Liima höyryjen poisto

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Loriel

Liima höyryjen poisto

Viesti Kirjoittaja Loriel »

Hei!

Vuosien mittaan olen selkeästi herkistynyt liimoihin. Nykyään lyhytkin liimaus sessio saa mulla ihan hirveen yskä/allergia reaktion. Ja tää itselleni rakas harrastus on vähän haastavaa sen takia.

Kattelin tossa erilaisia ruiskukaappeja yms, mutta olivat sen verran arvokkaita että pihinä miehenä totesin että teen itse jotain.

Alustavasti mietin kaappia johon virittelis pc tuulettimia. Mitäs sotavasaran vanhat viisaat neuvois tässä asiassa
High Elves Elokuusta 2010
Tomb Kings Syyskuusta 2013

Lorielin aikakirjat

Painkiller

Re: Liima höyryjen poisto

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Loriel kirjoitti:
Ma 09.12.2019 05:23
Vuosien mittaan olen selkeästi herkistynyt liimoihin. Nykyään lyhytkin liimaus sessio saa mulla ihan hirveen yskä/allergia reaktion. Ja tää itselleni rakas harrastus on vähän haastavaa sen takia.
Itellä on vähän sama vaiva, mutta yskän siaan menee nenä tukkoon ja nuha on seuraavan päivän. Olen huomannu sen pikaliimojen kanssa, mutta rupesin käyttämään GW:n muovi liimaa niin se ei haittaa. Toinen olis tuo Revell muovi liima jonka ei pitäs myöskään haitata, kun se on samantapaista. En tiedä olet näitä kahta kokeilu?
Toinen konsti mitä voi myös kokeila jos löytyy pöytätuuletin niin sen laittaa pyörimään viereen. Huomasin sen jonkin verran auttavan, jos on pakko käyttää pikaliimaa.
Joka Kaamokselle riitaa haastaa, se itselleen hautaa kaivaa.

Loriel

Viesti Kirjoittaja Loriel »

Ittellä on pitkälti ollu army painterin ja citadelin tuotteita.

Revellin muoviliimaa en oo koskaan käyttäny. Vois kokeilla.

Tänään selvisi että mun käyttämä hengityssuoja (oon viimeset pari kk käyttänyt) ei sovellu noihin höyryihin ollenkaan. (Kuka nyt pakkausselosteita lukee :) )

Lisäks suositeltiin wc imuria pc tuulettimen sijaan kun siinä wc hommelissa moottori on irrallaan. Liimahöyryt ku on palavia.

Kolmas muutos jonka teen on että pyrin tekeen hommat ulkona. Toki vähän rajottaa harrastusta kylmällä, mutta keho on kyl vahvasti sitä mieltä että hommaa ei voi jatkaa jossei jokin muutu. :(

Pöytätuuletinta oon käyttäny ton foam leikkurin kanssa. Vois kyl senkin ensi hätään ottaa esiin
High Elves Elokuusta 2010
Tomb Kings Syyskuusta 2013

Lorielin aikakirjat

Griefbringer

Viesti Kirjoittaja Griefbringer »

Liuotinpohjaisten liimojen (pika- ja muoviliimat) suhteen paras suositus on kyllä tuo liimaamisen suorittaminen ulkotiloissa. Kylmimmillä keleillä voi sitten vaikka maalata sisällä niitä kesällä koottuja malleja.

Jos haluat sisätiloihin virittää liimauskaappia, jossa ei altistu höyryille, niin siihen kaappiin pitäisi myös rakentaa erillinen ilmanpoisto, mikä ei tavallisessa asuinrakennuksessa välttämättä helposti onnistu. Pöytätuuletin vain siirtää niitä höyryjä nopeammin ympäri huonetta, mutta ei poista niitä tilasta.

Ninjapiraatti

Viesti Kirjoittaja Ninjapiraatti »

Tohon pihin miehen vetokaappin tein viime vuonna imurista ja muovisesta pakkauslaatikosta, mutta miksipä ei sitä vois pahvilaatikostaki tehä.

Reikä yhteen nurkkaan, imurin letku sinne ja ei muuta ku honottamaan. En sit tiiä kui hyvin pitää sisällään liimahuurut, mutta maalaushommaan toimi ihan mallikkasti, mitä nyt hiukan äänekäs oli. Makso muutaman euron ja noin tunnin omaa aikaa.

Mortikka

Viesti Kirjoittaja Mortikka »

Maalaan kynäruiskulla kellarissa, jossa ei ole ikkunaa. Maalauskaapin poistoputkelle rakensin linkin http://www.starshipmodeler.com/tech/pa_booth.htm mukaisen ämpäriviritelmän (indoor spraybooth filter). Siellä on sisällä muistaakseni G4-tason suodatinkangasta ja aktiivihiilisuodatinharsoa. Käytän myös puolimaskia.

Ehkä tällainen viritelmä yhdessä imukaapin kanssa auttaisi? Kaappeja saa noin sadalla eurolla.

Pelkkä pahvilaatikko ei suodata liimojen tai ohenteiden huuruja.

QQ3

Viesti Kirjoittaja QQ3 »

Itse pidän työpöytääni tuuletusikkunan edessä ja laitan tehokkaan pöytätuulettimen puhaltamaan ikkunasta ulos. En osaa sanoa kuinka tehokkaasti höyryt loppujen lopuksi poistuu, mutta muoviliimoja käyttäessä liimanhajua ei tunnu syntyvän ollenkaan. Ei tietysti talvipakkasilla ole optimaali vaihtoehto.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”