Zone Mortalis - käännös 8. laitokseen

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Avatar
Terminator Sergeant
Viestit: 1725
Liittynyt: Ti 10.05.2005 15:39
Paikkakunta: Helsinki, henkisesti ikuinen savolainen

Zone Mortalis - käännös 8. laitokseen

Viesti Kirjoittaja Terminator Sergeant » Su 18.02.2018 23:27

Hei Sotun hiljainen kansa.

Olen tässä pidemmän aikaa jo kaivannut päästä puuhastelemaan narratiivisemman figuilun kanssa grimderpissä tulevaisuudessa ja nyt kun armeija alkaa olla hiljaksiin kuosissa ja pelejäkin taskussa, katseeni kääntyi jänniin erikoistapauksiin. Avaruuslaivojen valtaustaisteluita, bunkkerin vyörytyksiä, tunnelisotaa, komentokeskusten puolustuksia, mitä ikinä mikä tapahtuukaan ahtaissa ja kammottavissa tiloissa.

Zone Mortalis vastaa näihin tarpeisiin aika hyvin, mutta sille ei taida olla virallista päivitystä vielä olemassa. Tein siis itse.

https://urly.fi/UhY

En ole vielä ehtinyt pelitestaamaan noita ajatuksia tai kirjoittelemaan skenaarioita, mutta kehitysideoita otetaan vastaan. Pyrin tuossa noudattelemaan kasilaitoksen perusperiaatteita (räjähdysten teho näkyy osumien määrässä, reaktiotuli on stratageemi eikä inikkatarkistus, Mortal Woundeja granulaarisemman vamman sijaan...) mutta oman makuni läpi (suojaa on oletuksena paljon pöydällä, näkölinjat eivät ole pitkiä, savun käyttö pöydällä ei ole ongelma...). Vakioporukalla ei harrasteta metajuustoilua ja pelataan pääasiassa joko kaartia tai erimuotoisia marsuja, joten putkinäkö saattaa olla tässä vaiheessa ongelma.

Mistä tykkäät? Mitä selvästi puuttuu? Mikä ilmiselvä ongelma on jäänyt puusilmältä näkemättä?
"The inhabitants of this earth are of two types. Those with brains but no religion, and those with religion but no brains."

Ninjapiraatti
Viestit: 247
Liittynyt: Ti 28.02.2017 10:37

Re: Zone Mortalis - käännös 8. laitokseen

Viesti Kirjoittaja Ninjapiraatti » To 22.02.2018 07:19

Vaikuttaa mielenkiintoiselta! Varmasti menee meidän porukassa jossain vaiheessa kokeiluun. Oonkin kaipaillut jotain tällaista klaustrofobista peliä 8. edikkaan.

Hyvä, että ajoneuvot rajoittuu walker tyyppeihin ja nekin vain 60mm asti. Stratagemit on myös fiksun oloisia.

Katastrofaalisen vaurion kohdassa tuon numeron 12:n kohdalla pitää tehdä strenght-check niin mitenkäs se suoritetaan? Varmaan jonkinlaiset arvot sille myös löytyy? Entä minkä kokoisella pöydällä tätä olisi suotavaa pelata? 4"×4"? 4"×6"? Joku muu?

Avatar
Mysterous
Viestit: 2205
Liittynyt: La 16.11.2002 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Zone Mortalis - käännös 8. laitokseen

Viesti Kirjoittaja Mysterous » To 22.02.2018 08:58

Hyvältä ykeisesti näyttää ja voisi kokeilla. En tosin ymmärrä lähistelyn moraalimuutosta, lähistelijät saavat muutenkin etua ahtaalla laudalla niin voi olla vähän liikaa.

Kivoja valinnaissääntöjä kuten blibit.
Maalausblogi taas pystyssä.

Avatar
Terminator Sergeant
Viestit: 1725
Liittynyt: Ti 10.05.2005 15:39
Paikkakunta: Helsinki, henkisesti ikuinen savolainen

Re: Zone Mortalis - käännös 8. laitokseen

Viesti Kirjoittaja Terminator Sergeant » To 22.02.2018 10:37

Tosiaan, pientä huolimattomuuttahan siellä voi olla.

Katastrofaalisessa kohdassa strenatarkistus omassa päässäni oli siis "heitä d6: mikäli luku on S tai vähemmän, tarkistus onnistuu". Periaatteessa siihen voisi lisätä myös klausuulin 6+ epäonnistuu aina, mutta toisaalta on myös ihan cool että dreadnoughtit, demoniprinssit ja vastaavat ovat hitusen etulyöntiasemassa jalkaväkeen nähden.

Moraalikysymyksessä näkisin, että lähitaistelijan onkin saatava etua. Hyvä, se on temaattisesti oikein tunneleissa, missä psykologinen paine on valtava eritoten jos joku kiljuva hullu ryntää sahan kanssa naamalle (Vietnamin tunnelirottien motto ei ole tuulesta temmattu alaotsikoksi). Pelillisesti tämä johtuu osaltaan siitä, että Forgen vanhoissa säännöissä lähiksen voittaja sai rerollia sweeppaukset, eli häviävä osapuoli oli aina suuremmassa riskissä kuolla kokonaan. En myöskään stressaisi suuremmin sen suhtautumisesta ampumiseen, joka saa lisätehoja maksimiosumaisten räjähteiden ja reaktiotulen muodossa.

Pelipöydän koko on suurimman osan ajasta varmaan 4'x4', jollei skenaario ole erityislaatuinen. Matkat kuitenkin pitenevät kummasti kun suoria linjoja ei ole ja käytävät kiemurtelevat. Seuraavaan versioon pohdin luultavasti myös sääntöjä seinien läpäisyyn, sitä vartenhan ne meltapyssyt fiktiossa oikeasti ovat :P
"The inhabitants of this earth are of two types. Those with brains but no religion, and those with religion but no brains."

Ninjapiraatti
Viestit: 247
Liittynyt: Ti 28.02.2017 10:37

Re: Zone Mortalis - käännös 8. laitokseen

Viesti Kirjoittaja Ninjapiraatti » To 22.02.2018 19:58

Okei tossa strenacheckissä on järkeä. Kannattaa imo lisätä se tonne rautalangasta väännettynä sääntikseen.

Innolla jään odottamaan mitä muita sääntöjä tulee, erityisesti tätä melta aseistukseen liittyvää.

Staffy
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 07.08.2017 12:06

Re: Zone Mortalis - käännös 8. laitokseen

Viesti Kirjoittaja Staffy » Ke 07.03.2018 16:13

Tähän on tehnyt mieli kommentoida, että näyttää hienolta ja tekisi mieli joskus päästä testaamaan. Ei vain ole tullut paljoa oltua tänne kirjautuneena, mutta korjattiin asia nyt.

Tutkamerkeillä pelaamisesta tuli mieleen että, jospa siihen kirjaisi säännöksi "pahin tulee aina tapahtumaan", eli suurin piirtein:

Pelin alussa pelaajat laittavat armeijansa reserviin ja depottavat pöydälle tutkamerkkejä yhtä monta kuin armeijassa on unitteja.

Aluksi pelataan tutkamerkeillä, jotka liikkuvat ennalta määrätyillä stateilla detatchmentin keywordin mukaan (esim. space marines 6", tyranids 8" jne.).

Kun tutkamerkkiin saadaa line of sight, tutkamerkki korvataan millä tahansa reservissä olevalla yksiköllä. Jos kaksi tutkamerkkiä paljastuvat samanaikaisesti, vuorossa oleva pelaaja asettaa yksikön pöydälle ensiksi. Sen jälkeen vuoro jatkuu normaalisti.

Stratagem: tutkani on perseestä - tutkamerkin paljastuessa stratagemia käyttänyt pelaaja voi jättää asettamatta unittia pöydälle. tutkamerkki poistetaan ja yksikkö jää edelleen reserviin (ja voi tulla reservistä jotakin muuta tapaa).

Stratagem: niitä on joka puolella - maksamalla 1 cp voi pelin alussa sijoittaa pöydälle yhden ylimääräisen tutkapisteen.

Jos jossakin vaiheessa peliä pelaajalla ei movementin lopussa ole enää yhtään yksikköä reservissä, poistetaan kyseisen pelaajan pöydällä olevat tutkamerkit.

Pahoittelut lievästä tajunnanvirrasta, tämä lähti vähän lapasesta. :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”