Horus Heresy Community Errata - v1.10 & Quartermaster templaatit

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Scythas
Viestit: 821
Liittynyt: Ke 22.10.2003 15:19
Paikkakunta: Kuopio

Horus Heresy Community Errata - v1.10 & Quartermaster templaatit

Viesti Kirjoittaja Scythas » Ma 22.01.2018 14:44

Yksi Kuopion pelatuimmista peleistä on Horus Heresy, joka vast'ikään sai uuden Warhammer 40.000:n 7. laitoksen pohjalle tehdyn sääntökirjan. Verrattuna Warhammer 40.000 -peliin 7. laitoksen aikaan Horus Heresy oli hyvin balanssissa, pääosin koska kaikki käyttivät Legiones Astartes -armeijalistaa ja Warhammer 40.000 oli hyvin rikkonainen lähinnä yksikkövalintojen suhteen. Nyt uusimman Horus Heresy Book Seven: Inferno -kirjan myötä Horus Heresyn sisäinen balanssi on hieman jäänyt ajasta. Osa alkuperäisen Legiones Astartes -armeijalistan valinnoista on täysin ylihintaisia verrattuna toisiin, osa edelleen ylitehokkaita ja osa Infernon joukoista on todella ylitehoisia pisteisiinsä nähden, osa myös alitehoisia. Soppaa lisää se, että Inferno on erittäin huonosti oikoluettu ja sisältää huomattavasti aiempia teoksia enemmän kirjoitusvirheitä ja viitteitä olemattomiin asioihin.

Uusi sääntökirja ei vielä kaikkea peliä hankaloittavia tekijöitä korjannut. Tilanteet alkavat mennä ainakin paikallisesti pelaajien hermoon kun toisaalta sytetään ylitehokkaiden joukkojen käytöstä ja toisaalta muita ärsyttävät omat huonot valinnat. Pari vuotta sitten hieman samanlaisessa tilanteessa Mordheimin kanssa porukalla katsoimme säännöt läpi ja ruksasimme omat modifikaatiomme, jotta peleistä saatiin mielekkäämpiä. Kaikki muutokset eivät toki kaikkia miellytä, mutta henkilökohtaisesti lopputulemamme oli silloin parempi kuin vanhentunut alkuperäinen versio. Ehdottaessani vastaavanlaista operaatiota Horus Heresyyn, sain toki kovasti vastalauseita, mutta myös rohkaisevaa palautetta.

Koska tilanne ei tällä hetkellä ole oikein kenenkään kannalta hyvä, otan käyttöön omissa tapahtumissani Erratan, jota pyrin muokkaamaan pelaajien ajatusten, toiveiden ja eritoten hyvien perustelujen mukaan. Kuukauden ajan kerrallaan kerään palautetta ja ainakin nyt aluksi kuukausittain julkaisen uuden päivitetyn version, jota on palautteen pohjalta muokattu.

Erratan tarkoituksena ei ole sorsia ketään vaan päin vastoin tehdä kaikista yksiköistä sellaisia, että niitä voi käyttää ampumatta itseään jalkaan tai että kenenkään tarvitsee äpistä että ei halua pelata jonkinlaista armeijaa tai unittia vastaan. Myöskään en näitä diktaattorimaisesti päätä vaan perustelujen ja keskustelun pohjalta kaikki ajatukset ja muutosehdotukset ovat erittäin mieluusti haluttuja.

Koska pistehintamuutokset hankaloittavat erilaisten listojen käyttöön suunniteltujen ohjelmien käyttöä, pyrin itse nämä muutokset tekemään iOS-alustalla olevalle Quartermasterille ja apulaisten kanssa myös Androidille olevalle BattleScribelle. Kunnes näistä file julkaistaan, suositan käyttämään kynää ja paperia.

Ensimmäiseen versioon linkki: Community Errata and FAQ 2018 - January v1.00
Toiseen versioon linkki: Community Errata and FAQ 2018 - February v1.10

Legiones Astartes KuoFi Errata v1.10.qmtemplate
Solar Auxilia KuoFi Errata v1.10.qmtemplate
Talons of the Emperor KuoFi Errata v1.10.qmtemplate​​​​​​​

Kommentoikaa mielipiteitänne alle, mikäli haluatte tähän vaikuttaa!
Viimeksi muokannut Scythas, To 08.02.2018 10:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jussi Nurro
Kuopion Figupelaajat KuoFi ry
KuoFi.net

Avatar
tneva82
Viestit: 8343
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja tneva82 » Ma 22.01.2018 15:09

Muutamia huomioita:

-Jostain syystä nyt tupla lightning claw on halvempi kuin yksittäinen...
-Melta bomb muutos tekee armoured ceramitesta vain entistä tehokkaamman. On jo muutenkin niin yleinen että melta on aika turha sääntö
-Destroyer identtinen hinta tacticalin kanssa? Seriously? Joo nyt liian kalliita mutta eikös tuo mene jo vähän liikaa?
-Sama juttu assault marineilla.
-Assaultien melta pommit. Huomioiden että taas jokainen käyttää miksi näin?

Typhon ja spartan ei muutoksia?

En tykkää vigilien sallimisesta tartarokselle. Alan ilmeisesti halusi niiden olevan out minkä takia ne ei saa plus tekee normi termi panssarista täysin turhan(muutenkin jo aika turha)
"There's probably volcano crater-kingdoms full of Bretonnian-esque knights who ride reptile-horses to battle and crap like that. " - Josh Reynolds

Scythas
Viestit: 821
Liittynyt: Ke 22.10.2003 15:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja Scythas » Ma 22.01.2018 20:36

tneva82 kirjoitti:
Ma 22.01.2018 15:09
Muutamia huomioita:

-Jostain syystä nyt tupla lightning claw on halvempi kuin yksittäinen...
-Melta bomb muutos tekee armoured ceramitesta vain entistä tehokkaamman. On jo muutenkin niin yleinen että melta on aika turha sääntö
-Destroyer identtinen hinta tacticalin kanssa? Seriously? Joo nyt liian kalliita mutta eikös tuo mene jo vähän liikaa?
-Sama juttu assault marineilla.
-Assaultien melta pommit. Huomioiden että taas jokainen käyttää miksi näin?

Typhon ja spartan ei muutoksia?

En tykkää vigilien sallimisesta tartarokselle. Alan ilmeisesti halusi niiden olevan out minkä takia ne ei saa plus tekee normi termi panssarista täysin turhan(muutenkin jo aika turha)
Kiitokset kun jaksoit katsoa läpi! Erittäin hyviä pointteja joihin kommentoisin näin:

-Jostain syystä nyt tupla lightning claw on halvempi kuin yksittäinen...
Tosiaan, näin olikin Praetorille ja Centurionille, hieman viilasin pisteitä samaan kuin yksittäinen claw. Lähinnä pointtina ois rohkaista tähänkin valintaan, mutta tuskinpa kukaan characterilla tätä valintaa vieläkään ottaa, koska AP2 essential character vs character tappeluissa. Kautta linjan tuplaclawivalintaa on halpuutettu, koska esim terminaattoreilla ei mitään järkeä maksaa 10 pistettä siitä, että vaihtaa bolterin toiseen clawiin eli +1 attackiin. Power fist edelleen kessuille ja termoksille ynnä muille tälläkin hinnan alennuksella erittäin houkutteleva vaihtoehto, joskin ehkä paremmin linjassa tämä halpuutus.

-Melta bomb muutos tekee armoured ceramitesta vain entistä tehokkaamman. On jo muutenkin niin yleinen että melta on aika turha sääntö
Meillä metassa juuri kukaan ei armoured ceramitea käytä, koska se vain pisteiden hukkaa, meltapommi korkkaa kuitenkin. Meltaa ei kuitenkaan ihan hirveästi missään ole. Lähinnähän tämä nyt hankaloittaa AV14 peräpellin korkkaamista, eli lantikkan. Mutta jos meltapommi on tähän ainut vaihtoehto, niin hieman huonosti menee muutenkin. Dredejä yms se vieläkin pilkkoo kun esim contemptorit eivät saa armoured ceramitea. Lisäisi siis vähän hyötyä siitä armoured ceramitesta ja ihan wtf:hän se onkin, että melta ei tepsi mutta hieman erilainen melta tepsii.

-Destroyer identtinen hinta tacticalin kanssa? Seriously? Joo nyt liian kalliita mutta eikös tuo mene jo vähän liikaa?
Kymmenen Destroyeriä maksaa näillä muutoksilla 175 pts ilman reppuja. Kymmenen taktista 125 pts. Noin 40 % hintaa taktisten päälle on mielestäni tarpeeksi muutamasta lisäsäännöstä. Huomaa siis että ekat 5 Destroyeriä on 125 pojoa kun ekat 10 Taktista on samat 125. Kuitenkin power armour marineita kumpaisetkin. Verrattuna Veteraaneihin ihan balanssissa mielestäni.

-Sama juttu assault marineilla.
20 assaulttia on 275 ja 20 taktista 225. 50 pojoa per ryhmä hyppyrepuista on mielestäni ihan asiallinen hinta. Nekin kuitenkin on vain perusmarsuja.

-Assaultien melta pommit. Huomioiden että taas jokainen käyttää miksi näin?
Meltapommien hinta per ryhmä lisäisi kiinnostusta ottaa isompia ryhmiä, mikä tavoiteltavaa. Nyt koko ryhmälle 100 pistettä meltapommeista on aika suolaista, kun monet muutkin unitit saavat kaikille ostettuna 2,5 pts per ryhmä. Tätä olen kautta listan koittanut tasoittaa. Lisäksi ajatuksena tuo että armoured ceramite antaa myös meltapommi-immuuniuden, niin en näkisi liian halpana tuota 50 pistettä per ryhmä.

-Typhon ja spartan ei muutoksia?
Typhon toki on aika halpa nykyisellään, mitä ehdottaisit hintalisäykseksi? Spartan ei ehkä omien kokemusten mukaan ole mitenkään unbalanced, mutta millaista muutosta ehdottaisit?

-En tykkää vigilien sallimisesta tartarokselle. Alan ilmeisesti halusi niiden olevan out minkä takia ne ei saa plus tekee normi termi panssarista täysin turhan(muutenkin jo aika turha)
Tällaista designers intentiä en ole kuullutkaan. Onko jotain viitettä? Jotenkin ajattelin, että se on vain jäänyt puuttumaan. Perus terminator armouria en kyllä suosisi, onhan se inferior design heresyssä muutoinkin. Kuitenkin Salamanteritkin saavat 3++ Tartaroksia.


Kysy vaan ihmeessä lisää ja kommentoi näitä aatteita. Mitäs tuumaat perusteluista? Keskustelemalla paras vaihtoehto löytyy.
Jussi Nurro
Kuopion Figupelaajat KuoFi ry
KuoFi.net

Avatar
tneva82
Viestit: 8343
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja tneva82 » Ti 23.01.2018 09:47

Scythas kirjoitti:
Ma 22.01.2018 20:36
Tosiaan, näin olikin Praetorille ja Centurionille, hieman viilasin pisteitä samaan kuin yksittäinen claw. Lähinnä pointtina ois rohkaista tähänkin valintaan, mutta tuskinpa kukaan characterilla tätä valintaa vieläkään ottaa, koska AP2 essential character vs character tappeluissa. Kautta linjan tuplaclawivalintaa on halpuutettu, koska esim terminaattoreilla ei mitään järkeä maksaa 10 pistettä siitä, että vaihtaa bolterin toiseen clawiin eli +1 attackiin. Power fist edelleen kessuille ja termoksille ynnä muille tälläkin hinnan alennuksella erittäin houkutteleva vaihtoehto, joskin ehkä paremmin linjassa tämä halpuutus.
Halvennuksen ymmärrän mutta sitten pitäisi yksittäisenkin clawin hintaa muokata. Claw saman hintainen kuin tupla claw? Ei tuossa nyt ole paljoa logiikkaa. Tuplia käytetään yksiköissä joilla ei paljoa ammuta vaan mennään suoraan lähitaisteluun joten joku boltterin laukaus ei paljoa tunnu vrt lisä hyökkäys.
Kymmenen Destroyeriä maksaa näillä muutoksilla 175 pts ilman reppuja. Kymmenen taktista 125 pts. Noin 40 % hintaa taktisten päälle on mielestäni tarpeeksi muutamasta lisäsäännöstä. Huomaa siis että ekat 5 Destroyeriä on 125 pojoa kun ekat 10 Taktista on samat 125. Kuitenkin power armour marineita kumpaisetkin. Verrattuna Veteraaneihin ihan balanssissa mielestäni.
Tuo kuulostaa siltä että perushinta liian korkea koska lisä marinet on 10 pistettä olipa assault marine, destroyer tai tactical. Millä logiikalla nuo on samanarvoisia? Destroyer omaa rad grenadet ja counter chargen plus tupla pistolit plus optioita kuten phospex pommit mitä tacticaleilla ei ole. Lisä destroyerit ei tosiaankaan ole samanarvoisia lisä tacticalien kanssa.

Tämä saa aikaan vain sen että 5 squadit destroyereita ylihintaisia ja 10 EHKÄ oikean hintaisia. Jos haluaa hintoja lähteä korjaamaan pitäisi se tehdä sekä perushinnalle että lisänapeille.

Se että yksikkö on pakko ottaa täyskokoisena ollakseen hintansa arvoinen ei ole tavoiteltavaa. Lisä nappien pitäisi olla optio, ei välttämättömyys.

Eli jos 175 10:lle destroyerille ilman reppuja on tavoite niin jos vaikka lisänappi olisi 110 perushinta ja 13 nappia per lisätyyppi antaisi silti huomattavan hinnanalennuksen, 10 squadi maksaisi sen 175 pojoa ja lisä destroyerit maksaisi kyvyistänsä. Lisä tyypit saisi silti aikamoisen hinnan alennuksen mutta ei sentään 60%.
Typhon toki on aika halpa nykyisellään, mitä ehdottaisit hintalisäykseksi? Spartan ei ehkä omien kokemusten mukaan ole mitenkään unbalanced, mutta millaista muutosta ehdottaisit?
Sivuhuomiona alkuun että quad launcherien 0-1 rajoitus ei IMO ole hyvä. Oletan että tuolla haetaan ennenkaikkea phospex tuhon rajaamista? Either way jos jokin on liian rikkinäinen 0-1 rajoitus on vain laastaria mutta ei korjaa ongelmaa. Jos jokin on liian hyvin joko sen hintaa pitää ruuvata ylös tai tehoa alas. Muuten siitä tulee vain 0-1 sijasta 1 valinta armeijaan kovemmissa listoissa. Tämän takia esmes special charactereille hinnan alennus kyvyistä "koska se on 0-1" on huono perustelu. Se johtaa lähinnä siihen että se 1 otetaan. Ja tämä skaalautuu hiton huonosti. 1 quad launcher 1000 pelissä on hiukan eriasia kuin 1 quad launcher 3000(puhumattakaan viellä isommista) peleissä.

Mutta pelkästään hinnan nosto ei välttämättä ratkaise asiaa koska yksiköstä tulee helposti "skew". Se voi olla helposti poistettavissa tietyille armeijoille joten OK hinta. Mutta sitten tulee toinen armeija jolta puuttuu työkalut poistaa helposti ja vekotin on aivan liian tehokas.

Pahimmillaan nuo määrittelevät metan siten että sinun on pakko tehdä armeijasi sitä vastaan. Phospox ja typhon ajavat pois jalkaväestä, spartan ja typhon takaavat että sinun pitää omata kylliksi tuhovoimaa poistaaksesi nuo vauhdilla tai olet game over. Spartan flare shieldillä ja ceramitella kestää aika pirun kovaa ja jos joudut ampumaan 2 vuoroa se on jo tehnyt tehtävänsä. Typhon ei myöskään paljoa puutu kestävyydeltä. AV14 all around, 6 HP ja super heavy bonus. Plus omaa 7" "jalkaväki kuolee 2+" templaten. Tuo tekee infantry heavy armeijoista ei toimivan ellet pysty poistamaan sitä vuorossa mikä on aika kova temppu. 2 vindicator laser destroyeria esmes aakeella laakeella saa ~2 hull pointtia plus pienen mahdollisuuden lisädamagella. Omassa kokoelmasta tuota parempaa AV14 poistajaa varten löytyy lähinnä 10 lascannon marinea mutta sitten tullaan siihen että typhonin tykki hoitaa nuo helpolla.

Joten jos tiedän että typhon vaara on olemassa en voi ottaa jalkaväki pohjaista armeijaa vaan mentävä rhino yksiköihin ja ajoneuvoihin koska typhon tekee jalkaväestäni hakkelusta ennenkuin ehdin poistaa sen pelistä vaikkei hänellä typhonin lisäksi mitään tankin tuhoajaa olisi!

Spartan puolestaan jos en pysty suunnittelemaan listaa joka poistaa spartanin vuorossa pitää suunnitella armeija joka voi voittaa vaikka spartanin sisältö(usein primarch+kaverit) saavat vapaan chargen mihin haluavat.

Molemmat vekottimet omaavat niin hyvät kyvyt että muuttavat metaa jo pelkästään olemassa olossa. Mutta toisaalta jos hintaa nostaa niin tulee julmettu skew peli jossa armeijat joilla on noille tehoavia lääkkeitä(kraken ohjukset, STR:D) omaavat sitten julmetun edun.
Tällaista designers intentiä en ole kuullutkaan. Onko jotain viitettä? Jotenkin ajattelin, että se on vain jäänyt puuttumaan. Perus terminator armouria en kyllä suosisi, onhan se inferior design heresyssä muutoinkin. Kuitenkin Salamanteritkin saavat 3++ Tartaroksia.
Se tuli forgelta kommenttina kun heiltä kysyttiin tuota. Ja inferior ehkä mutta pitäisi olla jokin rooli(edes sitten halvempi. Tässä käy ilmi FW:n ahneus kun suosivat säännöllisesti omia tuotteitaan. Huonomman pitäisi olla halvempi).

Mikäs tuo 3++ tartaros on? Dragonscale ainakin parantaa vain olemassaolevaa yhdellä joten tartaroksesta tulee tuolla sweeppaavia 4++ termiksiä.
"There's probably volcano crater-kingdoms full of Bretonnian-esque knights who ride reptile-horses to battle and crap like that. " - Josh Reynolds

Avatar
Ihme_apina
Viestit: 1082
Liittynyt: To 20.01.2005 15:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja Ihme_apina » Pe 26.01.2018 15:21

Törmäsin tälläiseen kun tutkin kuluneita 30K eventtejä Sotusta.
Kun rupesin lukemaan tänä niin nousi kuume ja nyt olen sairaslomalla, mahdollisesti vain sattumaa mutta huolestuttava mahdollisuus.
Puuttuisin muutamaan kohtaan, kommentoin enimmäkseen asioita joista on omaa kokemusta, aiheuttavat välitöntä hämmennystä tai jotka näkee korvallakin hölmöiksi:
(Anteeksi Fingelska, toivon että termit avautuvat figuharrastajille)

Hyvän näköinen formaatti, näyttää melkein viralliselta. Huonona puolena joku huolimattomasti lukeva voi luulla viralliseksi..

S1.
Modifiers and To HIt rolls:
-Miksi 5+ eikä 6+? miksi vain CC? kuinka monta Leman Russia paikallisessa metassa on?

Ordenance weapons:
Miksi suora muutos sääntöihin? Ovatko kaikki ordenance aseita omaavat tankit liian huonoja? pelitestattu? Onko kaikkien Ordenance aseita omaavien unittien hintoja muutettu vastaamaan buffia.

S2.
Blast:
Peukkua, helpottaa maaston käyttöä.

Barrage:
Samat kuin Ordenance aseissa, Miksi suora muutos sääntöihin? Ovatko kaikki barrage aseet liian huonoja? Onko pelitestattu? Onko kaikkien Barrage aseita omaavien unittien hintoja muutettu vastaamaan buffia.

Preferred enemy:
Taas suora muutos sääntöihin, mistä moinen?
Pidän muutoksesta mutta silti kiinnostaa taustat, onko joku koskettanut pahasti kirjoittajia Autek Morrin kanssa? :)

Sniper Rifle:
WTAF? Miten tämä on balanssissa kun aseiden hintoja ei ole muutettu? Ymmärrän että Sniper riflet ovat todella huonoja mikä on sääli mutta nyt on menty vähän liian pitkälle.

Whirlwind launcher:
Onko pelitestattu? Melko isoja parannuksia kun tuplaa tai triplaa laukaukset, hinta kuitenkaan ei ole noussut, onko buffit mielestänne niin pieniä vai whirla pohjalta noin huono?

Missile launcher:
MIksi? Vulturax?

Melta Bombs:
WTFBBQ. Olen aika äimänä tästä. CC armeijat ei saa rikkoa tankkeja? Tämä vaikuttaa niin paljon koko peliin etten osaa edes sanoin kuvata. Spartanit, leviathanit, Land Raiderit, Custodes tankit hyötyvät tästä huomattavasti.

S3.
Veteran Tactical Squad:
Ilmeisesti Pride of the Legion on yleinen teillä? Huononnus ja pistekorotus ehkä liikaa yhdessä?
Kannustaisin ihmisiä ennemmin pelaamaan jotain muita RoWeja kuin hyökkäämään oireen kimppuun.

Destroyers:
Liikaa alennuksia.
Yksittäinen Destroyer yhtä halpa kuin rivitactical?

Apotechary:
Viisi peukkua.

Rapier:
Eri mieltä muutoksen suunnasta. Quad mortarit kaipaa hintarukkausta tai siirtoa Heavy slottiin, ei keinotekoisia rajoitteita.

Assault Squad:
Itse laskisin pohjahintaa ja pitäisin extrat 13p per, ehkä haluatte nähdä enemmän isoja assault squadeja?

S4.
Breachers:
Isohkoja alennuksia ja melee buff. onko pelitestattu erikseen/yhdessä?
Miksi kessu ei saa samaa hyötyä?

Tactical Squad:
Kaikkia muita Trooppeja halvennetaan mutta Tacticalit jäävät makaamaan taakse, tuskin näitä Legioonista valtaosan muodostavia jannuja nähdään näillä muutoksilla ainakaan enempää, sääli.

Recon Squad:
10p? Outflank, acute senses, scout, shroud bombs eivät ole edes pisteen arvoisia vrt. tactical marine? 15p Recon marinesta joka sniper riflellään lähentelee Exoduksen kykyjä? Nyt oikeesti.

Seekers:
Jannujen hinta-ale tuntuu hyvältä, yhdistettynä combi-alennukseen ehkä liikaa? Jotain väliltä? 7p?

Outriders:
Radikaalit pistemuutokset pyörien aseissa. Onko esim. isot plasmaryhmät pelitestattu?

Primaris-Lightning:
iso pistehyppy. ehkä ennemmin Krakeneihin hintaa?
Taas muutos joka helpottaa AV14 tankkien elämää, näitä alkaakin jo kertyä.

S5,
Achilles-Alpha:
Melkonen möykky tuhota tämän jälkeen

Artillery Squadron:
Epäselvä sääntö. Saako vain Whirlwindejä ottaa enemmän kuin yhden squadronin, vai yhden Whirla-squadronin lisäksi 0-1 mitä vaan?
Aiemmat buffit yhdistettynä hintaan joka pysyy samana, luulen tarpeettomaksi muutokseksi.

Malcador:
Miksi? En ymmärrä muutosta? Hinta sama, tankki huononee?

Mastodon:
Melkoinen pistepudotus. Samassa hengessä olen kyllä että liian kallis mutta että 150p?

Arcus:
Isot nerffit, ei alennuksia. Toki kova tankki mutta onko perusteltua?

Edit: kirjoitusvirheitä ja tnevan quoteema "sniper" kohta vaihdettu "sniper rifle" muotoon johon oli tarkoitus itsellä viitata
Viimeksi muokannut Ihme_apina, La 27.01.2018 00:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
GreenMeanie kirjoitti: ... en oo mikää "Nätti Nakuna" niiku hebe
Veripallo kirjoitti:PELI 2 (vs eLylyth) Destruktion.
Pudotan Rahnin. Kävelen kolme tuumaa depolta ja kuolen.

Avatar
tneva82
Viestit: 8343
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja tneva82 » Pe 26.01.2018 16:17

Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21

Sniper:
WTAF? Miten tämä on balanssissa kun aseiden hintoja ei ole muutettu? Ymmärrän että Sniper riflet ovat todella huonoja mikä on sääli mutta nyt on menty vähän liian pitkälle.
Mikäs tässä on ongelma? Eikös se ole vähän tyhmää että osut krak ohjuksella marinella mutta koska olet sniper woundaat vain 4+? Jos snipettävät missilet ongelma nostaa sitten sen hintaa sen sijaan että tehdään siitä yhtäkkiä jotain kumiohjuksia.


Recon Squad:
10p? Outflank, acute senses, scout, shroud bombs eivät ole edes pisteen arvoisia vrt. tactical marine? 15p Recon marinesta joka sniper riflellään lähentelee Exoduksen kykyjä? Nyt oikeesti.
Aaah hyvä pointti. Missasin tuon kun en omista viellä moisia. Juuph sama extra modelit tacticalien hintasia linja jatkuu. Ei se perushinnan pidä olla ainut hinnan ero.
Primaris-Lightning:
iso pistehyppy. ehkä ennemmin Krakeneihin hintaa?
Taas muutos joka helpottaa AV14 tankkien elämää, näitä alkaakin jo kertyä.
Tosiaan mikä tuossa vekottimessa ollut ongelma? Kraken vai joku muu? Otetaan variantti missä on vaikka sunfury ohjukset. Ongelma? Jos krakenit(tai phosphexit) on ongelma nostaa niiden hintaa basehinnan sijasta.
"There's probably volcano crater-kingdoms full of Bretonnian-esque knights who ride reptile-horses to battle and crap like that. " - Josh Reynolds

Avatar
Ihme_apina
Viestit: 1082
Liittynyt: To 20.01.2005 15:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja Ihme_apina » Pe 26.01.2018 16:55

Osa kaksi, Legioonat:

En pelaa kaikki legioonia itse tai vastaan joten kommentoin vain osaa enemmän. Osa taas on enemmän kuin ilmiselviä.

S6.
Emperors Children
palatine blades:
WS5 I5 power weaponeita 15p
WS5 S5 I5 AP2 Pheonix speareja 20p
S7.
Iron Warriors
Iron circle:
MITÄ H*LVETTIÄ!
-65p per model
+Uusi, kaikki unitin ongelmat korjaava, sääntö.
Missä järki?
Vuorosta 1. reserviheitot alottava Perturabo+Iron Circle joka Deep Strikee yhtä hyvin kuin Horus.
3+ invut rerollaava Perturaabo seisoo depon edessä vuoroll 1b, Iron Circlet Look Out,Sir!:ää tarvittaessa. Tai T7 4++4W Iron Circlet pitää Pertun hengissä.
Deep Strike voisi olla yksi "The Shield of the Iron tyrant" vaihtoehdoista (mutta scatterin kanssa)
ja hintaakin voisi HIEMAN laskea, mutta nyt on joku ruuvi löysällä.
Ilmeisesti joku paikallinen on ostanu Forgelta todella hienoja figuja ja nyt kismittää kun pelipöydällä käyttö onkin hankalaa?
Bonuksena ainoa kohta tässä asiakirjassa joka ei kannusta ottamaan Land Raideria/Spartania.
Ehdottomasti tämän FAQ/Errata lärpäkkeen järjettömin kohta

SW
Frost Blades:
Halvennus ja Buff, miksi?

Varagyr Wolf Guard:
Perushinnan pudotus hyvä, jopa liian pieni koska:
35p lisäterpasta aivan liian vähän!
WS5, Stubborn, Fear, Crushing Charge, Lordsbane vain 5p arvoista O_o
itse kaipaisin näille lähinnä toista woundia mutta et lähtisi laskemaan aivan samalla tavalla.

S8.
Imperial Fists
Phalanx Warders:
Normibreacherit ei kaipaa CCbuffia mutta näille se tekisi ehkä jopa hyvää

Sigismund:
Iron Circlen pisteet ilmeisesti valuivat tänne?
Melkoinen hyppy pisteissä, toki SIgge on varmaankin pelin paras Legion non-primarch character mutta että melkein 1/4 lisää?
Hyvä muutos/selvennys Instant killeihin.

Night Lords
NIght Raptor:
Onko taas pelitestattu?
Olisin itse aika varovainen antamaan 5p power axeja ja 10p twin-LC optioita 3-5 attackin WS5 kavereille..

S9.
Blood Angels
Blade or Perdition:
Iso peukku

World Eaters
Rampagers:
Tarvittuja alennuksia, 40p tuntuu hassulta hinnalta jump packeistä mutta varmasti laajan pelitestauksen tulos.
Scoutin ja Jump packin kanssa nämä ovat hyvin mahdollisesti 1b meleessä joten olisin varovainen alennusten kanssa.

S10.
Ultramarines
Breachers:
Täälläkään Breacherit eivät tarvitse meleebuffia

Fulmentarus:
-12p Reaperista on taas hassu pistemäärä, miten tähän on päädytty?

Thousand Sons
Magnus:
Ei tarvetta balansoinnille, asia selvä.
Mind Wrath ihan fine...

S12.
Raven Guard
Mor Deythan:
Levoton sniper rifle buffi nostaa taas päätään, nämä onneksi edes maksavat jotain..

Alpha Legion
Lernaean Terminators:
WS5, Stubborn ja Volkite charger ovat vain 5p arvoisia vrt. normi terminaattoriin?
GreenMeanie kirjoitti: ... en oo mikää "Nätti Nakuna" niiku hebe
Veripallo kirjoitti:PELI 2 (vs eLylyth) Destruktion.
Pudotan Rahnin. Kävelen kolme tuumaa depolta ja kuolen.

Avatar
Ihme_apina
Viestit: 1082
Liittynyt: To 20.01.2005 15:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja Ihme_apina » Pe 26.01.2018 16:55

Armeijat, meksut ja custodes kun olo on vähän parempi
GreenMeanie kirjoitti: ... en oo mikää "Nätti Nakuna" niiku hebe
Veripallo kirjoitti:PELI 2 (vs eLylyth) Destruktion.
Pudotan Rahnin. Kävelen kolme tuumaa depolta ja kuolen.

Scythas
Viestit: 821
Liittynyt: Ke 22.10.2003 15:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja Scythas » To 01.02.2018 10:31

Kiitoksia teille kumpaisellekin, kun olette jaksaneet kommentoida ajatuksen kanssa projektia. Valitettavasti työkuvioiden takia en ehtinyt kattavia mietteitänne vielä kommentoida, mutta kommentit ovat tulossa. Eilen kokoonnuimme isommalla porukalla näitä pohtimaan ja saimme seuraavan version kasaan joka olisi tässä:

Community Errata and FAQ 2018 - February v1.10
Jussi Nurro
Kuopion Figupelaajat KuoFi ry
KuoFi.net

Scythas
Viestit: 821
Liittynyt: Ke 22.10.2003 15:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja Scythas » To 01.02.2018 10:42

tneva82 kirjoitti:
Ti 23.01.2018 09:47
Scythas kirjoitti:
Ma 22.01.2018 20:36
Tosiaan, näin olikin Praetorille ja Centurionille, hieman viilasin pisteitä samaan kuin yksittäinen claw. Lähinnä pointtina ois rohkaista tähänkin valintaan, mutta tuskinpa kukaan characterilla tätä valintaa vieläkään ottaa, koska AP2 essential character vs character tappeluissa. Kautta linjan tuplaclawivalintaa on halpuutettu, koska esim terminaattoreilla ei mitään järkeä maksaa 10 pistettä siitä, että vaihtaa bolterin toiseen clawiin eli +1 attackiin. Power fist edelleen kessuille ja termoksille ynnä muille tälläkin hinnan alennuksella erittäin houkutteleva vaihtoehto, joskin ehkä paremmin linjassa tämä halpuutus.
Halvennuksen ymmärrän mutta sitten pitäisi yksittäisenkin clawin hintaa muokata. Claw saman hintainen kuin tupla claw? Ei tuossa nyt ole paljoa logiikkaa. Tuplia käytetään yksiköissä joilla ei paljoa ammuta vaan mennään suoraan lähitaisteluun joten joku boltterin laukaus ei paljoa tunnu vrt lisä hyökkäys.
Muokattu hieman fiksummaksi, miltä vaikuttaa? Tuskimpa kukaan näitä näille ottaa vaikka olisivat ilmaisia, sillä AP2 vain paljon parempi vaihtoehto. Eipähän nyt niin pahaa jalkaan ampumista kuin aiemmin.
tneva82 kirjoitti:
Ti 23.01.2018 09:47
Scythas kirjoitti:
Ma 22.01.2018 20:36

Kymmenen Destroyeriä maksaa näillä muutoksilla 175 pts ilman reppuja. Kymmenen taktista 125 pts. Noin 40 % hintaa taktisten päälle on mielestäni tarpeeksi muutamasta lisäsäännöstä. Huomaa siis että ekat 5 Destroyeriä on 125 pojoa kun ekat 10 Taktista on samat 125. Kuitenkin power armour marineita kumpaisetkin. Verrattuna Veteraaneihin ihan balanssissa mielestäni.
Tuo kuulostaa siltä että perushinta liian korkea koska lisä marinet on 10 pistettä olipa assault marine, destroyer tai tactical. Millä logiikalla nuo on samanarvoisia? Destroyer omaa rad grenadet ja counter chargen plus tupla pistolit plus optioita kuten phospex pommit mitä tacticaleilla ei ole. Lisä destroyerit ei tosiaankaan ole samanarvoisia lisä tacticalien kanssa.

Tämä saa aikaan vain sen että 5 squadit destroyereita ylihintaisia ja 10 EHKÄ oikean hintaisia. Jos haluaa hintoja lähteä korjaamaan pitäisi se tehdä sekä perushinnalle että lisänapeille.

Se että yksikkö on pakko ottaa täyskokoisena ollakseen hintansa arvoinen ei ole tavoiteltavaa. Lisä nappien pitäisi olla optio, ei välttämättömyys.

Eli jos 175 10:lle destroyerille ilman reppuja on tavoite niin jos vaikka lisänappi olisi 110 perushinta ja 13 nappia per lisätyyppi antaisi silti huomattavan hinnanalennuksen, 10 squadi maksaisi sen 175 pojoa ja lisä destroyerit maksaisi kyvyistänsä. Lisä tyypit saisi silti aikamoisen hinnan alennuksen mutta ei sentään 60%.
Tätä eilen porukalla pohdittiin ja tultiin uuden version mukaiseen lopputulokseen. Kuitenkin 10 tai 15 pistettä per nappi muidenkin ryhmien kohdalla luo tiettyä selkeyttä tilanteeseen. Katsotaan tuleeko näitä peliin ja ovatko ylikovia, tarvittaessa hintaa voi sitten hieman lisätäkin.
tneva82 kirjoitti:
Ti 23.01.2018 09:47
Scythas kirjoitti:
Ma 22.01.2018 20:36

Typhon toki on aika halpa nykyisellään, mitä ehdottaisit hintalisäykseksi? Spartan ei ehkä omien kokemusten mukaan ole mitenkään unbalanced, mutta millaista muutosta ehdottaisit?
Sivuhuomiona alkuun että quad launcherien 0-1 rajoitus ei IMO ole hyvä. Oletan että tuolla haetaan ennenkaikkea phospex tuhon rajaamista? Either way jos jokin on liian rikkinäinen 0-1 rajoitus on vain laastaria mutta ei korjaa ongelmaa. Jos jokin on liian hyvin joko sen hintaa pitää ruuvata ylös tai tehoa alas. Muuten siitä tulee vain 0-1 sijasta 1 valinta armeijaan kovemmissa listoissa. Tämän takia esmes special charactereille hinnan alennus kyvyistä "koska se on 0-1" on huono perustelu. Se johtaa lähinnä siihen että se 1 otetaan. Ja tämä skaalautuu hiton huonosti. 1 quad launcher 1000 pelissä on hiukan eriasia kuin 1 quad launcher 3000(puhumattakaan viellä isommista) peleissä.

Mutta pelkästään hinnan nosto ei välttämättä ratkaise asiaa koska yksiköstä tulee helposti "skew". Se voi olla helposti poistettavissa tietyille armeijoille joten OK hinta. Mutta sitten tulee toinen armeija jolta puuttuu työkalut poistaa helposti ja vekotin on aivan liian tehokas.

Pahimmillaan nuo määrittelevät metan siten että sinun on pakko tehdä armeijasi sitä vastaan. Phospox ja typhon ajavat pois jalkaväestä, spartan ja typhon takaavat että sinun pitää omata kylliksi tuhovoimaa poistaaksesi nuo vauhdilla tai olet game over. Spartan flare shieldillä ja ceramitella kestää aika pirun kovaa ja jos joudut ampumaan 2 vuoroa se on jo tehnyt tehtävänsä. Typhon ei myöskään paljoa puutu kestävyydeltä. AV14 all around, 6 HP ja super heavy bonus. Plus omaa 7" "jalkaväki kuolee 2+" templaten. Tuo tekee infantry heavy armeijoista ei toimivan ellet pysty poistamaan sitä vuorossa mikä on aika kova temppu. 2 vindicator laser destroyeria esmes aakeella laakeella saa ~2 hull pointtia plus pienen mahdollisuuden lisädamagella. Omassa kokoelmasta tuota parempaa AV14 poistajaa varten löytyy lähinnä 10 lascannon marinea mutta sitten tullaan siihen että typhonin tykki hoitaa nuo helpolla.

Joten jos tiedän että typhon vaara on olemassa en voi ottaa jalkaväki pohjaista armeijaa vaan mentävä rhino yksiköihin ja ajoneuvoihin koska typhon tekee jalkaväestäni hakkelusta ennenkuin ehdin poistaa sen pelistä vaikkei hänellä typhonin lisäksi mitään tankin tuhoajaa olisi!

Spartan puolestaan jos en pysty suunnittelemaan listaa joka poistaa spartanin vuorossa pitää suunnitella armeija joka voi voittaa vaikka spartanin sisältö(usein primarch+kaverit) saavat vapaan chargen mihin haluavat.

Molemmat vekottimet omaavat niin hyvät kyvyt että muuttavat metaa jo pelkästään olemassa olossa. Mutta toisaalta jos hintaa nostaa niin tulee julmettu skew peli jossa armeijat joilla on noille tehoavia lääkkeitä(kraken ohjukset, STR:D) omaavat sitten julmetun edun.
Niin, eihän tätä täysin tasaiseksi saa mitenkään. Edellä mainitsemiisi asioihin kuitenkin tehtiin osittain sinun kommenttiesi perusteella twiikkiä. Miltä nyt vaikuttaa?
tneva82 kirjoitti:
Ti 23.01.2018 09:47
Scythas kirjoitti:
Ma 22.01.2018 20:36

Tällaista designers intentiä en ole kuullutkaan. Onko jotain viitettä? Jotenkin ajattelin, että se on vain jäänyt puuttumaan. Perus terminator armouria en kyllä suosisi, onhan se inferior design heresyssä muutoinkin. Kuitenkin Salamanteritkin saavat 3++ Tartaroksia.
Se tuli forgelta kommenttina kun heiltä kysyttiin tuota. Ja inferior ehkä mutta pitäisi olla jokin rooli(edes sitten halvempi. Tässä käy ilmi FW:n ahneus kun suosivat säännöllisesti omia tuotteitaan. Huonomman pitäisi olla halvempi).

Mikäs tuo 3++ tartaros on? Dragonscale ainakin parantaa vain olemassaolevaa yhdellä joten tartaroksesta tulee tuolla sweeppaavia 4++ termiksiä.
Niin, eipä sitä taidakaan itseasiassa muut saada. 3++ Tartarokset ovat kuitenkin tässä vain 1 woundin modelleita, joten eivät ehkä yhtä kovia kuin 4++ 2W modelit. Osittain tarkoituksena oli saada variaatiota eikä invalidoida kenenkään modeleita, joten tämä nyt mahdollistaa niiden shieldillisten Tartaros terminaattorien pelaamisen, mitä ihmiset ovat konffanneet.
Jussi Nurro
Kuopion Figupelaajat KuoFi ry
KuoFi.net

Scythas
Viestit: 821
Liittynyt: Ke 22.10.2003 15:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja Scythas » To 01.02.2018 11:02

Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Törmäsin tälläiseen kun tutkin kuluneita 30K eventtejä Sotusta.
Kun rupesin lukemaan tänä niin nousi kuume ja nyt olen sairaslomalla, mahdollisesti vain sattumaa mutta huolestuttava mahdollisuus.
Puuttuisin muutamaan kohtaan, kommentoin enimmäkseen asioita joista on omaa kokemusta, aiheuttavat välitöntä hämmennystä tai jotka näkee korvallakin hölmöiksi:
(Anteeksi Fingelska, toivon että termit avautuvat figuharrastajille)

Hyvän näköinen formaatti, näyttää melkein viralliselta. Huonona puolena joku huolimattomasti lukeva voi luulla viralliseksi..
Jos on niin puusilmä, ettei erota KuoFi:a headerissa, niin olkoonsa. :D En sen takia rumaksikaan alkaisi tekemään.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
S1.
Modifiers and To HIt rolls:
-Miksi 5+ eikä 6+? miksi vain CC? kuinka monta Leman Russia paikallisessa metassa on?
Koska 6+ et vaan osu ikinä ja liian OP. Vain meleessä koska esim Snap Shotit?
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Ordenance weapons:
Miksi suora muutos sääntöihin? Ovatko kaikki ordenance aseita omaavat tankit liian huonoja? pelitestattu? Onko kaikkien Ordenance aseita omaavien unittien hintoja muutettu vastaamaan buffia.
Nykyisellään tekee sponsoneista turhia Leman Russeille (tankeille) sekä esim Venatorille. Lisää variaatiota ja voit vaikka tehdä sponsonillisia russeja. En usko että psiteitä tarvii muuttaa, kuitenkin sponsonit ostetaan anyway erikseen kuten muillekin.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
S2.
Blast:
Peukkua, helpottaa maaston käyttöä.

Barrage:
Samat kuin Ordenance aseissa, Miksi suora muutos sääntöihin? Ovatko kaikki barrage aseet liian huonoja? Onko pelitestattu? Onko kaikkien Barrage aseita omaavien unittien hintoja muutettu vastaamaan buffia.
En näe, että olisi niin huomattava muutos että tarvitsisi alkaa pisteitä muuttamaan. Miten tuota edes hinnoittelisi? Kuitenkin marginaalinen hyöty. Muutos koska siten se ennenkin oli ja hyvin toimi temaattisesti.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21

Preferred enemy:
Taas suora muutos sääntöihin, mistä moinen?
Pidän muutoksesta mutta silti kiinnostaa taustat, onko joku koskettanut pahasti kirjoittajia Autek Morrin kanssa? :)
Toiset modelit suoraan sanovat että antavat myös uniteille, nämä toki tämän muutoksen overrulaavat. Sellaisille jotka eivät sano, niin pitäkööt rulensa itsellään.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21

Sniper Rifle:
WTAF? Miten tämä on balanssissa kun aseiden hintoja ei ole muutettu? Ymmärrän että Sniper riflet ovat todella huonoja mikä on sääli mutta nyt on menty vähän liian pitkälle.
Balanssissa koska Sniper Rifle ollut huonompi kuin bolter. Nyt tuosta voisi sen 5 pistettä maksaakin. Näilläkin muutoksilla 10 marinea tappaa ehkä 2-3 marsua joista yksi on kessu tai erikoisase, ei minusta over the top vieläkään, mutta eivätpähän ole sniper riflet täysin turhia.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Whirlwind launcher:
Onko pelitestattu? Melko isoja parannuksia kun tuplaa tai triplaa laukaukset, hinta kuitenkaan ei ole noussut, onko buffit mielestänne niin pieniä vai whirla pohjalta noin huono?
Sekä että. Verrattuna quad-mortariin whirlwind on selkeästi huomonpi vaihtoehto, varsinkin kun HS slotissa muutakin hyödyllistä. Katsotaan miten toimii.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Missile launcher:
MIksi? Vulturax?
Bingo.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Melta Bombs:
WTFBBQ. Olen aika äimänä tästä. CC armeijat ei saa rikkoa tankkeja? Tämä vaikuttaa niin paljon koko peliin etten osaa edes sanoin kuvata. Spartanit, leviathanit, Land Raiderit, Custodes tankit hyötyvät tästä huomattavasti.
Poistettiin yhteisellä päätöksellä.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
S3.
Veteran Tactical Squad:
Ilmeisesti Pride of the Legion on yleinen teillä? Huononnus ja pistekorotus ehkä liikaa yhdessä?
Kannustaisin ihmisiä ennemmin pelaamaan jotain muita RoWeja kuin hyökkäämään oireen kimppuun.
Pistekorotus on marginaalinen ja Marksman ei nyt enää ainut valinta. Olihan nämä selvästi jokaisella osa-alueella parhaita 3+ marsuja, edelleenkin todella hyviä. Jos lisäisi variaatiota.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Destroyers:
Liikaa alennuksia.
Yksittäinen Destroyer yhtä halpa kuin rivitactical?
Hieman näitä muokkailtiin uuteen.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Apotechary:
Viisi peukkua.

Rapier:
Eri mieltä muutoksen suunnasta. Quad mortarit kaipaa hintarukkausta tai siirtoa Heavy slottiin, ei keinotekoisia rajoitteita.
Näitä muutettu.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Assault Squad:
Itse laskisin pohjahintaa ja pitäisin extrat 13p per, ehkä haluatte nähdä enemmän isoja assault squadeja?
Homogenisoitiin breachereiden kanssa. Assaulteilla verrattuna taktisiin reput ja breachereilla kilvet. Sama hinta per modeli nyt kummassakin ja 50 pojoa yli taktisten, jotka kuitenkin voi ottaa uber-gritin ja Furyttää kovasti. Kannustetaan jalkaväkeen.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
S4.
Breachers:
Isohkoja alennuksia ja melee buff. onko pelitestattu erikseen/yhdessä?
Miksi kessu ei saa samaa hyötyä?
Buffi vain jos poistat boltterin. Vaihdat ampumisen yhteen S4 iskuun. Sama kuin taktisilla. Nämä vaan eivät saa uber-grittiä, joten erilaisena sen suhteen pysyvät limittinä kilvestä. Kessu saa hyödyn jos käyttää chainswordia. Liian kova ehkä jos muille aseille myös saman saisi? Power weaponeita täytyisi toki miettiä. Mennään nyt tällä kokeeksi.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Tactical Squad:
Kaikkia muita Trooppeja halvennetaan mutta Tacticalit jäävät makaamaan taakse, tuskin näitä Legioonista valtaosan muodostavia jannuja nähdään näillä muutoksilla ainakaan enempää, sääli.
En tiedä teistä, mutta kyllähän näitä täällä käytetään. Edelleenkin muihin verrattuna halpoja kuin saappaat, saavat uber-gritinja furyttävät. Solidi choissi jota itse ainakin pelaan.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21

Recon Squad:
10p? Outflank, acute senses, scout, shroud bombs eivät ole edes pisteen arvoisia vrt. tactical marine? 15p Recon marinesta joka sniper riflellään lähentelee Exoduksen kykyjä? Nyt oikeesti.
Ei nää kyllä edelleenkään kovia ole, ks. yllä. saavat outflankin, joka suht. varma, mutta ei nää kyllä kovin pelottavia scorauksen lisäksi ole. Mennään näillä ja testaillaan.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Seekers:
Jannujen hinta-ale tuntuu hyvältä, yhdistettynä combi-alennukseen ehkä liikaa? Jotain väliltä? 7p?
Muutettu.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Outriders:
Radikaalit pistemuutokset pyörien aseissa. Onko esim. isot plasmaryhmät pelitestattu?

Primaris-Lightning:
iso pistehyppy. ehkä ennemmin Krakeneihin hintaa?
Taas muutos joka helpottaa AV14 tankkien elämää, näitä alkaakin jo kertyä.
Twiikattu. Edelleenkin kovia. Nyt Tank Hunter ei niin must-have enää ja BS5:stakin pitää harkita.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
S5,
Achilles-Alpha:
Melkonen möykky tuhota tämän jälkeen
Kuten pitääkin. Ei tää kyllä pistetehokas ehkä vieläkään ole. :D
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Artillery Squadron:
Epäselvä sääntö. Saako vain Whirlwindejä ottaa enemmän kuin yhden squadronin, vai yhden Whirla-squadronin lisäksi 0-1 mitä vaan?
Aiemmat buffit yhdistettynä hintaan joka pysyy samana, luulen tarpeettomaksi muutokseksi.
Muutettu wordingiä. Ilman tätä muutosta kukaan ei ottaisi näitä, kun kuitenkin Basilisk tai Medusa parempia.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Malcador:
Miksi? En ymmärrä muutosta? Hinta sama, tankki huononee?
Pelitestauksen tulosta. Super-heavy on insane, koska kestävyys yhdistettynä immuniteettiin pene-tuloksille ja hullulle liiku ja ammu kaikki aseet mahdollisuudelle. En tätä kehtaa pelata kun ylikova. Nyt sentään vastaava mahdollisuus hiljentää tämä kuten muutkin takit, upgradeista on hyötyä ja kehtaa pelata. En pitäisi tätä tankkia vieläkään ylikovana. Testataan.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Mastodon:
Melkoinen pistepudotus. Samassa hengessä olen kyllä että liian kallis mutta että 150p?
Modattu.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Arcus:
Isot nerffit, ei alennuksia. Toki kova tankki mutta onko perusteltua?
Hieman viilattu, poistettu nerffit ja hintaa hieman korotettu. Kuitenkin ampuu paikaltaa sponsoneilla 10 kpl S8-9 AP shottia ja rerollit coveriin. Mikä muu ampuu näin kovaa? Typhonkaan ei välttämättä saa noin montaa modellia lättynsä alle.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Edit: kirjoitusvirheitä ja tnevan quoteema "sniper" kohta vaihdettu "sniper rifle" muotoon johon oli tarkoitus itsellä viitata
Jussi Nurro
Kuopion Figupelaajat KuoFi ry
KuoFi.net

Scythas
Viestit: 821
Liittynyt: Ke 22.10.2003 15:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja Scythas » To 01.02.2018 11:06

tneva82 kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:17
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21

Sniper:
WTAF? Miten tämä on balanssissa kun aseiden hintoja ei ole muutettu? Ymmärrän että Sniper riflet ovat todella huonoja mikä on sääli mutta nyt on menty vähän liian pitkälle.
Mikäs tässä on ongelma? Eikös se ole vähän tyhmää että osut krak ohjuksella marinella mutta koska olet sniper woundaat vain 4+? Jos snipettävät missilet ongelma nostaa sitten sen hintaa sen sijaan että tehdään siitä yhtäkkiä jotain kumiohjuksia.


Recon Squad:
10p? Outflank, acute senses, scout, shroud bombs eivät ole edes pisteen arvoisia vrt. tactical marine? 15p Recon marinesta joka sniper riflellään lähentelee Exoduksen kykyjä? Nyt oikeesti.
Aaah hyvä pointti. Missasin tuon kun en omista viellä moisia. Juuph sama extra modelit tacticalien hintasia linja jatkuu. Ei se perushinnan pidä olla ainut hinnan ero.
Ks. yllä. Noh, lisähinnalla ei kovia eroavaisuuksia saa aikaan kun kuitenkin voi maks. 5 ekstraa ostaa. Tehty pienet twiikit, mennään näillä kokeeksi. Irrelevanttia jos 5 ekstraa maksaa 5 tai 10 pistettä enemmän kuin jos se ois perushintaan lisättynä. Ei sitä täysin optimaalista lisähintaa 10-15 pisteen väliltä kuitenkaan löytyisi. Tää nyt hieman yksinkertaistaa, mutta parempi kuin ennen.
tneva82 kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:17
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 15:21
Primaris-Lightning:
iso pistehyppy. ehkä ennemmin Krakeneihin hintaa?
Taas muutos joka helpottaa AV14 tankkien elämää, näitä alkaakin jo kertyä.
Tosiaan mikä tuossa vekottimessa ollut ongelma? Kraken vai joku muu? Otetaan variantti missä on vaikka sunfury ohjukset. Ongelma? Jos krakenit(tai phosphexit) on ongelma nostaa niiden hintaa basehinnan sijasta.
Nostettiin ongelmien hintaa. Miltä vaikuttaa?
Jussi Nurro
Kuopion Figupelaajat KuoFi ry
KuoFi.net

Scythas
Viestit: 821
Liittynyt: Ke 22.10.2003 15:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja Scythas » To 01.02.2018 11:16

Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
Osa kaksi, Legioonat:

En pelaa kaikki legioonia itse tai vastaan joten kommentoin vain osaa enemmän. Osa taas on enemmän kuin ilmiselviä.

S6.
Emperors Children
palatine blades:
WS5 I5 power weaponeita 15p
WS5 S5 I5 AP2 Pheonix speareja 20p
Twiikattiin.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
S7.
Iron Warriors
Iron circle:
MITÄ H*LVETTIÄ!
-65p per model
+Uusi, kaikki unitin ongelmat korjaava, sääntö.
Missä järki?
Vuorosta 1. reserviheitot alottava Perturabo+Iron Circle joka Deep Strikee yhtä hyvin kuin Horus.
3+ invut rerollaava Perturaabo seisoo depon edessä vuoroll 1b, Iron Circlet Look Out,Sir!:ää tarvittaessa. Tai T7 4++4W Iron Circlet pitää Pertun hengissä.
Deep Strike voisi olla yksi "The Shield of the Iron tyrant" vaihtoehdoista (mutta scatterin kanssa)
ja hintaakin voisi HIEMAN laskea, mutta nyt on joku ruuvi löysällä.
Ilmeisesti joku paikallinen on ostanu Forgelta todella hienoja figuja ja nyt kismittää kun pelipöydällä käyttö onkin hankalaa?
Bonuksena ainoa kohta tässä asiakirjassa joka ei kannusta ottamaan Land Raideria/Spartania.
Ehdottomasti tämän FAQ/Errata lärpäkkeen järjettömin kohta
Taisi tulla tunteiden pohjasta. :D No mutta onhan noi ylihintaisia 205 pistettä, come on. Buffia marginaalisesti Castellaxiin eikä mahdollisuutta kolmanteen attackiin. Aina kun näillä on pelattu, ammuttu itseään jalkaan. Tehtiin nyt hieman viiliä hintaan kuitenkin ja poistettu autohit. Deep Strike kuitenkin niin fluffikas pertun kanssa. Ja kyllähän nämä ehkä pertun kanssa kestää, nyt 1480 pistettä pertun kanssa ja omaavat 16 S10 attackiä. :D Melkeen 100 pistettä per attack joten ei ne kyllä ketään tapakaan, jos kiinni saavat. Mietitäänpä mitä 1500 pisteellä saa, joka nuo poistaa vuorossa-kahdessa, vaikka diippaisivatkin?
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
SW
Frost Blades:
Halvennus ja Buff, miksi?
Koska idiootit säännöt. Näin ne kuuluisi olla ja kaikki variantit hyödyllisiä. Vrt. power fist vs frost axe, miksi ikinä ottaisit axen? Sama frost sword vs. frost claw.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
Varagyr Wolf Guard:
Perushinnan pudotus hyvä, jopa liian pieni koska:
35p lisäterpasta aivan liian vähän!
WS5, Stubborn, Fear, Crushing Charge, Lordsbane vain 5p arvoista O_o
itse kaipaisin näille lähinnä toista woundia mutta et lähtisi laskemaan aivan samalla tavalla.
En ymmärrä? pisteitä pudotettu 7, mutta joutuu maksamaan vaihdosta oikeisiin aseisiin. Mielestäni nyt pisteet kohdallaan ja frost-aseiden muutokset hyvin skaalautuu.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
S8.
Imperial Fists
Phalanx Warders:
Normibreacherit ei kaipaa CCbuffia mutta näille se tekisi ehkä jopa hyvää
Ei ne juuri boltterin vaihdosta chainswordiin buffaannu, mutta näille nyt silti sama.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
Sigismund:
Iron Circlen pisteet ilmeisesti valuivat tänne?
Melkoinen hyppy pisteissä, toki SIgge on varmaankin pelin paras Legion non-primarch character mutta että melkein 1/4 lisää?
Hyvä muutos/selvennys Instant killeihin.
Hieman twiikattu. Mutta onhan tuo aika autoinclude entisillä pisteillään ja verrattuna muihin samanhintaisiin charactereihin täysi tappokone.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
Night Lords
NIght Raptor:
Onko taas pelitestattu?
Olisin itse aika varovainen antamaan 5p power axeja ja 10p twin-LC optioita 3-5 attackin WS5 kavereille..
Hieman twiikattu. Miltä vaikuttaa?
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
S9.
Blood Angels
Blade or Perdition:
Iso peukku

World Eaters
Rampagers:
Tarvittuja alennuksia, 40p tuntuu hassulta hinnalta jump packeistä mutta varmasti laajan pelitestauksen tulos.
Scoutin ja Jump packin kanssa nämä ovat hyvin mahdollisesti 1b meleessä joten olisin varovainen alennusten kanssa.
Ei ehkä koidu ongelmaksi?
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
S10.
Ultramarines
Breachers:
Täälläkään Breacherit eivät tarvitse meleebuffia
Noh, ei nää nyt ihan hirveästi buffaannu. Kokeillaan. Tyhmä valintahan toi nykysäännöillä on. 1 kpl S4 AP3 iskuja, täh? Eka pitäis kuitenkin osua, sitten woundata ja joka neljäs attack siis menisi power armourista läpi. En näe ylitehokkaina vaan ihan jeppis vaihtoehtoina nyt.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
Fulmentarus:
-12p Reaperista on taas hassu pistemäärä, miten tähän on päädytty?
Selkeytetty.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
Thousand Sons
Magnus:
Ei tarvetta balansoinnille, asia selvä.
Mind Wrath ihan fine...
Mind Wrathia nyt hiukan muutettu. Pelitestataan ja mahdollisesti vielä muuttuu.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
S12.
Raven Guard
Mor Deythan:
Levoton sniper rifle buffi nostaa taas päätään, nämä onneksi edes maksavat jotain..
Nyt sniperit jopa vaihtoehto rendaaville liekkareille.
Ihme_apina kirjoitti:
Pe 26.01.2018 16:55
Alpha Legion
Lernaean Terminators:
WS5, Stubborn ja Volkite charger ovat vain 5p arvoisia vrt. normi terminaattoriin?
Ehkä enemmänkin verrattuna muihin legioonaterminaattoreihin. ei ehkä kuitenkaan samanhintaisia kuin 2W 3++ psykerö termikset tai 2W justaerinit.
Jussi Nurro
Kuopion Figupelaajat KuoFi ry
KuoFi.net

Scythas
Viestit: 821
Liittynyt: Ke 22.10.2003 15:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Horus Heresy Community Errata

Viesti Kirjoittaja Scythas » To 08.02.2018 10:40

Jussi Nurro
Kuopion Figupelaajat KuoFi ry
KuoFi.net

Trekkeri
Viestit: 640
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:07
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Horus Heresy Community Errata - v1.10 & Quartermaster templaatit

Viesti Kirjoittaja Trekkeri » Su 11.02.2018 21:36

En koko nivaskaa lukenut lävitse, mutta pari yleistä kommenttia.

Tälläinen päivittyvä säännöstö on yleisesti ottaen aika raskas seurata. Hyvä esimerkki 9th Age, mikä muuttuu säännöllisen väliajoin jolloin kasuaalipelaajan vaikea pysyä perässä. En itse varmaan jaksaisi selata tätä läpi ennen turnausta varmistaakseen että oma armeija laillinen.

Eikö olisi helpompaa vain muokata järjestettevää tapahtumaa siihen suuntaan mitä itse haluaa? Jos joku yksikkö tai upgrade on kova ja huomautuksen jälkeen pelaajat niitä kentälle tuovat, niin seuraavassa tapahtumassa niitä ei käytetä? Suorilta käsin esim. Phospexit ja Armoured ceramite pois.

Mikäli tälläinen aiheuttaa närää, niin olisiko helpompi järjestää kahden tasoisia pelipäiviä/turnauksia. Tyyliin kompetiivinen- ja fluffi- painoitteinen. Ymmärrän toki ettei Suomen Heresy skene ehkä taivu moneen eri versioon, etenkin jos samat pelaajat eivät käy molemmissa.

Skenaarioilla, tiheällä maastolla ja voittoehdoilla pystyy vaikuttamaan myös pelaajiin aika hyvin.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho, PJ

Avatar
tneva82
Viestit: 8343
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Horus Heresy Community Errata - v1.10 & Quartermaster templaatit

Viesti Kirjoittaja tneva82 » Su 11.02.2018 22:26

Trekkeri kirjoitti:
Su 11.02.2018 21:36

Eikö olisi helpompaa vain muokata järjestettevää tapahtumaa siihen suuntaan mitä itse haluaa? Jos joku yksikkö tai upgrade on kova ja huomautuksen jälkeen pelaajat niitä kentälle tuovat, niin seuraavassa tapahtumassa niitä ei käytetä? Suorilta käsin esim. Phospexit ja Armoured ceramite pois.
Helpompaa toki, vähemmän tehokasta. Samaten onko sekään sitten hyvä jos elementtejä kielletään? Onko sekään kivaa jos spartanit kielletään kokonaan? Hauskaa jos omistat mokoman etkä saa käyttää. Siksi ainakin itse tykkään enemmän tälläisestä ja ainakin sääntömuutoksia voisin nähdä käyttäväni tulevaisuudessa(pistemuutokset vähän enemmän ??? koska meillä ei juurikaan pisteitä käytetä muuteskaan)

Toki päivitystahti ongelma on olemassa minkä takia jatkuvat muutokset auttaa ja versiohistoriikki auttaa asiaan kummasti. Ts. näkee suoraan vaikka listassa mitä muutoksia tässä versiossa tuli ettei tarttee käydä uutta ja vanhaa ja alkuperäisiä läpi kammalla. Näin jos esmes haluat tietää onko armeijasi muuttunut sitten viime näkemän katsot vain versiohistoriassa mitä uusia muutoksia tullut.
"There's probably volcano crater-kingdoms full of Bretonnian-esque knights who ride reptile-horses to battle and crap like that. " - Josh Reynolds

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”