GW FAQ

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Black scars » Ma 13.06.2016 07:15

Oskari kirjoitti:Eiköhän tossa ole ihan selvää mikä GW:n intentio on demonien summonoinnin suhteen.
Se, että summonoidut yksiköt eivät ole liittolaisia? Liittolaisissa muistaakseni lukee jotakin tyyliin: "chosen as part of your army...", ehkä summonointi on GW:n näkökulmasta vain powerin efekti. Koska siinä tapauksessa tuo kaikki edellisellä kerralla mainittu toimii, eivätkä säännöt ole ristiriidassa.
Viimeksi muokannut Black scars, Ma 13.06.2016 08:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Hu*

Avatar
Gintonic
Viestit: 1491
Liittynyt: To 03.11.2011 00:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Gintonic » Ma 13.06.2016 08:08

Eiks unitti mishappaa jos kaikkia sen modeleita ei voi placee pöydälle kun se tulee deepstrikella sisään? Eli marineiden summonoimat demonit mishappaa automaattisesti, elleivät "vahingossa" scatteroi yli 12" marineista?
"In the eyes of an amateur there are many options, but in the eyes of a master there are just a few"
-Unknown list builder-

emniemi
Viestit: 657
Liittynyt: Ti 11.02.2014 19:50

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja emniemi » Ma 13.06.2016 08:53

Esalle,

ETC-FAQ antaa tähän erikseen luvan ja tuon ollessa vähintäänkin tulkinnanvarainen en usko et se tulee siitä mihinkään muuttumaankaan.

Henkilökohtaisesti se kyllä passais et ei saa summonoida. Sotii kyllä aika pahasti pelin taustatarinan kanssa

emniemi
Viestit: 657
Liittynyt: Ti 11.02.2014 19:50

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja emniemi » Ma 13.06.2016 08:55

Korjatkaa jos olen väärässä mutta summonoitu yksikkö ei tule reservistä. Muutenhan niitä sais ampua mm. interceptorilla tai Coteazin erikoissäännöllä

Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Black scars » Ma 13.06.2016 09:03

emniemi kirjoitti:Korjatkaa jos olen väärässä mutta summonoitu yksikkö ei tule reservistä. Muutenhan niitä sais ampua mm. interceptorilla tai Coteazin erikoissäännöllä
GW FAQ:n mukaan yksikkö voi tosiaan käyttää deep strikeä muutenkin, kuin reservistä tullessaan. Perussääntiksen mukaan ei voi (vaikka se onkin ollut ristiriidassa tiettyjen erikoiskykyjen kohdalla), peruskirjassa on joku "deep striking unit must begin the game in deep strike reserve..." -tyyppinen lause.
*Hu*

Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Black scars » Ma 13.06.2016 09:21

emniemi kirjoitti:ETC-FAQ antaa tähän erikseen luvan ja tuon ollessa vähintäänkin tulkinnanvarainen en usko et se tulee siitä mihinkään muuttumaankaan.
Näin varmaan käy, GW FAQ tosin antaa erikseen luvan muihinkin asioihin, joita ollaan käytännössä kieltämässä. Lopputuloksena GW FAQ:lle ilmestyy jossain vaiheessa oma FAQ.
*Hu*

Oskari
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 19.05.2003 10:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Oskari » Ma 13.06.2016 09:23

Black scars kirjoitti: Se, että summonoidut yksiköt eivät ole liittolaisia? Liittolaisissa muistaakseni lukee jotakin tyyliin: "chosen as part of your army...", ehkä summonointi on GW:n näkökulmasta vain powerin efekti. Koska siinä tapauksessa tuo kaikki edellisellä kerralla mainittu toimii, eivätkä säännöt ole ristiriidassa.
Näin mää ainakin olen asian ymmärtänyt. GW tuskin vastaisi tohon summonointia koskevaan kysymykseen kyllä, jos liittolaissäännöt jotenkin haittaisivat summonointia.
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game

Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Black scars » Ma 13.06.2016 09:29

Oskari kirjoitti:Näin mää ainakin olen asian ymmärtänyt. GW tuskin vastaisi tohon summonointia koskevaan kysymykseen kyllä, jos liittolaissäännöt jotenkin haittaisivat summonointia.
Jep, eli siinä tapauksessa summonoidut yksiköt eivät aiheuta myöskään one eye openia. Mitenköhän ne mahtaa suhtautua friendly nova powereihin, kun ainoastaan liittolaissääntöjen mukaan novat osuvat myös "väärän värisiin" -omiin yksiköihin, eli ilmeisesti eivät ota siitäkään hittiä.
*Hu*

Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Black scars » Ma 13.06.2016 14:29

Kirsikkana kakussa:

Q: If Saint Celestine dies and passes her Miraculous Intervention special rule Leadership check to return to the board next turn, but the game ends, does she award Victory Points?
A: Yes – a model that is not on the board at the end of the game counts as destroyed for the purposes of Victory Points.

Q: I have a question regarding unit special rules that affect all or some units within a certain range of a model or unit. How do these interact with units inside Transports, and what happens if the unit with the rule is inside a Transport?
A: When a unit embarks on a vehicle it is taken off the battlefield and does not interact with anything on the battlefield.

RAW vai RAI? (Älkää ihmeessä olko liian tosissanne tuon kanssa, mutta hauska RAW tuosta silti tulee).
*Hu*

Oskari
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 19.05.2003 10:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Oskari » Ma 13.06.2016 16:27

ETC FAQ kirjoitti: Conjured units can deepstrike within 12" of the summoner even when they would be considered Allies of the "Come The Apocalypse" type.
Ruling ei ole ainakaan mun mielestäni Ristiriidassa GW:n FAQ:n kanssa. Toi ei silti ainakaan mun käsittääkseni poista one eye open -sääntöä yms.

Pelkkä kyllä olisi riittänyt vastaukseksi tohon Celesten keissiin. Missään perussäännöissä ei kyllä sanota, että transporttien sisällä olevat yksiköt laskettaisiin pelin lopussa kuolleiksi.
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game

Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Black scars » Ti 14.06.2016 09:51

Oskari kirjoitti:
ETC FAQ kirjoitti:Conjured units can deepstrike within 12" of the summoner even when they would be considered Allies of the "Come The Apocalypse" type.
Ruling ei ole ainakaan mun mielestäni Ristiriidassa GW:n FAQ:n kanssa. Toi ei silti ainakaan mun käsittääkseni poista one eye open -sääntöä yms.
Tuo ETC FAQ oli jo olemassa, ennen kuin GW tarkensi "deploy" ja "deployment" -termien käyttöä, nyt ero noiden välillä on aikaisempaa selkeämpi. Tuskin tulkinta silti muuttuu.
Oskari kirjoitti:Pelkkä kyllä olisi riittänyt vastaukseksi tohon Celesten keissiin. Missään perussäännöissä ei kyllä sanota, että transporttien sisällä olevat yksiköt laskettaisiin pelin lopussa kuolleiksi.
Transporteissa olevista yksiköistä mainitaan kyllä perussäännöissä tilanteet, joissa niitä ei lasketa tuhoutuneeksi. Miksi tuollaiset tilanteet mainittaisiin, jos transportissa oleva yksikkö ei voi olla "counts as destroyed" missään tilanteessa? Eikä tuossa FAQ:ssa väitetä, että ne yksiköt ovat tuhoutuneet, ne ovat vain ”counts as destroyed for the purposes of Victory Points”. Samaan tapaan, kuin reservissä olevat, tai kuten alla olevassa:
GW FAQ kirjoitti:Q: Do non-scoring and non-victory-point units such as Spore Mines count as ‘units destroyed’ on Tactical Objective cards?
A: Yes, unless specifically stated otherwise.
Missään perussäännöissä ei sanota, että noista miinoista saisi victory pointteja, päinvastoin erikseen mainitaan, ettei saa. Nyt tilanne on kuitenkin se, että biovoren ammusten scatteroidessa esimerkiksi impassableen, tulee niistä victory pointteihin vaikuttava "unit destroyed"-efekti. ETC on kyllä fiksusti rulannut sen, että miinojen automaattinen tuhoutuminen assaultissa ei aktivoi "unit destroyed" -efektiä.
GW FAQ kirjoitti:When a unit embarks on a vehicle it is taken off the battlefield and does not interact with anything on the battlefield.
However, certain rules may create exceptions to this rule, with the most obvious examples being Fire Points and psychic
powers and Transports. If a unit’s rules are meant to apply even when embarked on a Transport, they will specify this.
GW on tuonut FAQ:ssa varsin selkeästi esiin sen, että transportissa oleva model toimii peliteknisesti paikalla olevana vain, kun erikseen mainitaan. Sen vuoksi esimerkiksi:
GW FAQ kirjoitti:Q: When a Culexus Assassin fires their animus speculum, can they gain dice through the Absorbed Warp Charge special rule from any Psykers embarked on a Transport within range?
A: No.
En nyt muista, mainitaanko warppinoppien generoinnissa erikseen se, että transporteissa olevat psykerit lasketaan mukaan? Jos ei erikseen mainita, niin FAQ linjan mukaisesti ne eivät ilmeisesti myöskään noppia tuota.

Tuo kaikki yllä oleva on puhtaasti spekulointia siitä, mitä säännöissä kirjoitetaan (ei siis kannata vetää mitään herneitä nenään noista). Normaali tilanteessa nuo mainitut kohdat pelataan "yleisen käytännön" mukaan, eli RAI.
Viimeksi muokannut Black scars, Ti 14.06.2016 10:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
*Hu*

Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Black scars » Ti 14.06.2016 10:04

Nonni, tääkin vielä.
*Hu*

Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Black scars » Ke 15.06.2016 08:22

Noppien generoinnissa tosiaan sanotaan erikseen, että vehiclen sisällä olevat psykerit lasketaan mukaan. Armeijan wipeä koskevissa säännöissä taas mainitaan, että vehicleissä ja bunkkereissa olevat yksiköt lasketaan pöydällä oleviksi, vaikka modelit eivät pöydällä olekaan. Sitten taas Purge the Alienissa ei tälläistä mainintaa ole, gladius armies beware! (Tää on niin tätä).
*Hu*

Brightstar
Viestit: 1246
Liittynyt: Su 15.12.2002 17:21
Paikkakunta: Lahti

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Brightstar » To 16.06.2016 00:26

Ei-SM/DA dredikat sai +2A... vastustajan luvalla. Mikä on siistiä koska suora merkki että GW nyt kuuntelee saamaansa palautetta oikeasti.
GW:n kotisivut ovat kuin diablo: joka kerta kuin aloitat uuden seikkailun niin sinulle on luotu uusi sattumanvaraisesti tehty labyrintti missä vielä suurinosa poluista ei edes johda mihinkään...

Avatar
Darius
Viestit: 1393
Liittynyt: Su 05.12.2004 23:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Darius » To 16.06.2016 00:52

susicharacterit lyö susihukillaan sitten ihan GW:n luvalla strena kympillä kaikki.
Bep.

Brightstar
Viestit: 1246
Liittynyt: Su 15.12.2002 17:21
Paikkakunta: Lahti

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Brightstar » Ma 20.06.2016 18:03

Se on ihan VIRALLISTA nyt että BA/SW/GK Dreadnaughtit saavat +2A. Ehkä niitä kehtaisi nyt jopa pelittää.
GW:n kotisivut ovat kuin diablo: joka kerta kuin aloitat uuden seikkailun niin sinulle on luotu uusi sattumanvaraisesti tehty labyrintti missä vielä suurinosa poluista ei edes johda mihinkään...

Avatar
Heretic
Peliporukkavalvoja
Viestit: 2764
Liittynyt: La 12.03.2005 23:36
Paikkakunta: Oulu/Tornio

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Heretic » Ke 06.07.2016 22:31

Sieltä se näköjään tuli, kaivattu selvyys flicker jumppiin. Kerran kiekassa voi enää hyppiä. Myös distortion aseet on S4 instant deathia ajatellen.
Ville Oulusta.
Frostgrave, Mordheim, 40k&30k, Kings of war, Lotr, Guild ball, Necromunda ja Blood bowl

Sipsikäsi
Viestit: 688
Liittynyt: Ke 15.04.2009 21:26
Paikkakunta: Vantaa

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Sipsikäsi » Ke 06.07.2016 23:31

Vain D-scythet on str4 instant deathiin.

Mutta vain yksi jump per turn spidereille, wuup wuup GW!

Avatar
Vasara_
Viestit: 1118
Liittynyt: Ma 10.01.2011 21:18
Paikkakunta: Hesa

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Vasara_ » To 07.07.2016 09:29

Eiks Hempan tykit ole kans S4 instant deathia ajatellen.
katoppa tätä

Avatar
Runic
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti 28.11.2006 00:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GW FAQ

Viesti Kirjoittaja Runic » To 07.07.2016 16:32

Hyvä että virallisesti selvittivät vihdoin tuon Flicker Jumpin. Itse kyllä pitänyt aina itsestäänselvänä, ettei koskaan ollut tarkoitus loikkia loputtomasti. 2D6+6" tulkintakin karkuun hypätessä virallisesti haudattu, eli siihenkin pieni nerf riippuen siitä miten kukakin tulkitsi missäkin. Ihan hyvä että maalaisjärki -linja jatkuu.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”