40k turnaukset

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
LAV-Kitsune-

40k turnaukset

Viesti Kirjoittaja LAV-Kitsune- » La 11.11.2017 11:14

Olen mietiskellyt uutta 40k edikan kilpailuhenkistä pelaamista tässä ja yrittänyt kalastella tietoa kompeista, maastoista yms. Sääntökirja tarjoaa sitä hyvin minimaalisesti ja maailmallakin kompit tuntuu olevan aika hajautuneet tällä hetkellä. Onko jotain yleisiä sääntökonsensuksia ja tapoja joilla maastot laitetaan? Kuinka paljon los blokkia, kuinka paljon coveria antavaa maastoa jne? Oikeastaan ainoita mitä on näkynyt usein on "Ei tupla FOCeja". Millaisia turnaussääntöjä teillä on ja miksi?

Kruso

Re: 40k turnaukset

Viesti Kirjoittaja Kruso » Su 12.11.2017 18:16

Suosittelen tutustumaan paketteihin tuolla turnaukset -osiossa. Jos askarruttaa miksi jokin on miten on, niin kysäise. Helpompi vastata tällaisiin kysymyksiin.

LAV-Kitsune-

Viesti Kirjoittaja LAV-Kitsune- » Ma 13.11.2017 14:12

Turnausosiossakaan ei ole missään paketissa määritetty tai edes mainittu maastoa. LoS-blokkaava maasto ja impassable terrainit ovat molemmat kuitenkin melko relevantteja osia kentällä ja niiden määrä vaikuttaa paljon varsinkin gunline- ja jalkaväkispämmilistoissa.

Kompeissa kuten totesin, ainoat toistuvat kompit tuntuu olevan tuplaFoCien ja näin oleen ylipäätään spämmäämisen rajoittaminen sekä tietty sattumanvaraisuuden tasoittaminen, kuten D3 tulos on aina 2. Nämäkin rajoitukset vaihtelevat vahvasti sen mukaan missä turnaus on, samoin kuin vaihtelee turnauksien pisteytyskin. Olen minä itsekin jo kahdet turneet järjestänyt ja kehittääkseni sitä puolta halusin juuri kysellä, että mikä on toiminut ja mikä ei.

Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne » Ma 13.11.2017 17:34

Los blokkeja ei kannata suunnitella koska kuitenkin pelissä on true line of sight. Eli se että ruvetaan tekemään los block sääntöjä suosii tiettyjä rotuja kun kerran lähikseenkin pääsee nykyään turhankin nopeasti (eli uusi deep strike).
WHFB pelit 8.edikassa.(1.1.2014 alkaen)
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
WH40k pelit (1.1.2014 alkaen)
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L

Horde Lover

Viesti Kirjoittaja Horde Lover » Ti 14.11.2017 11:08

Itse huomannut että nyky editionissa Los-block maastolla on isoin impacti peleihin. Sitä olisi hyvä olla pari kappaletta/kenttä. Lisäksi maastossa kannattaa olla paljon variaatiota, koska erilaiset maastot antavat niin erilaisia etuja niissä olijoihin.
Mitä turnaus-komppeihin tulee, niin korttien random-pisteitten tasoitus on melkolailla ainut asia mitä koen järkeväksi rajoittaa. Nykyedition eri Foc:it mahdollistaa spammmaamisen muutenkin jos sitä haluaa harrastaa. Lisäksi itse olen harkinnut tasoittaa pelikenttää niin, että codex-kohtaiset stradagemit yms. ei olisi käytössä ennenkuin kaikilla roduilla olisi codex. Tästä haluisinkin vähä mietteitä, rikkooko ne peliä muualla maailmassa? Itsellä on täällä pohjoisessa vähän pieni otanta asiasta.

LAV-Kitsune-

Viesti Kirjoittaja LAV-Kitsune- » Ti 14.11.2017 14:44

Olen samaa mieltä LoS-block maastoista ja niiden merkittävyydestä ihan vain koska pelissä on aina ollut ja on yhä hyvin voimakas alfa iskun elementti, eli se joka saa ensimmäisen vuoron saa helposti etuöyöntiaseman. Tämä siis siksi, että perus aseen kantama on se 24" ja moni raskas ase ampuu 48"-72" eli niillä voi helposti ampua vastustajan depolle. LoS-blokit hajoittavat vähän tätä alfa ampumisen roolia ja luo strategista elementtiä, missä joukkojen pitää liikkua suojasta toiseen. Omalla kentällä on usein 2-4 taloa jotka blokkaavat losia. Osa on matalampia ja esim. titaanit näkevät niiden yli. Metsistä ja muurinpätkistä on harvemmin ollut mitään hyötyä.

FoCeista itse tykkäisin eniten, että käytössä olisi vain yksi detachment ja sivun 245 erikoisformaatioita ei käytettäisi lainkaan, sillä tuon sivun formaatiot mahdollistaa ne pahimmat spämmit vaikka käytössä olisi yleinen "Ei tupla foceja" rajoitus. Esimerkkinä siis vaikka supreme command ja battallion = 8 HQ choisea ja kolme trooppia. Pelaajat voivat silloinkin napsia tiettyjä spammeja, mutta menettävät siinä yleensä ainakin command pointteja jos ei muuta.

Se että muilla on codex ja itsellä ei alkaa painaa jo pikkuhiljaa. Codex creeppi hiipii kokoajan korkeammalle tuttuun tapaan ja indexillä on paha sitkutella. Kyllähän se rikkoo tasapainoa, mutta toisaalta pelaajat haluavat pelata uusilla codexeilla. Tätä tuskin kannattaa lähteä rajoittamaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”