Musta vesiohenteinen pohjamaali hakusessa

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Reptile

Musta vesiohenteinen pohjamaali hakusessa

Viesti Kirjoittaja Reptile »

Ei löydy figukaupoista enää Citadelin Imperial Primer mustaa pohjamaalia ja en ole vielä löytänyt korviketta. Ainoa jonka löysin on Vallejon Surface Primer Black Primer (200ml) mutta on aika iso purkki, kerkiää kuivuu maali purkkiin.

Olen kysynyt figukaupoista siveltimellä levitettävää mustaa pohjamaalia mutta ei kukaan osaa nimetä korviketta, aina tarjotaan spray maaleja. Spray maaleja vähän hankala käyttää kerrostalo asujan kun ei ole mitään tiloja missä noita käyttäisi ja olen todennut siveltimellä levitettävät paljon kätevimmiksi. Spray maaleilla voi kyllä pohjamaalailla kesällä ulkona ja toivoa ettei roskat ja ötökät lentele märkään maaliin.

Osaatteko neuvoa jos tiedätte jonkun hyvän vesiohenteisen mustan tai muun värisen siveltimellä levitettävän pohjamaalin?
Nikodemus

Re: Musta vesiohenteinen pohjamaali hakusessa

Viesti Kirjoittaja Nikodemus »

Ei mulla kolmessa vuodessa ole 200ml purkki kuivunut mihinkään. Tuota Vallejoa saa myös 60ml ja 17ml pulloissa.
Malifaux Suomi FB ryhmä
Turun seudulla on oma WhatsApp ryhmä jossa sovitaan pelejä, YV:llä pääsee mukaan.

Batmania turun seudulla
Maanlaajuiseen WhatsAppiin pääsee YV:llä mukaan.
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Askartelukaupoista saa myös gessoa valtavissa tuubeissa, toimii hyvin pohjamaalina. Vaikka sitä levittää paksusti figun päälle, se kuivuessaan kutistuu figun mittoihin.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Reptile kirjoitti: Pe 24.08.2018 19:37 Ei löydy figukaupoista enää Citadelin Imperial Primer mustaa pohjamaalia ja en ole vielä löytänyt korviketta. Ainoa jonka löysin on Vallejon Surface Primer Black Primer (200ml) mutta on aika iso purkki, kerkiää kuivuu maali purkkiin.
On se silti litrahinnaltaan kustannustehokas vaihtoehto, vaikka jossain kohtaa jämät kuivuisivatkin. Minulla on nyt puolitoistavuotias puteli, jonka sisältö ei ole ajan hampaasta vielä mitenkään kärsinyt. Purkissa on tiivis korkki, joten ilma ei pääse sitä liiaksi pilaamaan, enkä käytä maalia suoraan tästä isosta pöntöstä, vaan tankkaan siitä pienen pipettipullon (Nikodemuksen mainitseman 17 ml purnukan samaa kamaa) ja käytän siitä, niin ei tule auottua isoa pyttyä turhaan, saati unohdettua sitä auki.

Jos kumminkin pienemmät annokset riittävät, tuota Vallejoa on saatavilla (nettikaupasta riippuen) nimityksellä Vallejo (Acrylic-)Polyurethane (surface) primer, löytyy Vallejo Model Air -kategoriasta. Sitä on turha peljästyä, että on ruiskumaalaukseen tarkoitettu maali, siveltimellä olen sitä aina käyttänyt, kuten Citadelinkin ruiskumaaleja. Oikein hyvin toimii - itse asiassa niin vaivaton on käyttää, että olen lähestulkoon lakannut käyttämästä spray-pohjamaaleja.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Reptile

Viesti Kirjoittaja Reptile »

Kiitos vastauksista, hyvä että löytyy vaihtoehto tolle Citadelin pohjamaalille. Jos kerran löytyy Vallejon pohjamaalista pienempiä puteleita, niin taidan valita sen. Tuohon gessoon kyllä tutustun myös.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”