[KoW] Slow grow-kampanja tammikuusta alkaen

Jyväskylän peliporukka

Valvoja: Peliporukkavalvojat

Ipp3
Viestit: 282
Liittynyt: Su 13.09.2015 16:55

[KoW] Slow grow-kampanja tammikuusta alkaen

Viesti Kirjoittaja Ipp3 »

Throne of Power - Kings of War Slow Grow-kampanja

There is a thirst for power engraved into the soul of every race on Pannithor. The noblest elven queen feels it gnaw at the foundations of her integrity just as surely as the most petty of human lordlings, one embittered by the confines of their mortality and the other keenly aware of the glory that awaits them should they succeed in writing their names in the bloodstained pages of history.
So often comes to pass that the insignificant slight leads to the drawing of blood, soon to be repaid in kind in an ever widening spiral of war and chaos.

And for what? The momentary mastery of a stretch of land, as oblivious to you as it is to the dozens of generals before you? Or perhaps you shall fight to make right some ancient wrong, the full lay of which is already lost in the mists of time? Perhaps you shall seek to be ruled by no lords or masters, to create a burned out husk of a world, a common coffin for all to share? Whatever your reasons, the call to arms has rung, carried forth in clarion calls from high parapets and sounded in frenzied drums in the wasteland camps. Answer it you must!

The Island of Idin has a king no more and new powers are rising. Nestled in the warm bosom of the Infant Sea, the Island has long prospered in peace and trade, but now all hangs on the edge of a sword; shall you take the Crown of Idin for your own, or plunge the gentle lands into darkness and ruin?

--

Vuodenvaihteen jälkeen aloitellaan Jyväskylässä slow grow-kampanjaa, eli kampanjaa, jonka tavoitteena on pelata kierros kierrokselta kasvavilla armeijoilla. Tässä pointtina on kannustaa rakentamaan itselleen armeija hallittavan kokoisin askelin, eli kun koko 2000-pisteen armeijaa ei tarvitse maalailla kerralla, on projekti ehkä hieman helpommin lähestyttävä.

Jos sinulta löytyy jo valmiiksi jonkin pelin fantasiateemainen armeija, on se luultavasti käytettävissä varsin helposti Kings of Warissa pienin muutoksin. Esimerkiksi ysiajan armeijat ovat varsin helposti portattavissa, eikä pyöreiden basejen kanssakaan ole mitään suurensuurta ongelmaa. Peli on myös nk. “proxy-ystävällinen”, eli siis pelin eetokseen ei kuulu valmistajauskollisuus, vaan jokainen tyypillisesti rakentaa listansa niistä modeleista, joita juuri itse haluaa. Manticin peli ei siis tarkoita Manticin modeleita, vaan esimerkiksi GW-figut ovat erittäin yleisiä. Kings of War tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden rakentaa juuri sellainen armeija, jonka itse haluat! Jos et ole tästä ihan varma, niin kysy toki lisäinfoa.

Lyhyesti esiteltynä: Kings of War on nopeatempoinen massataistelupeli, jossa peli voitetaan pöydällä, ei armeijaa valitessa tai listaa rakentaessa. Easy to learn, hard to master.
Lisää pelistä itsestään voi lukaista täältä viewtopic.php?f=45&t=120933

Tarkoitus on myös järjestää hobby-iltoja armeijan rakennuksen ja maalaamisen tueksi, eli maalailua joko yhteen kokoontuen tai skypen/discordin(tjsp) välityksellä.



Pelien koot ja rajoitukset

Armeijat rakennetaan pienistä alkaen, eli ensimmäiset kierrokset pelataan pienemmillä kentillä.

kierros: 350 pistettä ~ tammikuu
kierros: 500 pistettä ~ helmikuu
kierros: 750 pistettä ~ maaliskuu
kierros: 1000 pistettä ~ huhtikuu
kierros: 1250 pistettä ~ toukokuu
Grande Finale: 1500 pistettä ~ kesäkuu

Riippuen pelaajien määrästä, joko pyrkimys on saada kaikki pelaamaan kaikkia vastaan tai sitten pelata useita pelejä eri vastustajia vastaan per kierros. Aikataulu on alustava, eli sitä mukaa kun pelaajat ovat valmiita niin kierroksilla siirrytään eteenpäin. Maalauspakkoa ei ole, mutta toki kampanjaa kannattaa käyttää motivaattorina projektin edistämisessä.

Armeijoissa käytetään normirajoitteita seuraavin poikkeuksin:

max 1 flyer (aloittelijoille nämä ovat monasti kinkkisiä vastuksia)
max 2 tuplaa monster/titan/hero-luokissa

Ensimmäisellä kierroksella on tämän lisäksi voimassa poikkeus sikäli, että pelaaja voi nimetä yhden Troop-kokoisen regular yksikön tuottamaan unlockin herolle tai sotakoneelle. Lisäksi ensimmäisellä kierroksella troop-kokoisia yksiköitä ei tarvitse erikseen unlockata, kunhan yksikkö on regular. Näistä lisätietoa kysymällä!

Viestintään tullaan käyttämään JMG:n discord-serverin (https://discordapp.com/invite/ZkUQ947) Kings of War-osiota, pelaajat keskenään voivat sopia toki pelejä muitakin kanavia käyttäen.

Karttakampanja

Kampanjassa taistellaan saarikuningaskunnan hallinnasta. Yksi haluaa kenties nousta valtaistuimelle, toinen saattaa haluta alueen herruuden vain polttaakseen koko kuningaskunnan maan tasalle.

Karttakampanja on kevyt lisä tuomaan dramaattisia käänteitä ja pientä lisämaustetta taisteluihin, olematta kuitenkaan määrittävä tekijä kampanjan “voitossa”.

Kampajassa jokainen pelaaja vuorollaan laajentaa aluettaan hexoihin jaetulla kartalla, vallaten sekä joutomaata että kaupunkeja, velhojen torneja ynnä muita merkittäviä alueita. Minipeliksi en tätä osiota kutsuisi, sillä saavutetut bonukset ovat varsin vaatimattomia. Ehkä kyseessä on enemmän dramatisoitu score board kuin varsinainen kilpailu.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen viestillä joko tähän ketjuun tai minulle suoraan YV:nä.
Mukaan pääsee myös myöhemmässä vaiheessa, eli mikäli kamppis on jo käynnissä, mutta haluaisit mukaan, niin tämä ei ole ongelma!
Ipp3
Viestit: 282
Liittynyt: Su 13.09.2015 16:55

Re: [KoW] Slow grow-kampanja tammikuusta alkaen

Viesti Kirjoittaja Ipp3 »

Karttakampanja

Karttaelementti on slow grow-kampanjassa mukana elävöittämässä ja taustoittamassa taisteluita, eli luomassa peliin kerronnallisia elementtejä. Kuinkaa laajoja alueita sait haltuusi tämän kuunkierron aikana, entä keiden uljaiden sankareiden välille kertyy eniten pahaa verta?

Kartta toimii yliampuvana pistetaulukkona vaikkei kampanjassa olekaan jaossa mitään mainetta ja kunniaa suurempaa. Valtaamalla alueita voi saada pieniä apuja peleihin, mutta nämä ovat todellakin pieniä, eli karttakampanja ei toimi “win more”-tyylisesti voittajia isosti palkiten.

Ennen kampanjan alkua heittää jokainen pelaaja 2d6 (laskien yhteen) ja suurimmasta pienimpään edeten jokainen pelaaja valitsee aloitusruudukseen yhden ennalta merkityistä Hexoista.

Kierroksen kulku

Kierros jakaantuu karttaelementin suhteen viiteen vaiheeseen:

1. Initiative-heitto

Kukin pelaaja heittää 2d6 ja laskee noppien tulokset yhteen. Tulokseen lisätään edellisen kierroksen mahdollinen +2 tai +4 bonus. Tasatulokset heitetään uudelleen, bonus säilyy tässäkin heitossa entisellään.

2. Valtauskierros

Initiativen mukaan alenevassa järjestyksessä kukin pelaaja valtaa yhden Hexan jonkin jo
valtaamansa Hexan vierestä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, voi pelaaja valloittaa uuden, vapaanaolevan valtaamattoman aloitusruudun. Mikäli vallattu ruutu sisältää jonkin erityisen elementin, saa pelaaja sen käyttöönsä tälle kierrokselle.

Vallattua Hexaa ei voi vallata uudelleen, eli valtaamiaan alueita ei voi menettää.

3. Sotajoukkojen liikkuttaminen

Jokaisella pelaajalla on kartalla sotajoukkio. Kun kaikki pelaajat ovat vallanneet lisäruudun, liikuttavat pelaajat Initiative-järjestyksessä sotajoukkojaan. Näillä voi puolustaa omia erityisalueitaan hyökkäykseltä tai hyökätä vastustajan erityisalueille.

Sotajoukkio liikku suoraa linjaa eikä se voi
- Ylittää vastustajan valtaamaa Hexaa (muutoin kuin hyökäten sen kimppuun)
- Ylittää vuoristoja tai isoja vesialueita. Joet ja nyppylät voidaan ylittää.


Erityisalue ei tuota etuja mikäli sillä on vastustajan sotajoukkio. Mikäli erityisalueella on
sekä vastustajan että puolustajan sotajoukkio, taistellaan alueen herruudesta. Mikäli
puolustava pelaaja voittaa, joutuu hyökkäävän pelaajan sotajoukkio perääntymään pelaajan hallitsemalle ruudulle. Puolustava pelaaja saa kierroksen myöhempiin peleihin erityisalueen tuottaman bonuksen takaisin.

Mikäli puolustaja häviää, joutuu puolustajan sotajoukkio perääntymään ja bonus pysyy evättynä loppu kierroksen. Mikäli puolustava pelaaja ei pelaa koko kierroksella yhtään peliä hyökkääjää vastaan (riippumatta sotajoukkojen sijainnista), tuhoutuu alueen erityisefekti loppu kampanjan ajaksi. Tämä kuvaa esimerkiksi sitä, että vapaasti riehuvat örkit polttavat kylän maan tasalle sen sijaan, että kylä tuettuna kestäisi piiritystä.

HUOM! Hexan omistus ei vaihdu, vaikka se tuhottaisiinkin.

HUOMHUOM! Pelaajien pelit eivät siis riipu sotajoukkioiden sijainnista kartalla, sillä Idinin saarella tapahtuu paljon ja monenlaista. Sotajoukkiot ovat vain karttakampanjan elementti.


4. Pelit

Kun sotajoukkojen sijainti on selvillä, pelataan kierroksen pelit. Pelien määrää ei ole laisinkaan rajoitettu, mutta jokaisen pelaajan olisi hyvä osallistua joka kierrokselle, jotta slow grown mukainen meininki pysyy yllä.

5. Lopputulema

Kun kierroksen pelit on pelattu, laskee jokainen pelaaja kierroksen voittonsa ja tappionsa:

- Jos pelaaja voitti enemmän pelejä kuin hävisi, voi pelaaja vallata 2 Hexaa lisää
- Jos pelaaja pelasi yhtä monta voittoa ja tappiota, voi pelaaja vallata 1 Hexan lisää ja saa +2 seuraavan kierroksen Initiative-heittoon.
- Jos pelaaja hävisi enemmän kuin voitti, saa hän +4 seuraavan kierroksen Initiative-heittoon

Erityisaluiden bonukset - näitä voi olla voimassa vain yksi armeijaa laskiessa!

Kylä

- ilmainen max. 10 pisteen Magic item jollekin non-hero yksikölle

Kaupunki

- 10 pisteen hinnanalennus jonkin non-hero/monster/titan unitin upgradeen

Velhon torni

- 10 pisteen hinnanalennus yhteen spell upgradeen

Linnake

- pelaaja saa käyttöönsä toisen sotajoukkion. Sotajoukkio ei pysty toimimaan mikäli linnan kimppuun hyökätään. Tällöin siis linnaakaan ei itseään voi puolustaa sen tuottamalla sotajoukkiolla.

Army Alignment

Armeijan alignment vaikuttaa siihen, mitä se voi omalla sotajoukkiollaan tehdä. Kaikki armeijat voivat hyökätä muiden pelaajien hallitsemille alueille ja tuhota niiden resursseja, mutta myös puolueettomille Hexoille voi mennä, mikäli se on liikkumissääntöjen tiimoilta mahdollista.

Kaikki armeijat voivat puolustaa puolueettomia Hexoja samoin perustein kuin omiaankin, eli lähettämällä sotajoukkionsa ruutuun.

Pahat armeijat voivat tuhota puolueettomien Hexojen erikoisresursseja samoilla edellytyksillä kuin vastustajienkin hallitsemissa Hexoissa. Pahat armeijat voivat saada siis etuja ainoastaan valtaamistan hexoista, mutta voivat tuhota puolueettomiakin Hexoja.

Hyvät armeijat voivat ottaa alueita väliaikaisesti "suojelukseensa". Tällöin niiden erikoisresurssia kohdellaan siten, kuin ne olisi vallattu. Niin pitkään kuin sotajoukko on erityisalueella haastamatta, saa pelaaja käyttää alueen bonuksia. Toki sotajoukkion täytyy pystyä liikkumaan alueelle normaalien sääntöjen mukaan. Hyvät armeijat voivat tuhota ainoastaan vastustajien valtaamien Hexojen bonuksia.

Neutraalit armeijat voivat ottaa alueita suojelukseen kuten hyvät armeijat tai tuhota niitä kuten pahat armeijat, mutta tuhottuaan yhden alueen, ne eivät voi enää myöhemmillä kierroksilla ottaa alueita suojelukseensa. Murhamiehet ja kommeljanttarit eivät kansansuosiota nauti!

--

Alla esimerkki kierroksesta

Untitled drawing.jpg
Untitled drawing.jpg (92.84 KiB) Katsottu 166 kertaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Jyväskylä”