"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Miten inkki leviää?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Heebbari

Miten inkki leviää?

Viesti Kirjoittaja Heebbari »

Itse en ole inkkejä vielä kokeillut. Mutta kun niitä niin kehutaan ajattelin josko itsekkin niitä kokeilisin, olisi hauska tietää miten ne leviävät kun sitä sivelee figun päälle. Olen saanut sellaisen käsitksen että se ei leviä samalla tavalla kuin muut maalit peittäen kiken alla olevan vaan hakeutuisi figun synennöksiin. Korjatkaa jos olen väärässä.
makebou.

Viesti Kirjoittaja makebou. »

ihan oikein tiesit/arvasit!
tummuus riippuu siitä miten paljon seikoitat vettä sekaan......
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

No se leviäminen perustuu ihan siihen että se on nestemäisempää (?) kuin maalit normaalisti. Saman varjostusefektin saa tehtyä jossain määrin myös laimentamalla maalia.

Sen sijaan se mikä todella erottaa inkin ja maalin on se, että inkit ovat läpikuultavia. Toisin sanoen inkin pigmentit eivät ole peittäviä (paitsi tietysti mustan), vaan alla oleva väri kuultaa aina läpi.
And they wonder how he dealt with stress so well..
makebou.

Viesti Kirjoittaja makebou. »

VJ kirjoitti:No se leviäminen perustuu ihan siihen että se on nestemäisempää (?) kuin maalit normaalisti. Saman varjostusefektin saa tehtyä jossain määrin myös laimentamalla maalia.

Sen sijaan se mikä todella erottaa inkin ja maalin on se, että inkit ovat läpikuultavia. Toisin sanoen inkin pigmentit eivät ole peittäviä (paitsi tietysti mustan), vaan alla oleva väri kuultaa aina läpi.
ei se mustakaan kaikkea peit? jos laitaa ohuesti, ei ainakaan mulla
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Ei mutta siis jos ajatellaan teoreettisesti, niin siihen mustaan inkkiin imeytyy kaiken värinen valo (mustaa kun se on), eli täten on mahdollista heitellä esim keltaisen päälle mustaa inkkiä niin paljon että lopulta pohjaväriä ei näy yhtään. Punaisen inkin kanssa ei koskaan pääse samaan oikeasti peittävään lopputulokseen, vaan pohjalla ollut väri paistaa käytännössä aina läpi. Näin siis ainakin mä ymmärtäisin asian.
And they wonder how he dealt with stress so well..
ork boar boy

inggi

Viesti Kirjoittaja ork boar boy »

jos haluaa inkistä vaaleempaa kannattaa kannattaa sekottaa vähän vettä ja saippuaa ja sitten lorauttaa se inkkiin :roll:

[MODEIDIT] EIköhän yksi hymiö riitä. -VC
Heebbari

Re: inggi

Viesti Kirjoittaja Heebbari »

ork boar boy kirjoitti:jos haluaa inkistä vaaleempaa kannattaa kannattaa sekottaa vähän vettä ja saippuaa ja sitten lorauttaa se inkkiin :roll:

[MODEIDIT] EIköhän yksi hymiö riitä. -VC
Miksi ihmeessä siinä pitää olla saippuaa?
laticus

Viesti Kirjoittaja laticus »

Varmaan sama ilmiö kuin extenderiä käytettäessä: pintajännitys vähenee -> laimennettu inkki (tai maali) ei kuivu "renkaille".
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

laticus kirjoitti:laimennettu inkki (tai maali) ei kuivu "renkaille".
Jos näin on, niin pitääpi kokeilla. Itse en inkkejä pahemmin juuri käytä a) niiden kiillon takia b) nimenomaan juuri tuon laikuillekuivamisen takia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”