40K Pelin kehityssuunta

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Avatar
Hammarist
Viestit: 554
Liittynyt: To 25.10.2007 16:30
Paikkakunta: Miehikkälä

40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Hammarist »

Elikkäs mitä mieltä ihmiset ovat 40K:n tämän hetken kehityssuuntauksesta? Mihin on homma menossa?
Omasta mielestäni GW suuntaa tätä peliä koko ajan nuoremmille, mikä johtaa sääntöjen yksinkertaistumisen myötä monipuolisuuden vähenemiseen. En ole mitenkään wille 5v. vastaan, mutta oma mielipiteeni on että 40K saisi pysyä vähän varttuneemman väen (lue yli 15v) pelinä, joka on monipuolinen ja mielenkiintoinen, ja samalla viehättäisi myös Wanhaa pelaajaporukkaa.
Tehdään pikkupojille omat pelit eikä "lavenneta" näitä nyt olemassaolevia pikkulapsille sopivaksi.

En ollut ihan varma, mille alueelle tämä tulisi tuikata joten päädyin tänne. Korjailkoon joku mode jos on eri mieltä.
Hartman kirjoitti: Yhdestoista käsky:
"Sinun ei ole nöyhtää & pelimecanicaa toisiinsa sotceman. "
Avatar
The Warmaster
Viestit: 948
Liittynyt: Pe 02.02.2007 19:52
Paikkakunta: Turku

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja The Warmaster »

No näinhän se on, että nuoremmille vesille mennään. Tylsäähän se on, mutta minkäs teet...
Avatar
Slipoilfan
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 01.01.2007 13:24

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Slipoilfan »

Ehdottomasti samaa mieltä. Tietysti aloittelija ystävällisyys on aina plussaa, mutta jos pelattavuus ja mielenkiinto laskee, ei se ole missään tapauksessa järkevää.

2. edikasta asti pelia tutkailleena sanoisin, että olen ollut viime aikoina tyytyväinen mm. Eldarien codexiin, missä yksiköistä voidaan tehdä useita erilaisia armeijoita, näin pystytään tekemään juuri niin fluffikkaita kuin pelaaja itse haluaa. Ilmeisesti myös Örkki codeksissa on näin?

Samaa toivoisi näkevän jossain määrin myös Space Marine Codeksissa, missä olisi mahdollisuudet tehdä ne Blood Angel, Space Wolves, Dark Angels ja Black Templar armeijat. Lisäksi tämä olisi toivottavaa myös CSM codeksissa.

Hunttereiden niputtaminen inkvisio kirjan alle on myös hyvä idea. Mielestäni kun armeijoita on selkeästi liikaa ja uusia tulee vaan. Itseäni ei hirveästi itkettäisi, jos esimerkiksi necronit katoaisivat warppiin. Ne ovat figujensa, yksikköjensä, pelitekniikkansa ja fluffinsa puolesta mielestäni täyttä silakkaa. Dark Eldaritkin vaativat uudistusta. Ideana armeija on ihan kiva, mutta en näe hajallaan olevien piraattien kykyä muodostaa mitään järkevää armeijaa mitenkään realistisena. De onkin enemmän fluffinen armeija, kuin todellinen taisteleva kansa.

Aika juttuja tuli taas kirjoitettua.
Skenehuora
Avatar
Kraztog
Viestit: 364
Liittynyt: La 27.11.2004 11:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Kraztog »

Monipuolisuus on kiinni lähinnä surkeasta armeijoiden määrästä ja codexien tasosta. Tuosta kun poistettaisiin necronit vielä pois, niin eipä ole pahemmin valitsemis ongelmia.
Joskus minua ihmetyttää ajatusmaailma että yksinkertaiset/helpommat pelit ovat vain lapsille ja monimutkaiset/raskaat pelit vain vanhemmille pelaajille. Monimutkaiset säännöt yksistään eivät tee pelistä hyvää. Tämä on niitä kuuluisa makuasioita ;)
:) hymiöt ei ole tosikoille :)
Xenon
Peliporukkavalvoja
Viestit: 3130
Liittynyt: Ke 11.05.2005 17:47

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Millä perusteella 40k olisi menossa yksinkertaisempaan suuntaan? No ok, codexit on hieman yksinkertaistumassa, ainakin mariineilla. Siinäpä se sitten olikin.. Eipä ole taun tai nidejen codexi yksinkertaisuutta nähnytkään. Ja jos sääntöjen puolelle mennään niin ne eivät minusta ole kyllä yksinkertaistumassa. Joitakin pieniä yksityiskohtia, kuten vehicle damage table yms. ollaan yksinkertaistamassa. Mutta sehän vain helpottaa pelaamista! Ei se että peliä on helpompi ja kivempi pelata, tarkoita että se olisi yksinkertaisempi. Minusta on ainakin ihan hyvä vaan että viiden nopanheiton sijaan voidaan heittää kolme kertaa sitä noppaa, joka johtaa vielä tasapainoisempaan tulokseen, kuin viisi kertaa noppaa heitettäessä.

Ja mitä muihin sääntöuudistuksiin tulee niin minusta kuulostaisi siltä että ollaan paljon taktisempaan suuntaan menossa. Kuten nämä uudet liikkumis säännöt. Elikkä yksiköt voisivat ampumisen sijaan valita liikkuvansa jne. mitä lie sisälsikään. Mutta se toisi vain lisää taktiikkaa peliin. Nykyään 40k on enemmän semmoista stand & shoot, mitä juuri voi joku ville 5v pelata. Heitetään vaan noppaa ja katsotaan kummalla on enemmän heavy ja special aseita. Jos liikkumisesta voisi tulevaisuudessa hyöytä muutkin kuin nidit ja örkit niin se olisi aika kiva, ainaki minusta. Sitäpaitsi onhan 40k aina ollut se yksinkertaisempi peli, verrattuna vaikka Fabaan. Turha heittää pyyhettä kehään, minusta nuo uudistukset kuulostavat ainakin sen verran hyviltä että ei siitä ainakaan vielä mitään lasten peliä ole tulossa.
Avatar
Hands_of_blue
Viestit: 1743
Liittynyt: To 25.08.2005 17:36
Paikkakunta: Turku

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Slipoilfan kirjoitti:Itseäni ei hirveästi itkettäisi, jos esimerkiksi necronit katoaisivat warppiin. Ne ovat figujensa, yksikköjensä, pelitekniikkansa ja fluffinsa puolesta mielestäni täyttä silakkaa.
No lol, pelin ainoa tasapainoinen lista ja sekin pitäisi dumpata. :)

@Xenon: Tuolla yksinkertaistamisella tarkoitetaan varmaankin pidemmän aikavälin kehitystä kuin tulevaa edikanvaihdosta. Jos olet selaillut 1. tai 2. edition aikaisia sääntökirjoja olet varmasti huomannut, että nelos edikka on niihin nähden aika pasianssia.

Tällä hetkellä on varmaan aika turhaa spekuloida mahdollista 5. edikan tuomaa suunnanmuutosta. Vahva veikkaukseni on, että jatkuu 3. editionista asti vallalla ollut linja, eli vähän viilaillaan, mutta mitään ei oikeasti muuteta. Sinänsä sääli koska peli tarvitsisi jonkinlaisen piristysruiskeen.

Jos saa esittää unelmia niin toivoisin muutoksia pelin äärettömän kankeaan vuorosysteemiin. Edes Overwatchin kaltainen sääntö olisi kiva, ettei tarvitsisi koko vastustajan vuoroa pyöritella peukaloitaan.
Xenon
Peliporukkavalvoja
Viestit: 3130
Liittynyt: Ke 11.05.2005 17:47

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Hands_of_blue kirjoitti: @Xenon: Tuolla yksinkertaistamisella tarkoitetaan varmaankin pidemmän aikavälin kehitystä kuin tulevaa edikanvaihdosta. Jos olet selaillut 1. tai 2. edition aikaisia sääntökirjoja olet varmasti huomannut, että nelos edikka on niihin nähden aika pasianssia.
Joo toki, onhan tässä pidemmällä aikavälillä tapahtunut aika merkittäviä muutoksia. Onhan RT, 1 ja 2 laitos siinä mielessä ihan eri lajiaan että ei niillä paljon hupipelejä vakavampaa saa aikaiseksi. Kuvititellaampa turnausta RT säännöillä, ei siitä tulis yhtään mitään. Enkä usko että vanhemmat edikat on läheskään niin tasapainoisia kuin uudet. Tietenkin onhan siellä paljon kivoja detaileja ja onhan niitä kiva kavereiden kanssa pelata, mutta kyllä nykyiset istuvat kilpailuhenkiseen pelaamiseen paljon paremmat. Ja jos nyt mietitään tätä muutosta noista ensimmäisistä edikoista nykyiseen niin onhan se toki muuttunut siinä mielessä yksinkertaisemmaksi, mutta RT:ssäkin oli sitä sääntö niin pirusti että ei niistä erkkikään ota selvää, tai ottaa mutta pelaaminen on melko hankalahkoa, jos ei mikään veteraani ole. Mitenkä ylipäätään tuommoinen systeemi toimisi turnausympäristössä, että kuka tahansa saa ottaa mitä tahansa ja tehdä omat unittinsa. =D Kyllä veikkaan että aika rikkinäinen turnaus tulisi. ;)

Mutta ehkäpä nämä vanhemmat editionit ovat asioita, joita ei kannata verrata edes tähän nykyedikkaan, ne ovat melkeinpä eri pelejä. Omalla tavallaan parempia, ja omalla tavallaan huonompia. Mutta jos tässä nyt joku oli huolissaan nykyisestä kehityksen suunnasta niin kyllä se minusta ainakin tuntuisi ihan kohdallaan olevan. Odotellaan nyt se 5ed sääntis ja itketään sitten jos aihetta on. ^^
Avatar
Murhe
Valvoja
Viestit: 3639
Liittynyt: Pe 13.09.2002 09:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Paha minun on tehdä kovin syvällistä analyysiä, kun varsinaisesti osaa yhdenkään laitoksen sääntöjä 40Kssa, mutta näin ulkopuolelta katsoen linja on näyttänyt seuraavalta:
- Warhammerin sääntömekaniikan ydin ei tule muuttumaan. Liike, ampuminen, lähistely, to hit, to wound, saves. Tietyt asiat vain tekevät vasaroista sotavasaroita, eivätkä ne tule muuttumaan.
- 40K oma ydinmekaniikka, joka erottaa sen Fabasta, on luultavasti hyvin pysyvää osaa. Pääosin kautta linjan 6" liikkuvat joukot, assault liikkeet, difficult terrain testit, yms.
- Kulttuuri kirjoittaa säännöt tulkinnan varaisin termein, ei tule muuttumaan ennen kuin väkeä vaihtuu studiossa tarpeeksi tai asian suhteen tehdään tietoinen päätös. Ainakin edellisen laitoksen suhteen sääntöjen paikkailu tarjosi omat jälkimarkinnat.
- Fluffin korjailu tulee olemaan enemmän tai vähemmän kosmeettista, kun se kuitenkin toimii ja on valmiiksi olemassa.

Radikaaleimmat muutokset peli on varmasti kokenut ensimmäisten laitosten aikaan ja siellä on varmasti myös kaikkein radikaaleimmat supistukset tehty ja toisaalta tietyt trade mark -piirteet ovat jo kovin vakiintuneet. Tiettyjen sääntöjen muokkailu varmasti painottaa tiettyjä taktiikoita ja lähestymistapoja (rush, joukkojen optimaalinen koko, deepstriking, jne).

Minun on jotenkin vaikea nähdä, että pelin kohderyhmä varsinaisesti muuttuisi. Tällä hetkellä peli(e)n sääntöjen kirjoituksen sekava tapa jopa haittaa nuorempia pelaajia. Taktisestihan peli sinänsä näytä kovin juhlavalta, kun suuri osa merkittävistä valinnoista tapahtuu listaa suunnitellessa ja deploymentin aikana ja loppu on pitkälti suunnitelman toteutusta sekä sen nopan viskomista.

Pahimmillaan 40K näyttäisi olevan sitä, että eriväriset mariinit ampuvat aukealla seisten toisiaan ja parhaimmillaan miten massiivinen nidihorde vyöryy mariinien ylitse eeppisessä hengessä.

Jotain ne tuntuvat kuitenkin oikein tekevät, kun minäkin mielin pienen ordo malleuksen perustamista, vaikka PP:n pojilla on ainakin kymmenesti ihqumbi Warmachine-peli.
Mikke
Viestit: 883
Liittynyt: La 21.09.2002 11:11
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Mikke »

GW:n säännöt ovat selvemmät ja paremmin kirjoitetut, kuin 90% markkinoilla olevista yhtä laajoista tai laajemmista pikku-ukko säännöistä. Näin ainakin itse vaihotehtopelien harrastajana sanoisin. Todella monissa muissa peleissä käytetään päällekäisiä termejä ja asioita ei väännetä juurikaan rautalangasta.

RT ja 2. edikka olivat mielestäni melkein yhtä helpot säännöiltään, kuin nykyinen 40K. 2. edikan perussääntömekaniikka oli myös parempi. RT:n ja 2. editionin ongelmiksi nousivat epätasapainoiset armeijalistat. Niissä on menty todella paljon eteenpäin. Silloin oli juustoa isolla J:llä.

Peli on kehittynyt sellaiseen suuntaan, mikä miellyttää valtaosaa pelaajia. Tarinan, kilpailun ja pelin noepuden ja helppouden välillä on taidettu löytää aika hyvä balanssi, jota GW pelkää muuttaa. Harmi kaltaisilleni ihmisille, jotka janoaisivat hieman enemmän ja yksityiskohtaisempia sääntöjä, vaikka sitten pelitasapainon kustannuksella.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Avatar
IRiaD
Peliporukkavalvoja
Viestit: 3988
Liittynyt: Ti 26.09.2006 19:24
Paikkakunta: Joensuu

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja IRiaD »

Mikäköhän ihmisiä riivaa, kun sääntöjen ja listojen yksinkertaistuminen nähdään pelin huonontumisena??

Mielestäni sääntöjen yksinkertaistaminen ei vaikuttaisi millään tavalla itse peliin, muuten kuin tehden siitä aloittelijaysävällisempää ja nuoremmille pelaajille helpompaa. En näe miten tämä vaikuttaa siihen, että vanhat parrat katoaisivat pelikentiltä.

Shakki on yksinkertainen. Carcassonne on yksinkertainen. Molemmat ovat hyviä ja suosittuja kaikkien ikäluokkien keskuudessa. Miksi??
Koska ne ovat pelimekaniikaltaan loistavia ja tarjoavat aina uudelleen muuttuvan ja mielenkiintoisen pelialustan, joka on joka kerta erilainen.

Pelin yksinkertaistaminen ei ole ongelma. Kusessa ollaan sitten, jos ´kytkoo muuttuu staattiseksi listapeliksi, jossa pelaajan taito määrää pelkästään armeijalistan käsialan kauneuden.
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
Avatar
JakeZuku
Viestit: 1365
Liittynyt: To 12.05.2005 17:13
Paikkakunta: Kuopio

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja JakeZuku »

Murhe kirjoitti: Jotain ne tuntuvat kuitenkin oikein tekevät, kun minäkin mielin pienen ordo malleuksen perustamista, vaikka PP:n pojilla on ainakin kymmenesti ihqumbi Warmachine-peli.
Anteeksi OT kysymys tähän väliin!
Itseäni taas on hieman himottanut Warmachineä kokeilla, mutta ajatus kaatuu kauhistuttaviin figuureihin. Kaikki modelit näyttävät World Of Warcraftin hahmoilta (juttu jonka lasken äärimmäisen negatiiviseksi asiaksi). Mitenkäs on Warmachine skenessä proxyn laita? Jos paukauttaisin Dreadnoughteista oman Jack ryhmän.
What's going on here? Back from the grave and crap.
Avatar
Murhe
Valvoja
Viestit: 3639
Liittynyt: Pe 13.09.2002 09:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Murhe »

[quote="I Ride in a Dragon"]Mikäköhän ihmisiä riivaa, kun sääntöjen ja listojen yksinkertaistuminen nähdään pelin huonontumisena??[quote]

Nimenomaan näin.

Yksinkertaisten sääntöjen päälle on helppo rakentaa toimiva peli, joka on helppo oppia. Tätä voi sitten laajentaa erikoissäännöillä. Kun erikoissäännötkin vielä kirjoitetaan vakiomuotoisesti ja selkeästi päästään eroon epäselvyyksistä.

Yksinkertaisuus ei ole synonyymi huonoudelle tai lapsellisuudelle. Se on selkeää ja omalla tavallaan kaunista. Yksinkertaisuutta ei pidä sekoittaa siihen, että yksiköille ei jäisi erilaisia toimintamahdollisuuksia pöydällä.

Omalla tavallaan Warhammerit ovat yksinkertaisia. Kaikki liikkuvat, kaikki ampuvat ja sitten tapellaan. Pöydällä on helppo operoida suurta määrää figuureja. Ongelma on syntyy siinä vaiheessa, kun käytetään copy pastea vanhoista laitoksista tai säännöt ovat jotenkin moniselitteisiä.

Itse rakastan yksinkertaisuutta pelisuunnittelusta ja vastaan on tullut monia esimerkkejä miten asiat tulisivat tehdä. Petri Hiltusen samannimisiin sarjakuviin pohjautuva Praedor -roolipeli on loistava esimerkki miten yksinkertainen systeemi voi olla sekä tarkka, joustava ja nopea. Warmachinessa ihastuin juuri samaan asiaan, kun ei tarvinnut miettiä mitä pelin tekijä oli ajatellut peliä kirjoittaessaan.

En niinkään kritisoi tai vertaa Warhammeria muihin kuin lähinnä harmittelen tapaa, jolla pelin säännöt kirjoitetaan. Itseasiassa olen ollut jopa otettu 40Ksta siihen tarkemmin tutustuttuani.

40K ja Faban yksinkertaistumisesta ja lapsellistumisesta on puhuttu ainakin viimeisten laitosten ajan. Vielä toistaiseksi Faban 7. laitoksen säännöt ovat vaikuttaneet melkein samoilta kuin 6. laitoksen ja 5. laitos olisi varmasti ajanut minut ulos koko figupelaamisesta. Ilmeisesti 40K 3. ja 4. laitoksen erokaan ei ollut maailmaa muuttava? Tuskin tuo 5. laitos maailmaa muuttaa.
Eluqqa
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 06.10.2006 22:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Eluqqa »

http://www.youtube.com/watch?v=uozIWK51x58
Joo, aina ennenhän tätä on markkinoitu varttuneemmalle väelle.
Noh, eihän tuo ihan sama peli ole mutta kuitenkin.
Avatar
Slipoilfan
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 01.01.2007 13:24

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Slipoilfan »

Eluqqa kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=uozIWK51x58
Joo, aina ennenhän tätä on markkinoitu varttuneemmalle väelle.
Noh, eihän tuo ihan sama peli ole mutta kuitenkin.
Joku syy siinäkin oli, miksi siirryin Space Crusadesta 40k:n pariin. Täytyy kyllä myöntää, että vaikka himopelaaja en olekkaan, niin ruuduissa pomppiminen ja punaisen ja valkoisen nopan pyörittely kuoleman määrittelemiseksi ei ole mitään, mitä nostalgia trippejä enemmän kaipaisin.
Skenehuora
Mikke
Viestit: 883
Liittynyt: La 21.09.2002 11:11
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Omasta mielestäni yksinkertaiset säännöt, joita laajennetaan lisäosilla ja erikoissäännöillä ovat hirveintä huttua. Silloin pitää hallita kaikki armeijakirjat ja muut laajennukset osatakseen oikeasti pelata. Mieluummin otan monimutkaisen sääntökirjan ja parin sivun mittaiset armeijalistat. General de Brigaden sääntösysteemissä ei juuri erikoissääntöjä eri puolille ole, siitä huolimatta sen säännöillä voi mallintaa kaikki aikakauden sotiin osallistuneet armeijat. Riittävän monimutkaiset ja taulukoita ja muuttujia hyödyntävät perussäännöt mahdollistavat tämän.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Avatar
Hartman
Viestit: 806
Liittynyt: Su 18.03.2007 19:57
Paikkakunta: Riihimäki/Oulu

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Hartman »

*paatunut ateistikin sortuu tekemään ristinmerkkejä...*
Avatar
Morhgoz
Peliporukkavalvoja
Viestit: 3305
Liittynyt: Ma 16.09.2002 14:01
Paikkakunta: Hiidensalmi (Iisalmi)

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Morhgoz »

Mikke kirjoitti:Omasta mielestäni yksinkertaiset säännöt, joita laajennetaan lisäosilla ja erikoissäännöillä ovat hirveintä huttua. Silloin pitää hallita kaikki armeijakirjat ja muut laajennukset osatakseen oikeasti pelata. Mieluummin otan monimutkaisen sääntökirjan ja parin sivun mittaiset armeijalistat. General de Brigaden sääntösysteemissä ei juuri erikoissääntöjä eri puolille ole, siitä huolimatta sen säännöillä voi mallintaa kaikki aikakauden sotiin osallistuneet armeijat. Riittävän monimutkaiset ja taulukoita ja muuttujia hyödyntävät perussäännöt mahdollistavat tämän.
Jep, sama juttu DBM:ssä, A3:sen mittaset armeijalistat, monimutkaiset säännöt, mutta mahtava peli. Pitää tutustua tuohon General de Brigadeen, minkä kokoluokan figuille se on?
Warbands of Wastelands

Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....


I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
Avatar
mv40k2
Viestit: 979
Liittynyt: Ma 13.01.2003 04:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

Itse olen vahvasti ketjun aloittaneen Hammarist:in ajatusten kannalla.

@I Ride a dragon: Pelin yksinkertaistus tuo kyllä lisää pelattavuutta ja aloittajaystävällisyyttä, mutta vastapainoksi kaikki ne maukkaat detaljit ja erikoissäännöt katoavat. Detaljit ovat ne jotka tuovat peliin yllätyksellisyyttä, strategista syvyyttä ja mikä tärkeintä, sitoo pelimekaniikkaa fluffiin (lue: tuo makua peleihin). Pelimaailma ja pelien tuoma tunnelma on se minkä takia 40-kilosta vielä harrastan. Jos haluan pelata pasianssia ja shakkia (kärjistäen), pelaan pasianssia ja shakkia. Loistavia pelejä omassa lajissaan, mutta jotain muuta mitä kaipaan 40k:lta.

Itseani harmittaa eniten että GW ei saa kehitettyä 40k:lle sääntösettiä joka olisi porrastettavissa erilaisiin pelityyleihin. Esimerkiksi: aloittelijat (basic), turnaus (normal/competitive/balanced), hupipelit/veteraanit (full/advanced/balance-up-to-players). Joissain vanhoissa edikoissa (sekä RT:ssä) on sääntösettiä hieman yritetty porrastaa ('advanced rules' sektio), mutta maistuu vain päälle lätkäistyiltä lisäsäännöiltä. Nyt harmittaa kun peliä kehitetään puhtaasti turnauspelaaminen ja nuoret aloittelijat mielessä ja lapioidaan **skaa kaikille vanhemmillla edikoilla aloittaneille tai niille jotka haluaisivat pelata yksityiskohtaista tai fluffi-sidoinnaista peliä (haluamassaan koossa). Vitosedikan huhuissa annetaan ymmärtää että palautetaan vähän vanhojen edikoiden (2.edikan) monipuolisuutta. Ihan kiva kädenojennus, mutta tuskin ratkaisee perusongelmaa. Apocalypse oli kiva sääntölaajennus joka skaalasi isoihin peleihin. Kiva ajatus, mutta ei ratkaisu hoidu myöskään jälkikäteen julkaistavilla laajennuksilla, joita kaikki pelaajat eivät hanki tai niihin sitoudu. Eli perusremontoitu sääntösetti tarvittaisiin (ehkä myös codexit tukemaan tätä). Vaikka lopputuloksena olisi useimmille sama vanha tuttu, mutta porrastettuna eri pelityyleille. Ei olisi varmaan GW:n design-tiimille mikään helppo homma, mutta business mielessä saattaisi olla jotain järkeä kun mahdollisimman laaja potentiaalinen asiakaskunta GW:tä kuitenkin kiinnostaa. Vaatisi hyvää tuotteistusta, mikä on yleensä GW:n akilleen kantapää (IMO). En usko että toteutuu, mutta saahan sitä aina ajatuksensa ilmoille antaa.

-mv40k2
Avatar
Huru-ukko
Viestit: 2542
Liittynyt: Su 12.06.2005 13:16
Paikkakunta: Oulu

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Monimutkainen ja monipuolinen eivät tarkoita samaa asiaa. Me vanhat kääkät, jotka valitamme yksinkertaistamisesta (ainakin minä), tarkoitamme monipuolisuuden ja persoonallisuuden vähenemistä. Epäselvyyksien ja turhien kummallisuuksien selkeyttäminen ei haittaa ainakaan minua. Valitettavasti nämä asiat sekoitetaan toisiinsa ja pelin selkeyttämisen nimissä poistetaan kaikkea kivaa, sen tarpeettoman sijasta. Uudessa edikassa pelkään kovasti sitä huhua, että maastot poistetaan pelistä kokonaan. Ainiin onhan siinä jotain koristetta pöydällä, mutta jos mikään ei blokkaa losia, niin peliä ei oikein enää ole. Ukkojen liikuttaminen on sitä peliä ja se lähäri vain loppuratkaisu. Jos haluaa vain pelkkää noppakisaa, niin voi pelata sitä Yatzyä. Minua ei haittaisi yhtään, vaikka erilaisia maastotyyppejä olisi vaikka 50. Eihän ne kaikki ole yhtäaikaa pöydällä. Tuo oli vain esimerkki. Sama koskee olentoja, aseita, taistelukenttäolosuhteita ja vaikka mitä muutakin.

edit. En tarkoita, että ennen oli kaikki paremmin. Hölmöjäkin ideoita on ollut paljon.
Tuo Aloittelijan säännöt ja edistyneet säännöt -systeemi toimii muissakin peleissä. Ihan hyvin voisi 40k toimia samoin.
Luumumehu on soturien juomaa
Avatar
Hands_of_blue
Viestit: 1743
Liittynyt: To 25.08.2005 17:36
Paikkakunta: Turku

Re: 40K Pelin kehityssuunta

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Huru-ukko kirjoitti:Uudessa edikassa pelkään kovasti sitä huhua, että maastot poistetaan pelistä kokonaan. Ainiin onhan siinä jotain koristetta pöydällä, mutta jos mikään ei blokkaa losia, niin peliä ei oikein enää ole.
Ei kai tuollaisesta oikeasti ole ollut puhetta? Se olisi kyllä se lopullinen kuolinisku tälle pelille, tai ainakin tietäisi jämähtämistä vanhojen edikoiden satunnaiseen pelailuun.

Olen oikeasti yllättynyt, ettei Gw ole vielä siirtynyt esimaalattuun muoviin ja se kyllä antaa vielä vähän toivoa tulevasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”