Hmmm...Älä ole niin varma. Kerran voitto tai häviö oli 1.5 pisteestä kiinniGorkiporki kirjoitti:No ei se voitto tai häviö voi olla muutamasta pisteestä kiinni. 5 pistettä sinne tai tänne, ihan sama. Ei sillä kuitenkaan voittoa saavuteta. Yleensä on kuitenkin kohteliasta ilmoittaa jos pisteet menevät vähän yli.
Mielipiteesi armeijan pistemäärän ylittämisestä?
En mielestäni näe viestissäni mitään viittausta kirjoittajaan. Viittaan tuossa käsittääkseni itse aiheeseen ("tämä juttu", no okei, ehkä hieman epäselvä, anteeksi...) ja sanalla jokainen viittaan tietenkin jokaiseen, sinuun, minuun ja kaikkiin muihinkin. En ollut tarkoittanut sitä mitenkään vihjeeksi, vaikka viestisi perusteella näetkin asian mielestäni liian tiukasti. Mutta tämä on vain mielipide-ero, en tarkoita että ajattelisit jotenkin ei-järkevästi. Ja jos mielestäsi tulkintani on jotenkin epälooginen, niin osoita se toki, en minä loukkaannu, jos kerran olen jossain ajatellut väärin.Dru Perim kirjoitti:Jos tämä on vihje, että näen asiat liian mustavalkoisesti ja että en käytä järkeäni, niin kiitoksia vaan tästä ei yhtään mustavalkoisesta ja niin kovin järkevästä viestini tulkinnasta.Iron Christ kirjoitti:Tämä nyt on taas näitä juttuja joissa on vähän mustaa ja valkoista ja jokaisen tulisi käyttää sitä pallon sisään suljettua biomassaa joka kiikkuu tuossa hartioiden ja pilvien välimaastossa.
Lähinnä tahdoin osoittaa sellaisen asian, että jos olet yhden asian kanssa äärimmäisen tiukka, niin sitten saat luvan niellä sen, että vastustajallasi on täysi oikeus olla jonkin muun asian suhteen äärimmäisen tiukka vaikka se tuntuisi sinusta hirvittävältä nipottamiselta. Se, mistä johdin tuon tekstinkohdan sisällön, oli peräisin omasta viestistäsi, enkä näe mitään syytä, miksi tuota ajatustapaasi pistesäännöistä ei voisi yleistää koskemaan _kaikkia_ sääntöjä. Anyways, sanoin muutenkin tuossa alussa, että asiassa on mustaa _ja_ valkoista. Musta + valkoinen = harmaa, mutta jos olisin sanonut, että tämä on aika harmaa juttu, niin olisi voinut vähän mennä ohi, sillä harmaata käytetään yleensä tylsyyttä ilmaisevissa kielikuvissa.Dru Perim kirjoitti: On se hyvä, että tämä ei ole yhtään mustavalkoinen ajatustapa.
Etkös viestissäsi tuominnut ankarasti pisteiden ylittämisen? Ainakin minä sain sellaisen kuvan, että halveksut näitä "huijaajia". Tulkitsen tuon aika absoluuttiseksi mielipiteeksi pistemäärän ylittämisen suhteen.Dru Perim kirjoitti: Warhammerhan on täynnä tulkinnanvaraisia tilanteita, jotka on kyettävä hyvässä hengessä sopimaan vastapuolen kanssa. Mustavalkoinen maailmankatsomus tämän harrastuksen parissa tekee harrastuksesta aika vaikean.
En todellakaan ole mikään absolutistilinjaaja. Jos jotain tässä elämässä olen oppinut, niin se on se, että suhteellinen totuus löytyy yleensä niiden kahden ääripään välimaastosta.
Ja jos viitsisit kertoa, että missä vaiheessa matkan pituus tahi pinta-alat ja niiden suhteet ovat muuttuneet tulkinnanvaraisiksi. Liikkeesi suhteessa pöytään tuskin on niin suuri, että tällaisissa asioissa tapahtuu merkittäviä vääristymiä.
Tarkoitin tilannetta, jossa rajan ylittänyt pelaaja on kokeilemassa jotain uutta ja on vaikka juuri muuttanut listaansa hieman ja optimointi vaatisi hirvittäviä muutoksia yksikkörakenteessa. Äh, tuleepa tästä nyt epäselvää... Mutta viittaan kuitenkin tilanteeseen, jossa ei hampaat irvessä väännetä kaikkia mahdollisia sääntöjä tappiin asti ja voi jopa olla niin reilu että antaa vastustajalleen sen pienen edun, jos sillä on hänelle jotain merkitystä.Minisaarnaaja kirjoitti:Ja jos se yksi figuuri merkitsee rajaa esimerkiksi sen kriittisen 25% suhteen, niin silloinhan sillä ylityksellä on väliä, ja asiasta tulee hankala. Ja jos ei merkitse, niin silloinhan sen voi hyvin jättää pois, eikö?
There is no saint
Without the sinner
Without the sinner
Minusta on aika sama, jos pisteet menevät vähän yli. Mielestäni esim tilanne, jossa jollain hahmolla on selkeästi joku wargear, ja se maksaa 5 pistettä, mutta 1996 pistettä on kuitenkin jo listassa, niin ei ole minulla ongelmia tuollaista ylitystä sietää. Peli ei tuohon ratkea, ja jos ratkeaakin, niin sehän vain sallii häviäjälle hyvän tekosyyn tappioon...
Oma (ja paras) mielipide(TM):
-Ylityksistä tulee kertoa vastustajalle, isoista ennen pelipaikalle tuloa (jotta pisterajaa voi sopimuksesta muuttaa), pienistä(lue näkemykseni salituista ylityksistä) viimeistään ennen pelin alkua.
-Ylityksiä vain wysiwygin tai tyylin takia
-ei ylityksiä niin, että raja on jo saavutettu, ja silti lisätään jotain.
-Kannatan periaatteessa pelejä, joissa pisterajat jätetään pois, ja tehtäisiin joku mukava scenaario. Näitä vain ei juuri koskaan tule järjesteltyä. Scenaarion ei tarvitse olla tasapainossa.
edit (minä ite tekee näin):
FB:ssä tulee pelattua epästandardeja pelejä, kun en ole FB armeijan figuihin niin hirveästi panostanut. 40k:ssa ongelmaa ei enää sillä ykkösarmeijalla tule vastaan, vaan wysiwyg on helppo säilyttää pisterajojen puitteissa. Tärkeintä kuitenkin, että vastustajan pitää tilanteen tasalla.
Oma (ja paras) mielipide(TM):
-Ylityksistä tulee kertoa vastustajalle, isoista ennen pelipaikalle tuloa (jotta pisterajaa voi sopimuksesta muuttaa), pienistä(lue näkemykseni salituista ylityksistä) viimeistään ennen pelin alkua.
-Ylityksiä vain wysiwygin tai tyylin takia
-ei ylityksiä niin, että raja on jo saavutettu, ja silti lisätään jotain.
-Kannatan periaatteessa pelejä, joissa pisterajat jätetään pois, ja tehtäisiin joku mukava scenaario. Näitä vain ei juuri koskaan tule järjesteltyä. Scenaarion ei tarvitse olla tasapainossa.
edit (minä ite tekee näin):
FB:ssä tulee pelattua epästandardeja pelejä, kun en ole FB armeijan figuihin niin hirveästi panostanut. 40k:ssa ongelmaa ei enää sillä ykkösarmeijalla tule vastaan, vaan wysiwyg on helppo säilyttää pisterajojen puitteissa. Tärkeintä kuitenkin, että vastustajan pitää tilanteen tasalla.
Iron Christ,
Koin (siis virheellisesti) sinun viestisi päänsisällä olevine biomassoineen hieman ilkeäksi ja tulkintasi ajatuksistani (siis ne jotka eivät olleetkaan kohdistettu minulle) hieman mustavalkoisiksi. Tunnustan, että reagoin hieman kuumapäisesti viestiisi, koska koin sen osoitetuksi minulle ja sen vuoksi myös vastaukseni sinulle oli hieman ilkeäsävytteinen. Tästä vilpitön pahoitteluni. Näitä sattuu, kun ei pääse keskustelemaan asioista kasvotusten. Kiitokset kuitenkin asiallisesta vastauksestasi.
En kuitenkaan edelleenkään koe olevani asian suhteen sinun tarkoittamallasi tavalla (tai niin kuin luulen sinun tarkoittavan) äärimmäisen tiukka, sillä jo aiemmissa kommenteissani kirjoitin, että en purnaisi ylipisteisestä listasta vastustajalle. Eli jos joku tulisi sovittuun peliin ylipisteisellä listalla ja hän kysyisi, että voiko tällä listalla pelata, vastaukseni olisi, että siitä vaan, enkä asiasta mitenkään huomauttaisi. Kuten sanoin, WH:ssa on joustettava eikä sovi alkaa turhista nipottamaan. Vaikka joustankin, olen kai silti oikeutettu mielipiteeseeni.
Sitten toistelen itseäni. Pointtini oli, että se tuntuu minusta epäkohteliaalta ja vastustaja antaa itsestään minulle tarpeettomasti sääntöjen vastaiseen etuun (kuinka olemattomaan vain) pyrkivän kuvan itsestään. Ylipisteistä tulee minulle heti pelin alkuun sellainen tarpeeton huijaamisen fiilis. Kyse on siis minun tuntemuksistani, enkä yritä pakottaa ketään ajattelemaan samoin. Toisaalta, jos alkaisin hänelle heti parista ylipisteestä valittamaan, olisin itse aika nipo ja ehkä myös epäkohtelias. Äläkä nyt ymmärrä minua niin, että jos vastustajani käyttää ylipisteistä listaa, niin olen hänet heti tuominnut. Tämä on vain negatiivinen ensivaikutelma - ei sen enempää.
Matkan pituuksien ja pinta-alojen suhteellisuuskommenttistasi sen verran, että tarkoitin, että pelipöytä ei ole mikään virheetön laboratorio, jossa pystytään mittamaan esim. etäisyydet 100% tarkkuudella. Maasto, miniatyyrien kaatuminen, movement traiden koot, erikokoiset baset, pelilaudan heilahdukset, jne. aiheuttavat tulkinnanvaraisuuksia joita ei ole armeijalistan pistemäärässä, joka on helposti mitattavissa. Joko se on listan tehnyt pelaaja laskenut sallitun pistemäärän sisään tai sitten se on vähintään pisteen verran yli.
Uskon, että myös sinulla on ollut pelejä, jossa mittanauha näyttää aseen kantaman tai charge rangen ehkä juuri ja juuri riittävän, mutta on kysyttävä vastustajan mielipidettä asiasta - ja vice versa. Tätä tarkoitan, sillä, että armeijalistan pistemäärän absoluuttisuutta ei voi verrata pelikentällä tapahtuviin mittauksiin, joissa on aina tulkinnanvaraisuutta.
Ja vielä kerran: jos joku haluaa tehdä parilla pisteellä rajan yli menevän listan, niin siitä vain. En vain ymmärrä, miksi näin on tehtävä, jos on aikaa tehdä laillinenkin lista. Yhden varusteen tai miniatyyrin pudottamiseen listasta ei luulisi kauaa menevän. Ehkä tämä ymmärtämättömyys johuu siitä, että itselläni ei ole koskaan ollut ongelmia laillisen listan tekemisen kanssa. Jos on näyttänyt siltä, että pistemäärä menee "väkisin" parilla pisteellä yli, olen vain kylmästi jättänyt jotain pois listasta, vaikka se olisi jättänyt aukon johonkin. Kuten sanottu, muutama piste yli tai ali ei peliä kaada, joten miksi en "pyöristäisi" sitä alspäin. Siitähän tässä on myös paljon kysymys. Kun tulee ratkaisun paikka, niin kumman osapuolen pistät joustamaan: itsesi vai vastustajan.
Dru Perim
Koin (siis virheellisesti) sinun viestisi päänsisällä olevine biomassoineen hieman ilkeäksi ja tulkintasi ajatuksistani (siis ne jotka eivät olleetkaan kohdistettu minulle) hieman mustavalkoisiksi. Tunnustan, että reagoin hieman kuumapäisesti viestiisi, koska koin sen osoitetuksi minulle ja sen vuoksi myös vastaukseni sinulle oli hieman ilkeäsävytteinen. Tästä vilpitön pahoitteluni. Näitä sattuu, kun ei pääse keskustelemaan asioista kasvotusten. Kiitokset kuitenkin asiallisesta vastauksestasi.
En kuitenkaan edelleenkään koe olevani asian suhteen sinun tarkoittamallasi tavalla (tai niin kuin luulen sinun tarkoittavan) äärimmäisen tiukka, sillä jo aiemmissa kommenteissani kirjoitin, että en purnaisi ylipisteisestä listasta vastustajalle. Eli jos joku tulisi sovittuun peliin ylipisteisellä listalla ja hän kysyisi, että voiko tällä listalla pelata, vastaukseni olisi, että siitä vaan, enkä asiasta mitenkään huomauttaisi. Kuten sanoin, WH:ssa on joustettava eikä sovi alkaa turhista nipottamaan. Vaikka joustankin, olen kai silti oikeutettu mielipiteeseeni.
Sitten toistelen itseäni. Pointtini oli, että se tuntuu minusta epäkohteliaalta ja vastustaja antaa itsestään minulle tarpeettomasti sääntöjen vastaiseen etuun (kuinka olemattomaan vain) pyrkivän kuvan itsestään. Ylipisteistä tulee minulle heti pelin alkuun sellainen tarpeeton huijaamisen fiilis. Kyse on siis minun tuntemuksistani, enkä yritä pakottaa ketään ajattelemaan samoin. Toisaalta, jos alkaisin hänelle heti parista ylipisteestä valittamaan, olisin itse aika nipo ja ehkä myös epäkohtelias. Äläkä nyt ymmärrä minua niin, että jos vastustajani käyttää ylipisteistä listaa, niin olen hänet heti tuominnut. Tämä on vain negatiivinen ensivaikutelma - ei sen enempää.
Matkan pituuksien ja pinta-alojen suhteellisuuskommenttistasi sen verran, että tarkoitin, että pelipöytä ei ole mikään virheetön laboratorio, jossa pystytään mittamaan esim. etäisyydet 100% tarkkuudella. Maasto, miniatyyrien kaatuminen, movement traiden koot, erikokoiset baset, pelilaudan heilahdukset, jne. aiheuttavat tulkinnanvaraisuuksia joita ei ole armeijalistan pistemäärässä, joka on helposti mitattavissa. Joko se on listan tehnyt pelaaja laskenut sallitun pistemäärän sisään tai sitten se on vähintään pisteen verran yli.
Uskon, että myös sinulla on ollut pelejä, jossa mittanauha näyttää aseen kantaman tai charge rangen ehkä juuri ja juuri riittävän, mutta on kysyttävä vastustajan mielipidettä asiasta - ja vice versa. Tätä tarkoitan, sillä, että armeijalistan pistemäärän absoluuttisuutta ei voi verrata pelikentällä tapahtuviin mittauksiin, joissa on aina tulkinnanvaraisuutta.
Ja vielä kerran: jos joku haluaa tehdä parilla pisteellä rajan yli menevän listan, niin siitä vain. En vain ymmärrä, miksi näin on tehtävä, jos on aikaa tehdä laillinenkin lista. Yhden varusteen tai miniatyyrin pudottamiseen listasta ei luulisi kauaa menevän. Ehkä tämä ymmärtämättömyys johuu siitä, että itselläni ei ole koskaan ollut ongelmia laillisen listan tekemisen kanssa. Jos on näyttänyt siltä, että pistemäärä menee "väkisin" parilla pisteellä yli, olen vain kylmästi jättänyt jotain pois listasta, vaikka se olisi jättänyt aukon johonkin. Kuten sanottu, muutama piste yli tai ali ei peliä kaada, joten miksi en "pyöristäisi" sitä alspäin. Siitähän tässä on myös paljon kysymys. Kun tulee ratkaisun paikka, niin kumman osapuolen pistät joustamaan: itsesi vai vastustajan.
Dru Perim
Viimeksi muokannut Dru Perim, Ke 09.04.2003 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juuh ja myönnän esittäneeni vastaukseni kovin epäselkeästi itse, en oikeastaan ole kovin kummissani että sen otit henkilökohtaisesti. Pahoillani siitä, en todellakaan usko ihmisten loukkaamisen olevan juuri milloinkaan tarpeellista.Dru Perim kirjoitti: Koin (siis virheellisesti) sinun viestisi päänsisällä olevine biomassoineen hieman ilkeäksi ja tulkintasi ajatuksistani (siis ne jotka eivät olleetkaan kohdistettu minulle) hieman mustavalkoisiksi. Tunnustan, että reagoin hieman kuumapäisesti viestiisi, koska koin sen osoitetuksi minulle ja sen vuoksi myös vastaukseni sinulle oli hieman ilkeäsävytteinen. Tästä vilpitön pahoitteluni. Näitä sattuu, kun ei pääse keskustelemaan asioista kasvotusten. Kiitokset kuitenkin asiallisesta vastauksestasi.
Ja mitä muuhun tulee, niin tahdon uskotella itselleni, ettei sellaisia ihmisiä ole edes olemassa, jotka kehtaavat tulla tuntemattoman ihmisen eteen selkeällä "munchkin-listalla" tai oikeastaan edes hyvällä syyllä pistemäärän ylittävällä listalla asiasta etukäteen keskustelematta. Tällainen antaa varmasti kenelle tahansa huonon ensivaikutelman. Etkä mielestäni ole mitenkään huonoilla linjoilla, mutta kuten joku jo aikaisemmin ilmaisi, niin pelejä on monenlaisia. Jos pelaisin kaveripiirissä kaksi pistettä ylisuurella kokeilulistalla ja joku siitä ruikuttaisi, niin kuonoonsa sietäisi, kurja.
Ja kuten sanoit, niin kovin moni asia täytyy hoitaa hyvinkin epätarkasti, jos tahtoo pitää tahdin yllä. Tämä on yksi syy siihen, miksi suhtaudun pistemäärän ylittämiseen melko välinpitämättömästi - jokainen tulee kuitenkin "huijanneeksi" silloin tällöin. 1:1500 - osa vaikka neljän tuuman liikkeestä on järjettömän pieni, samoin mielestäni sama osuus armeijan pistemäärästä. Asia on minulle enemmänkin henkilökohtainen "ihmissuhdeasia" kuin pelillinen seikka. Kuten sanoit, niin todellisuudessa se vaikuttaa vain henkilön antamaan vaikutelmaan.
There is no saint
Without the sinner
Without the sinner
Tämä on totta. Harvoin täällä Sotavasarassa kukaan tosissaan haluaa toista loukata. Usein kyse on vain väärinkäsityksistä. Näin ainkin haluan uskoa täältä pilvilinnastani käsin?Iron Christ kirjoitti:...en todellakaan usko ihmisten loukkaamisen olevan juuri milloinkaan tarpeellista.
Niinpä.Iron Christ kirjoitti: ...Jos pelaisin kaveripiirissä kaksi pistettä ylisuurella kokeilulistalla ja joku siitä ruikuttaisi, niin kuonoonsa sietäisi, kurja.
...Asia on minulle enemmänkin henkilökohtainen "ihmissuhdeasia" kuin pelillinen seikka. Kuten sanoit, niin todellisuudessa se vaikuttaa vain henkilön antamaan vaikutelmaan.
Enköhän ole jo ihan riittävästi tehnyt kärpäsestä härkästä. Eli taidanpa
lopettaa tämän aiheen kommentoimisen tähän.
Dru Perim
-
Mad Larkin
[quote="Joppu"]Hyväksyn kerta minä teen itse roimasti yli 2000 pisteen armeijoita, sellaisia noin 2080 pisteen luokkaa. vakio vastustajani omaa myös pisteissä saman kokoisen armeijan.[/quote]
Toi on aika iso määrä pisteitä mikä menee yli. 80
.
Mun mielestä ei 2 tai 3 pisteen ylitys nyt nii hirveen kauhee oo.
Toi on aika iso määrä pisteitä mikä menee yli. 80
Mun mielestä ei 2 tai 3 pisteen ylitys nyt nii hirveen kauhee oo.
-
Andromedus
Kyllä mulle käy sellanen 30 pts ylittäminen mutta sitä enemmän on jos silkkaa huijausta. Riippuu tietenkin pelin koosta.
Muuten mitenniin jossain missiossa ei ole toisella enemmän(siis pisteissä)porukkaa kuin toisella kun eihän historiallisissa(tai Irakissa jne)taisteluissa ole tasaväkiset armeijat. Elokuvista hyvä esimerkki on Zulu Dawn jossa on vain hyvin pieni brittiläinen asema vastaan hirmunen määrä Zuluja.
Muuten mitenniin jossain missiossa ei ole toisella enemmän(siis pisteissä)porukkaa kuin toisella kun eihän historiallisissa(tai Irakissa jne)taisteluissa ole tasaväkiset armeijat. Elokuvista hyvä esimerkki on Zulu Dawn jossa on vain hyvin pieni brittiläinen asema vastaan hirmunen määrä Zuluja.
On se kumma että sain potkut työstäni vaikken mitään tehnyt.
Onhan sääntökirjassa eri pisteisiä skenaarioita. Ainakin viimeksi kun katsoin niin oli.Andromedus kirjoitti:Muuten mitenniin jossain missiossa ei ole toisella enemmän(siis pisteissä)porukkaa kuin toisella kun eihän historiallisissa(tai Irakissa jne)taisteluissa ole tasaväkiset armeijat. Elokuvista hyvä esimerkki on Zulu Dawn jossa on vain hyvin pieni brittiläinen asema vastaan hirmunen määrä Zuluja.
- Dru Perim
-
zakug_the_insane
Hyvä kysymys. Itselleni on aina ollut selvää 40k puolella ettei listat mene pistettäkään yli. Ei sillä varmasti ole hirveästi vaikutusta aina peliin (ellei ole toinen closis weponi charralle), mutta tuohan on sovittu raja ja ainakin huomauttaisin jos joutuisin henkilöä vastaan jolla ne menevät yli kun itse niitä tulee mietittyä välillä liiankin tarkkaan. =) varsinkin jos menee turnaukseen ja kun on pidetty näitä "kotiturnauksii" niin tuntuu välillä tyhmältä laittaa sääntölistoihin: 1500 pts (ei pistettäkään yli) tyyliin.
Kaikki mielipiteet ovat hyviä, toiset ovat vaan parempia.