Lunta JA hiekkaa baseihin + lakkakymysys

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
LordLauri

Lunta JA hiekkaa baseihin + lakkakymysys

Viesti Kirjoittaja LordLauri » Pe 14.10.2016 01:18

Totta kai alotetaan heti kysymyksillä.

Koitin hakea täältä ja ympäri nettiäki vastausta/neuvoja mutta joko niitä on todella nihkeesti tai sitte oon vaan sokea (mikä ei olis uutta), mutta siis tarkotuksena olis tehä aluillaan olevalle Tau-poppoolleni semmoset lumiset baset, joissa on hiekkaaki siellä täällä (about tähän tyyliin, ilman noita ruohotuppoja). Erikseen löytyy ohjeita lumi- ja hiekkabaseihin muttei hybridimuotoihin.

Pääasiassa mietin siis sitä, että kumpi noista kannattais liimata ensin baseen? Käytössä on tuo perushiekka ja lumiflokki GW:ltä. Ostin lumen ennen ku kuulin ruokasoodakikkailusta.
Vähä tähän liittyen; kannattaako/pitääkö lumi sutia sillä liima-vesi-litkulla niinku hiekka vai pysyykö se ihan ookoosti?

Lakkoihin liittyen mietiskelen, että mikäköhän olis paras vastine sille vanhalle GW:n pensselöitävälle mattalakalle? Kymmenisen vuotta sitte viimeks maalaillu ja sillon oli käytössä ne mustakantiset purnukat. Kaveri arveli, että se Lahmian Medium saattais toimia mattalakkana ku en haluais Tau-ukkojeni näyttävän siltä että ne viettää vapaa-aikansa armoreitaan kiillottaen. :D
• T'au Empire - Forces of Nurgle - Skaven - Trollbloods •
---
"If you want to test wisdom, offer it to fools and watch how they tear it up."

bamof

Re: Lunta JA hiekkaa baseihin + lakkakymysys

Viesti Kirjoittaja bamof » Pe 14.10.2016 10:39

Mun wolffeilla on tällaiset beissit:

Kuva

Onko tämä siis jotain sellaista mitä haet? Jos on niin teen noi niin että kasausvaiheessa liimaan beissiin erikokoista kiveä ja maalaan alustan ihan ensimmäiseksi niin ei sitten sotke drybrushauksella itse figua. Kun figu on maalattu niin lisään beissiin ruohotupot (tämän voit toki jättää pois jos et niitä halua) ja viimeiseksi teen sekoituksen puuliimasta, valkoisesta maalista sekä gale force nine slow flockista (varmaan se GW variantti käy myös). Sitten vaan levität pensselillä kyseistä "tahnaa" siinä määrin kuin sitä alustalle haluat.

Mitä lakkoihin tulee niin en niitä itse käytä, mutta joskus palkkamaalauksiin vedin army painterin anti-shinea ja se toimi hyvin. Spraypurkilla vedin,mutta saa sitä pensselöitävänäkin.

Marraskuu

Viesti Kirjoittaja Marraskuu » Pe 14.10.2016 11:46

Juurikin kuten edellä.

1. Hiekoita ja maalaa base.
2. Lisää ruohotupsut (ja figu, jos ei ole vielä)
3. Lisää lumiefekti muuten valmiiseen baseen.
4. Lakkaa.

Spray mattalakka toimii hyvin lumipohjille.

LordLauri

Viesti Kirjoittaja LordLauri » Pe 14.10.2016 15:05

Ourait, kiitoksia.

Häjy selittää mutta haen semmosta lookkia että se lumi on hiekan päällä ja se on paikoittain lähteny, että sitä hiekkaa näkyy seasta. Kuvaustaidot 10/10 taas. Tod. näk. kyllä tuo konsti varmaan toimii ja onhan nuo ekat figut aina ny vähä harjottelua ja testaan ny ensin noihin dronejen flying baseihin ku ovat vähä isommat ku fire warrioreilla.

Meidän shopissa ei oikeen oo Army Painterin tuotteita tarjolla. Spray-lakkoja taitaa olla mutten voi kotona suihkutella lemmikkien takia. GW:n maaleja löytyy parhaiten.
Aattelin kokeilla tuplalakkausta ku siitä luin, että jos vetää kiiltävän lakan ensin ja sitte siihen matan päälle niin ei maalit lähtis. Tyyliin ensin tuo GW:n 'Ardcoat ja siihen päälle se Lahmian Medium jos se oikeesti pystyy toimittamaan mattalakan virkaa.
---

Sutenööri

Viesti Kirjoittaja Sutenööri » Ke 19.10.2016 00:38

LordLauri kirjoitti:Meidän shopissa ei oikeen oo Army Painterin tuotteita tarjolla. Spray-lakkoja taitaa olla mutten voi kotona suihkutella lemmikkien takia. GW:n maaleja löytyy parhaiten.
Aattelin kokeilla tuplalakkausta ku siitä luin, että jos vetää kiiltävän lakan ensin ja sitte siihen matan päälle niin ei maalit lähtis. Tyyliin ensin tuo GW:n 'Ardcoat ja siihen päälle se Lahmian Medium jos se oikeesti pystyy toimittamaan mattalakan virkaa.
Lahmian mediumhan ei ole mitään "lakkaa" vaan käytännössä ohenninta vai miten tuon fiksusti suomentaisi? Jos haluat hyvää sudittavaa lakkaa niin suosittelen vallejon matt varnishia, on oikeasti mattaa ja suojaa hyvin.

-Juha-

LordLauri

Viesti Kirjoittaja LordLauri » Ke 19.10.2016 03:51

Ohennin taitaa olla ihan validi termi, mikäli ny maalausalaa opiskelleena mitään muistan. :D

GW:n sivuillahan tosta Mediumista lukee, että sen toissijanen käyttö olis mattapinnan aikaan saanti niin siitä päättelin. Ja ostin sitte purkit 'Ardcoatia ja Lahmian Mediumia. Tänään, tai no, eilen sudin ekat kerrokset figuihin ja hyvin tuo Medium tappaa kiiltoa 'Ardcoatista. Näyttää vaan siltä, että tarttee toisenki kerroksen.

As a sidenote: tuo 'Ardcoat saa IMO aikaan tosi inhottavan näppituntuman figuihin. Niistä tulee jotenki nihkeitä ja tahmasen olosia kuivanaki. :s Eikä kyse voi olla siitä, että olisin sutinu liikaa tavaraa figuun koska se jätti samanlaisen tuntuman sprueenki mitä käytin testikappaleena. Ihme tököttiä.
---

Crapula

Viesti Kirjoittaja Crapula » Ma 25.09.2017 20:55

Yritän tässä opetella maalaamaan pikku ukkeleita askarrellessa. Nuo ensimmäiset itse askartelemani figut ovat sen verran hankalia käsitellä, että jo maalaus vaiheessa onnistun niitä näköjään telomaan. Kaipaan siis hiukan lisää kestävyyttä maalipinnoille.

Ovatko nuo Vallejo Satin Varnish -lakka ja Army Painter Anti Shine Matt Varnish siis passeleita sudittavaksi valmiiden ukkeleiden päälle ja onko noissa kenties jotain merkittävää eroa aloittelijakäytössä?

Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne » Ti 26.09.2017 11:12

Mä en ite ole pahemmin lakannu mun malleja mutta mitä lakkaa suosittelisitte? Mulla kanssa on ruohotupsutettuja baseja joten lakkaa ei pysty ennen tupsujen laittoa pahemmin pistää enään. Onko kellään kokemusta Mastonin Mattalakkasta?
WHFB pelit 8.edikassa.(1.1.2014 alkaen)
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
WH40k pelit (1.1.2014 alkaen)
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L

The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain » Ti 26.09.2017 18:49

Lord of Carcassonne kirjoitti:
Ti 26.09.2017 11:12
Mä en ite ole pahemmin lakannu mun malleja mutta mitä lakkaa suosittelisitte? Mulla kanssa on ruohotupsutettuja baseja joten lakkaa ei pysty ennen tupsujen laittoa pahemmin pistää enään. Onko kellään kokemusta Mastonin Mattalakkasta?
Mastonin spray-mattalakkaa olen käyttänyt varmaan kymmenisen vuotta nyt käytännössä kaikkeen. Se ei tapa kaikkea kiiltoa esim. metalleista, ja huolimattomasti ruiskuttelemalla saattaa jättää hyvinkin kiiltävän pinnan, mutta siveltimellä sudittava Vallejon matt varnish korjaa tämän jälkeenpäin hyvin tehokkaasti.

Maalipinnan pysyvyydelle olennaista on hyvä lakan lisäksi huolellinen esikäsittelyvaihe, eli että figun pintaan ei jää muottirasvaa tai ihmisen ihosta erittyvää rasvaa, koska sen päälle maalattu maali hinkkautuu helposti pois. Lakkakerroksen tärkein tehtävä onkin estää näppirasvaa liuottamasta akryylimaalia, kolhimalla se maali kyllä irtoaa, vaikka kuinka paksulti olisi lakkaa päällä. Metallifigut toki ovat tälle alttiimpia kuin muovi. Eli maalikerroksen suojaamiseksi se viimeinen tärkeä vaihe on huolellinen kuljettaminen. Tunkemalla ukot sekaisin boksiin hölskymään varmistaa itselleen lisäpuhteita. Ei siihen kuljetuslaukkuun tarvitse satasiakaan sijoittaa, kunhan huolehtii siitä, että figut eivät pääse kolisemaan ja hinkkautumaan toisiaan vasten kuljetuksessa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.

Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne » Ke 27.09.2017 11:02

The Captain kirjoitti:
Ti 26.09.2017 18:49
Lord of Carcassonne kirjoitti:
Ti 26.09.2017 11:12
Mastonin spray-mattalakkaa olen käyttänyt varmaan kymmenisen vuotta nyt käytännössä kaikkeen. Se ei tapa kaikkea kiiltoa esim. metalleista, ja huolimattomasti ruiskuttelemalla saattaa jättää hyvinkin kiiltävän pinnan, mutta siveltimellä sudittava Vallejon matt varnish korjaa tämän jälkeenpäin hyvin tehokkaasti.

Maalipinnan pysyvyydelle olennaista on hyvä lakan lisäksi huolellinen esikäsittelyvaihe, eli että figun pintaan ei jää muottirasvaa tai ihmisen ihosta erittyvää rasvaa, koska sen päälle maalattu maali hinkkautuu helposti pois. Lakkakerroksen tärkein tehtävä onkin estää näppirasvaa liuottamasta akryylimaalia, kolhimalla se maali kyllä irtoaa, vaikka kuinka paksulti olisi lakkaa päällä. Metallifigut toki ovat tälle alttiimpia kuin muovi. Eli maalikerroksen suojaamiseksi se viimeinen tärkeä vaihe on huolellinen kuljettaminen. Tunkemalla ukot sekaisin boksiin hölskymään varmistaa itselleen lisäpuhteita. Ei siihen kuljetuslaukkuun tarvitse satasiakaan sijoittaa, kunhan huolehtii siitä, että figut eivät pääse kolisemaan ja hinkkautumaan toisiaan vasten kuljetuksessa.
Asia selvä. Kiitos.
WHFB pelit 8.edikassa.(1.1.2014 alkaen)
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
WH40k pelit (1.1.2014 alkaen)
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L

Calawale

Viesti Kirjoittaja Calawale » Pe 29.09.2017 12:20

Enemmänkin "lunta JA ruohoa" -tyyppinen kuriositeetti kokemus, mutta jaan sen täällä:

Ostin Hobbypointista hienoa pienoismallimaisemalunta, sellaista hieman kimaltelevaa möhnää, jota voi kohteisiinsa töpötellä. Kaikin puolin hyvää kamaa.

Ongelma oli, että tein muutamista vanhoista ruohobeissatuista figuista uusia talvifiguja; vedin vaan päälle Chaos Blackit ja ajattelin, että se ruoho jää sinne lumimassan alle. Jokin ainesten (ruoho ja lumi) koostumuksessa aiheutti kuitenkin sen, että lumi "imi" itseensä vihreää väriä pohjamaalisprayauksenkin läpi ja aiheutti ei-tervetulleita viherryksiä hohtaviin hankiin.

Mitään katastrofia tästä ei seurannut, vaan vähän harmia ja putsailua, mutta halusin jakaa täällä varoittavan tarinani.
Ja me muistaen sankariaikaa
Sadun tenhoon tunnemme taikaa
http://lansikairanhurmeinenblogi.blogspot.fi/

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”