Kuinka päihität vihollisen?

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
shiwan
Viestit: 3804
Liittynyt: Ma 13.05.2013 08:52

Kuinka päihität vihollisen?

Viesti Kirjoittaja shiwan » To 21.08.2014 15:44

Nyt kun on olemassa jotakuinkin jokaiselle codexille oma yleisohje pärjäämiseen, niin kokeillaan vastaavaa eri näkövinkkelistä. Kuinka pistät vastustajan X kyykkyyn joukolla Y.

Tässä tuli juttua siitä kuinka se, tämä ja tuo juttu on överi. Kokeillaan sitten vaikka porukalla purkaa sitä ja katsotaan mitä käy.

Aloitetaan siitä, että vastustaja on Tau ja välineinä ovat joko marinet/wollfit tai CSM. Pisteet 1500.

Tuli pyöriteltyä omalta osalta caamosta ja perustyökalut tuli ammuttua alas suoraan ihan siksi, että keskimääräinen strena taitaa olla 6 tai 7 taun pyssyissä, melkein kaikki niistä ampuvat ilmaan, coverilla ei ole väliä ja range on käytännössä rajaton. Mahdollisuuksien kirjoista poistuivat kaikki spawnicombot, lentävät ja koneet. Jäljelle jäi zombimassat. Zombit kestävät mutta niillä ei sitten muuta roolia olekaan. Vähän nihkeältä näyttää. Itseltä loppui ideat joten olen erittäin kiinnostunut kuulemaan niitä. Vastassa siis ilmeisesti suittipainoitteinen tau FSE-kirjasta.

Marineilla nousi kädet heti pystyyn. Mikään kalustosta ei laskennallisesti pääse tarpeeksi lähelle ennen kuin sulavat tulitukseen.

Ongelmiksi siis jää molemmissa keisseissä suoraan se, että samaan aikaan ei ole tarpeeksi kestäviä JA tarpeeksi monta JA tarpeeksi isoa asetta kentällä. Tässä ei nyt ole tarkoitus valittaa vaan etsiä ratkaisuja, mutta onhan tämä nyt vähän masentavaa. :D
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.

Avatar
Darius
Viestit: 1393
Liittynyt: Su 05.12.2004 23:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuinka päihität vihollisen?

Viesti Kirjoittaja Darius » To 21.08.2014 16:28

CMS:llä olen voittanut tau broadside/riptide helvetin listalla jossa oli 60 plague zombia joissa typhus ja nurgle sorsa palanqiinilla ja 2+ savella tankkaamassa ja 40 lesser demonia parin heraldin kanssa deeppaamassa oblien kanssa, ei yhtä ainoaa vehiclea listassa. Toki demoniallyt tässä käytössä, mutta massa toimii kyllä, ainakin maelstorm missioneissa. Sen myönnän että aivan pelkällä pelkällä CSM:llä hieman hikistä.

Wuffeilla ja mariineilla onkin sitten asiat paremmin. Parhaiten, jos yhdistät ja tuot sekä wuffeja että mariineita. Drop podia ei ammuta matkalla ja se tulee naaman eteen ekalla vuorolla. mm. tigurius kolmen centurionin kanssa wuffeilta lainatussa drop podissa on nyt susicodexin ilmestymisen jälkeen aika trendikästä. Sekä riptide että se broadside tiimi sulavat täysin yhteen ammuntasarjaan centurioineilta, varsinkin osumaboonuksilla joita niille pystyy aika helposti hankkimaan.

Toinen vaihtoehto joka tulee mieleen on myös dredit ja lantikat. Taun isoin ongelma on että strena 7 tulitus ei tee mitään av14 peltiin, kaksi lantikkaa on aivan liikaa niin kauan kun osaa varoa stealth tiimien outflankkia. Hammerheadienkin täytyy ensin osua, sitten rollata 5-6 penessä, ja sitten taas 4+ tablessa että lantikka kärsii mitenkään merkittävästi, ja lantikalla voi olla vielä coverikin vaikka drop podista joka on parkeerannut itsensä hammerheadin ja lantikan väliin.

Kaaoksellakin lantikka ja muutamia hellbruteja deepissä on aika ilkeä. Kehtaan väittää että mikään lista pelissä ei tuhoa kuutta walkeria yhdessä vuorossa joiden deeppauksessa on käytetty maalaisjärkeä, ei ainakaan jos myös lantikka on jyrisemässä päälle edestä.
Bep.

shiwan
Viestit: 3804
Liittynyt: Ma 13.05.2013 08:52

Re: Kuinka päihität vihollisen?

Viesti Kirjoittaja shiwan » To 21.08.2014 16:48

Suurin ongelma tässä on se, että ampuvat intrceptorilla deeppaavat tai sitten ilman sitä muut. Muutenhan tämä ei ole ongelma. Ilman "ylimääräistä" ampumavuoroa homma olisi jo päässälasketun mukaan valmiiksi taputeltu. Kipeää tekee kaamoksella coverin katoaminen ja marsuilla se, että kaikki woundaa 4+ tai paremmin. Ei tää nyt mikään WK spämmi kuitenkaan ole, että sikäli olisi saumoja kyllä, mutta silti. Ja toki tätä pyöriteltiin vakuumissa. Taistelukentällä moni win button lakkaa omistamasta jos vastustaja ei pelaa säkki päässä.

EDIT: Kiitos neuvoista. Arvostan. Vaikka nyt enemmän on voittoja vyön alla kuin tappioita niin ei tässä silti mitään tietäjän statuksen illuusiota ole päällä. Demppojenkin codexi on, mutta ei tule pelattua allyna kun summonointi keksittiin.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.

JarkAira
Viestit: 1520
Liittynyt: Ke 27.02.2013 19:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kuinka päihität vihollisen?

Viesti Kirjoittaja JarkAira » To 21.08.2014 20:45

En kyllä pysty mittaamisen hyödyllisyyttä korostamaan tarpeeksi koskaan.

Jos lista on kunnossa, tiedät mitä omat ja vastustajan yksiköt tekevät, ei peliä oikeastaan voi hävitä kuin jättämällä mittaamisen välistä.

Mittanauhan tarve alkaa jo ihan obiskoja laitettaessa ja depotettaessa. Jos yksiköt on väärillä etäisyyksillä toisistaan ja obiskakin on sutaistu vähän miten sattuu, alkaa peli menemään metsään jo heti alussa.

Monta hyvin tiukkaa matsia on tullut voitettua ihan sillä, että omat yksiköt ovat päässeet liikkumaan obiskoille oikeaan aikaan tai sillä, että omat yksiköt ovat pysyneet poissa vihollisen kantamalta minimaalisella erolla maksimikantamaan nähden.

Mittanauhaa on pitkään saanut käyttää milloin huvittaa, joten kannatta hyödyntää sitä. Itse mittailen etäisyyksiä vastustajankin vuorolla ja suunnittelen samalla muutoksia taktiikkaan pelin edetessä.

Useasti näkee sitä, että yksikkö vaan tökätään depoalueelle ja sitten huomataan puolessa kentässä, että eihän tämä millään pääse sinne missä sen pitäisi olla, tai että asekantama ei ylläkään siihen, mihin sen piti yltää.

Listan kasaamisella on myös iso osa tässä pelissä, mutta se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että otetaan sokeasti hyviksi huudeltuja yksiköitä ja vältetään huonoja.

Omasta mielestä parhaiten saa toimivan listan aikaiseksi miettimällä mitä siellä kentällä haluaa tehdä. Kun on jonkinlainen suunnitelma kasassa, aletaan sitten valitsemaan sopivia yksiköitä omiin rooleihinsa ja sen jälkeen niille tukiyksiköitä. Yleensä vasta tässä vaiheessa alan mathhammeroimaan ja pohtimaan, jos jonu toinen yksikkö sopisikin psremmin toteuttamaan haluttua juttua.

Monesti uutta codexia selaamatta tulee ihan huomaamatta mieleen erilaisia komboja, kunhan hommaan on muodostunut jonkinlainen rutiini.

Nuo yllämainitut sopii parantamaan pelaamista mille tahansa armeijalle.

Itse olen aika huono sanomaan mitään SM:llä Tauta vastaan pelaamisesta, kun se ei tunnu millään tavalla kovimmalta mahdolliselta vastukselta (omaan Hatred lisäsäännön vain Necroneita kohtaan). Aika lailla noilla Dariuksen mainitsemilla jutuilla on useampikin kalasoppa saatu syntymään. Mausteena tosin olen käyttänyt TFC:ta harventamaan markerlighteja tai sitten sitonut niitä lähistelyyn podien sisällöillä.

Interceptoria saa vain suiteille ja broadside ollieille, joten muilta osin toimiva Tau armeija ei pysty tekemään kunnon deeppausta merkityksettömäksi. Tietysti yksittäinen dreadi tai puolikas tactical-poppoo podissa ottaa nopeasti nekkuun.
7. edikan pelit:
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|

shiwan
Viestit: 3804
Liittynyt: Ma 13.05.2013 08:52

Re: Kuinka päihität vihollisen?

Viesti Kirjoittaja shiwan » To 21.08.2014 21:14

Mittailu on hyvä pointti. Aika "moot" sellainen fisuja vastaan, mutta silti. Kalojen kanssa kyse on enemmän losin kanssa kikkailusta kuin rangen kanssa säätämisestä...paitsi tietenkin jos omat lelut ovat lähietäisyyden kamppeita.

Mitä tulee suunnitelmiin niin aika harva niistä kestää kosketusta todellisuuden kanssa, ainakaan meillä. Pelien kentät kun harvemmin ovat samanlaiset kahta matsia putkeen ja muutokset ovat yleensä merkittäviä. Jos olisi staattinen kenttä niin sitten. Mutta siis pointti tuokin, on se hyvä olla edes jotain visiota siitä mitä on tekemässä. Ehkä tarkoitit yksiköiden kombotuksia enkä vain osaa tulkita sanomaasi niin.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.

shiwan
Viestit: 3804
Liittynyt: Ma 13.05.2013 08:52

Re: Kuinka päihität vihollisen?

Viesti Kirjoittaja shiwan » To 21.08.2014 21:31

Tässä kohdassa on todettava, että hyvää matskua on. Varmaan suurimmalle osalle selvää kauraa, mutta kai tästä ainakin osa saa jotain irti. :)
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.

JarkAira
Viestit: 1520
Liittynyt: Ke 27.02.2013 19:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kuinka päihität vihollisen?

Viesti Kirjoittaja JarkAira » To 21.08.2014 22:54

^ Moni asia on selvää kauraa ennen peliä, mutta lopulta se ns. tositilanteessa tuppaa unohtumaan. Itsekin on tullut unohdettua kutosen peleissä, että ensiksi blessingit, sitten vasta liike ja lopputulos onkin sitten ollut sen mukainen :)

Tauta vastaan joutuu mittailemaan vähän eri tavalla juurikin niiden usein ylivoimaisen kantaman takia, mutta mittausta pitää kuitenkin harrastaa.

Kuten sanoit, Taun kanssa joutuu hyödyntämään LoSia, eli tässä tapauksessa mittaillaan optimaalinen reititys erilaisten LoS blokkien kautta sopiviin asemiin. Silmämääräisesti voi helposti joutua tilanteeseen, jossa nopeampi reitti ei mahdollistakaan suojassa (Taun Ignores Coverin takia LoSin ulkopuolella) pysymistä ja joutuu joko tulemaan esille ottamaan kunnolla hittiä tai kiertämään takaisin. Tuosta sitten yksi aste eteenpäin on liikutella yksiköitä siten, että saat ylioptimistisen pelaajan tekemään liikkeen väärään paikkaan tuomalla jonkun oman yksikön kohtaan, jossa Tau pelaaja joutuu siirtämään jotakin yksikköä ampuakseen tuota syöttiyksikköä, mutta huomaakin kohta pistäneensä sen alttiiksi tulitukselle toisesta suunnasta tai liikuttaneen sitä liian pitkälle, jotta se ehtisi liikkumaan takaisin antamaan lisäapua overwatchissa jollekin tärkeälle yksikölle. Tikkua etenkin pystyy käyttämään myös tulisektorien nopeaan tarkistamiseen mittaamisen lisäksi.

Kun pelaajilla on molemmilla lähes sama taitotaso, yhtä tehokas lista eikä kenttäkään ei suosi kumpaakaan, astuu psykologinen sodankäynti isoon osaan. Yksilöiden kesken on paljon vaihtelua sen suhteen, miten helposti pystyy hillitsemään sanatonta viestintää ja astetta pitemmälle vietynä, miten paljon pystyy muokkaamaan uskottavasti omaa kehonkieltään tarkoituksella antaekseen täysin eri vaikutelman, kuin mitä oikeasti ajattelee jostakin asiasta. Eroja on myös siinä, miten hyvin pystyy tunnistamaan toisen viestinnän nyansseja.

Jos itse pystyy bluffaamaan hyvin, päästään parhaimmillaan siihen tilanteeseen, että vastustaja jättää chargeamatta johonkin yksikköön joka tulisi tuhoutumaan siihen samantien, koska tavalla tai toisella ko. yksikön pelaajan kehonkieli tai jokin lyhyt letkautus, kuten anna tulla vaan, sai päivänselvän asian muuttumaan epävarmaksi.

Mittatikun käyttö sopii hyvin tuohon psykologiseen sodankäyntiin. Vastustajan siirtäessä figuja paikasta toiseen voi itse asettaa mitan liikutettavien figujen lähelle, ja ryhtyä mittailemaan siitä sitten matkaa pisteeseen x, joka voi olla mikä tahansa merkityksetönkin asia ja samalla sitten käytetään kasvojen eleitä antamaan huolestunut tai omahyväinen vaikutelma. Tuo aiheuttaa sen, että vastustaja alkaa ihmettelemään, mihin ihmeeseen tämä nyt tuli siirrettyäkään tai sitten nostattaa hänen varmuutta oikean ratkaisun vaikutelmasta.

Bluffaamisesta saatava hyöty vaihtelee ihan täysin omien bluffikykyjen ja vastustajan ominaisuuksien myötä hyvin hyödyllisestä lähes turhaan ja saattaa tulla haitalliseksikin, jos vastassa on erittäin helposti bluffin läpi näkevä pelaaja, jolloin käytännössä annat vain koko ajan tietoa suunnitelmistasi.

^
Everyone has a plan - until they gets punched in the face, sanoi Mike Tyson (ihan oikeasti).

Juu mitään tarkkaa askelkoreografiaa ei kannata tehdä, mutta kannattaa olla useita toimivia taktiikoita mietittynä valmiiksi, sekä jonkin sortin isompi strategia. Tarkkaan vuoro vuorolta ennakkoon ajateltu suunnitelma ei toimi, koska kourallinen noppia voi sotkea koko suunnitelman.

Taktiikat toimivat siis sillä tasolla, kuten tuossa arvelitkin minun tarkoittaneen, eli olet miettinyt listaa tehdessäsi, että pusket mysticin sisältävän henchmenyksikön vastustajan kovaa monsua/ajoneuvoa kohti ja käytät sitten Tiguriusta viemään gravturionit scatteroimatta mysticin viereen. Pelin aikana sitten käytät oikeastikin tuota suunnitelmaa sen sijaan, että liität Tikun johonkin random ryhmään depossa, kuljetat gravturioneita jalan ja pistät mystic henchmen poppoon puolustamaan oman päädyn objektiivia.

Strategia on sitten isomman tason valinta esimerkiksi siitä, haluatko pyrkiä voittamaan massacrella, puolustamalla obiskoja tai tunkemalla omat obiskat vastustajan laittamien obiskojen lähelle ja tunget alusta alkaen suoraan iholle.

Näiden osalta on tärkeää tietää, miten hyvin lista sopii muihin, kuin ensisijaiseen strategiaan jos vastustajan lista, tehtävä, maasto tai näiden kaikkien kokonaisuus estää ensisijaisen strategian toteuttamisen.

Samoin taktiikoiden osalta on hyvä, jos pystyy lennossa muuttamaan taktiikoita ja yksikkökomboja tilanteen edellyttämiksi. Tämä ei tietystikään onnistu, ellei alla ole vankkaa tietämystä erityisesti omasta armeijasta ja myös vastustajan codexin tunteminen helpottaa kummasti. Näin siis siksi, että jos tietoa ei ole, tulee helposti arvioitua taktiikan toimiminen aivan väärin muuttuneessa tilanteessa tai itselle tuntematonta codexia vastaan pelattaessa.

40K:hon pätee aikalailla sama kuin shakkiinkin, eli ennakointi on tärkeää. Mitä pitemmälle pystyt käymään mielessäsi läpi mahdollisia pelitilanteita, sitä tehokkaammin pystyt reagoimaan muutoksiin. Moni pelaa usein ajatustasolla juuri meneillään olevaa vuoroa tai enintään seuraavaa vuoroa, vaikka käytännössä pitäisi keskittyä mahdollisimman pitkälle tuleviin vuoroihin. Tämä vaatii aika paljon keskittymiskykyä, etenkin jos pyörittää lineaaristen mahdollisuuksien lisäksi rinnakkaisia mahdollisuuksia mielessään.
7. edikan pelit:
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|

jiivee93
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 21.07.2010 16:54

Re: Kuinka päihität vihollisen?

Viesti Kirjoittaja jiivee93 » Su 25.09.2016 19:10

Kaamoksesta vaikenen, mutta Mariineilla 10v pelanneena annan muutaman sanan.

Podit on hyvä valinta jos niitä käyttää useampaa niin ettei kaikki Interceptor-aseet pakolla keskity yhteen ainoaan kohteeseen, ja eritoten jos vetelee Salamanderien BBQ-yksikköjä - flamer- ja melta-asein varustettuja Dreadeja, Sternguardeja ja Command Squadeja - just Tauskin ampuma-aseman viereen ja Warlordisi on He'stan. Salamandersien Chapter Tactics antaa re-rollata failatut AP- ja wound-rollit perussääntiksen listaamilla flamer-aseilla eli joka liekkärillä mitä Mariinikirjasta löydät. Jos siis saat 2 heavy flameria minkä tahansa Crisis-ryhmää kevyemmän Tauskipoppoon viereen niin sini-ihoiset jannut grillaantuu kerrasta, piste. He'stanilla on tuosta hyötyvä heavy flamer + muuttaa armeijan kaikki melta-aseet (sekä FAQ:n mukaan combi-meltojen bolteritkin) Master-craftedeiksi, joten He'stan + Sternguard-ryhmä liekkärein + Pod on varma keino käristää mikä soltturyhmä tahansa. Dreadit hoitelee samaa asiaa + jalkaväelle liki koskemattomia ja multi-meltan kanssa usein one-shottaavat Hammerheadin kaltaiset yksinäiset kohteet joiden nimi ei ole Riptide.

Stormtalonit on kyllä hyvä idea, mutta niitä on oltava 3 ja mieluusti jokin keino re-rollata reservi-rollit: jos kaikki 2-3 talonia saapuu yhtaikaa, Tauski tuskin ampuu jokaista alas heti. Saapumisen jälkeen voikin juhlia twinnatulla assault cannonilla ja valinnasta riippuen ohjuksilla tai twinnatulla heavy bolterilla/lascannonilla, ja kaikki tuo saa BS5n koska Strafing Run. Stormtalonit on riesa eritoten Battlesuit-raskasta Tauskijoukkoa vastaa, kun ne saa ne karkurit äkkiä kiinni ja jos Riptidet ym ampuu kaikki Interceptoreina ja Talonisi selviävät siitä, saat kullekin Talonille 2 vuoroa ampumista liki takuulla koska Interceptorin käyttäneellä aseella ei vihu voi ampua ens vuoronsa shooting phasessa.

Jos haluaa ihan kunnolla koettaa Tauskin vihanhallintaa, niin käytä Legion of the Damnedejä. Nyt kun niiden hintakin aleni - ovat halvempia kuin samalla aseistuksella ladatut Sternguardit podissa - Legioonalaiset on Mariinien ehkä äärimmäisin "pää kii"-yksikkö: 3+ armour ja inv. savet, Fearless + Fear, Slow & Purposeful, re-rollattava scatteri Deep Strikessä ja ennen kaikkea niiden joka ampumishyökkäyksessä on Ignores Cover - lyöpäs Legioonaan plasma- ja grav-aseita niin sekä Battlesuit- että perus-Tauskilla on edessään huono päivä....

Että tämmöistä ideariihtä pistin pystyyn. Toivon mukaan auttaa peleissä.
Pelissä voi voittaa aina - se vain riippuu siitä, aikooko olla paras vai haluaako pitää hauskaa.

Boreas
Viestit: 492
Liittynyt: Ti 20.09.2011 17:36
Paikkakunta: Pori

Re: Kuinka päihität vihollisen?

Viesti Kirjoittaja Boreas » Su 12.02.2017 21:13

Tämähän onkin kiva artikkeli, tuli vain huomattua että kaamosta on vähemmänlaisesti, katsotaas saanko korjattua asiaa.

Ensin parin omaa näkemystä yleisellä tasolla. Yleinen vinkki on että pakota vastustaja reagoimaan tekemisiisi. Näin sinä määräät pelin kulun, ei vastustaja. Esim. jos olet suuntaamassa jollekin objektiiville, mutta pelkäät Taun pyssyjä kuten kuka tahansa fiksu kerettiläinen, syötä niille pyssyille jotakin muuta. Lähetä vaikka maulerfiend kohti vihun linjoja. Mauler ei ehkä ole parhaimmillaan ei- tankkeja vastaan mutta kyllä se suitteja maahan laittaa. Vastustajan on pakko reagoida siihen jotenkin. Luo vastustajalle tilanne jossa on tehtävä valinta tyyliin "ammunko tuon maulerin, pelastan suittini ja annan vastustajalle tuon obon, vai ammunko tuon mariiniporukan, estän vastustajaa saamasta oboa ja menetän suittini kun mauler tulee iholle?"

Toinen oma näkemys on myös se, että Tau tykkää keskittää tulta. Joka armeijassa on rajallinen määrä markereita eikä niitä millään riitä koko vihun armeijaan kerralla. Lisäksi monet formaatioboonukset antavat bonuksia jos useampi yksikkö ampuu yhdessä, eli siis keskittää tulitusta. Anna taulle useita kohteita kerralla ja taun on pakko valita keskittääkö tulitusta, jolloin osa kohteista jää huomiotta, vai hajauttaako tulitusta, jolloin tulen teho heikkenee. Tästä päästään aasinsillan kautta markerlighteihin, Taun peli kärsii jos markkerit kuolevat eli niiden tuhoaminen on järkevää. Totta on että markerit eivät sinua yksin tapa eli tämäkin on tilannekohtaista, mutta jos näet yksinäisen pathfinder ryhmän eikä sinulla ole muuta kohdetta, niin ammu. 4 pathfinderia on keskimäärin kaksi markerlight osumaa eli yksi ignores cover tai +2 BS vähemmän.

Sitten itse kaaokseen. Mikäli haluat tukkia piippuja niin KDK formaatio Gorepack on mahtava tähän tarkoitukseen. Piskit ovat halpoja, ja nopeita. Vuoro 2 charge on taattu ellei niitä poisteta. 2 woundia tekee isoista piskilaumoista yllättävän sitkeitä eli siis täydellisiä harhautuksia pelin alkuun. Laumaan voit myös lisätä juggerlordin antamaan iskuvoimaa jos oikeasti pääset iholle asti. Blood tithellä loihdittava FNP on myös kova, tosin tähän tarvitset jo KDK armeijan generoimaan titheä. Toinen vastaavalla tavalla toimiva formaatio on Raptor talon. Disordered charge ei haittaa kun vastassa on Tau, DS scatteria tosin kannattaa varoa. Sanoi warp taloneista mitä sanoi, mutta mielestäni myös KDK Khorne's bloodstorm on hintansa arvoinen formaatio. Traakki vetää tulta puoleensa ellei muuta ja str 8 Vector strike tappaa cold star commanderin kerrasta. Hyppyreput pystyvät hyppimään suojasta suojaan ja kieltämään taulta tulitusta. Spawnit ovat myös hyviä syömään tulta ja antavat blood titheä jos pelaat KDK:lla, normikaamoksella taas nurglen spawnit ovat hyvä tapa toimittaa lähelle vaikka pyörillä kulkeva cyclopea cabal. Mikäli haluat lähikseen taun kanssa, hyväksy se että koko armeija ei sinne pääse, osa kuolee matkalle, ja osa chargessa. Lähelle pitää päästä tarpeeksi monella jotta voit heittää heikkoja yksiköitä ensin kuolemaan overwatchiin ja tämän jälkeen chargea jollakin joka tekee asioita, tosin tauta vastaan pelkkä iholle pääseminen on voitto.

Jos taas lähimähinä ei kiinnosta, niin voit yrittää pelata objektiiveja. Tau ei pääsääntöisesti tykkää joutu ammutuksi (riptide ja ghostkeel ovat poikkeuksia) eli yksiköt kuten havokit tai oblit ovat hyviä. Pidä ne piilossa tulitukselta ja sihtailemassa tiettyä kohtaa kentästä niin rajoitat suittien liikkuvuutta. Kuka nyt haluaa juosta suoraan kolmen oblin eteen ammuttavaksi? Psykeröinti on kaaoksella toimivaa ja uudet legioonasäännöt mahdollistavat kaikkien powereiden rollimisen omalta jumalalta jos haluat. Tonnipojilla on myös kaksi lisää velhoformaatiota lisäämään helppoa psyykkistä mahtia listaan ja sitten on tietysti se cyclopea cabal, jolla voi kääntää taun ampumista hetkeksi omalle puolelle. Tzeentchin powereissa on myös nykyään identtinen loitsu, kuin cabalilla ja ahriman on huomattavasti parempi osana omaa formaatiotaan.

Tuossa joitakin tapoja Taun suomustamiseen. Oikeastaan parai ekaa kappaletta ovat ne tärkeimmät, älä päästä vastustajaa pelaamaan omaa peliään vaan pakota reagoimaan siihen mitä itse teet.
Ensin oli idea, sitten paljon yrittämistä, ärräpäitä ja lopussa aivan hirveä!!!! foorumiallekirjoitus.

Avatar
Runic
Viestit: 1437
Liittynyt: Ti 28.11.2006 00:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuinka päihität vihollisen?

Viesti Kirjoittaja Runic » Ke 15.02.2017 12:19

"To be underestimated is a great gift." vie pitkälle.

Aika usein nykynelkkari kärjistyy siihen, kuten Inouj on aikoinaan todennut, että ns. "ydinyksiköt" tappelevat keskenään armeijoissa, ja loput kikkareet suorittavat oboja/tekevät muuta jämäprion asiaa. Käytännössä kun vastustajan "ydinyksikön" saa rampautettua/tuhottua, niin ollaan jo pitkällä. Riippuu toki hieman sääntöpaketista.

JarkAira
Viestit: 1520
Liittynyt: Ke 27.02.2013 19:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kuinka päihität vihollisen?

Viesti Kirjoittaja JarkAira » Ke 15.02.2017 16:41

Kääntyyhän tuo niinkin päin, että pitkälle pääsee jo tuhoamalla ne jämäkikkareet ja jättämällä pääyksikön touhuamaan jotakin.

Jos sen vastustajan deathstarin saa jumitettua meleeseen turhakeyksikön kanssa tai listassa riittää vauhtia, on hyvin helppoa keskittyä objektiiveihin, joilla voitetaan peli.
7. edikan pelit:
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Taktiikat”