Drop podien määrä?

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
Avatar
Air Defence
Viestit: 1589
Liittynyt: Ke 30.07.2003 12:41
Paikkakunta: Helsinki

Drop podien määrä?

Viesti Kirjoittaja Air Defence » La 23.08.2014 11:57

Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on toimivasta drop pod assaultista? En nyt tarkoita sitä yhden podin itsemurhayksikköä, vaan podien ympärille rakentuvaa toimivaa teema-armeijaa. Mikä olisi siis sopiva määrä marsuja tiputettavaksi taivaalta ensimmäisellä vuorolla, että olisivat vielä toisellakin hengissä ja ettei sen toisen puoliskon viipyminen reservissä tee liian isoa lovea armeijan toimivuuteen. Jälkimmäistä voi tietty lievittää jakamalla combat squadit kahtia ja depota sen heviaseellisen puolikkaan pöydälle heti alussa antamaan tulitukea.

Ja toimiiko drop pod assault ylipäätänsä, vai pitäisikö podeja käyttää sekaisin scouttaavien rhinojen kanssa, jotta olisi jotain nopeaa, jolla napata oboja?

Kiitoksia jo etukäteen asiallisista vastauksita, mietin muuta armeijaa podien ympärille niiden perusteella.

JarkAira
Viestit: 1551
Liittynyt: Ke 27.02.2013 19:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: Drop podien määrä?

Viesti Kirjoittaja JarkAira » La 23.08.2014 12:10

Nykysääntöjen osalta ihan täysi podiarmeijakin toimii.

Jos aloitat ensimmäisenä, saat vähennettyä puolella joukoistasi vastustajan joukkoja sieltä, mistä se vaikuttaa eniten hänen pelaamiseensa. Jos taas aloitat tokana, ei vastustajalla ole mitään ammuttavaa kentällä.

Joka tapauksessa kentälle tulee siis puolet podeistasi, eli puolet armeijastasi. Jotain on vialla, jos vastustajan armeija, jota on jo harvennettu puolikkaan armeijasi toimesta, pystyy massacroimaan seuraavalla vuorolla puolet armeijastasi.

Ideanahan on siis tökätä eniten dakkaa puskevat ryhmät ensiksi niskaan ja ne sitten ryhtyvät sitomaan vastustajaa lähistelyyn sitä mukaa kun spessuaseet häviävät. Sitten tuodaan lähistelyryhmät alas ja ne voivat olla suhteellisen rauhassa vuoron ajan paikoillaan, kun vastustajan pahimmat dakkaryhmät ovat joko tuhoutuneita tai kiinni closiksessa.
7. edikan pelit:
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|

Avatar
tneva82
Viestit: 8358
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Drop podien määrä?

Viesti Kirjoittaja tneva82 » La 23.08.2014 12:15

Ja muista toki että jokainen podi pystyy ottamaan objektiiveja myöskin. Jos ovat troop choiseille niin omaavat myös objective securedin. Tuollaisia carpet pommitusta objektiiveille ja vihulla kivaa ku jollain pitäisi vaivautua tuhoamaan AV12 storm bolterit. Jos ampuu niitä ei ammu sinun joukkoja jotka tappavat hänen joukkojaan mut jos ei niin sulla on objektiivit hallussa.

(me itseasiassa nerffasimme tuota ja sanoimme että podit eivät ota objektiiveja. Kyl podit silti hyviä ovat)
"There's probably volcano crater-kingdoms full of Bretonnian-esque knights who ride reptile-horses to battle and crap like that. " - Josh Reynolds

jiivee93
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 21.07.2010 16:54

Re: Drop podien määrä?

Viesti Kirjoittaja jiivee93 » Su 25.09.2016 16:33

Sen mitä itse olen pelaillut vitos-edikasta asti, kokonaan Drop Podeilla tippuva armeija on suorastaan brutaali isku jos tietää mitä tekee. Itse omistan vain 3 Podia ja siltikin se riittää nitistämään vastuksen kun ne tiputtaa oikeisiin kohtiin. Aiemmin mainitun "sadetta objektiiveille"-tempun ohessa julminta lienee tiputtaa kapselit vihun selkään ja pippuroida sopivilla aseilla ne ongelmallisimmat yksiköt pois - grav-cannonit, Sternguard-ryhmät, Dreadnoughtit ja uusimman FAQ:n myötä Centurionitkin ovat hyviä kandidaatteja moiseen "lahjoitukseen".

Taktiikka hyppää tuhossa aivan eri liigaan jos pelaat Salamanderseilla, eritoten kun Warlord on He'stan (joka itselläni on ollut liki joka pelissä siinä roolissa) ja about jokainen yksikkö on rakennettu sen Chapter Tacticsin mukaan. Sen lisäksi että hän on hyvin vaikea vihu hiljentää taistelussa - 2+ armour ja 3+ Inv., Warlord traitilla Feel No Pain (5+), aseina käytännössä Master-crafted relic blade ja digital weaponein koristeltu heavy flamer, josta mainitaan myöhemmin - He'stan antaa jokaisen samassa Detachmentissä olevan meltagunin, multi-meltan ja combi-meltan Master-crafted-aseeksi (combi-meltassa FAQ:n mukaan bolter-osakin saa sen säännön) jolloin Poditettu Dreadnought multi-meltan kanssa vihun tärkeimmän tankin viereen on k.o. tankin kuolemantuomio aamujunalla ellei noppatuuri suosi tankkirukkaa.

Ja sitten se Chapter Tactics.... Salamanders-characterien kyky master-craftittaa yksi ei-master-crafted-aseensa on kätsyä, mutta isompi juttu on että Salamanders-modeleilla, niin vehiclet kuin infantry, on sekä Feel No Pain (4+) special rule (vain infantryllä) niihin woundeihin jotka listataan flamer-aseiksi pääsääntiksessä että kyky re-rollata ne failatut wound- ja AP-rollit samaisilla flamer-aseilla - tämä pätee myös He'stanin heavy flameriin! Monta kertaa on kaartin, skitarii-mechanicuksen ja muiden mariinia kevytjannuisempien peli levinnyt kun rauniossa kykkivän komentoryhmän viereen on Podittanut joko 2 heavy flameria ja Dreadnought CCW:n omistava Dreadnought tai He'stan + Sternguard-ryhmä jossa on 2 heavy flameriä ja pistänyt rajut BBQ-juhlat pystyyn: 2-3 käytännössä twin-linkattua S5 AP4 liekkäriä niittaa Mariinia kevyemmän jalkaväen pois pelistä niin lujaa että temppu tuntuu melkein huijaamiselta toisinaan.

Asiassa vain on yksi ongelma: nykyisin jos pelaat niin että aivan joka yksikkö tulee Deep Strikettavilla Podeilla, saatat hävitä jo ennen ekaa scatter-nopan heittoa. Alla syy.

Hiljattainhan pääsääntikseen lisättiin "wipe-out"-sääntö voittoperusteeksi, ja siinähän sanotaan käytännössä tämmöistä: "If at the end of any turn a player has no surviving models on the field, the opponent wins automatically." Eli jos pistät kaiken kapseleihin ja et pääse aloittamaan, kaikki mitä vihun tarvii tehdä voittaakseen on päättää vuoronsa! Siksi itse pelaan aina Podi-armeijassani sitä yhtä tai kahta viitoilla varustettua Scout-ryhmää joka/jotka menee telttailemaan mahdollisimman hyvään raunioon: viittojen avulla raunion cover save on niille Scouteille kiva 3+ ja maihin hypätessä 2+, ja monelle armeijalle se on julmetun vaikeaa ampua ne sieltä ulos ennen kuin Podit saapuu kentälle.

Semmoista kokemustietoa näin pari vuotta kysymyksen esittämisen jälkeen. Toivon mukaan tästä oli hyötyä.
Pelissä voi voittaa aina - se vain riippuu siitä, aikooko olla paras vai haluaako pitää hauskaa.

Avatar
Squirreli
Valvoja
Viestit: 1225
Liittynyt: To 23.05.2002 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Drop podien määrä?

Viesti Kirjoittaja Squirreli » Su 25.09.2016 17:40

jiivee93 kirjoitti: Semmoista kokemustietoa näin pari vuotta kysymyksen esittämisen jälkeen. Toivon mukaan tästä oli hyötyä.
Edellinen viesti ketjussa oli lähetetty La 23.08.2014 12:15. Luulen, että vähän ollaan myöhässä hyödyn kannalta.
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.

Avatar
mv40k2
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Drop podien määrä?

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » Ma 10.10.2016 23:39

Ihan asiallista kokemusperäistä tietoa. Ei kysymyksen ikä sitä juurikaan huononna.

-mv40k2

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Taktiikat”