Mikä liima metallipaloille?

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
rpr
Viesti:

Mikä liima metallipaloille?

Viesti Kirjoittaja rpr »

Pitäisi kasata joukko metalliukkoja, mutta kaikki vanhat pikaliimat olivat kuivuneet käyttökelvottomiksi.

Niinpä kysäisisin, onko suosituksia hyvä hinta/laatusuhde liimaukseen, jos
a) pikaliimaus lienee pop, ettei kymmeniin saumoihin mene viikkotolkulla (toki hankaliin tapauksiin joku patenttiratkaisu, kuulemma green stuff/pikaliimasekoitus voisi toimia? Pinnaus nyt viimeisenä resorttina..)
b) mieluiten uudelleenkäytettävä, ettei heti ensi kerralla huomaa liiman kovettuneen käyttökelvottomaksi

Noitahan on alan liikkeissä että sitten ihan prismoissa ja vastaavissa.
JuhoL

Re: Mikä liima metallipaloille?

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Itse olen käyttänyt aina Loctiten pikaliimaa, sitä on myynnissä geelimäisenä että litkuna. Maksaa n. 5 euroa/puteli, en nyt tähän hätään muista tilavuutta, oisko 3 vai 5 millilitraa. Löytyy prismoista ja varmaan joka toisesta kaupasta anyways. Raskaiden metallipalojen liimaamisessa tosiaan greenstuff on hyvä lisä, suosittelen tietysti myös pinnaamista mutta koska se ei ilmeisesti innosta, niin raaputa ainakin liimattavia metallipintoja joihin greenstuff tulee, jotta se saa ns. paremman otteen pinnoista.
Mainittakoon vielä että Loctiten "tornimaisissa" liimaputiloissa on äärimmäisen hyvä eristys, kestää vuosien käytön kuivumatta.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
ihmisraunio

Viesti Kirjoittaja ihmisraunio »

JuhoL kirjoitti:Itse olen käyttänyt aina Loctiten pikaliimaa, sitä on myynnissä geelimäisenä että litkuna. Maksaa n. 5 euroa/puteli, en nyt tähän hätään muista tilavuutta, oisko 3 vai 5 millilitraa. Löytyy prismoista ja varmaan joka toisesta kaupasta anyways. Raskaiden metallipalojen liimaamisessa tosiaan greenstuff on hyvä lisä, suosittelen tietysti myös pinnaamista mutta koska se ei ilmeisesti innosta, niin raaputa ainakin liimattavia metallipintoja joihin greenstuff tulee, jotta se saa ns. paremman otteen pinnoista.
Mainittakoon vielä että Loctiten "tornimaisissa" liimaputiloissa on äärimmäisen hyvä eristys, kestää vuosien käytön kuivumatta.
Olen käyttänyt myös loctiteä, mutta prismoista saa myös toista pikaliimaa hieman edullisemmin ja siinä parempi pensseli (liima ei jämähdä sutiin).
https://www.prisma.fi/fi/prisma/casco-e ... aliima-5-g
Dethos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dethos »

Mulla on jostain syystä aina ongelmia noiden pikaliimatuubien kanssa. Vaikka olen noita loctiten purkkeja käyttänyt joitakin niin silti ne aina muutaman kuukauden käytön jälkeen liimautuvat jumiin korkkien kohdalta. Tuo liimapurkki siveltimen kanssa näyttää hývältä vaihtoehdolta. Nyt olen käyttänyt halpaa blisteripakettia tokmannilta joissa on useampi pienempi tuubi välttääkseni tuon kuivumisongelman.

Greenstuff + pikaliimaseos toimii ihan hyvin isompien metallipalojen liimaamiseen, yleensä ei tarvitse mahdottoman paljoa käyttää. Raskaampiin kappaleisiin on tullut käytettyä Pattex-liimaa kuivumisaika on pitkä mutta tekee todella kestävän liitoksen, parhaimmillaan se on slotittomien metallifigujen liimaamiseen ei-alkuperäisille baseille. Muihinkin tarkoituksiin sopii mutta tällöin tarvitsee puristimia/sinitarraa/teippiä avuksi, metallisen doomflayerin pallopuoliskojen liimaamiseen toimi hyvin.
www.eightpeaks.net - Karak Eight Peaks - Dwarffit, Skavenit ja O&G
MAnkka

Viesti Kirjoittaja MAnkka »

Dethos kirjoitti:Mulla on jostain syystä aina ongelmia noiden pikaliimatuubien kanssa. Vaikka olen noita loctiten purkkeja käyttänyt joitakin niin silti ne aina muutaman kuukauden käytön jälkeen liimautuvat jumiin korkkien kohdalta.
Mulla on ollut käytössä locktiten purkki jonka ostin reilu 10v sitten. Kestänyt hyvin noin 8v säilytyksen ulkovarastossa, ja toimii edelleen moitteettomasti. Ja on huomattavasti tarkempi käyttää kun noita normi tuubeja. Vähän pitää kuivuneitä röhniä välillä raaputtaa suuaukon ympäriltä pois.
Kuva
Sumppi Ry
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Metallin liimauksessa avain onneen on reagenssi siihen toiseen palaan. Kiinnittyy ja jämähtää saman tien paikalleen. Siihen tarkoitukseen on spraytä, mitä saa ainakin fantsusta. Voi olla rautakauppakamaakin, en ole kuitenkaan rautakaupassa törmännyt.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Dethos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dethos »

MAnkka kirjoitti:
Dethos kirjoitti:Mulla on jostain syystä aina ongelmia noiden pikaliimatuubien kanssa. Vaikka olen noita loctiten purkkeja käyttänyt joitakin niin silti ne aina muutaman kuukauden käytön jälkeen liimautuvat jumiin korkkien kohdalta.
Mulla on ollut käytössä locktiten purkki jonka ostin reilu 10v sitten. Kestänyt hyvin noin 8v säilytyksen ulkovarastossa, ja toimii edelleen moitteettomasti. Ja on huomattavasti tarkempi käyttää kun noita normi tuubeja. Vähän pitää kuivuneitä röhniä välillä raaputtaa suuaukon ympäriltä pois.

En ole tuon mallista vielä kokeillut kertaakaan, ne on ollut niitä gel-tyyppisiä jossa on ne painonapit sivuilla. Saattaa johtua siitäkin että liima on hieman paksumpaa. Tai sitten olen vain ollut liian huolimaton, Sen sijaan revellin muoviliima neulakorkilla on toiminut moitteettomasti jo useita vuosia, neula on tukkeutunut pariin otteeseen mutta se on aina auennut kun vetää ohuella rautalangalla läpi.
www.eightpeaks.net - Karak Eight Peaks - Dwarffit, Skavenit ja O&G
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

smaxx kirjoitti:Metallin liimauksessa avain onneen on reagenssi siihen toiseen palaan. Kiinnittyy ja jämähtää saman tien paikalleen. Siihen tarkoitukseen on spraytä, mitä saa ainakin fantsusta. Voi olla rautakauppakamaakin, en ole kuitenkaan rautakaupassa törmännyt.
Syanoakrylaatin (jota suurin osa Loctiten pikaliimasta on) tapauksessa reagenssina toimii mystinen divetyoksidi eli "DMO - tuntematon tappaja", jota on merkittävinä pitoisuuksina mm. hengitysilmassa ja juomavedessä ;)

(Pikaliima oikeasti reagoi vesimolekyylien kanssa, eli tarttuu paremmin lievästi kosteaan kuin kuivaan pintaan, jopa reipas hönkäisy tai sipaisu kostealla sormella auttaa.)
MAnkka kirjoitti: Mulla on ollut käytössä locktiten purkki jonka ostin reilu 10v sitten. Kestänyt hyvin noin 8v säilytyksen ulkovarastossa, ja toimii edelleen moitteettomasti.
Itse asiassa pikaliima säilyy paljon paremmin jos sitä säilyttää kylmässä (huoneenlämpöön verrattuna), joten ulkovarasto tai jopa jääkaappi ovatkin ne optimit säilytyspaikat.
Dethos kirjoitti:Sen sijaan revellin muoviliima neulakorkilla on toiminut moitteettomasti jo useita vuosia, neula on tukkeutunut pariin otteeseen mutta se on aina auennut kun vetää ohuella rautalangalla läpi.
Revellin neulahan avataan perinteisesti sytkärillä kuumentamalla. Kovat jätkät eivät edes irroita neulaa purkista tämän toimenpiteen ajaksi (onneksi silloin kerran kun kuumensin liikaa olin irroittanut neulan purkista ja tein toimenpidettä hohtimien varassa lavuaarin yllä, kun neulan sisältämä liimämäärä päätti äkkiä syttyä palamaan).
MAnkka

Viesti Kirjoittaja MAnkka »

Snowtrooper kirjoitti:Revellin neulahan avataan perinteisesti sytkärillä kuumentamalla.
Pitääkin kokeilla. Oon vetäny kaks vuotta ilman neulaa kun veti heti alkuun pahasti tukkoon, eikä uutta raaskinut heti ostaa :)
Sumppi Ry
smaxx
Valvoja

MAnkka kirjoitti:
Snowtrooper kirjoitti:Revellin neulahan avataan perinteisesti sytkärillä kuumentamalla.
Pitääkin kokeilla. Oon vetäny kaks vuotta ilman neulaa kun veti heti alkuun pahasti tukkoon, eikä uutta raaskinut heti ostaa :)
Kannattaa käyttää siimaa tai rautalankaa ensin. Mulla on teräsharja millä avaan noi. Sit jos on tarpeeksi jumissa niin polttelen niitä auki.
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
rpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rpr »

Ja pakko kysyä vielä ihan peruskysymys nimim. "en ole ihan varma":

pikaliima pitäisi sulkea "heti käytön jälkeen", mutta toisaalta se kuivuu myös heti kun sitä levittää, eli levitetäänkö liima ja suljetaan tuubi (toivoen, ettei jäänyt ulkopuolelle tavaraa, joka liimaa sen kiinni...) ja sitten puristetaan kasaan, vaikko ensin levitetään, puristetaan, ja sitten 5-10 sekan päästä käydään tuubin pariin? (vai hommataanko 3. ja 4. käsi?)
smaxx
Valvoja

Tuubin sulkemisella ei ole niin kire.
Nopat ja Taktiikka Ry
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Reagenssi on vähän siitä ikävä, että pitäisi sovittaa kerralla oikein.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Snowtrooper kirjoitti:Syanoakrylaatin (jota suurin osa Loctiten pikaliimasta on) tapauksessa reagenssina toimii mystinen divetyoksidi
Kaupallisissa aktivaattoreissa sitä ei tosin ole yhtään. Katsoin pari tuoteselostetta ja niissä mainittiin ainakin suorat/haaraiset/sykliset hiilivedyt (erikseen mm. heptaani, butaani ja propaani), isopropanoli ja N,N-dimetyyli-p-toluidiini. Periaatteessa kai suunnilleen kaikki hydroksyyliryhmäiset ja emäksiset yhdisteet nopeuttavat reaktiota. Maailmalla jotkut ehdottavat ruokasoodaa. Lieneekö veden ongelmana iso pintajännitys, pisaroituminen ja sitä myöten epätasaisesti muodostuva sidos. Itse asiassa kaikissa aktivaattoreissa tapaa olla pieni präntti, joka varoittaa heikommasta lopputuloksesta. Kätevyydellä on siis pieni hintansa. Tosin omat ongelmansa on siinäkin, jos liima on hitaasti kovettuvaa sorttia ja kohdetta joutuu pitelemään vapisevin käsin minuuttitolkulla.

Lämpötila ja kosteus vaikuttavat paljon pikaliiman kovettumisnopeuteen. Isommat pisarat ja tietysti purkilliset muodostavat ensin pinnalle kalvon, jonka läpi kosteus ei enää pääse. Siksi vain ohuet kerrokset kovettuvat nopeasti omin voimin. Samasta syystä pinnat pitäisi saada melko hyvin osuviksi, että liimakerros jää ohueksi.

Periaatteessa liimansa voisi säilöä vielä suljettuun astiaan silikageelin kanssa, mutta enpä ole itse kuullut kenenkään tällaiseen ryhtyvän. Kun vain törpön sulkee suunnilleen fiksusti, se säilyy vähintään kuukausia, helposti vuosiakin ilman sen kummempia ihmetemppuja.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Voisin vielä lisätä edellä puituun, että itse ostan Zap-a-Gappia, joka on minusta tosi hyvää, mutta se tulee sen verta isossa purkissa, että kyllä se aina kuivuu purkkiin ennen kuin loppuu. Mutta jos semmoisen mitälie kahdeksan euroa käyttää parin vuoden välein, niin ei siihen figuilubudjetti kaadu. Eli en liikaa stressaisi.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Scumboogie

Viesti Kirjoittaja Scumboogie »

Loctite, once you pop, you cannot stop!
THelppi

Viesti Kirjoittaja THelppi »

Greenstuffworldista löytyy pikaliimaa - lientä ja geeliä - halvalla, 20g purkki maksaa 4,50€. Ite käytän sitä, ja toimii ihan hyvin tosin kuiva huoneilma välillä vähän hankaloittaa liiman kiinnittymistä. Hyvinkin riittoisa purkki.
http://sotatanner.blogspot.fi/ - Pikku-ukkoilua ja semmosta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”