8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Avatar
Hammerheart
Viestit: 3191
Liittynyt: La 01.02.2003 17:52
Paikkakunta: Espoo

8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Olin tänään Poromagiassa ja aika moni pelasi uutta edikkaa. Oletan, että samaa on tapahtunut muuallakin Suomessa. Jos joku sattuu lukemaan tämän, niin olisi huippuhauska kuulla kokemuksia. Millaiset fiilikset? Onko taktiikkaa jo syntynyt? Onko löytynyt jotain outouksia balanssissa? Miten skenut ovat toimineet? Onko hienoja stooreja?
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Emperorman1
Viestit: 192
Liittynyt: Ti 08.10.2013 20:49

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja Emperorman1 »

Huomenna pelataan Apocalypse-kokoluokan peli kasin säännöillä. Kohta ollaan viisaampia....
Kuten siinä ruinissa luki: "Got skilzz, got style!"

Armeijoina SW ja AM elikkä IG
Nickor
Viestit: 249
Liittynyt: La 19.07.2014 12:55

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja Nickor »

Perussäännöt paljon helpompi oppia kuin 7 edikassa. Turnaustyyppisillä armeijoilla paljon verisempää kuin aiemmin. 2/3 peliä päättynyt wipeen ennen vuoroa 4. Yksinkertaistus pääsääntöisesti hyvä asia, tosin "porsaanreikiä" vielä aika paljon. Balanssi hakee vielä itseään, mutta keskikokoiset vehiclet tuntuu kovilta (razorback, basilisk jne). Tossa pikasesti 3 pelin kokemuksella.
Avatar
Runic
Viestit: 1500
Liittynyt: Ti 28.11.2006 00:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja Runic »

3 peliä alla, jotain kaamos havaintoja löytyy. Demppojen summon mekaniikka on jotenkin niin clunky, että en ainakaan vielä ole keksinyt miten tuosta käyttistä saa. Ennen peliä joutuu laskeskelemaan pisteet reserveille, mutta pelin aikana noppa kertoo minkä Power Ratingin yksikön saat summonoida. Tämän jälkeen pitää laskea paljonko kyseinen unit on pisteissä, ja miinustaa se reservien pisteistä. Summonaaja joutuu myös pysähtymään, ja tuplilla ja triploilla tulee Mortal Woundia. Ei vakuuta, pitänee odotella Codexia/jonkun metalordin neronleimausta. Jos en väärin muista niin vaikuttaa että yhdelläkään demppa yksiköllä ei ole mitään deep strike -tyylistä sääntöä tuon summonaamisen ulkopuolella. Be'lakor tuntuu olevan käyttis.

CSM puolella Predator tietyllä setupilla vaikuttais olevan pistetehokasta tulitukea. Berzerkerit on hyviä. Ylihuomenna aattelin testata Brass Scorpionia mutupisteillä Doomhammerin PR:ään verraten. Militarumin puolelta vaikutelma on ollut että Ratlingeja, Tempestuksia Primeillä ja mortareita on wörttia pelata.

Yleisestiottaen vaikuttaisi siltä että erinäisten aurojen levittäminen on iso osa peliä (Yarrick/Harker jonkun gunlinen kanssa takanurkkaan AM:llä, esim). Pelaaminen on paljon sujuvampaa kunhan ekan pelin kirjan pläräilyt vähenee.

Celestine ei oo unique niin voi tehä armeijan missä on pelkkiä Celestinejä.

Katsastelukulma: turnaustyylinen
Mordjinn
Viestit: 132
Liittynyt: Ma 15.02.2010 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja Mordjinn »

Pelasin yhden 500pts pelin GW:n liikkeessä. Itselläni uuden coren Death Guardit ja vastassa Sisters of Silencet. Edellinen kokemus 40k:ta on Rogue Trader, eli ykkösedikan ajoilta. Olihan se vähän erilaista, muttei yhtään pöllömpi. Säännöt olivat suht selkeät, joukkojen rakentamiseen tulee toivottavasti applikaatio nopeasti. Vähän peli meni lopussa tukkoon, kun omat kaaossoturini eivät saaneet oikein mitään lähitaistelussa aikaan ja toisaalta kestivät iskua kiitettävästi niin ettei kumpikaan oikein saanut mitään aikaan.

Tykkäsin: Tehtäväsysteemistä, jossa pelissä oli muutakin päämäärää kuin toista päähän hakkaaminen. Nostagisesti tutusta maailmasta. Perusmekaniikasta jossa chargaavat yksiköt "pile on"naavat kahakkaan mukaan.

En ole ihan varma: Systeemin lievästä hitaudesta. Kait se siitä kunhan saa pelejä alle.

En tykännyt: Lopun turhauttavasta nahistelussa, jossa heitettiin ziljoona noppaa ja kumpikaan ei oikein saanut toista hengiltä. (Myöhemmin sain tietää että esim. Plague Droneni olisi lentävänä yksikkönä leijua pois lähitaistelusta sprayaamaan vihulaisia).

Toki kaikessa täytyy muistaa että minulla ei ollut mitään käsitystä mistään ja nyt vähän enemmän pelistä tietäen en todellakaan pelaisi yhtään samalla tavalla.

Ennakkotilasin joka tapauksessa.
Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7628
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Tänään pääsin minäkin ottamaan peliä. Dark el... Drukharini päsivät kentälle ekaa kertaa sitten kutosedikan alun. Tai no onhan ne joitain pelejä taistelleen Antaresin porttien toisella puolen, mutta sitä ei lasketa. Otin mukaan kokeeksi vähän kaikkea wycheistä lähtien ja vastaan asettui nidejä. Jotain irtonaisia huomioita:

-100 poweria oli yllättävän iso peli, vastannee jotain ¨1500 pistettä ehkä?, rattoisasti meni nelisen tuntia aikaa kaikkine maaston asetteluineen, vaikka sääntökirjaa ei erityisesti tarvinnutkaan selata (ukkojen statteja kyllä jonkun verran).

-Aika samanlainen pelikokemus kuin Age of Sigmarissa ja toisaalta ihan perinteiseltä nelkkariltakin tuntui. Sigmarista tuodut jutut toimi hyvin, eli mortal woundit, lähissysteemi jne. Tosin näin yhden pelin perusteella AoS-lähis 3" meleevyöhykkeineen ja lyhyemmillä lähisrangeilla tuntuu paremmalta. Toisaalta se, että voi liikkeellä tulla riittävän lähelle että tuplaykkösilläkin pääsee meleeseen on hyvä. Tässä oli vähän se fiilis, että sijoittautumisella ei ole niin paljon merkitystä, monessa kohtaa olisi jäänyt paljon ukkoja lyömättä jos oltaisiin pelattu Sigmarin aikaa. Ryhmien keskinäisellä sijoittautumisella sen sijaan on, chargen jälkeisellä 3+3" consolidatella ja pile-inillä pääsee kyllä yllättävän pitkälle, unohtui vain että meleeseen sitomani hormagauntit olisivat päässeet lyömään jo samalla vuorolla. En ole myöskään ihan varma siitä, että onko chargessa automaattisesti ensin lyöminen niin hyvä juttu, tosin ymmärrän kyllä että se on tarpeellinen koska ampumista on niin paljon enemmän, ja vielä overatch, että meleeseen pääsemisestä pitää palkita.

-Meleestä vielä se, että kun chargesta ja pistoolista ei saa boonushyökkäyksiä, niin aika onnettomiahan monet lähisyksiköt on (köh wychit köh). Tosin niinpä ne on olleet ennenkin. PIstoolit ylipäätään tuntuu aika turhilta vehkeiltä ylipäätään, wychit taisi pari kertaa ampua pistooleillaan lähiksessä pelin aikana. Periaatteessa ne on aseita, joilla ei koskaan haluaisi päästä käyttämään erikoiskykyään, kun useimmat lähisyksiköt ei kuitenkaan halua olla omalla ampumavuorolla meleessä.

-Meleetä sen sijaan tulee paljon enemmän, kun liikkeet ja kaikensorttiset lisäliikkeet ja ambush deepstriket sunmuut on reilumpia. Sieltä tosin pääsee sitten myös helposti pois, jos ei halua tapella vaan mielummin ampuu ne hyökkääjät.

-Moraalisäännöt on aika merkityksettömät, minulta karkasi puoli ryhmää hellioneja, mutta muuten ei tainnut olla kertaakaan tilannetta jossa joku olisi voinut paeta. Tuntuisi että se, että kärsii moraalista on heikkous, eikä niinkään se että on immuuni sille olisi vahvuus. Tämä tuntuu aika isolta miinukselta, kun on tottunut Antareksen pin-systeemiin, jossa yksiköt tuhotaan pääsääntöisesti moraalin kautta / assaulttaamalla maissa olevat viholliset ja tappioita tulee vähän suoraan ampumalla, joka etäisesti muistuttaa vähän enemmän oikeaa sodankäyntiä.

-Stratagemit on ihan hauska lisä, mutta varsinainen vaikutus peliin tuntui kuitenkin aika pieneltä. Yksittäiset re-rollit oli ihan kivoja ja kerran pääsin lyömään ohi järjestyksen, juurikaan vaikuttamatta lopputuloksiin.

-Coveria ei saa kovin helposti, meillä taisi kaksi kertaa olla joku ampumisen kohde suojassa, vaikka pöytä oli taloja täynnä. Olisi sitä toisaalta voinut varmaan paremminkin käyttää hyödyksi jos olisi halunnut, mutta eipä toisaalta kauheasti tarvinnut kun melkein kaikella oli 5+ invu.

-Dark eldareiden lentävillä skimmereillä oli kissanpäivät. Melkein jopa liian helppoa pelata kun pystyi aina lentämään meleestä pois, liike oli huikean pitkä, kaiken sai ampua ja mihin tahansa suuntaan. Raiderit kesti myös ilman ongelmia tupla scything talons carnifexin ja old one eyen assaultit. Vastaavasti dark lancet niitti tyranid monsuja vähän turhankin tehokkaasti. Venomit ei sen sijaan kauheasti vakuuttaneet. Meleekikkoja ei päässyt tälläkertaa käyttämään, kun ei ollut oikein mitään hyödyllistä sidottavaa, eikä monstereiden kimppuun chargaaminen ole kauhean houkuttelevaa (vaikka ne ei tuntuneet mitään aikaan saavankaan).

All in all, hyvin toimii ja ihan hauska peli, mutta jotenkin ainakin ekan pelin perusteella jäi se maku, että AoS on silti se parempi näistä kahdesta hammerista pelinä. Luulen, että se johtuu lähinnä siitä, että 40k:Ssa paino on niin paljon siinä ampumisessa, joka ei ole pelillisesti erityisen mielenkiintoista ilman reaktiomahdollisuuksia. Vastaavasti AoS kunnolla ampuvilla armeijoilla ei antaisi kovin ihmeellistä pelikokemusta ja olisi varmasti vielä tylsempää, kun ampumiseen ei siinä ole senkään edestä vastineita, kun lähiksestä saa tulittaa vapaasti. Plus se tuplavuoro rikkoo koko pelin, jos kentällä on oikeasti tehokasta ampumista. Toisaalta siinä on myös pääsääntöisesti paljon lyhyemmät ranget. Paljon tietty tekee se, että peli on paljon "valmiimpi", näissä indexeissä on aika vähänlaisesti mitään synergioita ja kikkoja, ainakaan dark eldareilla. Vähän ihmettelen miksei command abilityja tuotu warlordeille, ne on hyvä mekaniikka, jotka tekee vähän turhemmistakin sankareista hyödyllisiä. Esim. Dark eldar archonilla ei ole kyllä oikeasti oikein mitään käyttöä pelissä.
Avatar
LAV-Kitsune-
Viestit: 1380
Liittynyt: Ke 26.08.2009 08:30
Paikkakunta: Kuopio

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja LAV-Kitsune- »

Nyt on kaksi peliä alla kaaoksen demoneilla ja vielä otan muutamat setit ennenkuin alan sekoittamaan joukkoon space marineita. Tässä vaiheessa tuntuu ainakin siltä, että demonit on saanut niin paljon kuraa päälle, että pitäisi siirtyä suoraan takaisin kaaos marineihin. Onneksi löytyy molempia...

Heti alkuun täytyy kompata Runiccia tuosta summoning systeemistä. Demonit on hyvin melee orientoitunut armejia ja jos jäät summonaamaan juttuja niin periaatteessa päätät ottaa vielä extra roundin ampumista naamaasi, etkä mene tappelemaan sillä 300+ greaterilla TAI jätät heraldisi kauas, ettei se anna enää buffeja yksiköille meleessä TAI et rynnäköi meleeyksikölläsi lainkaan (kyllä, bloodletterit varmaan haluaa mielummin istua alas kutsumaan demoneita sen sijaan että menisivät tappelemaan =D ). Ottaen huomioon miten konsistenttia ja helppoa deep strike nyt on tämä oli kyllä uskomattoman huono mekaniikka.

Synergioiden puute. Kuulostaa hassulta mutta niin se vain on. Enää ei Tzeentchit tai CSM sorcut buffaile khorne houndeja loitsuilla, ei anneta grimoirella buffeja tai muutakaan. Loitsubuffit JA character buffit on rajattu vain saman jumaluuden demoneille ja VAIN demoneille, ei CSM:lle eikä päinvastoin sieltä dempoille. Summonikaan ei toimi kuin saman jumaluuden dempoille. Tämä rajaa listojen rakennusta aika rankasti ja vähän masentaa nähdä vastaavasti imperiaalien 200 sivua vaihtoehtoja ja synergioita.

Coveria ei ole ja ampumista on lisää. Taistelukenttä oli tupaten täynnä taloja, puita ja kraattereita, kuten ennenkin, mutta cover bonuksia en ole saanut kertaakaan. Ampuminen sai huikeaa buffia, kun mopot tuplasivat ampumismääränsä, rapid firen jälkeen voi chargata ja heavy aseet muuttuivat enemmän yhdestä S9 shotista isoon määrään S5-7 shotteja ja tämä kaikki osui haarniskoimattomiin demoneihin kovaa.

Monella figulla hinta pysyi samana tai nousi, mutta kyvyt heikkenivät. Esimerkiksi daemonetet juoksivat ennen pidemmälle (ja osasivat deep strikettää) ja kestivät meleessä paremmin korkean WS:n ansiosta. Ennen WS5 ottaa nyt aina 3+ osumia marsuilta meleessä, joka käytännössä on kuin WS pudotus kahdella, auts. Tämä tuntui ja oli ikävä huomata kuinka heikosti perus rividemonit suoriutuivat ihan perus tactical unittia vastaan.

Paljon negailua, joten mikä toimi? Flamerit. Täällä on demonilliset grillibileet ja kaikki on kutsuttu mukaan! Ylipäätään ampuminen oli (myös) demoneilla se juttu. Sen jälkeen kun havaitsimme, että kaksi kuuden moporyhmää, 3 centurionia ja tactical ryhmä ampuu noin 120 rapid fire shottia (36 centurioneilta + 9 heavy bolteria, + 20 tacticaleilta + 48 pyöriltä) päätin vaihtaa pois meleestä ja infantry spämmistä, joka vain on ilman transporttia ja deep strike mahdollisuutta liian hidas. Horrorit sen sijaan lentävät 12" ja tuhoavat yhden yksikön per vuoro automaattisesti osuvilla S4 shoteilla, huh huh. Burning Chariot teki aika hurjaa damagea S9:llä ja AP-4:llä kun se ampuu nyt D3 kertaa.

Tämä vaikuttaa siis hyvin vahvasti puhtaalta ampumisedikalta, missä meleellä ei ole hirveästi sijaa, ei ainakaan ilman deep strikejä tai transporttia. Ikävää istuttaa (taas) noin viittäsataa maalattua core demonia hyllyssä, kun niillä ei enää tee mitään. VIelä kuitenkin annetaan yksi mahdollisuus jalkaväelle kun marssitan 120 plaguebeareria ja Epidemiuksen kentälle. Saa nähdä auttaako berarereiden -1 osumiseen ja tallyt pitämään tarpeeksi niistä hengissä. Epäilen, mutta komean näköinen se on ainakin kentällä! Tämän jälkeen kokeiluun lähtee nopeiden yksiköiden spämmi, missä koetan yhdessä mm. 15 houndia, 30 furya ja 30 seekkeriä, että jospa ei anneta sitä ampumis aikaa! Tällä hetkellä tuloksena kuitenkin on, että greaterit ja perus jalkaväki on liian hidasa ja heikkoa, mutta ampuminen rulaa!
Avatar
tneva82
Viestit: 8640
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

LAV-Kitsune- kirjoitti:
Ke 21.06.2017 10:27
Coveria ei ole ja ampumista on lisää. Taistelukenttä oli tupaten täynnä taloja, puita ja kraattereita, kuten ennenkin, mutta cover bonuksia en ole saanut kertaakaan. Ampuminen sai huikeaa buffia, kun mopot tuplasivat ampumismääränsä, rapid firen jälkeen voi chargata ja heavy aseet muuttuivat enemmän yhdestä S9 shotista isoon määrään S5-7 shotteja ja tämä kaikki osui haarniskoimattomiin demoneihin kovaa.
Kai muistitte että jos aukealla laakealla olevat kuolevat sen jälkeen coverissa olevat edelleen saavat? Pieni apu mutta apu kuiteskin.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Avatar
Lord of Carcassonne
Viestit: 6093
Liittynyt: Ke 18.01.2006 13:03
Paikkakunta: Orivesi

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

tneva82 kirjoitti:
Ke 21.06.2017 11:18
LAV-Kitsune- kirjoitti:
Ke 21.06.2017 10:27
Coveria ei ole ja ampumista on lisää. Taistelukenttä oli tupaten täynnä taloja, puita ja kraattereita, kuten ennenkin, mutta cover bonuksia en ole saanut kertaakaan. Ampuminen sai huikeaa buffia, kun mopot tuplasivat ampumismääränsä, rapid firen jälkeen voi chargata ja heavy aseet muuttuivat enemmän yhdestä S9 shotista isoon määrään S5-7 shotteja ja tämä kaikki osui haarniskoimattomiin demoneihin kovaa.
Kai muistitte että jos aukealla laakealla olevat kuolevat sen jälkeen coverissa olevat edelleen saavat? Pieni apu mutta apu kuiteskin.
Komppaan tneva82:ta.
WHFB pelit 8.edikassa.(1.1.2014 alkaen)
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
WH40k pelit (1.1.2014 alkaen)
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L
Avatar
LAV-Kitsune-
Viestit: 1380
Liittynyt: Ke 26.08.2009 08:30
Paikkakunta: Kuopio

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja LAV-Kitsune- »

Muistimmehan me. Avasin huonosti tuota asiaa, joten selvennyksen paikka lienee tässä. Eli siis demonithan saavat tuon 5+ invun ja se ei stackaa coverin kanssa. Tämä oli tuttua myös viime edikasta. Ennen oli kuitenkin eri tasoisia maastoja joista osa antoi enemmän suojaa ja isona juttuna yksiköt saivat hypätä maahan lisätäkseen extra coveria.

Esimerkkitilanne objektiivin pidosta: Olet objektiivilla ja samalla maastossa, mikä ennen olisi antanut 5+ coveria, mutta nyt vain 6+. Siitä ei ole mitään hyötyä, kun ennen pystyit hyppäämään alas ja ottamaan siitä 4++ coverin, mikä varsinkin shroudedin kanssa oli aika kova 2++ coverin suoja. Nyt tilanne on vain, että demonit voivat juosta avoimessa maastossa koko ajan, koska niille ei ole coverista mitään hyötyä.
Flogger
Viestit: 1122
Liittynyt: Pe 13.02.2009 00:47

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja Flogger »

LAV-Kitsune- kirjoitti:
Ke 21.06.2017 10:27
Tämä vaikuttaa siis hyvin vahvasti puhtaalta ampumisedikalta, missä meleellä ei ole hirveästi sijaa, ei ainakaan ilman deep strikejä tai transporttia.
Mjah. Ulkomaan voorumilta kuultuna ihan ensimmäisten metatietojen mukaan kuumaa hottia olisivat 1. vuoron alfaisku-rynnäkköarmeijat.
Avatar
LAV-Kitsune-
Viestit: 1380
Liittynyt: Ke 26.08.2009 08:30
Paikkakunta: Kuopio

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja LAV-Kitsune- »

Flogger kirjoitti:
Ke 21.06.2017 15:17
LAV-Kitsune- kirjoitti:
Ke 21.06.2017 10:27
Tämä vaikuttaa siis hyvin vahvasti puhtaalta ampumisedikalta, missä meleellä ei ole hirveästi sijaa, ei ainakaan ilman deep strikejä tai transporttia.
Mjah. Ulkomaan voorumilta kuultuna ihan ensimmäisten metatietojen mukaan kuumaa hottia olisivat 1. vuoron alfaisku-rynnäkköarmeijat.
Niin kuten sanoin, ilman deep strikejä tai transporttia ei välttämättä olla meleessä vuorolla yksi. Tai noh, saahan demonit sinne 9" päähän depota nurglineita. 180pts sinne saa raivoisat 36 haavaa ja hyökkäystä S2:lla, mikä lähinnä huvittaa vastustajaa, eli painotan kokeilujeni ja kokemusteni perustuvan demoneilla pelaamiseen. Kiinnostaa kyllä minkälaisia listoja isolla maailmalla on nähty, joten kerro toki~
Avatar
Lord of Carcassonne
Viestit: 6093
Liittynyt: Ke 18.01.2006 13:03
Paikkakunta: Orivesi

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Mites, voiko pelin aloittaa niin että ketään ei ole viel pöydällä? Ihan vaan uteliaisuutta vain.
WHFB pelit 8.edikassa.(1.1.2014 alkaen)
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
WH40k pelit (1.1.2014 alkaen)
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L
Avatar
tneva82
Viestit: 8640
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Lord of Carcassonne kirjoitti:
Ke 21.06.2017 18:22
Mites, voiko pelin aloittaa niin että ketään ei ole viel pöydällä? Ihan vaan uteliaisuutta vain.
Open/narrative juu, matched puolet minimissään pitää alkaa kentällä. Ei all-drop pod/deep strike armeijaa(noh parannusta deathwingille silti. Pure deathwing ei ole auto-loss enää :D)
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Avatar
Lord of Carcassonne
Viestit: 6093
Liittynyt: Ke 18.01.2006 13:03
Paikkakunta: Orivesi

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Ok. Jos saan ihmisiä mukaan heinäkuun turnaukseeni niin pääsee kokeilee peliä käytännössä.
WHFB pelit 8.edikassa.(1.1.2014 alkaen)
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
WH40k pelit (1.1.2014 alkaen)
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L
Avatar
marke
Viestit: 934
Liittynyt: Ti 24.12.2002 13:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja marke »

LAV-Kitsune- kirjoitti:
Ke 21.06.2017 15:28
Kiinnostaa kyllä minkälaisia listoja isolla maailmalla on nähty
Tämmösen bongasin pari päivää sitten, en enää muista mistä (joku Dakkan ketju), mutta copypaste oli tallessa.

Round 2 vs the most disgusting Daemon list I've seen yet. Lord of Change, 2 CSM Princes, Changeling, 3 Flamer Chariots, a Renegade Knight, and then like 10 - 12 units of Brimstones with a Blue Horror in each. Whole army other than the Knight had 4++, and he could cast Smite nearly 20 times. Sure Blues only cast on one die, but that doesn't matter when you chuck down that many of them and cover the board. That dude went undefeated.
Avatar
LAV-Kitsune-
Viestit: 1380
Liittynyt: Ke 26.08.2009 08:30
Paikkakunta: Kuopio

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja LAV-Kitsune- »

marke kirjoitti:
Ke 21.06.2017 20:20
LAV-Kitsune- kirjoitti:
Ke 21.06.2017 15:28
Kiinnostaa kyllä minkälaisia listoja isolla maailmalla on nähty
Tämmösen bongasin pari päivää sitten, en enää muista mistä (joku Dakkan ketju), mutta copypaste oli tallessa.

Round 2 vs the most disgusting Daemon list I've seen yet. Lord of Change, 2 CSM Princes, Changeling, 3 Flamer Chariots, a Renegade Knight, and then like 10 - 12 units of Brimstones with a Blue Horror in each. Whole army other than the Knight had 4++, and he could cast Smite nearly 20 times. Sure Blues only cast on one die, but that doesn't matter when you chuck down that many of them and cover the board. That dude went undefeated.
Googlaamalla löysin kyseisen ketjun, eikä sielläkään ikäväkseni ollut enempää turnauksesta itsestään. Minua jäi vain mietityttämään kovasti tuo postaus, sillä kaikki nuo listatut minimijutuilla (prinsseillä ei siipiä ja 10 horroria ilman brimstoneja ja blue horrorreita tms) maksaa 2346pts ja ampuu max 14 smiteä. Jos tuohon laskettaisiin vielä Brimstonet ja blue horroreiden hinnat mukaan niin maksaisi 3746pts, joten joko pelaaja on huijannut, necron pelaaja on liioitellut rankasti, siellä on erehdytty säännöistä (voi manifestoida vain yhden saman powerin per vuoro) TAI siellä on ollut ei kompetitiivinen turnaus.

Tämä herätti kuitenkin kaksi jatkokysymystä:
1) Miten teidän peliporukoissa on pääasiassa pelailtu? Pisteillä vai power leveleillä?
2) Mitä mieltä olette olleet psyykkereistä? Omat ja vastustajan kokemukset tällä hetkellä ovat olleet, että ainakaan smitellä ei tee hirveästi, koska sitä ei oikein saa luotettavasti spämmittyä. Vertailukohtana yksi hero maksaa noin 80-100pts ja ampuu yhden smiten noin 80% onnistumismahdollisuudella, ellei vastustaja kumoa sitä. Samaan hintaan saisi jo joko tankkiin tai yksiköihin noin 3-4kpl D6 haavaa tekeviä lascannoneita.
Avatar
marke
Viestit: 934
Liittynyt: Ti 24.12.2002 13:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja marke »

Joo, mä en noista tarkemmin tiedä.. kunhan tuli vastaan. Kiva kun löysit ketjun kumminkin.

Aika vähän on vielä näkynyt netin syvyyksissä (tai sitten en ole löytänyt) varsinaista analyysiä itse pelistä, ja miten se on onnistunut, lukuunottamatta jamovoiman kirjoitusta pari viestiä aiemmin. Ihmiset tuntuvat keskittyvän kehumaan tai haukkumaan omistamansa armeijan ominaisuuksia, ja arvottavan peliä sen perusteella. Toki tämä on ihan fine ja varmasti realistista kunkin henkilön kohdalla itsessään, mutta tällaiselle pelaajalle jolla on 10v taukoa pelistä ei nuo netin kirjoitukset tarjoa oikein mitään. Necroneita vähän ostin, ne vaikutti hauskoilta mitä tulee eliittiin ja figutkin miellytti. Nyt näyttäisi, että Warrior lautat jonkinlaisilla Arkeilla on suosiossa, mutta mä en ainakaan vielä noita lännenmiehiä ja kaarnaveneitä aio hankkia.. senkin uhalla, että häviän kaikki pelit.

Tämä tuntui kismittävän montaa, mutta mä olen aika fiiliksissä, että toistaiseksi allyttaminen on erittäin rajattua. Menee itseltä jotenkin maku, kun haluan identifoitua ikuisiin peltirobotteihin ja ei niiden pyrkimyksiä edistämään tarvita mitään lihaa..

Yhden pelin kasia testasin aloituslootan Death Guardeilla vs Space Wolves. Ihan ei säännöt menneet oikein, mutta pääosin ja mun mielestä kaikki toimi kuin rasvattu. En osaa verrata suoraan kasiedikkaan, mutta olen pelaillut Infinityä, Malifauxia, Wrath of Kingsiä ja Warmachinea - kyllä tämä tuntui heti, että ihan yhtä hyvä peli on mekaanisesti kyseessä ja näkihän sen jo säännöistäkin. Homma oli nopeaa ja tuntui, että sai olla paljon itse pelaamassa. D6sen varianssikin on hyvin counteroitu noppien määrällä. Edellinen suosikkipeli Warmachine ei tarjoa tätä herkkua ja on alkanut siksi ärsyttämään; siinä on pitkiä taukoja, ettei saa pelata, kun joutuu odottelemaan mitä toinen tekee ja itseasiassa aika moni rolli on liian kriittinen ja liian randomi. Kasissa teleporttaus super hauskaa, samoin psyykkailu. Marinet vs Nurglemarinet melee ei etene oikein mihinkään.. olisi pitänyt pakittaa. Molemmat savee ne harvat woundit, ja moraalin vaikutus on (ymmärrettävistä syistä) mitätöntä. Murderfang silppusi toki nätisti Poxwalkereita pari ryhmää.

Oma hype ei ole vieläkään laskenut, ja vaikka pelissä luonnollisesti on muutamia IMO hyvin pieniä ongelmia, uskon ja toivon, että New Games Workshop (TM) tulee ne korjaamaan. Kesti Privateer Pressilläkin n. vuosi saada MK3 kuntoon julkaisusta, vaikka mainostivat kolme vuotta pelitestanneensa, eli siinäkin mielessä annan kasille aika paljon anteeksi - varsinkin siihen nähden miten hyvältä se vaikuttaa. Viat on tosi pieniä isossa mittakaavassa.
Viimeksi muokannut marke, Pe 23.06.2017 12:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Inouj
Viestit: 2575
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:56
Paikkakunta: Great Fields, ES

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja Inouj »

Vastaillaanpa tänne nyt tusinan itsepelatun ja noin puolen tusinan vierestä seuratun pelin tuomalla mandaatilla.

Helppo allekirjoittaa pääpiirteet Marken yo.viestistä, pelistä on saatu sujuva ja kohtuullisen selkeä. Jotkut asiat ovat tuntuneet hieman epäselviltä, mutta niissäkin saattaa olla takana aiempien edikoiden luoma painolasti. Jos ei olettaisi mitään, olisi säännöt varmaan vielä selvemmät. Aloittelijalle/palaajalle varmasti toimivat hyvin.

Pelit itsessään on vaihdelleet todella hauskoista tylsähköihin. Todella nautittavia on ollut matsit joissa molempien pelaajien listat ovat kohtuullisen tasapainoisia, sisältävät close combat yksiköitä, erilaisia liikutus/diippailu vaihtoehtoja ja factio tyyppisiä ominaisuuksia. Tylsiksi pelit käy nopeasti kun vähintään toinen listoista on paikallaan pysyvä point and shoot tyyppinen parkkipaikka jossa on spämmitty paria yksikköä. Ei siinä myös näistä matseista on opittu, ja sitä pidän tässä kohtaa tärkeimpänä.

Pelin onglemakohdiksi tuntuu muodostuvan nimenomaan löyhähkön detachment rakenteen mahdollistama spämmäys ja aloitussekvenssi, joka erilaisuudellaan on saanut vanhaan jumahtaneet pelaajat ja to:t sorkkimaan sitä, ilman että ymmärretään sen toimivuus kokonaisuutena.

All in all, hauska, sujuva ja selkeä peli, jonka aloittaminen on varmasti paljon iisimpää kuin seiskan.

Vielä vinkkinä kaikille: käyttäkää mielummin aikanne itse pelaamiseen kuin ulkomaan foorumien lukemiseen. Väitän että on paljon kivempaa ja pelistä saa paremman kuvan. Lähes huvittavaa että tämä foorumi pystyy kääntämään Varsinaiset pelikokemukset -topicin ulkomaan foorumeilla joku sano -topiciksi.
Avatar
Mysterous
Viestit: 2210
Liittynyt: La 16.11.2002 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 8-edikan varsinaiset pelikokemukset

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

Nyt ekan pelin itse pelanneena täytyy sanoa että vaikka alkuperäinen angstini kombowombo minmax listoista on vieläkin paikallaan, niin perus mekaanisesti core säännöiltään peli tuntuu hyvältä ja hauskalta pelata. Kopypastaan fiilikseni taisteluraportistani tähän:

Oliko kivaa, miksi?
-Oli. Peli oli nopea ja simppeli. 40K sääntösysteemin parhaat puolet, eli hyvin määritellyt asesäännöt (ja Rapid Fire <3) ja monipuoliset erikoissäännöt olivat vieläkin tallella. 6-laitoksen overwatch sääntö on tehty paremmaksi. AoS:n paras sääntö eli vuorotteleva lähitaistelusysteemi on hyvä lisäys myös 40K:hon.
-Aseiden Damage arvo tekee niistä tappavempia ja counteroi hyvin koneiden ja hirviöiden lisättyä woundi määrää. Sanoisin että kaikesta huolimatta vehiclejen tuhoaminen tuntuu luontevammalta 8-laitoksessa kuin One Page 40K:ssa tai Warpath Firefightissa.
-Absoluuttisesti onnistuva deep strike oli miellyttävempi kokemus.

Mikä ei ollut niin kivaa?
-True Line of Sight. Mielestäni metsää kuvastavan alueen tai kukkuloiden lävitse ei pidä pystyä näkemään näin ison skaalan pelissä.

Verdict?
-Palautti uskoni 8-laitoksen hauskuuteen kun itse pelasin peliä sellaisilla joukoilla joilla haluan pelata peliä, eli:
Kaikki ryhmät 5-10 miehen kokoisia yksiköitä, about 1000p/66bp armeijoita, ei suunniteltu erityisesti minkään kombowombo kikan ympärille pyörimään.
-Kai sitä pitää käydä se Kaaoksen indexi kirja ostamassa ja kokeilla täkäläiseen 40k skeneen soluttautumista.
Maalausblogi taas pystyssä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”