Warhammer 40.000, 6th edition

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Avatar
Remos
Viestit: 1248
Liittynyt: La 31.10.2009 19:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Remos »

Varmaan incubien klaivet on jotai perhanan hammastikkuja AP3:lla? Näyttääks ne power swordeilta teiän mielestä? Mummielest ne näyttää just sellatteilta aseilta, millä pitäs olla mahdollista leikellä terminaattoreita pieniks palasiksi!
Ärh!

Mutta siis jos oikein ymmärsin tuota FOC lisäys systeemiä, niin ainakin Venom-spam saa lisää venomeita! Eiks oo ihanaa
"Sotun sääntö numero kahdeksan: Ignooraa Remos aina."
Avatar
Agamemnon2
Viestit: 429
Liittynyt: To 23.12.2004 18:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Agamemnon2 »

Joo, Incubit tarvitsevat jatkossa useammin klaivexia jolle ainoana suotiin AP2-veitsi. Ikävämpi juttu.
Avatar
Darius
Viestit: 1423
Liittynyt: Su 05.12.2004 23:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Darius »

Itseäni vain pelottaa se ajatus että suurin osa turnauksista bannaa fortificaatiot ja allyt saman tien, jonka jälkeen turnaukset täyttyvät lentokoneita täynnä olevista listoista, koska jos et ole kaarti enimmäkseen itket niitä vastaan. Allyt ovat myös vähän niin ja näin, kun tietysti tulee niitä ig:n tankkeja nobi bikereiden kanssa, necronien ilmalaivue terminaattoreiden kanssa, ja eldrad vetää mephiston kanssa kunnon brofistit. Toisaalta, ainakin kaikilla on mahdollisuus samaan, ja viimeinkin voi tehdä sen kultisti armeijan jota on aina halunnut. Saa nähdä miten käy, mutta itse ainakin näen aika comppitäyteiset ajat edessä päin.
Bep.
Risto.Salonen
Viestit: 969
Liittynyt: Ti 16.12.2008 00:53

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Risto.Salonen »

Pelaaminen vaatii tasan niin paljon comppaamista, kuin mitä pelaajat itse sitä haluavat.

Yleinen ajattelu compeistahan on, jotta niiden tulisi tehdä kaikki armeijat yhtä pelattaviksi, eli poistaa vaihtoehtoja, jotka sulkee pois paljon vaihtoehtoja.

Normaalisti 40k pelin parissa on totuttu ajattelemaan, jotta tälläisiä ei ole, eli ei tarvetta compata.
Mutta esim Grey Knight codexin myötä monet vannoutuneet ajattelijatkin alkoivat pohtimaan kyseisen codexin heikennystä.

Liittolaisuuksien mahdollistaminen minun mielestäni, lyhyellä aiheeseen tutustumisella, rikkoo varsinkin GK codexin ylivoimaisuutta muihin nähden, mutta ei sinällään mielestäni tee mitään toista armeijalistaa sellaiseksi, että sen parissa liittolaiset olisivat tehokkaampia, kuin minkään muun listan kanssa.

Tokihan vielä kovin vajaa ymmärrys sääntöjen ja Erratoiden kokonaisvaikutuksista voi hämärtää kykyä nähdä selkeitäkin asioita, mutta en usko, että tarvetta compeille olisi yhtään enempää, kuin vuosi sitten GK codeksin ilmestyttyäkään, ja jopa päinvastoin, olisin täysin valmis väittämään, että vastaavaa, jopa yli 50% kaikista turnausosallistujista, suosiota ei GK listoilla enää ole, joten tarvetta compeille sitämyöten olisi vähemmän.
Avatar
Half-breed
Viestit: 10351
Liittynyt: Ma 01.03.2004 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Risto.Salonen kirjoitti:Liittolaisuuksien mahdollistaminen minun mielestäni, lyhyellä aiheeseen tutustumisella, rikkoo varsinkin GK codexin ylivoimaisuutta muihin nähden, mutta ei sinällään mielestäni tee mitään toista armeijalistaa sellaiseksi, että sen parissa liittolaiset olisivat tehokkaampia, kuin minkään muun listan kanssa.
Joo liittolaiset tasapäistää joukkoja, mutta ongelmana on juurikin se että ne tasapäistävät joukkoja. Jos kutosessa vaaditaan, että minun on otettava Eldareihini Mephisto ja kumppaneita pärjätäkseni, niin miten se muka on hyväksi, jos alunperin aloitin Eldareilla juuri sen takia etteivät ne ole mariineja? Tämä on se liittolaissysteemin ongelma. Sen sijaan, että meillä olisi miljoona marsuarmeijaa ja läjä ei marsuja, niin liittolaisten jälkeen meillä ei ole kuin marsuja, sillä ilman marsuja ei pärjää. Miksi siis pelata millään muulla armeijalla, kun voisi vain suoraan hankkia ne mariinit pääarmeijaksi, kun kerta mariineja on pakko olla listassa kuin listassa.

Liittolaiset vievät armeijan fiilistä pois pahasti ja ne vain tasapäistävät armeijoita. Joo hupipeleissä on varmasti hauskaa yhdistellä aina välissä armeijoita, mutta vähänkin virallisemmissa peleissä siitä menee vaan maku, kun joka pelissä voi lausahtaa: "Ai sullakin on Mephisto.".
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Avatar
The Captain
Valvoja
Viestit: 12800
Liittynyt: Ke 07.08.2002 15:07
Paikkakunta: Kouvola

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Half-breed kirjoitti: Liittolaiset vievät armeijan fiilistä pois pahasti ja ne vain tasapäistävät armeijoita. Joo hupipeleissä on varmasti hauskaa yhdistellä aina välissä armeijoita, mutta vähänkin virallisemmissa peleissä siitä menee vaan maku, kun joka pelissä voi lausahtaa: "Ai sullakin on Mephisto.".
Ainoa ero on siinä, että kuutosessa ne kaikki armeijat eivät ole punaisia marineita. Voittaakseen pelaavat ovat se autowin buttonin kaupasta hakeneet joka tapauksessa. Edellisissä turnauksissa on vastassa näkynyt pelkästään power/terminator armour -armeijoita ja yhdet tyranidit. En usko vaihtelun vähenevän allyjen myötä. Päinvastoin pelaajat pääsevät käyttämään mielikuvitustaan yrittäessään löytää vielä rikkinäisempiä komboja kuin yhdestä codexista löytyy.

Niin kauan kuin GW ei yritäkään saada armeijoitaan tasapainoisiksi (tai edes yhden codexin sisältöä keskenään tasapainoon), on melko varmaa, että sitä variaatiota on turha turnauksiin toivoa, komppeja tai ei. Se autowin button vain saattaa olla eri kuin viitosessa, mutta tuskin sitä saa useampaan kuin sataan prosenttiin armeijoista kuitenkaan.

(Sanoo mies, joka ulkoiluttaa scatter laser war walkereita ja storm guardianeja.)
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Avatar
Viikatemies Jr
Viestit: 223
Liittynyt: Su 16.05.2010 15:13
Paikkakunta: Lahti

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Viikatemies Jr »

Voisin olettaa että marsuille olis tulossa uus codex? vai mistä pitäis repästä hinta sekä optiot tuolle uudelle marsujen flyerille?
(niin että jos codexeja on tulossa, tietääkö kukaan niiden julkaisun päivämäärää/ ajankohtaa)


Ja turha noita turnaus juttuja on huolehtia... Onhan ihan mahdollista että joissakin turnauksissa Allyt ovat kiellettyjä samoin kuin omat linnakkeet...

Itseä vaan huolestuttaa tuo gets hot tankeille, tuurillani mä tuhoan omat lascannon + twinlinked plasmagun razorit ennen kun vihu edes koittaa tuhota niitä...
The war never changes.
JJL
Viestit: 129
Liittynyt: Su 01.02.2009 01:36
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja JJL »

Sen flyerin hinta ja optiot löytyy ainakin siitä white dwarffista (390), tai jos omistaa digitaalisen version Space Marine -codexista niin se on kyllä lisätty siihen.
There isn't a God to save you, if you don't save yourself
Avatar
Half-breed
Viestit: 10351
Liittynyt: Ma 01.03.2004 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Viikatemies Jr kirjoitti:Ja turha noita turnaus juttuja on huolehtia... Onhan ihan mahdollista että joissakin turnauksissa Allyt ovat kiellettyjä samoin kuin omat linnakkeet...
En yllättyisi jos kaikkiin turnauksiin tulee kompeiksi ettei allyja ja linnoitteita saa ottaa.
Viikatemies Jr kirjoitti:Itseä vaan huolestuttaa tuo gets hot tankeille, tuurillani mä tuhoan omat lascannon + twinlinked plasmagun razorit ennen kun vihu edes koittaa tuhota niitä...
Tsänssit saaha tankilla osuma plasman keittämisestä on 1/12. Siitä voi sitten laskea kuinka monta laukausta tarvitaan, että vaunusi hajoaisi.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Avatar
Agamemnon2
Viestit: 429
Liittynyt: To 23.12.2004 18:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Agamemnon2 »

Darius kirjoitti:Itseäni vain pelottaa se ajatus että suurin osa turnauksista bannaa fortificaatiot ja allyt saman tien, jonka jälkeen turnaukset täyttyvät lentokoneita täynnä olevista listoista, koska jos et ole kaarti enimmäkseen itket niitä vastaan.
Lentokonespammia vastaan auttaisi jos Forgen tuleva flyer-kirja olisi sopivan tasapainoinen turnauskäyttöön, sieltä meinaan näyttäisi löytyvän lentsikoita ja flakkia aikalailla kaikille armeijoille. Eldareille Nightwingi ja Firestorm, kaaokselle Hellblade and Helltalon, örkeille flakktrukk yms. Jos kerran meta on menossa ilmavoimien suuntaan, niin parasta olisi että kaikki armeijat saisivat sitä vastaan puolustuksenkin.
Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7628
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Nyt on viimein päässyt pelaamaankin. Parin pelin kokemuksella tuntuisi, että lähitaisteluun on aika vaikeaa ja riskialtista päästä. Samoin transportit tuntuisivat aika helpohkoilta tuhota. Toisaalta rapid fire, alhainen ap ja isot lätyt tuntuisi saaneen buustia. Onko tulossa kävelevien ammuskelijoiden, lentokoneiden ja pitkän kantaman tulitukitankkien edikka?
Avatar
The Captain
Valvoja
Viestit: 12800
Liittynyt: Ke 07.08.2002 15:07
Paikkakunta: Kouvola

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja The Captain »

jamovoima kirjoitti: Onko tulossa kävelevien ammuskelijoiden, lentokoneiden ja pitkän kantaman tulitukitankkien edikka?
Siltähän tuo ainakin lukeman perusteella näyttäisi. Outflankista ei saa assaultoida. Scouttaajat eivät saa assaultoida. Infiltroijat eivät saa assaultoida. Transporteista ei saa assaultoida. Muutenkaan ei saa assaultoida, paitsi jos heittää hyvin nopasta, ja silloinkin saa dakkaa naamaan.

Eikö olisi helpointa vain kompata flyerit (ml. flying monsterit) ulos turnauksista, niin ei tule paha mieli niille, joiden codexissa ei ole?
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Avatar
Merimetsä
Viestit: 2300
Liittynyt: Ma 06.03.2006 20:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

jamovoima kirjoitti: Onko tulossa kävelevien ammuskelijoiden, lentokoneiden ja pitkän kantaman tulitukitankkien edikka?
Ehkäpä 6*max trooppi+max heavy support dakkalinjoja. Tankit kun taitavat hajota ihan reilusti.
Mutta eikös tuon meleen väheneminen ole ihan hyvä idea? Onhan se vähän hassua että galaksissa on planeetantappajapyssyjä ja silti tehokkain tapa tappaa on lyödä kivellä päähän. *Roll eyes*
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Avatar
Huru-ukko
Viestit: 2542
Liittynyt: Su 12.06.2005 13:16
Paikkakunta: Oulu

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Koneiden tukema ampuva jalkaväki on sitä, mitä olen aina pelannut edikasta riippumatta. Se on minusta sitä kivointa pelaamista. Vitonen meni aika nihkeästi kyllä :)
Luumumehu on soturien juomaa
Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7628
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Merimetsä kirjoitti:
jamovoima kirjoitti: Onko tulossa kävelevien ammuskelijoiden, lentokoneiden ja pitkän kantaman tulitukitankkien edikka?
Ehkäpä 6*max trooppi+max heavy support dakkalinjoja. Tankit kun taitavat hajota ihan reilusti.
Mutta eikös tuon meleen väheneminen ole ihan hyvä idea? Onhan se vähän hassua että galaksissa on planeetantappajapyssyjä ja silti tehokkain tapa tappaa on lyödä kivellä päähän. *Roll eyes*
Kerro se örkki, nidi, demoni, blood angels, yms. pelaajille :)

Lähinä noi pitkän kantaman tulitukitankit tarkotti tossa leman russeja yms. Ne kun on kuitenkin paras lääke marinehordeja vastaan. Toivon kovasti itse, ettei peli ihan tuohon mene. Jalkaväkihordeilla pelit on pitkiä ja pitemmän päälle vähän tylsiäkin.

Edit: Ja joo, itsekin pidän eniten pelaamisesta tankkien tukemalla jalkaväellä.
Kimsi
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 18.06.2010 21:31

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Kimsi »

Half-breed kirjoitti:
Viikatemies Jr kirjoitti:Ja turha noita turnaus juttuja on huolehtia... Onhan ihan mahdollista että joissakin turnauksissa Allyt ovat kiellettyjä samoin
Viikatemies Jr kirjoitti:Itseä vaan huolestuttaa tuo gets hot tankeille, tuurillani mä tuhoan omat lascannon + twinlinked plasmagun razorit ennen kun vihu edes koittaa tuhota niitä...
Tsänssit saaha tankilla osuma plasman keittämisestä on 1/12. Siitä voi sitten laskea kuinka monta laukausta tarvitaan, että vaunusi hajoaisi.
Eikös se ole 1/18 twinkatulla plasmalla?

Ja jos et rerollaa sitä kakkosta kun pelkäät että tulee ykkönen niin silloin se on 1/36
Avatar
Half-breed
Viestit: 10351
Liittynyt: Ma 01.03.2004 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Kimsi kirjoitti:
Half-breed kirjoitti:
Viikatemies Jr kirjoitti:Ja turha noita turnaus juttuja on huolehtia... Onhan ihan mahdollista että joissakin turnauksissa Allyt ovat kiellettyjä samoin
Viikatemies Jr kirjoitti:Itseä vaan huolestuttaa tuo gets hot tankeille, tuurillani mä tuhoan omat lascannon + twinlinked plasmagun razorit ennen kun vihu edes koittaa tuhota niitä...
Tsänssit saaha tankilla osuma plasman keittämisestä on 1/12. Siitä voi sitten laskea kuinka monta laukausta tarvitaan, että vaunusi hajoaisi.
Eikös se ole 1/18 twinkatulla plasmalla?

Ja jos et rerollaa sitä kakkosta kun pelkäät että tulee ykkönen niin silloin se on 1/36
Gah. Missasin ton re-rollin tuosta. Kuitenkin Mahikset tankilla keittää twinkkauksen kanssa on 1/72. Ei ne tankit ole siis kuin paskalla tsäkällä tuhoutumassa.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Avatar
Lord Mikke
Viestit: 2512
Liittynyt: Ma 16.01.2006 19:33
Paikkakunta: Salo

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Lord Mikke »

Merimetsä kirjoitti:Mutta eikös tuon meleen väheneminen ole ihan hyvä idea? Onhan se vähän hassua että galaksissa on planeetantappajapyssyjä ja silti tehokkain tapa tappaa on lyödä kivellä päähän. *Roll eyes*
Pelin kannalta ihan hassua on sekin, että osa armeijoista saa tankkihordet ja lentokoneet siihen lisäksi, ja voivat vain istua koko pelin ja osata ampua oikeaan kohteeseen, voittaen pelin. Ainoa taktinen veto on kasata tankkeja läjäksi jonnekin terrainiin suojaan tai deployment zonelle, rajoittaen inflitraten ja Outlfankin tehoa. Pelissä ei paljoa taktisuutta vaadita. Samaan aikaan nideille tarjotaan 200+ pisteen mörköjä, joilla on 4-6 haavaa ja kuolevat keskimäärin kahdessa kierroksessa, olivat ne coverissa tai eivät. Heavy weaponeita on kumminkin niin paljon. Jos ne ovat piilossa, ne eivät etene, ja muu armeija ammutaan joka tapauksessa palasiksi. Sitten coveria ja FnP- savea heikennetään (asia jolla edes Genestealerit pärjäsivät, noiden yhdistelmällä), ja foorumilla huudetaan haltioituneena, että ompas hyvä juttu. Ja jos Outflankista tai Infiltratesta tai mistään ei saa assaultoitua, niin aina vaan peli paranee. Ne harvat lätytkään eivät tee juuri mitään niiden vähäisyydestä johtuen, ammunta on tehotonta ja/tai epävarmaa, eikä transporttien todennäköisempi hajoamismahdollisuus paljoa lohduta. Luultavasti se idioottimainen pile in- sääntö on edelleen messissä, jolloin tankin tuhouduttua olet kasassa etkä saa hajottaa muodostelmaa, jolloin yksi battle cannon- lätty hoitelee koko yksikön ihan surutta. Niin juu, ja jollei tankki tuhoudu, se kurvaa poispäin ja liekittää puolet yksiköstä Heavy flamerilla, joka tekee kipeää, ja jonka saa jokaiseen tankkiin melkein ilmaiseksi.

Jalkaväkihordet ovat siis s*atanasta, samaten lähitaistelu, vaikka koko viime editionissa ei muuta tarvinnut tehdä kuin istua ja ampua, ja suosittua oli. Vaihtelua ei kaivata. Tuossa on syyt miksi myin viimeisenkin 40k- armeijani, Tyranidit, pois. Ihan hyvä niin, eivätpä nuo huhut tue alieneita. "Hyvät muutokset" liittyvät lähinnä ammunta- aseiden muutokseen ja coverin alenemiseen - ja siihen, että peliin tulee lisää lentokoneita, joihin tarvii vielä AA- aseitakin. Jes.

Kivellä päähän lyönti ei ole tehokasta, koska Gw. Ei edes valtavalla miekalla lyöminen, koska sinne asti ei päästä.
Peril of Warp
HerraMauno
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke 17.06.2009 17:57

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja HerraMauno »

Merimetsä kirjoitti: Mutta eikös tuon meleen väheneminen ole ihan hyvä idea? Onhan se vähän hassua että galaksissa on planeetantappajapyssyjä ja silti tehokkain tapa tappaa on lyödä kivellä päähän. *Roll eyes*
Dempat ihmettelee silmät pyöreenä, että milloin lähitaistelu on ollu tehokasta? Ne varmaan mielellään kuulee, että lähitaistelu on vielä turhempaa.
Avatar
Merimetsä
Viestit: 2300
Liittynyt: Ma 06.03.2006 20:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Warhammer 40.000, 6th edition

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

HerraMauno kirjoitti:Dempat ....
Sedästä on tullut vanha. Mitäs nämä dempat ovat?
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”