Teidän talon säännöt

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
shiwan
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 13.05.2013 08:52

Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Kaikenlaisia komppeja tmv. tuntuu olevan kaikkialla. Vanillahammer 40k näyttää lähinnä poikkeukselta. Itseä rupesi tässä kiinnostamaan mitä kaikkia ratkaisuja on tehty ympäriinsä. Joten, mitkä ovat teidän house rulet?

Meillä on käytössä seuraavia:

- Reserveistä tullessa saa assaultoida jos paikalle tulee jollain sellaisella tavalla joka mahdollistaa yksikölle tiedon siitä millaiseen tilanteeseen on tulossa. Eli siis outflankit ja deeppaavat hyppyreput saavat, termarit ja deeppaavat demonit eivät saa, noin esimerkiksi. Tällä on pyritty tekemään pelistä loogista ja parantamaan reippaasti alitehoista lähitaistelua.
- Hajonneesta ajoneuvosta ulos tulleet saavat assaultoida omalla vuorollaan. Perusteluna se, että jos se heavy weapon tyyppi päätyy täydelliseen ampuma-asentoon auton räjähtäessä sen ympäriltä, niin kyllä se pystyy myös juoksemaan vihollista päin puukko kädessä. Puhdas logiikkaratkaisu.
- Vitosedikan ajoneuvosta assaultointisääntö. Kokeilussa. Idea on tehdä rhinoista ja vastaavista pelivälineitä.
- Codex- ja pelityylitasaus. Joka toisesta putkeen tulleesta häviöstä samaa pelaaja+codex-yhdistelmää vastaan saa +10% pisteitä händikäppinä. Lainattu toiselta porukalta. Kokeilussa. Tarkoitus on tasata power gamereiden ja pörröhönöjen tyylillisestä erosta ja codexien tasoeroista johtuvia balanssiongelmia.
- Pelataan yhtä uutta ja yhtä vanhaa missionia, paitsi ilmeisesti uusien kutosta jonka voittaminen ja häviäminen tapahtuu yleensä kun kortit ensimmäisen kerran nostetaan. Kukaan ryhmässä ei tunnu pitävän tästä.
- Super heavyt tmv. käytössä erillisellä ilmoituksella.

Saatoin unohtaa jotain. Näillä on kuitenkin pyritty tasaamaan erinäisten asioiden tasoeroja, koska meillä uskotaan vakaasti siihen, ettei pelin sääntöjen huomattava pelityylin suosiminen/sorsiminen saa olla asia joka määrittää sen, onko esim hyppyreppuarmeija käyttistä vai pitääkö kaikkien pelata uusinta net listiä pitääkseen pelin jotenkin taitoonkin perustuvana. Kaikilla on kivempaa kun saa tuoda pöydälle sen minkä näkee hienona sen sijaan, että on tuotava jotain mistä ei pidä koska kaikki kivat yksiköt ovat turhakkeita.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Avatar
Runic
Viestit: 1500
Liittynyt: Ti 28.11.2006 00:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja Runic »

Invisibilityyn osuu blastit ja fleikat normaalisti, eikä sitä castita Superheavyihin kun ketään ei oikein kiinnosta pelata sit.
Rerollable 2++ on 2++/4++.
Ranged D -aseissa -1 taulukkoon.

Pelaamaan tullaan kahdella mahdollisimman samantyylisellä listalla: Toinen pelitehojen puolesta mediocre ja toinen voi sitten olla about miten kovaa juustoa tahansa. Vastustajan kanssa päätetään kummilla pelataan fiiliksen mukaan. Näin vältetään "mä tulin mun Deathwingillä" - "Aijaa, mul on Draigostar ja Daemon factory" -sattumilta.

That's about it.
Avatar
King Éomer
Viestit: 82
Liittynyt: Su 21.06.2015 03:58

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja King Éomer »

Itsellä ei 40k alkuun ole päässyt (ei sääntistä, codexia, vain rhino ja assault squad) mutta kommentoin silti. Eli logiikkaa pukkaa! Jos joku kuski/matkustaja juoksee hakemaan vettä (älä ota tosissas) ja tankki räjähtää ympäriltä, niin kai hän nyt liikkeensä loppuun jatkaa ja käy huitasemassa vihollisensa kuoliaaksi. Toinen (järkevämpi) vaihtoehto on että mies tajuaa tankin olevan räjähtämäisillään ja juoksee kohti ovea, mutta tankki räjähtää, niin kyllä siinä varmaan ekana (jos räjähdyksestä nyt selviää) juoksee survasee vihollista power fistillä. Eli vaikka sääntöjä ei ole niin kai itsekkin voisi tuollaista käyttää (kun pian tulee DV hankittua.
Tsilari
Viestit: 136
Liittynyt: Pe 06.12.2013 21:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja Tsilari »

Jinkin saa ilmoittaa wound allokaation jälkeen, jos ampuva pelaaja ei kysy ennen ampumistaan jinkkaako kohde.
Juokseminen/flatout suoritetaan movement phasessa, mutta ilmoitetaan vastustajalle jokaisesta yksiköstä erikseen ja vastustaja saa kieltää menettelyn koska vaan.
Interromancers waterboard your mind
Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7628
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Joskus on tullut pelattua niin, että cover savet ja snap shotit on muutettu osumismiinuksiksi. Toimi ihan ok, mutta pientä viilaamista vaatisi stabdardiarmeijalistoihin.

Edit. Hit modifiereja olisi joskus hauska viilata niin, että panssarit, ap, coverit ja osuminen menisi ihan uusiksi. Kovasta suojasta saisi plussaa panssariin ja pehmeästä osumismiinusta, ap tiputtaisi savea ja esim. Terminaattoreilla voisi olla 2+ reroll ja power Armour 3+ reroll. Joskus olin aika pitkälle miettinyt tämän, mutta sittemmin kun on mielenkiinto lipsunut muihin peleihin, on ajatukset hajonneet.

Tällähetkellä kiinnostaisi testata vuorottelevaa aktivointia 40k:Hon. Eli kumpikin pelaaja aktivoi yksiköitään vuorotellen ja aktivoidessa tehdään koko vuoron toiminnot. Eli käytännössä kaksi toimintoa valikoimasta liike, ammunta, assault, juoksu ja taikominen. Taikanopat heitetään vuoron alussa, joita sitten käytetään poolista kullakin taikurilla. Tähän voisi sitten soveltaa Gruntz pelistä hiukan varianssia tuovaa aktivointisysteemiä (koska vapaa vuorottelu johtaa turhilla yksiköillä himmailuun), jossa molemmille jaetaan vuoron alussa pelikortteja yksiköiden määrän verran. Kortit allokoidaan salaa yksiköille ja paljastetaan yhtäaikaa. Tämän jälkeen yksiköt toimivat korttien suuruusjärjestelmässä. Toimi ainakin Gruntzissa tosi hyvin.
Avatar
Meganiikko
Viestit: 5098
Liittynyt: Ti 22.10.2013 22:57
Paikkakunta: JNS

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

ETC-kompit rakennusten suhteen (multiterrain blastit ja niin edelleen).
Armeijan rakennus: Battle-forged (mieluusti, ei ole pakko)
Muuten suoraan kirjasta. Kaikki 40k ja 30k-julkaisut käytössä
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Avatar
Morhgoz
Peliporukkavalvoja
Viestit: 3305
Liittynyt: Ma 16.09.2002 14:01
Paikkakunta: Hiidensalmi (Iisalmi)

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja Morhgoz »

Meidän muinaisen Gorkamorka house rulen vuorojärjestelmä vois toimia ihan hyvin. Eli meni tyyliin minä liikun, sinä liikut, minä ammun, sinä ammut jne. Toimi pirun hyvin.
Warbands of Wastelands

Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....


I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
Rigor morkkis
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 01.06.2015 18:15

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja Rigor morkkis »

Meillä:
- Forgen kamat kiellettyjä
- D-aseet kiellettyjä
- Yli 200p yksittäiset figut lähtökohtaisesti kiellettyjä, ellei toisin sovita

Tarkoituksena se, ettei pelit lopu aloitusarvonnan voittamiseen. Tällöin listoja tulee kasattua niin, että matseissa riittää yleensä jännitettävää vielä kolmannellakin rundilla. Jopa puhtaita alfastrikelistoja vähän karsastetaan.
shiwan
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 13.05.2013 08:52

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Tuo pistekatto yksittäisille figuille on mielenkiintoinen. Itselle tulee codexitasolla vain yksi nappula mieleen joka on liian kova pisteisiinsä nähden. Mutta siis makuasioita, perusteluhan on ihan fiksu.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Avatar
WolfMan
Viestit: 1151
Liittynyt: La 26.02.2005 19:24
Paikkakunta: Tornio

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja WolfMan »

Pelataan kuten kirjoissa sanotaan, joitain RAW-juttuja vedetään erilailla. Riitatilanteissa tulkinta on pitkälti RAW, koska se on yksiselitteisin ja helpoin.
Zodfrey
Viestit: 417
Liittynyt: To 10.01.2013 18:31

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja Zodfrey »

Meidän porukassa vain muutama pelaaja, mutta pelataan ilman mitään komppeja kun ei ole mitään juustominmax-listoja pöydällä näkynyt. "Suurista" Lord of Wareista ilmoitetaan etukäteen jos sellaisen tuo.
DrMann
Viestit: 254
Liittynyt: Ti 20.08.2013 12:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja DrMann »

Meidän remmissä nyt ainakin seuraavat:
- Shiwanin aloitusviestissä oleva handicap-systeemi, eli pelaaja/codex-pareilla on matsihistoriaan perustuva handicap-arvo (+10/20/30/... prosenttia pisteisiin), jota kuminauhaksi kutsumme. Ilmeisesti meihin viitattiin, tai ainakin olemme tämän riippumattomasti keksineet.
- Jinkkaavassa transportissa oleva yksikkö ampuu myös BS1:lla.
- Templatet pitää asettaa tiettyyn raunioiden kerrokseen 6. laitoksen tapaan.
- Witchfire powereihin saa Look Out, Sir!:n, paitsi focused witchfireihin ei.
- Jos Tactical Objectivea ei pysty teoreettisestikaan suorittamaan pelin aikana, sen saa vaihtaa.
We bring only death, and leave only carrion. It is a message even a Human can understand.
- Requiel of the Sons of Fuegan
Brightstar
Viestit: 1246
Liittynyt: Su 15.12.2002 17:21
Paikkakunta: Lahti

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja Brightstar »

Miten tämä kuminauhasysteemi sitten toimii käytännössä? Rankaiseeko se hyvää pelaajaa miinuksella vai jelppaa huonoa bonarilla?
GW:n kotisivut ovat kuin diablo: joka kerta kuin aloitat uuden seikkailun niin sinulle on luotu uusi sattumanvaraisesti tehty labyrintti missä vielä suurinosa poluista ei edes johda mihinkään...
Avatar
King Éomer
Viestit: 82
Liittynyt: Su 21.06.2015 03:58

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja King Éomer »

Brightstar kirjoitti:Miten tämä kuminauhasysteemi sitten toimii käytännössä? Rankaiseeko se hyvää pelaajaa miinuksella vai jelppaa huonoa bonarilla?
Nähtävästi/selvästi se helppaa häviäjää, että suuremmat mahikset voittaa. Kyllä kaikilla pitää olla mahis voittaa. Vaikka se yleensä onkin, niin suurennetaan sitä.
DrMann
Viestit: 254
Liittynyt: Ti 20.08.2013 12:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja DrMann »

Brightstar kirjoitti:Miten tämä kuminauhasysteemi sitten toimii käytännössä? Rankaiseeko se hyvää pelaajaa miinuksella vai jelppaa huonoa bonarilla?
Perättäisistä tappioista saa kumulatiivisen pistebonuksen. Jos sitten taas handicapattu pelaaja voittaa, tasoitus laskee sen 10 prosenttiyksikköä, ja pitkässä juoksussa tämä konvergoi bonukseen, jolla pelit ovat lähtökohtaisesti tasaisia. Siis jelppaa huonompaa (tai huonommalla codexilla pelaavaa, tai vähemmän juustoisia listoja tekevää) pelaajaa, mutta sama systeemi olisi tietysti lanseerattavissa myös rankaisuperiaatteella - vain suhteellisella pistemääräerolla on väliä.

Tasoitusta ei tarvitse antaa listojen sisällöissä kun tämä balansoija iskee ennemmin tai myöhemmin. Eli periaatteessa fiilistelylistoja tekevät voivat pelata waac-mentaliteetillisia ja veteraanit aloittelijoita vastaan mielekkäästi. Vertaa golfin tasoitussysteemi. Toki nuo handicap-prosentit saattavat kasvaa aika suuriksi, mutta siis periaatteessa.

E: täsmennän vielä, että kyseessä listojen pistemäärät. Esim. 10% handicapilla toinen pelaaja pelaa 1500 pt listalla ja toinen 1650 pt.
We bring only death, and leave only carrion. It is a message even a Human can understand.
- Requiel of the Sons of Fuegan
DrMann
Viestit: 254
Liittynyt: Ti 20.08.2013 12:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja DrMann »

Jotta tämä ketju ei unohtuisi, niin lisään vielä meidän porukassa Finmiragen ehdottaman ja kaikkien hyväksymän säännön (joskaan en ole varma, onko tätä muistettu koskaan käyttää): kaikilla maalatuilla figuilla on Preferred Enemy (Unpainted Models) -erikoissääntö :)
We bring only death, and leave only carrion. It is a message even a Human can understand.
- Requiel of the Sons of Fuegan
shiwan
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 13.05.2013 08:52

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja shiwan »

:D Millainen se maalin pitää olla?
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
DrMann
Viestit: 254
Liittynyt: Ti 20.08.2013 12:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja DrMann »

Tuskin siitä kukaan jaksaa ryhtyä vääntämään vaan maalaaja saa määritellä itse, mitkä ovat hänen mielestään maalattuja.
We bring only death, and leave only carrion. It is a message even a Human can understand.
- Requiel of the Sons of Fuegan
shiwan
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 13.05.2013 08:52

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Kai tolle nyt olis joku määritelmä hyvä olla. Pohjamaali ja 2 väriä tmv.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Avatar
Meganiikko
Viestit: 5098
Liittynyt: Ti 22.10.2013 22:57
Paikkakunta: JNS

Re: Teidän talon säännöt

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

shiwan kirjoitti:Kai tolle nyt olis joku määritelmä hyvä olla. Pohjamaali ja 2 väriä tmv.
Kuuluu luokkaan "ei ole ongelma ennen kuin siitä tehdään tekemällä ongelma"
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”