"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Units partially in cover

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Armageddon

Units partially in cover

Viesti Kirjoittaja Armageddon »

Kuva
On ollut vähän erimielisyyksiä peliporukassa tästä säännöstä. Jos ryhmä on kuvan osoittamalla tavalla (eli 1 figu coverissa), tapahtuuko ammuttaessa squadia:

A) Vain yksi figu lasketaan olevaksi coverissa ja muut ammutaan ensin normaaleja sääntöjä käyttäen. Vasta kun kaikki avoimella olevat ovat kuolleet ammutaan viimeinen figu coverista (eli vaikka coverissa olisi minkä verran figuja tahansa aina ammutaan ensin avoimella maastolla olevat figut normaalisti, jonka jälkeen loput figut lasketaan olevan coverissa).

B) Koko ryhmän lasketaan olevan coverissa (jopa nuo avoimella seisoskelevat) ja kaikki figut saa käyttää cover saveaan mikäli haluaa (=ase läpäisisi muuten panssarin). Casualtyt poistetaan sitten "avoimelta" maastolta.

Eli riittääkö siis että yksi figu squadista on coverissa jotta koko ryhmä laskettaisiin olevan coverissa? Itse kallistuisin A vaihtoehdon puolelle (ei GW:kään noin epälooginen voi olla :) ). Kaveri vetoaa rulebookin (s.55) kohtaan 'units partially in cover' pätkään, jossa ei suoraan vastata tähän kysymykseen, vaan sanotaan vain että cassyt poistetaan ensin avoimelta. GW:n FAQ:issa tosin lukee "When shooting at units partially in cover, hits are allocated to models in the open first. After hits are allocated, saves are taken.", jonka perusteella pidän itse A:ta yhä enemmän oikeana vaihtoehtona (etenkin tuo "saves are taken", ei cover saves). Kaveri taas sanoo ettei kyseinen pätkä todista mitään.

Olisi hyvä jos pistäisitte nyt kumpi on oikeassa. Itse olen 40K:ta pelannut jo 10v, mutta ennen ei ole tullut vastaavanlaista tilannetta eteen jossa sääntö ymmärretään kahdella aivan eri tavalla. :)

P.S. toivottavasti pistin tarpeeksi selkeästi nuo esimerkit A ja B, että kaikki tajuavat mitä tarkoitan. :)
Ishmael
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ishmael »

Vaihtoehto A on oikein, kyllä se varmaan ihan sääntökirjastakin löytyy. Kannattaa myös huomioida, että jos tuossa tilanteessa olevaa ryhmää ammuttaisiin aseilla joita vastaan saisi (cover savea paremman) armour save, ruumiit pitäisi silti poistaa ensin coverin ulkopuolelta.
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä
Armageddon

Ishmael kirjoitti:Vaihtoehto A on oikein
Hyvä, sitä minäkin. :)

Ehkä se sanotaan siellä sääntökirjassa hieman epäselvästi mutta ainakin minä ymmärsin sen siis oikein.
Baldur

Viesti Kirjoittaja Baldur »

Ja tämäkin löytyy Rulebook Clarifications FAQ PDF:stä, joka kannattaa ehdottomasti lukea ja printata.
Armageddon

Baldur kirjoitti:Ja tämäkin löytyy Rulebook Clarifications FAQ PDF:stä, joka kannattaa ehdottomasti lukea ja printata.
Kyllä minulla tuo on. Kaverin mielestä sekään ei ilmoita asiaa tarpeeksi selkeästi. :|
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Armageddon kirjoitti: Kyllä minulla tuo on. Kaverin mielestä sekään ei ilmoita asiaa tarpeeksi selkeästi. :|
No jos tuo ei riitä niin tuskinpa kaveriasi vakuuttaa muu kuin korkeintaan Andy C takomassa sääntökirjaa hänen päähänsä samalla kun selittää miten se toimii :D
Armageddon

No nyt ollaan kaverin kanssa samaa mieltä ja kaikki hyvin. :)

(löysin muuten rulebookkia lueskellessani kirjan takaa pätkän missä sanotaan tuokin asia melko selkeästi)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”