Otsikko voi olla vähän harhaanjohtava, mutta mennään tuolla. Koska erillinen FoWin modelling section puuttuu ja en uskonut konversio-osiossa elossapysyäkseen riittävästi huomiota saavan, niin postasin tänne.
Eli tosiaan. Battlefront minis tekee laajaa ja hienoa tarjontaa 1:100 figuurien ja kaluston saralla, mutta kaikkea on mahdotonta tehdä.
Itse pelaan suomalaista panssaria LWn PDFllä, ja suurinosa suomalaisten käyttämästä kamasta on vähintäänkin jännää, fex.kaikki T-34 Sotkat ovat eri mallia, kahta samanlaista ei ollut. Tietääkseni vain hexa-tornilla varustetun Ps 231-4 saa melkein suoraan tehtyä battlefrontin vaunusta, jos ei sataprosenttiseen autenttisuuteen halua tähdätä.
Viimeisin muokkauksiltaan valmistunut vaununi on hankittu vaihtoehtovalmistajalta (zvezdalta), joka tekee kaikista lähimpänä tyypillisesti olevaa vaunua, hinta-laatusuhteesta puhumattakaan. Tästä askartelin suomalaisen Ps 231-3, aiempaa rekisteriä muistaakseni R-111 - työtunteja vierähti muutostöihin suunnitteluineen 3-4, seuraavaksi odottaa PSCn hexatornillisen T-34 muuttaminen laminatornilliseksi Ps 231-4.
Ja tässä seuraa se mielenkiintoinen kysymys, kuinka moni BT-42 esimerkiksi on korjannut vaununsa autenttiseksi? Itse revin pelihousuni käydessäni vaunua läpi, yleisilmeeltään toki hieno vaunu ja kiva että tämän suden on joku jaksanut hyllyyn asti figuksi valmistaa, mutta vähän enemmän vaivaa olisi suonut siihen käytettävän. Esimerkiksi lokasuojat ovat väärät, ja se eniten ihmetyttääkin, luulisi että nämä olisi kuvista huomannut. Lokasuojat siis suoraan BT-5/7. Samoin pyörissä on virheitä, etummainen ajopyörä ei ole identtinen muihin. Myös kansivarustus on väärin.
Toki suomalainen kalusto on harvinaista ja ei ole välttämättä BFmn pojat käyneet parolassa asti kuvailemassa, mikä on ihan ymmärrettävää, mutta kiinnostaisi tietää, vaivaako vastaavat ilmiöt esim.Unkarilaisten vaunustoa tai muita vastaavia "vähemmän tunnettuja" vaunuja?
Figuurien/Ajoneuvojen virheiden korjaus jms.
Re: Figuurien/Ajoneuvojen virheiden korjaus jms.
Historiallinen tarkkuus on itselleni tärkeää, mutta 15mm mittakaavassa en lähtisi lokasuojien väärästä mallista valittamaan ;)
Rakentelen itse ajoittain pienoismalleja ihan vitriiniin näytille, joten olen samoilla linjoilla kanssasi oikeiden yksityiskohtien suhteen. Tosin Flames napit tulevat minulle pelifiguiksi, niin annan anteeksi paljon virheitä.
Minulla on kuitenkin hyvä esimerkki brittien panssarikalustosta, sillä niitä minulla on kaikkiin aikakausiin pelissä. Mid War Afrikassa saatavilla olevat Valentine-jalkaväkitankit ovat esikuvaansa verrattuna aivan liian kapeita ja näin ollen liian korkeita. Valentine on yksi lempipanssareistani, mutta välillä harmittaa katsoa noita Battlefrontin figuja kun näyttävät ihan joltain muulta kuin esikuvaltaan. Jonain päivänä ajattelin niitä leventää jollain konstilla, mutta toistaiseksi olen antanut niiden olla. Alunperin kiireellä pelikentälle ne piti saada, joten en kokoamisvaiheessa asialle tehnyt mitään.
Rakentelen itse ajoittain pienoismalleja ihan vitriiniin näytille, joten olen samoilla linjoilla kanssasi oikeiden yksityiskohtien suhteen. Tosin Flames napit tulevat minulle pelifiguiksi, niin annan anteeksi paljon virheitä.
Minulla on kuitenkin hyvä esimerkki brittien panssarikalustosta, sillä niitä minulla on kaikkiin aikakausiin pelissä. Mid War Afrikassa saatavilla olevat Valentine-jalkaväkitankit ovat esikuvaansa verrattuna aivan liian kapeita ja näin ollen liian korkeita. Valentine on yksi lempipanssareistani, mutta välillä harmittaa katsoa noita Battlefrontin figuja kun näyttävät ihan joltain muulta kuin esikuvaltaan. Jonain päivänä ajattelin niitä leventää jollain konstilla, mutta toistaiseksi olen antanut niiden olla. Alunperin kiireellä pelikentälle ne piti saada, joten en kokoamisvaiheessa asialle tehnyt mitään.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Höh, minä ainakin lähden :D Koska ero on (skaalassakin) aika iso :P Toisaalta skaalan puolesta korjauskin on helppo toimenpide, vain viilausta ja kittiä.Trekkeri kirjoitti:Historiallinen tarkkuus on itselleni tärkeää, mutta 15mm mittakaavassa en lähtisi lokasuojien väärästä mallista valittamaan ;)
SILTI ärsyttää tämäkin (selkeä) säästötoimenpide. BT-42 alarunko kun näin on suoraan käytettävissä BT-7 runkona, ja tämän vekottimen julkaisu lienee ajankohtainen viimeistään sitten kun bagration tulee pihalle 2012(?) - virheellisestä BT-42kansi(=lokasuoja)varustuksesta puhumattakaan! BT-42 kansia oli (tietääkseni) kolmea "mallia", joista helpoin (eli viimeiset tuotetut vaunut) on niinkin haastava kun tyhjät lokarit, laatikot ja välineet lisättiin näihin vasta yksiköissä ajan säästämiseksi. Ensimmäisessä mallissa oli oikealla kaksi pitkää laatikkoa, myöhemmässä vain yksi (se taaempi). Pistän vielä piruuttani vertailukuvan noista lokareista, jotka siis olivat vaihdetut suomalaisten toimesta. Kuvat wikipediasta ja BF minin sivuilta.

Valentine on kyllä ehdoton symppis brittivaunuista :D jos teletapit ajaisivat tankilla, se olisi valentine.Trekkeri kirjoitti: Minulla on kuitenkin hyvä esimerkki brittien panssarikalustosta, sillä niitä minulla on kaikkiin aikakausiin pelissä. Mid War Afrikassa saatavilla olevat Valentine-jalkaväkitankit ovat esikuvaansa verrattuna aivan liian kapeita ja näin ollen liian korkeita. Valentine on yksi lempipanssareistani, mutta välillä harmittaa katsoa noita Battlefrontin figuja kun näyttävät ihan joltain muulta kuin esikuvaltaan. Jonain päivänä ajattelin niitä leventää jollain konstilla, mutta toistaiseksi olen antanut niiden olla. Alunperin kiireellä pelikentälle ne piti saada, joten en kokoamisvaiheessa asialle tehnyt mitään.
Ja joo, tuohon on kyllä paha lähteä säätämään itse mitään, helpoimmaksi taitaa tulla silputa yksi, käyttää sitä masterin tykötarpeina ja valaa/valatuttaa uusi tästä masterista :/ Toinen ratkaisu lienee vaihtoehtovalmistajat, mutta en tiedä kuinka paljon tuo pohjois-afrikan kampanja näitä on poikinut, sotaan euroopassa näitä löytyy nykyään aika hyvin 15mm skaalassa.
Tuli muuten tuosta valentinesta mieleen, muistaakseni oli vielä talvella 1944 kannakselle sijoitettuna yksiköllinen valentinea Kaartin 7.panssariprikaatiin :D Kiinnostaisi tietää paljonko kyseinen yksikkö koki ulkoilutusta, joskaan ei ilmeisesti (ainakaan tällä kalustolla) ottanut osaa kesän `44 (p)arty-hardiin. Muistaisin lukeneeni että vain Churchillien tiedetään taistelleen suomalaisia vastaan lend-lease tankeista kesällä 1944, tällöin olivat (ainakin) valtaamassa viipuria takaisin.
Tästäkin on hieman ristiriitaista tietoa olemassa. Viipurin valtausta esittämässä Neuvostoliittolaisessa propagandafilmissä esiintyy Churchill tankkeja, mutta suomalaisten raporteissa ei ole mainintaa kyseisistä vaunuista taistelussa.Anaheim kirjoitti: Muistaisin lukeneeni että vain Churchillien tiedetään taistelleen suomalaisia vastaan lend-lease tankeista kesällä 1944, tällöin olivat (ainakin) valtaamassa viipuria takaisin.
Tosin Viipurin menetys oli sen verran sekavaa touhua, etten yhtään ihmettelisi jos Churchill vaunuja olisi raportoitu esim. KV 1 vaunuiksi tms. suomalaisten taholta. Usein eivät tosin venäläisetkään tienneet mitä vaunuja eri divisioonilla tai erillisillä prikaateilla oli käytössä :P
Nopat ja Taktiikka Ry
Itseasiassa, minä väittäisin että nykyisen tiedon valossa niitä on ollut. 260/46.Kaartin Läpimurtopanssarirykmentin oli (osittain) varustettu Churchill (Mark IV) vaunuilla. Lähteinä mm.tämä radiotiedusteluraportti joka sittemmin on päätynyt digitaalimuotoon. HereTrekkeri kirjoitti: Tästäkin on hieman ristiriitaista tietoa olemassa. Viipurin valtausta esittämässä Neuvostoliittolaisessa propagandafilmissä esiintyy Churchill tankkeja, mutta suomalaisten raporteissa ei ole mainintaa kyseisistä vaunuista taistelussa.
Tosin Viipurin menetys oli sen verran sekavaa touhua, etten yhtään ihmettelisi jos Churchill vaunuja olisi raportoitu esim. KV 1 vaunuiksi tms. suomalaisten taholta. Usein eivät tosin venäläisetkään tienneet mitä vaunuja eri divisioonilla tai erillisillä prikaateilla oli käytössä :P
Yksikkö oli 260 tai 46. Kaartin panssariläpimurtorykmentti - yksikkö on yhä auki, mutta molemmat olivat alueella, itsekkin olen vähän pihalla siittä kummalle nämä nyt sitten loppujenlopuksi kuuluivat. Myös suomalaisten tiedustelutiedoissa on hajausta, venäläislähteiden mukaan vaunuja oli kuusi, suomalaistiedustelu puhuu viidestä.
Lisättäkööt, että sotahistorian harrastaja Martti Kujansuu ansaitsisi jonkinnäköisen sulan hattuunsa. Mies tekee tasatahtiin tutkimusta rintamista ja niiden yksiköistä jatkosodassa, ja jakaa tiedot pääosin netissä sen kummemmin voittoa tavoittelematta.
Tämä ketju kannattaa lukea jos lontoo on perustavasti hallussa, varsinkin pari viimeistä sivua
Hyvää settiä toi linkki, kiitoksia siitä.
Näin Churchill pelaajana olenkin yllättynyt siitä, että niitä möhköfantteja oli käytössä Suomea vastaan.
Näin Churchill pelaajana olenkin yllättynyt siitä, että niitä möhköfantteja oli käytössä Suomea vastaan.
Nopat ja Taktiikka Ry
Jep, hyvä jos oli avuksi.deggial kirjoitti:Hyvää settiä toi linkki, kiitoksia siitä.
Tutkiskelin eilen lisää tuota BT-42, ja eihän siittä mitään hyvää seurannut - tela- ja ohajuspyörät ovat väärät! Alunperin luulin että vain yksi olisi virheellinen, mutta noh, kaikki ovat. Pyörät on otettu figuun suoraan T-34, telat on kavennettu BT-standardille. Taidanpa tyytyä vaihtamaan suoraan zvezdan BT-5 telat kyseiseen vekottimeen. Sääli sinällään, koska BFminin telat olivat kuvioinniltaan ja muodoltaan ihan hyvännäköiset.