40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Avatar
mv40k2
Viestit: 959
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » Pe 09.06.2017 10:42

Pahvivalmiste kirjoitti:
Pe 09.06.2017 09:39
Klassikosta on monta versiota, tässä yksi: http://s524.photobucket.com/user/poposd ... w.jpg.html
Toi oli huippu, kiitti. 40K on just tuollaista parhautta. :D

Avatar
Hammerheart
Viestit: 3193
Liittynyt: La 01.02.2003 17:52
Paikkakunta: Espoo

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja Hammerheart » Pe 09.06.2017 11:16

tneva82 kirjoitti:
To 08.06.2017 11:42
Hammerheart kirjoitti:
To 08.06.2017 08:59
tneva82 kirjoitti:
Ke 07.06.2017 23:40
Pet peeve minulle kaikki ei-skaalautuvat säännöt.
Totuushan on, että about mikään figupeleissä ei oikeasti skaalaudu, että melkoinen pet peeve sinulla. 500 pisteen peli vs 5000 pisteen peli, niin objektiivien valtaaminen on tosi erilaista, vinoutuneen listan countterointi on tosi erilaista, templatet ja scatteroinnit toimii tosi erilailla (no, niistä taidettiin päästä kasin osalta nyt sitten eroon), initiativen merkitys on erilainen, terrain toimii eri lailla jne jne jne.
Joo harva pääsee lähelle mutta miten esmes templatit toimii eri tavalla? Luonnollisesti pelin koon noustessa pöydän kokoakin nostetaan joten jos tarkoitat että joukot pakko laittaa sumppuun et mahtuu deployaa ei päde.
Kyllä mun kokemuksen mukaan pöydällä on about aina ruuhkaisempaa jos on isompi peli.

Mutta pointtini oli, että figupelit skaalautuu keskimäärin ihan hemmetin huonosti* eli yksittäisten huonosti skaalautuvien elementtien voivottelu on minusta vähän turhaa. Mutta jos se sinusta ei ole turhaa, niin jatka toki, en estä.


(*Ja siis huono skaalautuvuus ei tarkoita, etteikö isot ja pienet pelit voisi olla hauskoja, vaan vain sitä, että ne muuttaa pelin dynamiikkaa tosi rajusti ja jotkut jutut muuttuu paljon kovemmiksi ja toiset paljon huonommiksi.)
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.

Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7623
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja jamovoima » Pe 09.06.2017 11:44

Joo, kyllähän varmaan gw:nkin pisteet perustuu aika pitkälle siihen kulloiseenkin standardikokoon. En usko, että esimerkiksi kauhean paljon pelitestaavat jotain 500-1000 pisteen pelejä. Samoin voisi olettaa (ja AoS tapauksessa näin on ihan julistettukin), että ne perustuu niihin sääntökirjan perusskenaarioihin, ja niihinkin jollain keskimääräistyksellä, kun erilaiset skenaariotkin noita voimasuhteita heiluttelevat. Sen puoleen on aina hyvä muistaa, että ne on pelistä riippumatta aina enemmän tai vähemmän ohjeellisia. Vaikka tietty yksinkertaisuuden syistä useimmiten niissä onkin mielekkäintä pysytellä, jotta on edes joku yhteinen linja. Armeijalistojen kirjoittaminen skenaariota varten, on kuitenkin sellainen homma, ettei siihen ihan helpolla lähde.

Avatar
mv40k2
Viestit: 959
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » Pe 09.06.2017 12:18

jamovoima kirjoitti:
Pe 09.06.2017 11:44
Armeijalistojen kirjoittaminen skenaariota varten, on kuitenkin sellainen homma, ettei siihen ihan helpolla lähde.
Totta. Ja aika turhaa hommaa, paitsi oman pelikerhon sisällä. Esim. vanhat Citadel Journalin skenut olit hyviä, mutta vain yhdellä pelaajalla viidestä oli kaikki mission vaatimat figut.

Ja olen sitä mieltä että GW:n pitäisi ensisijaisesti saada peli peruskoossa mahdollisimman hyvään balanssiin (joka ei siis ole ollut GW pelikehityksen vahvuuksia). Ja sitten joskus tulevissa edikoissa rakentaa sen päälle skaalautuvuutta. Vaikea hommahan se on, kuten edellä todettu. Ei se game designerin hommakaan ihan helppoa ole.

Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7623
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja jamovoima » Pe 09.06.2017 12:39

Joo sen puoleen itse tykkään noista power leveleistä / AoS pisteistä, joissa ei mennä kauhean detaljeihin. Ne pitää lähtökohtaisesti sisällään sen klausuulin, että ne ovat hyvinkin suuntaa antavia, eikä siten mitään absoluuttisia totuuksia, joiden pohjalta kannattaisi alkaa optimoimaan armeijakoostumuksia.
Toki ymmärrän että moni tykkää juuri tuosta armeijalistan viilaamisesta, joten sen puoleen on ihan ok että on nuo tarkemmatkin pisteet olemassa, jotka on ehkä pykälän tarkempia, vaikka lopputulos ei välttämättä kovin merkittävästi eroakaan (koska kyllähän molemmissa systeemeissä on mahdollista luoda se optimaalisin koostumus, mahdollisesti vaan eri yksikkövalikoimalla).

Avatar
mv40k2
Viestit: 959
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » Pe 09.06.2017 13:08

Power Leveleitä ajateltiin kokeilla peleissä, ainakin alkuun, ja katsoa miten ne sopii eri kokoisiin peleihin. Oletettavasti skaalautuvuus pikkupeleihin samaa tasoa kun Matchedissä, ei ole siis sen huonommin tai paremmin sopiva niihin, mutta pelit saa pystyyn nopeammin. Ne on just niitä hetkiä kun listaviilaus ei inspiroi vaan se parituntinen sais mielellään olla puhdasta peliaikaa.

Avatar
marke
Viestit: 929
Liittynyt: Ti 24.12.2002 13:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja marke » Pe 09.06.2017 14:31

Kyllä tää pistesysteemi on kaikkien kannalta pelkästään hyvä asia. Tarkat pisteet mahdollistaa tasapainoista kokemusta haluaville hyvän pelin. Jos pisteet eivät ole ihan kohdillaan, niin pelkästään niitä viilaamalla on jo 1500pts peleissä aika iso vaikutus kannattaako jotain yksikköä pelata vai ei - se on työkalu pelisuunnittelijoille myös. Oli peli mikä tahansa, niin community tulee vääntämään kättä mitä minkäkin jutun kuuluisi maksaa, vaikka ne korjattaisiinkin.

Suurpiirteienen pisteytysvaihtoehto taas on hyvä sellaisille, jotka haluaa nopeita ja suurinpiirtein reiluja pelejä. Ainahan sitä voisi kyseenalaistaa, että voiko koko tarkka pistesysteemi edes olla yhtään sen tasapainoisempi kuin power levelikään, mutta ainakin teoriassa mahdollisuus siihen on.

Viikko vielä.. olisi startterin voimin jopa 1500 pts Dg/Nurglea läjässä. Harmi vaan kun alkoi kiinnostamaan noi Harlekiinit niin maan perkuleesti kun niiden spotlight tuli.

Avatar
Lord of Carcassonne
Viestit: 5742
Liittynyt: Ke 18.01.2006 13:03
Paikkakunta: Orivesi

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne » Pe 09.06.2017 19:12

Ite olen erittäin positiivinen uutta edikkaa kohtaa. Olen katsellu Miniwargamingin videoita esim Dark Angels vs T'au empire. Oli mielenkiintoista katsoa miten 8th edikkaa pelattiin. Se on hyvä että lähiksesta voi lähteä omalla vuorolla ja saa ampua =).
WHFB pelit 8.edikassa.(1.1.2014 alkaen)
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
WH40k pelit (1.1.2014 alkaen)
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L

Avatar
mv40k2
Viestit: 959
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » Pe 09.06.2017 21:56

Mä otin taas vähän fiiliksissä takapakkia kun luin BOLS jutun maastosäännöistä.
Nyt kun on vihdoinkin päästy takaisin To Hit modifiereihin, niin vaikea käsittää noin pahoja yksinkertaistuksia:
  • Jalkaväki voi kävellä bunkkerin seinien läpi.
  • Jos Dredi on kukkulan takana ja siitä näkyy pieni osa, sitä saa ampua ilman cover savea niin kuin kukkulaa ei olisi olemassakaan.
  • Metsät ei ole näemmä area terrainia vaan non-infantry modelit pitää oikeasti asetella maastonpalan puunrunkojen ja puskien taakse - pitää hankkia irtopuskia, irtopuita ja kiviä jos haluaa saada metsänä toimivan metsän (sen pitää olla tiheä).
  • Koko yksikkö menettää suojan ruineista ja metsistä jos yksikin model on ulkopuolella - jokainen maastonpala pitää näemmä olla basetettu tai rajat merkitty/sovittu tarkkaan että on kaikille *superselvää* missä menee maastonpalan rajat koska sillä on noin merkittävä vaikutus. Todellinen potentiaalinen riidanaiheuttaja tämä. Ja miten hoidat irto-ruinit ilman jalustoja?
En tykkää ollenkaan - taitaa olla taas house rulejen paikka että noi saa sille tarkkuustasolle mikä miellyttää.
Huom: nää on vaan mun mielipiteitä asiasta, ei tarvii vetää hernettä nenään.

Justice
Viestit: 486
Liittynyt: Pe 28.12.2007 20:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja Justice » Pe 09.06.2017 22:03

Olen kyllä samaa mieltä uusista cover säännöistä. Liika yksinkertaistaminen jopa ärsyttää tässä kohtaa.
Sweet Jesus, Khorne and Slaanesh together in the same box!?
Nope, just Khorne and Slaanesh, Jesus will be released in a blister.

Flogger
Viestit: 1118
Liittynyt: Pe 13.02.2009 00:47

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja Flogger » Pe 09.06.2017 23:18

Vaikka GW sanoikin ettei 40K:ta ole tarkoitus samalla tavoin 'resetoida' kuin Faba -> AoS, niin vähän sellainen fiilis kuitenkin tulee että siellä on päätetty että nykyisen sukupolven grognardit ovat jo ns. lost cause ja peli aletaan alusta ja houkutellaan yksinkertaisemmilla säännöillä ja jännillä supermariineilla peliin uusi sukupolvi jota voidaan alkaa lypsämään. Aikoinaanhan vissiin kolmosedikka oli myös tällainen resettipiste.

Avatar
mv40k2
Viestit: 959
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja mv40k2 » La 10.06.2017 00:15

Flogger kirjoitti:
Pe 09.06.2017 23:18
Aikoinaanhan vissiin kolmosedikka oli myös tällainen resettipiste.
Joo, kolmonen oli resettipiste. Meidän peliporukka jäi kakkoseen pitkäksi aikaa kun kolmonen oli niin outo ja tuntui jopa typerältä pelata kun kaikki oli vedetty niin erilaiseksi ja suoraviivaiseksi. Nyt kokeillaan kyllä mielellään kasia. Kutosen ja seiskan jälkeen se ei tunnu niin isolta hypyltä. Ja tässä on opittu että kaikista edikoista saa miellyttävän pelin jos jaksaa vähän tuunata. Täytyy vaan nauttia kunkin edikan hyvistä puolista ja skipata/korvata huonot. Ei sen kummempaa.

Joo eiköhän se ole GW:ltä ihan tarkoituksenmukaista ravistella vähän peliä ja asiakasskuntaa parinkymmenen vuoden välein. Ja varmasti syytäkin. Ainahan sitä jokainen voi jäädä pelaamaan vanhoja edikoita jos ei maistu. Niihin ei kyllä uusilla jätti-Marineilla ole oikein enää asiaa, ellet keksi omia sääntöjä.

Flogger
Viestit: 1118
Liittynyt: Pe 13.02.2009 00:47

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja Flogger » La 10.06.2017 00:48

No se nyt ei ole ongelma. Jättimariineita ei ole olemassa In My Galaxy. Aion teeskennellä loppuikäni ettei GW koskaan edes julkaissut mitään niin pöljää.

Avatar
tneva82
Viestit: 8535
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja tneva82 » Ma 12.06.2017 11:25

Hammerheart kirjoitti:
Pe 09.06.2017 11:16
Kyllä mun kokemuksen mukaan pöydällä on about aina ruuhkaisempaa jos on isompi peli.
Kai te nostatte pöydän kokoakin vastaavasti? Jos pelaa 4k peliä syytä "hiukan" nostaa pöydän kokoa 6'x4' ja jakaa objektiivejakin vastaavasti.

Joukot menee sumppuun templaateista huolimatta koska pöydälle ei muuten mahdu. Poista tuo ongelma(=isompi pöytä) ja kas templaatit eivät saakkaan sumppuja.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi

Avatar
tneva82
Viestit: 8535
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja tneva82 » Ma 12.06.2017 11:27

marke kirjoitti:
Pe 09.06.2017 14:31
Suurpiirteienen pisteytysvaihtoehto taas on hyvä sellaisille, jotka haluaa nopeita ja suurinpiirtein reiluja pelejä. Ainahan sitä voisi kyseenalaistaa, että voiko koko tarkka pistesysteemi edes olla yhtään sen tasapainoisempi kuin power levelikään, mutta ainakin teoriassa mahdollisuus siihen on.
Ei ole eikä voi. Fixed pisteet pelissä joka ei ole fixed on tuomittu siihen ettei ole tasapainossa.

Pisteet ovat loppujen lopuksi vain tapa saada peli pystyyn nopeasti. Tasapainoon niillä ei pyritä.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi

Avatar
marke
Viestit: 929
Liittynyt: Ti 24.12.2002 13:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja marke » Ma 12.06.2017 12:06

tneva82 kirjoitti:
Ma 12.06.2017 11:27
marke kirjoitti:
Pe 09.06.2017 14:31
Suurpiirteienen pisteytysvaihtoehto taas on hyvä sellaisille, jotka haluaa nopeita ja suurinpiirtein reiluja pelejä. Ainahan sitä voisi kyseenalaistaa, että voiko koko tarkka pistesysteemi edes olla yhtään sen tasapainoisempi kuin power levelikään, mutta ainakin teoriassa mahdollisuus siihen on.
Ei ole eikä voi. Fixed pisteet pelissä joka ei ole fixed on tuomittu siihen ettei ole tasapainossa.

Pisteet ovat loppujen lopuksi vain tapa saada peli pystyyn nopeasti. Tasapainoon niillä ei pyritä.
En nyt ihan kai ymmärtänyt tuota ylempää. Kyl tarkoilla pisteillä peleissä tasapainoiseen kokemukseen yleensä pyritään, ja sitä monesti myös pelaajat haluaa.

Avatar
tneva82
Viestit: 8535
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja tneva82 » Ma 12.06.2017 12:41

marke kirjoitti:
Ma 12.06.2017 12:06
tneva82 kirjoitti:
Ma 12.06.2017 11:27
marke kirjoitti:
Pe 09.06.2017 14:31
Suurpiirteienen pisteytysvaihtoehto taas on hyvä sellaisille, jotka haluaa nopeita ja suurinpiirtein reiluja pelejä. Ainahan sitä voisi kyseenalaistaa, että voiko koko tarkka pistesysteemi edes olla yhtään sen tasapainoisempi kuin power levelikään, mutta ainakin teoriassa mahdollisuus siihen on.
Ei ole eikä voi. Fixed pisteet pelissä joka ei ole fixed on tuomittu siihen ettei ole tasapainossa.

Pisteet ovat loppujen lopuksi vain tapa saada peli pystyyn nopeasti. Tasapainoon niillä ei pyritä.
En nyt ihan kai ymmärtänyt tuota ylempää. Kyl tarkoilla pisteillä peleissä tasapainoiseen kokemukseen yleensä pyritään, ja sitä monesti myös pelaajat haluaa.
Yksikön arvot muuttuvat aina kun tilannetta muuttaa. Otat armeijaan predatorin? Tactical squadiesi arvo muuttuu. Vastassa on horde? taas muuttui. Land raider company? Taas muuttui. Pelaat aavikolla? Taas muuttui. Breakthrough skenaario? Taas muuttui.

Koska armeijat, maastot, skenaariot yms muuttuvat kaikenaikaa on yksi muuttumaton pistearvo toivoton idea. Se on "best guess" tai keskiarvo. Ilmiselvä seuraus siitä on että se ei ole koskaan oikein vaan on pielessä suuntaan tai toiseen.

Joten palataan takaisin siihen ettei pisteet edes teeskentele tarjoavansa täydellistä tasapainoa vaan "suurinpiirtein siihen suuntaan" jotta peli olisi helpompi ja nopeampi pistää pystyyn. Täysin tasapainoinen peli on mahdollista saada aikaan mutta se vaatii niin paljon työtä ja vaivaa että a) kaikki ei siihen kykene välttämättä b) menee hitosti aikaa yhden pelin saamiseen aikaan. Ergo pisteet että on mahdollista saada nopeammin peli pystyyn mutta se mikä voitetaan nopeudessa hävitään tasapainossa.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi

Avatar
Ohris
Viestit: 681
Liittynyt: To 20.11.2008 10:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja Ohris » Ma 12.06.2017 14:07

Täysin samanlaiset armeijat ja symmetrinen pelikenttä.

Siinä voisi olla jo lähellä tasapainoa... :)

Avatar
Dr. Icchan
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti 28.07.2009 21:51
Paikkakunta: PK-seutu
Viesti:

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » Ma 12.06.2017 16:03

Valk... aloittaja voittaa 51% todennäköisyydellä.

Avatar
Teräratas
Valvoja
Viestit: 3710
Liittynyt: La 03.08.2002 13:48
Paikkakunta: Varkaus

Re: 40k Huhuja & uutisia [Kommenttiketju]

Viesti Kirjoittaja Teräratas » Ke 14.06.2017 22:27

Dr. Icchan kirjoitti:
Ma 12.06.2017 16:03
Valk... aloittaja voittaa 51% todennäköisyydellä.
Tässähän on tultu jo paljon eteenpäin sitten, eikös joskus kolmoslaitoksen loppupuolella ollut ihan yleinen "vitsi", että kun figut on pöydällä, molemmat heittää noppaa. Se joka heitti enemmän saisi aloittaa ja voittaa siksi automaattisesti, eli napit voi ajan säästämiseksi korjata saman tien laatikoihinsa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”