot.fi/ - Pikku-ukkoilua ja semmosta

Marppuli

Viesti Kirjoittaja Marppuli » To 05.10.2017 14:47

THelppi kirjoitti:
Ke 04.10.2017 20:04
Arteljeessa on Reevesin 500ml akryylivärejä, joita olen itse menestyksekkäästi käyttänyt. Maalit ovat paksuja mutta eivät peitä kovin hyvin, vanhemmat tyypit saanevat takaumia 90-luvun Citadelin maaleihin. Muutenkin noita taiteilija-akryylejä suosittelen maastoihin, halpaa kamaa.
Kiitos erinomaisesta vinkistä! Uskoisin että näillä pääsee hyvään alkuun, sävyjä löytyy sopivasti. Pitänee käydä joku päivä koulun jälkeen nappaamassa muutama puteli.
"For the Emperor, and Sanguinius!"

Blood Angels - Astra Militarum - Adepta Sororitas - Empire

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”