Tactica: Ork Boyz
- Valaisuaine
Tactica: Ork Boyz
HUOM! Muistetaanpas myös se, että ihmiset pelaavat eri tavoilla. Joten jos on nuristavaa, nuristaan asiallisesti, jooko?
Boyzit ovat örkkiarmeijan selkäranka, vihreä nyrkki joka lyö onnistuessaan vastustajalta ilmat pihalle. Siksi poikien oikeinkäyttäminen on hyvin tärkeää, ja yritän tässä artikkelissa auttaa uusia örkkipelaajia välttämään suurimmat sudenkuopat.
Örkit ovat parhaimmillaan yhdessä asiassa. Pelaa pari peliä ja kehitä oma tyylisi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että koko armeijasi pitäisi olla lähitaisteluun tai ampumiseen tarkoitettu. Käytä valitsemiasi örkkejä kuten olet suunnitellut, älä yritä korvata ampuvia yksiköitä lähitaisteluun tarkoitetuilla. Sillä tavalla vain tapatat itsesi.
Örkit ovat halpoja, monien mielestä aivan liian halpoja. Se yhdistettynä suureen yksikkökokoon sekä erikoissääntöihin antaa suuren määrän erilaisia käyttömahdollisuuksia ja -tyylejä.
Varustus?
-Örkit saavat frageja(joita itse kutsuvat stikkbombeiksi) 1p/örkki
-Ainoat erikoisaseet ovat big shoota ja rokkit launcha
-Erikoisaseiden määrä riippuu örkkien määrästä: jokaiseen kymmeneen saa yhdelle big shootan/rokkitin
Slugga
Ne perusörkit slugilla ja chopilla. Furious charge-sääntö antaa paljon potkua
Shoota
Slugga&chopan saa vaihtaa imaiseksi shootaan. 18" S4 AP6 Assault 2 örkeillä, joilla on BS2, ei pisteisiin verrattuna tunnu juuri miltään
'Ard Boyz
Neljällä pisteellä per örkki yksi ryhmä vaihtaa nahkavyönsä oikeaan haarniskaan. Yleensä yritän välttää, sillä 4p/kpl pienentää armeijasi kokoa huomattavasti, tietysti riippuen unitin koosta. Itse käytän näitä vain trukissa oleville slugga boyzeille.
Varustaminen
Fragien ottaminen kannattaa vain, jos pelaat paljomaastoisella kentällä. Itse suosin slugga boyzeja trukissa, johon on ostettu stikkbomb chukka. Näin kaikilla on fragit paljon halvemmalla kuin jos olisit ostanut ne niille erikseen. Jos et tiedä, minkälaista maastoa kentällä tulee olemaan, en suosittele ottamaan frageja ollenkaan.
Erikoisaseen valitseminen on omasta mielestäni varsin helppoa. Jos käytät erkoisasetta, käytä shoota boyzeja. Big shootaa en itse harrasta, koska örkeiltä ei jalkaväkipainotteisista aseista ole pulaa. Rokkit launcha on muutaman muun aseen lisäksi ainoa anti-tank, mitä örkit saavat. toisin sanoen: raketteja ei koskaan voi olla liikaa. Toisaalta, jos haluat ampua shootillasi vain jalkaväkeä, big shootan käyttö on suositeltavaa. Toimivaan örkkiryhmään on aina kuulunut mukaan nob, jonka varustaminen on varsin yksinkertaista. Lähitaisteluun tarkoitetut aseet ovat voimaa lisäävä big choppa ja power fist(tai power klaw örkeille). Jos sinulla ei ole pisteitä klawille, älä ota nobia. Big chopalla se ei saa aikaan mitään merkittävää, sillä nobin tarkoitus on lyödä kaikkea sitä, mitä tavallinen örkki ei pysty. 'Eavy armour on mielestäni nobille hyödyllinen, sillä sen avulla kaveri saattaa selvitä vuoron pidempään. Bosspolen käyttö riippuu örkkien käyttötarkoituksesta. En harrasta bosspolea shootilla, mutta se löytyy aina slugilta. Syyn kerron asiaa käsittelevässä osassa.
Shootat taistelukentällä
20 tai 30. Itse suosin kolmeakymmentä, sillä 3 rokkittia, nob pk:lla ja 'eavy armourilla on mielestäni hyvä kokoonpano. Suosittelisin myös käyttämään big mekkiä kff:llä, joka antaa 5+ cover saven. Ammu tai juokse, jos mitään ei ole kantamalla ja kun tilaisuus on sopiva: charge Waaagh!:n jälkeen.
Slugat taistelukentällä
Slugat on tarkoitettu lähitaistelemaan. Siksi niiden täytyy kyetä liikkumaan nopeasti, ennen kuin vastustaja ampuu koko yksikön tuusan nuuskaksi. Vaikka slugat ovat tehokkaita, on niillä myös muutama ongelma: pieni määrä(12 örkkiä ottaa helposti paniikkia), trukit ovat 10 joka puolelta, ne on siis saatava piiloon, jotta liikkuvuus säilyisi ja pääsisit nopeasti vastustajaan kiinni. Pienen kikkailun lisäksi örkeiltä löytyy pari asiaa, jotka helpottavat sluggien käyttämistä. Trukillinen boyzeja ilman bosspolea on todennäköisesti yhtä kuin trukillinen pakoonjuoksevia boyzeja. Bosspolen avulla saat heittää epäonnistuneen paniikkitestin uudelleen, tosin yksi poika ottaa haavan. Slugga boyzeille pätee sama sääntö kuin shootille: ilman power klawia nob on turhat neljä pistettä. Jos otat erikoisaseen, laita se nobille. Näin pystyt kurittamaan vihollista ilman, että menetät yhtäkään attackia. Suosittelen big shootaa, sillä nobeja saa vain yhden. Trukille suosittelisin red paint jobia, armour platesia(stikkbomb chukkaa) ja reinforced ramia. Yksi syy, miksi joskus käytän 'eavy armouria trukilliselle boyzeja on se, että vehiclen mhdollisesti räjähtäessä useampi örkki jää henkiin 4+ savella kuin 6+:lla. Toinen syy on tietysti se, että power weaponiltomalta vihollisyksiköltä vie enemmän aikaa tappaa boyzit, jotka on päällystetty kunnon haarniskalla.
Trukk
Trukk on dedicated transport boyzeille, jota usein käytetäänkin. Halusin siksi vielä lisätä lyhyesti, miten trukkia kannattaisi käyttää.
-Rokkit Launcha: viidellä pisteellä saat vaihdettua big shootan rokkittiin. Toimii anti-tankkina ja jonkintasoisena skreeninä, sillä rokkit launcha on kuitenkin aina uhka.
-Red paint job: lähes pakollinen. maksamalla viisi pitettä liikut normaalin 6"/12" sijaan 7"/13". Hyvässä lykyssä pääset vastustajan kimppuun vuoron nopeammin.
-Grot riggers: hyödyllinen, mutta ei välttämätön. samalla kun grottisi korjaavat trukkia, voisit yhtä hyvin juosta boyzeillä vastustajia kohti tai metsään. Päätä itse.
-Stikkbomb Chukka: aina varalla trukeissa, sillä viimeisenä lyöminen metsään mentäessä ei ole koskaan kiva juttu. Jos pelaat korkeainiittistä armeijaa vastaan ja/tai et tiedä, millaista maastoa kentällä tulee olemaan, en suosittele ottamaan.
-Armour plates: kallis, mutta hyvin hyödyllinen. vaikka en saisi ampua, en halua jäädä paikalleni, siki shaken mieluummin kuin stunned.
-Boarding Plank: trukissa olevat örkit saavat tämän päivityksen avulla iskeä kahden tuuman päässä olevaa vehicleä. yksikään fiksu pelaaja ei jätä tankkiaan trukin tielle muuten kuin syötiksi. En käytä.
Wreckin' Ball: toinen varuste, josta en tykkää yhtään. jos trukk on liikkunut alle 12"/13" se saa iskeä kahden tuuman päässä olevaa vihollista S9, joka osuu 4+. Jos käytät trukkia anti-tankkina, niin ehkä sitten. Itse en käytä, sillä trukkini ovat vain kuljetusajoneuvoina.
Reinforced Ram: tämän avulla saat re-rollata epäonnistuneen dangerous terrainin. Toisin sanoen: suoraan area terrainin läpi välittämättä mistään!
Ja vielä tiivistelmä:
EI: boarding plank
EHKÄ: rokkit launcha, grot riggers, stikkbomb chukka, wreckin' ball
KYLLÄ: red paint job, armour plates, reinforced ram
Saatan joskus hamassa tulevaisuudessa tehdä toisenkin tactican. Pahoittelen myös mahdollisista kirjoitusvirheistä.
Suosittelisin myös vilkaisemaan näitä:
http://www.dakkadakka.com/wiki/en/Category:Orks_Tactica
http://www.youtube.com/watch?v=cu3Ug5VE4QM
EDIT: kiitos kommenteista, muunsin tacticaa hieman
Boyzit ovat örkkiarmeijan selkäranka, vihreä nyrkki joka lyö onnistuessaan vastustajalta ilmat pihalle. Siksi poikien oikeinkäyttäminen on hyvin tärkeää, ja yritän tässä artikkelissa auttaa uusia örkkipelaajia välttämään suurimmat sudenkuopat.
Örkit ovat parhaimmillaan yhdessä asiassa. Pelaa pari peliä ja kehitä oma tyylisi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että koko armeijasi pitäisi olla lähitaisteluun tai ampumiseen tarkoitettu. Käytä valitsemiasi örkkejä kuten olet suunnitellut, älä yritä korvata ampuvia yksiköitä lähitaisteluun tarkoitetuilla. Sillä tavalla vain tapatat itsesi.
Örkit ovat halpoja, monien mielestä aivan liian halpoja. Se yhdistettynä suureen yksikkökokoon sekä erikoissääntöihin antaa suuren määrän erilaisia käyttömahdollisuuksia ja -tyylejä.
Varustus?
-Örkit saavat frageja(joita itse kutsuvat stikkbombeiksi) 1p/örkki
-Ainoat erikoisaseet ovat big shoota ja rokkit launcha
-Erikoisaseiden määrä riippuu örkkien määrästä: jokaiseen kymmeneen saa yhdelle big shootan/rokkitin
Slugga
Ne perusörkit slugilla ja chopilla. Furious charge-sääntö antaa paljon potkua
Shoota
Slugga&chopan saa vaihtaa imaiseksi shootaan. 18" S4 AP6 Assault 2 örkeillä, joilla on BS2, ei pisteisiin verrattuna tunnu juuri miltään
'Ard Boyz
Neljällä pisteellä per örkki yksi ryhmä vaihtaa nahkavyönsä oikeaan haarniskaan. Yleensä yritän välttää, sillä 4p/kpl pienentää armeijasi kokoa huomattavasti, tietysti riippuen unitin koosta. Itse käytän näitä vain trukissa oleville slugga boyzeille.
Varustaminen
Fragien ottaminen kannattaa vain, jos pelaat paljomaastoisella kentällä. Itse suosin slugga boyzeja trukissa, johon on ostettu stikkbomb chukka. Näin kaikilla on fragit paljon halvemmalla kuin jos olisit ostanut ne niille erikseen. Jos et tiedä, minkälaista maastoa kentällä tulee olemaan, en suosittele ottamaan frageja ollenkaan.
Erikoisaseen valitseminen on omasta mielestäni varsin helppoa. Jos käytät erkoisasetta, käytä shoota boyzeja. Big shootaa en itse harrasta, koska örkeiltä ei jalkaväkipainotteisista aseista ole pulaa. Rokkit launcha on muutaman muun aseen lisäksi ainoa anti-tank, mitä örkit saavat. toisin sanoen: raketteja ei koskaan voi olla liikaa. Toisaalta, jos haluat ampua shootillasi vain jalkaväkeä, big shootan käyttö on suositeltavaa. Toimivaan örkkiryhmään on aina kuulunut mukaan nob, jonka varustaminen on varsin yksinkertaista. Lähitaisteluun tarkoitetut aseet ovat voimaa lisäävä big choppa ja power fist(tai power klaw örkeille). Jos sinulla ei ole pisteitä klawille, älä ota nobia. Big chopalla se ei saa aikaan mitään merkittävää, sillä nobin tarkoitus on lyödä kaikkea sitä, mitä tavallinen örkki ei pysty. 'Eavy armour on mielestäni nobille hyödyllinen, sillä sen avulla kaveri saattaa selvitä vuoron pidempään. Bosspolen käyttö riippuu örkkien käyttötarkoituksesta. En harrasta bosspolea shootilla, mutta se löytyy aina slugilta. Syyn kerron asiaa käsittelevässä osassa.
Shootat taistelukentällä
20 tai 30. Itse suosin kolmeakymmentä, sillä 3 rokkittia, nob pk:lla ja 'eavy armourilla on mielestäni hyvä kokoonpano. Suosittelisin myös käyttämään big mekkiä kff:llä, joka antaa 5+ cover saven. Ammu tai juokse, jos mitään ei ole kantamalla ja kun tilaisuus on sopiva: charge Waaagh!:n jälkeen.
Slugat taistelukentällä
Slugat on tarkoitettu lähitaistelemaan. Siksi niiden täytyy kyetä liikkumaan nopeasti, ennen kuin vastustaja ampuu koko yksikön tuusan nuuskaksi. Vaikka slugat ovat tehokkaita, on niillä myös muutama ongelma: pieni määrä(12 örkkiä ottaa helposti paniikkia), trukit ovat 10 joka puolelta, ne on siis saatava piiloon, jotta liikkuvuus säilyisi ja pääsisit nopeasti vastustajaan kiinni. Pienen kikkailun lisäksi örkeiltä löytyy pari asiaa, jotka helpottavat sluggien käyttämistä. Trukillinen boyzeja ilman bosspolea on todennäköisesti yhtä kuin trukillinen pakoonjuoksevia boyzeja. Bosspolen avulla saat heittää epäonnistuneen paniikkitestin uudelleen, tosin yksi poika ottaa haavan. Slugga boyzeille pätee sama sääntö kuin shootille: ilman power klawia nob on turhat neljä pistettä. Jos otat erikoisaseen, laita se nobille. Näin pystyt kurittamaan vihollista ilman, että menetät yhtäkään attackia. Suosittelen big shootaa, sillä nobeja saa vain yhden. Trukille suosittelisin red paint jobia, armour platesia(stikkbomb chukkaa) ja reinforced ramia. Yksi syy, miksi joskus käytän 'eavy armouria trukilliselle boyzeja on se, että vehiclen mhdollisesti räjähtäessä useampi örkki jää henkiin 4+ savella kuin 6+:lla. Toinen syy on tietysti se, että power weaponiltomalta vihollisyksiköltä vie enemmän aikaa tappaa boyzit, jotka on päällystetty kunnon haarniskalla.
Trukk
Trukk on dedicated transport boyzeille, jota usein käytetäänkin. Halusin siksi vielä lisätä lyhyesti, miten trukkia kannattaisi käyttää.
-Rokkit Launcha: viidellä pisteellä saat vaihdettua big shootan rokkittiin. Toimii anti-tankkina ja jonkintasoisena skreeninä, sillä rokkit launcha on kuitenkin aina uhka.
-Red paint job: lähes pakollinen. maksamalla viisi pitettä liikut normaalin 6"/12" sijaan 7"/13". Hyvässä lykyssä pääset vastustajan kimppuun vuoron nopeammin.
-Grot riggers: hyödyllinen, mutta ei välttämätön. samalla kun grottisi korjaavat trukkia, voisit yhtä hyvin juosta boyzeillä vastustajia kohti tai metsään. Päätä itse.
-Stikkbomb Chukka: aina varalla trukeissa, sillä viimeisenä lyöminen metsään mentäessä ei ole koskaan kiva juttu. Jos pelaat korkeainiittistä armeijaa vastaan ja/tai et tiedä, millaista maastoa kentällä tulee olemaan, en suosittele ottamaan.
-Armour plates: kallis, mutta hyvin hyödyllinen. vaikka en saisi ampua, en halua jäädä paikalleni, siki shaken mieluummin kuin stunned.
-Boarding Plank: trukissa olevat örkit saavat tämän päivityksen avulla iskeä kahden tuuman päässä olevaa vehicleä. yksikään fiksu pelaaja ei jätä tankkiaan trukin tielle muuten kuin syötiksi. En käytä.
Wreckin' Ball: toinen varuste, josta en tykkää yhtään. jos trukk on liikkunut alle 12"/13" se saa iskeä kahden tuuman päässä olevaa vihollista S9, joka osuu 4+. Jos käytät trukkia anti-tankkina, niin ehkä sitten. Itse en käytä, sillä trukkini ovat vain kuljetusajoneuvoina.
Reinforced Ram: tämän avulla saat re-rollata epäonnistuneen dangerous terrainin. Toisin sanoen: suoraan area terrainin läpi välittämättä mistään!
Ja vielä tiivistelmä:
Saatan joskus hamassa tulevaisuudessa tehdä toisenkin tactican. Pahoittelen myös mahdollisista kirjoitusvirheistä.
Suosittelisin myös vilkaisemaan näitä:
http://www.dakkadakka.com/wiki/en/Category:Orks_Tactica
http://www.youtube.com/watch?v=cu3Ug5VE4QM
EDIT: kiitos kommenteista, muunsin tacticaa hieman
Viimeksi muokannut Valaisuaine, Ma 06.02.2012 11:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Tactica: Ork Boyz
Hieno juttu kun joku jaksaa kirjoittaa tämmöisiä.
Parista kohdasta vähän kommenttia:
Frageilla lyödään coveriin chargatessa inijärjestyksessä. Eli kaikkien jälkeen. Eikun kaartilaisten kanssa samaan aikaan.
Muutaman kerran olen kaivannut, mutta hyvin harvoin.
Saako nobi muuten ottaa erikoisaseita (rokittia tai bigshootaa)? Olen aina ajatellut että ne on vaan boyzeille.
Parista kohdasta vähän kommenttia:
Samaa ja eri mieltä. Lisäpanssarin hinnalla saat 2/3 boyziä lisää, mutta paremmalla panssarillakin on paikkansa. Ammuntaa vastaan 4+ coverin saa suht helposti ja ilmaiseksi. Lähiksessä 4+ armori tuplaa boyzien keston, mikä on enemmän kuin mitä olisit saanut säästämällä panssareista ja ostamalla lisäboyzejä (jotka olisivat voineet kuolla jo ammuntaa). Jos armeijassasi on vain yksi iso lähisyksikkö niin niille voi ihan hyvin harkita armoreita. Tai jos tiedät että tulet käyttämään jotain tiettyä yksikköä erityisesti lähiksessä (bossin kanssa esim.) niin haarniskoista on selvää hyötyä. Kallista on, mutta valintoja on aina tehtävä.Badrukk kirjoitti:'Ard Boyz
Etukäteen on usein vaikea tietää minkäverran maastoa milläkin kentällä tulee olemaan.Badrukk kirjoitti:Varustaminen
Fragien ottaminen kannattaa vain, jos pelaat paljomaastoisella kentällä. Itse suosin slugga boyzeja trukissa, johon on ostettu stikkbomb chukka. Näin kaikilla on fragit paljon halvemmalla kuin jos olisit ostanut ne niille erikseen.
Frageilla lyödään coveriin chargatessa inijärjestyksessä. Eli kaikkien jälkeen. Eikun kaartilaisten kanssa samaan aikaan.
Muutaman kerran olen kaivannut, mutta hyvin harvoin.
30 shootalla ammun aina jalkaväkeä. Tekee todennäköisesti enemmän tuhoa kuin 3 rokittia ajoneuvoon. Ja ajoneuvon ampumisessa niistä 27 shootasta ei ole mitään apua. Yleensä pistän rokkitit kokonaan muille yksiköille kuin boyzeille, jotka mieluiten käyttävät shooting phaset juoksemiseen.Badrukk kirjoitti:Shootat taistelukentällä
Klawi on nobien vakiovaruste, mutta ihan turha nobi ei ilman sitäkään ole. Verrattuna kahden boyzin ottamiseen saat kuitenkin paremman strenan, option varusteisiin ja kolmannentoista woundin trukin kyytiin.Badrukk kirjoitti:ilman power klawia nob on turhat neljä pistettä. Jos otat erikoisaseen, laita se nobille. Näin pystyt kurittamaan vihollista ilman, että menetät yhtäkään attackia. Suosittelen big shootaa, sillä nobeja saa vain yhden.
Saako nobi muuten ottaa erikoisaseita (rokittia tai bigshootaa)? Olen aina ajatellut että ne on vaan boyzeille.
Mitä se keskimäärin yksi osuva bigshootan kuti sitten tekee? Mielummin maksan viisi pistettä siitä rokkitista ja vastustaja joutuu varomaan tyhjääkin trukkia. Sitäpaitsi trukin rokkit taitaa olla koko kodeksin halvin.Badrukk kirjoitti:Trukk
-Rokkit Launcha: viidellä pisteellä saat vaihdettua big shootan rokkittiin. BS2:lla et tule osumaan tällä kuin keskimäärin kerran kolmessa vuorossa, kun taas big shootan laukauksista noin yksi osuu. En suosittele
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
- Master Calgar
Scoundrel tuossa pistikin asiat esille mitä myös itselläni tuli mieleen. Melko tapauskohtaisiahan nämä ovat, joten eipä sinänsä oikein voi sanoa oikeaa ja väärää. Tosin ihan kohtalaisen hyviä pohdintoja kuitenkin joista jokainen saa tehdä ne omat mielitekonsa sitten.
Mielestäni ihan jees tuollainen pieni tactica. Se on aina hyvä saada erilaisia mietteitä miten jotakin yksikköä voi käytellä. Mitä enemmän noita mietteitä tulee, sen varmemmin niitä sitten tietää itsekkin soveltaa ja ottaa huomioon juttuja kun alkaa noita peluuttamaan. Tämmöisiä tactica-ajatuksia pitäisi tänne tulla lisääkin.
Tuota olen itsekkin miettinyt, minkä Scoundrel mainitsi, että saako niitä erikoisaseita pistää nobille. Enpä ole sitä noin juuri vanhan codexin jälkeen miettinytkään. Codex sanoo kuitenkin "any Ork can exchange..." ja onhan se nobikin örkki siinä missä peruspoikakin. Miten tämän nyt sitten ottaa... En kuitenkaan henk.koht olisi sitä vastaan jos joku nobille sen erikoisemman aseen käteen iskisi. Omat nobini kantavat tosin vain niitä lähikseen suunnattuja aseistuksia.
Mitäpä sitten itse mietin?
Omilla trukkeillani on automaattisesti aina rokkit sen halvan pistehinnan vuoksi, ja juuri sen takia että tyhjä trukki on potentiaalinen uhka vihulle. Nopathan sen ratkaisevat onko ase hyödyllinen vai ei, mutta ennemmin sijoitan 5pts siihen että tuurilla rikkoo vaikka vastustajalta sen pirullisen tankin jota ei meinaa muuten saada kiinni.
Grotriggerit trukkissa eivät paljoa maksa nekään, mutta yleensä ovat olleet omissa peleissä sen verran turhia trukkin joko suoraan hajotessa tai stunnaillessa jne. Se paperipanssari ei aina kestä niin paljoa vihun tulta että sieltä niitä immoja sen paremmin välttämättä tulisi, yleensä ajokki vain räjähtää =)
Muut wargearit trukkiin olen yleensä jättänyt pois. Redpaintjob kyllä ihan pätevältä kuulostaa koska se yksi tuuma saattaa tulla joskus tarpeeseen. Poikien alhaisen intin vuoksi olen jättänyt fraginheittimet suosiolla pois, koska I3 ei chargessa ole valtaosan I4+:ssaa vastaan sen parempi (jos vihu coverissa) vaikka mitkä fragwannabeet olisi mukana. Armour plates toki auttelee stunneja vastaan ja tavallaan onkin parempi kuin esim grotriggerit. Saapi shaketettu trukk ajaa vihua päin jos karkaa stunnista, kun taas immotettu joutuu sen vuoron koittamaan korjausta.
Omat aseistukset trukkiin rajoittuvat siis pitkälti vain big shootan hävittämiseen rokkitin tieltä ja siinäpä se. Battlewagoneille jätän sitten nuo "suuremmat" upgradet. Reinforced ram tosin on kätevä, parempi rerollia dangerousterrainit ja jatkaa matkaa kuin sieltä ekalla ykkösellä jäädä jumiin jos vihu olisi mehevästi pienen metsän tms takana chargekantaman päässä (trukkin porhallettua läpi). Ja onhan se ihan kätevä sitten rammata vaikka se random rhino sieltä pois tai tankshockata joku yksikkö ulos pöydältä. Pisteisiinsä nähden kätevä lisä trukkille, vaikka rammatessa trukki ottaakin luultavasti itse sen hajoittavan hitin :)
Boyzien aseistus on itselleni myös melko simppeli. Trukkissa kulkevat kaksi ryhmää kantavat sluggia ja choppia + rokkittiä nobin tietysti heiluessa klawilla. Rokkit siksi, että voipi sitten koittaa tuurilla taas rikkoa sitä transporttia ennen kuin mahdollisesti pääsisi vielä assaulttaamaan tuhotun ajokin matkustajiin (eikös säännöt tämän sallinut kuitenkin...). Jos siis tuollainen tilanne tulee eteen ja näinä mecha-aikoina sellainen on varsin todennäköistä. Toki sieltä muutkin koittavat ne transportit rikkoa, mutta jos ei onnistu, jää tuo sitten vielä käytettäväksi.
Itselläni on yksi 20 pojan 'ardboyz ryhmä shootilla ja kahdella big shootalla (sanomattakin selvää että mukana on nob taas kerran) ja nämä matkustelevat iloisesti deffrollalla varustetussa battlewagonissa. Ovat suorittaneet yleensä ihan kohtalaisesti, eivätkä räjähtele niin herkästi wagonin hajoilemisiin. Jos codex sallisi, tekisin toisen mokoman samanlaisen yksikön, koska tuollaiset bloodbowl-haarniskoilla varustetut örkit näyttävät vain hyvältä omaan silmään =) Ja kuten todettu, 4+save on siellä lähiksessä ja sitä ennen kestävämpi kuin se 6+, joten poikien kesto normihyökkäyksiä vastaan on selkeästi parempi jolloin useampi poika pääsee alhaisesta intistä huolimatta huitomaan takaisin.
Mutta tosiaan nämä ovat ihan vain henk.koht mielipiteitä ja jokaisella on se oma tyyli pelata. Aina kannattaa pohtia eri vaihtoehtoja ja siihen tuollainen tactica on ihan paikallaan :)
Mielestäni ihan jees tuollainen pieni tactica. Se on aina hyvä saada erilaisia mietteitä miten jotakin yksikköä voi käytellä. Mitä enemmän noita mietteitä tulee, sen varmemmin niitä sitten tietää itsekkin soveltaa ja ottaa huomioon juttuja kun alkaa noita peluuttamaan. Tämmöisiä tactica-ajatuksia pitäisi tänne tulla lisääkin.
Tuota olen itsekkin miettinyt, minkä Scoundrel mainitsi, että saako niitä erikoisaseita pistää nobille. Enpä ole sitä noin juuri vanhan codexin jälkeen miettinytkään. Codex sanoo kuitenkin "any Ork can exchange..." ja onhan se nobikin örkki siinä missä peruspoikakin. Miten tämän nyt sitten ottaa... En kuitenkaan henk.koht olisi sitä vastaan jos joku nobille sen erikoisemman aseen käteen iskisi. Omat nobini kantavat tosin vain niitä lähikseen suunnattuja aseistuksia.
Mitäpä sitten itse mietin?
Omilla trukkeillani on automaattisesti aina rokkit sen halvan pistehinnan vuoksi, ja juuri sen takia että tyhjä trukki on potentiaalinen uhka vihulle. Nopathan sen ratkaisevat onko ase hyödyllinen vai ei, mutta ennemmin sijoitan 5pts siihen että tuurilla rikkoo vaikka vastustajalta sen pirullisen tankin jota ei meinaa muuten saada kiinni.
Grotriggerit trukkissa eivät paljoa maksa nekään, mutta yleensä ovat olleet omissa peleissä sen verran turhia trukkin joko suoraan hajotessa tai stunnaillessa jne. Se paperipanssari ei aina kestä niin paljoa vihun tulta että sieltä niitä immoja sen paremmin välttämättä tulisi, yleensä ajokki vain räjähtää =)
Muut wargearit trukkiin olen yleensä jättänyt pois. Redpaintjob kyllä ihan pätevältä kuulostaa koska se yksi tuuma saattaa tulla joskus tarpeeseen. Poikien alhaisen intin vuoksi olen jättänyt fraginheittimet suosiolla pois, koska I3 ei chargessa ole valtaosan I4+:ssaa vastaan sen parempi (jos vihu coverissa) vaikka mitkä fragwannabeet olisi mukana. Armour plates toki auttelee stunneja vastaan ja tavallaan onkin parempi kuin esim grotriggerit. Saapi shaketettu trukk ajaa vihua päin jos karkaa stunnista, kun taas immotettu joutuu sen vuoron koittamaan korjausta.
Omat aseistukset trukkiin rajoittuvat siis pitkälti vain big shootan hävittämiseen rokkitin tieltä ja siinäpä se. Battlewagoneille jätän sitten nuo "suuremmat" upgradet. Reinforced ram tosin on kätevä, parempi rerollia dangerousterrainit ja jatkaa matkaa kuin sieltä ekalla ykkösellä jäädä jumiin jos vihu olisi mehevästi pienen metsän tms takana chargekantaman päässä (trukkin porhallettua läpi). Ja onhan se ihan kätevä sitten rammata vaikka se random rhino sieltä pois tai tankshockata joku yksikkö ulos pöydältä. Pisteisiinsä nähden kätevä lisä trukkille, vaikka rammatessa trukki ottaakin luultavasti itse sen hajoittavan hitin :)
Boyzien aseistus on itselleni myös melko simppeli. Trukkissa kulkevat kaksi ryhmää kantavat sluggia ja choppia + rokkittiä nobin tietysti heiluessa klawilla. Rokkit siksi, että voipi sitten koittaa tuurilla taas rikkoa sitä transporttia ennen kuin mahdollisesti pääsisi vielä assaulttaamaan tuhotun ajokin matkustajiin (eikös säännöt tämän sallinut kuitenkin...). Jos siis tuollainen tilanne tulee eteen ja näinä mecha-aikoina sellainen on varsin todennäköistä. Toki sieltä muutkin koittavat ne transportit rikkoa, mutta jos ei onnistu, jää tuo sitten vielä käytettäväksi.
Itselläni on yksi 20 pojan 'ardboyz ryhmä shootilla ja kahdella big shootalla (sanomattakin selvää että mukana on nob taas kerran) ja nämä matkustelevat iloisesti deffrollalla varustetussa battlewagonissa. Ovat suorittaneet yleensä ihan kohtalaisesti, eivätkä räjähtele niin herkästi wagonin hajoilemisiin. Jos codex sallisi, tekisin toisen mokoman samanlaisen yksikön, koska tuollaiset bloodbowl-haarniskoilla varustetut örkit näyttävät vain hyvältä omaan silmään =) Ja kuten todettu, 4+save on siellä lähiksessä ja sitä ennen kestävämpi kuin se 6+, joten poikien kesto normihyökkäyksiä vastaan on selkeästi parempi jolloin useampi poika pääsee alhaisesta intistä huolimatta huitomaan takaisin.
Mutta tosiaan nämä ovat ihan vain henk.koht mielipiteitä ja jokaisella on se oma tyyli pelata. Aina kannattaa pohtia eri vaihtoehtoja ja siihen tuollainen tactica on ihan paikallaan :)
RC helikopteri myynnissä: viewtopic.php?f=99&t=105910
18" S4 AP6 itseasiassa tuntuu juuri örkeillä. 20 boyziltä tulee kuitenkin 40 laukausta ja strenaakin löytyy sen nelosen verran. Nykyään, kun laukausten lukumäärillä on väliä, tuo oikeasti sattuu.Badrukk kirjoitti: Shoota
Stikkbomb Chukkakin on vähän pisteiden tuhlaamista. Örkeillä on chargessa kuitenkin vain I3, eli suurimpaa osaa armeijoista vastaan lyöt kuitenkin jälkeenpäin. Örkit muutenkin jyrää halvalla massalla.Varustaminen
Fragien ottaminen kannattaa vain, jos pelaat paljomaastoisella kentällä. Itse suosin slugga boyzeja trukissa, johon on ostettu stikkbomb chukka. Näin kaikilla on fragit paljon halvemmalla kuin jos olisit ostanut ne niille erikseen.
Nob on vähän niinku ryhmän vakiovaruste, oli se sitten ampuva tai lähistelevä ryhmä. Ampuvat örkitkin lyövät muuten tosi lujaa ja monesti lähiksessä.Erikoisaseen valitseminen on omasta mielestäni varsin helppoa. Jos käytät erkoisasetta, käytä shoota boyzeja. Big shootaa en itse harrasta, koska örkeiltä ei jalkaväkipainotteisista aseista ole pulaa. Rokkit launcha on muutaman muun aseen lisäksi ainoa anti-tank, mitä örkit saavat. toisin sanoen: raketteja ei koskaan voi olla liikaa. Toimivaan örkkiryhmään on aina kuulunut mukaan nob, jonka varustaminen on varsin yksinkertaista. Lähitaisteluun tarkoitetut aseet ovat voimaa lisäävä big choppa ja power fist(tai power klaw örkeille). Jos sinulla ei ole pisteitä klawille, älä ota nobia. Big chopalla se ei saa aikaan mitään merkittävää, sillä nobin tarkoitus on lyödä kaikkea sitä, mitä tavallinen örkki ei pysty. 'Eavy armour on mielestäni nobille hyödyllinen, sillä sen avulla kaveri saattaa selvitä vuoron pidempään. Bosspolen käyttö riippuu örkkien käyttötarkoituksesta. En harrasta bosspolea shootilla, mutta se löytyy aina slugilta. Syyn kerron asiaa käsittelevässä osassa.
Rokkit Launchoja en shootaboyzeillekään laittaisi, vaan jättäisin sen Anti Tankin lähitaistelun ja muiden aseiden varaan. Shootaboyzit kuitenkin haluavat ampua jotain muuta kuin tankkeja.
Deffkoptat, Buggyt, lootasit, battlewagonin deffrolla ja lähistely hoitavat sitten sen anti tank puolen.
Itse pistäisin sen KFF mekin mieluummin kulkemaan lähellä ajoneuvoja. Antaa kuitenkin 4+ coveria niille. Battlewagoneiden, trukkien tai killa kanien mukana. Mutta shootat on rokkiaShootat taistelukentällä
En nyt tiedä saako se Nob ottaa big shootan. Sille on kuitenkin oma varustelistansa. Slugga Boyzejä ei muuten oteta ilman klawinobia, koska se on juuri niiden paras juttu.Slugat taistelukentällä
Trukkille en ottaisi noin paljoa varusteita, koska ne kaikki maksavat. Ehkä red paint job ja reinforced ram. Tai pelkkä ram. Tai koko trukkin voi saman tien jättää kotiin ja ottaa battlewagoneita transporteiksi.
Rokkit Launchan ja wreckin ballin voi suosiolla pudottaa EI listalle. Syövät pisteitä, joka on noin heikossa ajoneuvossa huono asia. Stikkbomb Chukkassa sama vika ku Stikkbombeissa muutenkin, örkit lyö usein jokatapauksessa viimeisenä koska I3.Trukk
-Rokkit Launcha: viidellä pisteellä saat vaihdettua big shootan rokkittiin. BS2:lla et tule osumaan tällä kuin keskimäärin kerran kolmessa vuorossa, kun taas big shootan laukauksista noin yksi osuu. En suosittele
-Stikkbomb Chukka: aina varalla trukeissa, sillä viimeisenä lyöminen metsään mentäessä ei ole koskaan kiva juttu.
Ja vielä tiivistelmä:
Ihmetyttää, miksi boyzeillä ei olla mainittu mahdollisuutta siihen, että tappioita tulee mutta niistä ei välitetä?
Jos vihollista kohti tulee esimerkiksi 80-90 boyziä, joku selviää aina ja 11 sluggaboyzin ryhmäkin lyö tosi kovaa lähiksessä.
Toinen puute on se, että otettaisiinkin 3 battlewagonia heavy supportista ja lykättäisiin ne täyteen boyzejä. Siihen päälle pari battlewagonia eliitistä (nobien dedicated transporttina), alkaa vihollisella tulemaan kuumat paikat. Yhdistettynä Kustom Force Fieldiin..
Nämä omia ajatuksiani boyzeistä. Tykkään pelata boyzejä paljon ja jalkaisin. Kyllä ne muutamassa vuorossa lähikseen pääsevät, ja kun pääsevät, on vihollinen usein kuollut.
Örkit on siitä jännä armeija, että lähitaistelijat osaa lähistellä ja ampujat osaa ampua ja lähitaistella. Varsinkin boyzit ;)
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
- Valaisuaine
Juuri sitä tarkoitinkin. 6 pisteen shootaboyzilta ei juuri voi odottaa enempää, eikä se ole vähän se :)Ratovaari kirjoitti:18" S4 AP6 itseasiassa tuntuu juuri örkeillä. 20 boyziltä tulee kuitenkin 40 laukausta ja strenaakin löytyy sen nelosen verran. Nykyään, kun laukausten lukumäärillä on väliä, tuo oikeasti sattuu.Badrukk kirjoitti: Shoota
Vilkaiseppas örkkidexiä. boyzien kohdalla ei lue, että nobilla olisi mitenkään eriävät varusteet. eli jos olet tehnyt pojistasi shootia, myös nobilla on shoota. ja erikoisase+nob-yhdistelmä toimii, kun ensin laitat aseen, ja sen jälkeen teet kyseisestä kaverista nobin!Ratovaari kirjoitti:En nyt tiedä saako se Nob ottaa big shootan. Sille on kuitenkin oma varustelistansa. Slugga Boyzejä ei muuten oteta ilman klawinobia, koska se on juuri niiden paras juttu.Badrukk kirjoitti: Slugat taistelukentällä
Viimeksi muokannut Valaisuaine, Pe 03.02.2012 08:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Valaisuaine
Rokkitit on tarkoitettu isompien örmyjen tappamiseen. Saat pehmennettyä isoa demonia ennen kuin joku listii sen, näin esimerkiksiScoundrel kirjoitti:30 shootalla ammun aina jalkaväkeä. Tekee todennäköisesti enemmän tuhoa kuin 3 rokittia ajoneuvoon. Ja ajoneuvon ampumisessa niistä 27 shootasta ei ole mitään apua. Yleensä pistän rokkitit kokonaan muille yksiköille kuin boyzeille, jotka mieluiten käyttävät shooting phaset juoksemiseen.Badrukk kirjoitti: Shootat taistelukentällä
Viimeksi muokannut Valaisuaine, Pe 03.02.2012 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Valaisuaine
Kiitos palautteesta. Kun kerkiän, voin hieman hienosäätää tuota "artikkeliani".
Nobilla nimenomaan on eriävät varusteet. Boyzit eivät saa ottaa nobin varusteita. Toisin päin ei kielletä, mutta ei myöskään anneta lupaa.Badrukk kirjoitti:Vilkaiseppas örkkidexiä. boyzien kohdalla ei lue, että nobilla olisi mitenkään eriävät varusteet. eli jos olet tehnyt pojistasi shootia, myös nobilla on shoota. ja erikoisase+nob-yhdistelmä toimii, kun ensin laitat aseen, ja sen jälkeen teet kyseisestä kaverista nobin!Ratovaari kirjoitti:En nyt tiedä saako se Nob ottaa big shootan. Sille on kuitenkin oma varustelistansa.
Back in da 4th edition oli massiivinen riita siitä saako shootaboyzien nobi pitää sluggansa (koska silloin klawin kanssa sai vielä lisähyökkäyksen pistoolista). Homma erratoitiin niin että nobin sluggaa ei ole pakko vaihtaa shootaan vaikka "koko mobi" pyssynsä vaihtaakin. Perusteluna oli että nobi on iloisempi kun saa pitää pistoolinsa. Näin jälkikäteen voidaan viisastella että asiaa ei oltu huomioitu koska vitosen sääntöjen ilmestyttyä kysymys muuttuu turhaksi. Tosin nykysäännöillä klawinobi haluaa aina shootan vaikka muilla boyzeillä olisikin slugat.
Btw. Tankbustien nobi menettää rokkitin jos ottaa klawin.
Ison toughnessin kohteita on tyranideilla (monsut), kaaoksilla (prinssit yms.), eldareilla (avatar & wraithlordit) ja GK:lla (dreadknight). Ja voi olla jollain muillakin, muttei nyt tule mieleen. Näissä tapauksissa rokkittien ja shootien /sluggien yhteisammunta on hyödyllistä (wraithlordin tapauksessa marginaalisesti). Tällöinkin rokkitteja saa korkeintaan 3, ja mitä enemmän niitä on, sitä enemmän muuta ammuntaa menee hukkaan. Ja mitä isompi ryhmäkoko, sitä mielummin run ja waaagh-charge.Badrukk kirjoitti:Rokkitit on tarkoitettu isompien örmyjen tappamiseen. Saat pehmennettyä isoa demonia ennen kuin joku listii sen, näin esimerkiksiScoundrel kirjoitti:30 shootalla ammun aina jalkaväkeä. Tekee todennäköisesti enemmän tuhoa kuin 3 rokittia ajoneuvoon. Ja ajoneuvon ampumisessa niistä 27 shootasta ei ole mitään apua. Yleensä pistän rokkitit kokonaan muille yksiköille kuin boyzeille, jotka mieluiten käyttävät shooting phaset juoksemiseen.
Tottakai jokainen lisärokkit on hyvä juttu. Ja aina tulee tilanteita joissa sille voisi olla käyttöä. Mutta käytännössä kulutan ne rokkittien maksamat pisteet johonkin muualle. Yleensä lisäboyzeihin. Rokkitit maksavat seuraavasti (järjestetty pistehinta suhteessa osumatarkkuus):
-5 pts buggy (twin linked)
-5 pts trukk
-5 pts kombiaseet (vain 1 laukaus)
-9 pts tankbustat (olettaen että perusboy on sen 6 pts)
-10 pts kopta (twin linked)
-10 pts boyz
-10 pts ajoneuvot (wagonit, dredi)
-15 pts killa kanit (BS3)
Buggy on selkeästi kustannustehokkain (eniten osumaa suhteessa pistehintaan). Kopta ja kanit on myös tarkkoja, mutta hintaa on enemmän. Tankbustat saa suurimman määrän rokkitteja, mutta niilä on muita ongelmia. Wagoniin saa myös monta rokkittia, mutta kaikilla ei saa aina ampua, usein ei millään. Tässä valossa pistäisin rokkitit aina muualle kuin boyzeihin, koska muiden ajoneuvojen muut aseet tekevät käytännössä samaa mitä boyzien perusaseet tekevät jo valmiiksi. Poikkeuksina tietty kombiskorchat ja grotzookat jotka on muutenkin ihan broken.
Kannattaa varmaankin huomioida että buggyjen kustannustehokkuutta pienentää se, ettei niillä ole mitään muuta käyttötarkoitusta (vertaa esim. trukit jotka toimivat transportteina.)
"That which is unknown and unseen always commands the greatest fear." -Culexus Temple
- Valaisuaine
Tarkoitin tällä sitä, että kun boy muutetaan nobiksi, sillä on pohjilta samat kamppeet. tämä siksi, että sivulla 100 boyzien wargearissa ei mainita millään tavalla, että nobilla olisi pohjilta eri varusteet kuin boyzeilla. Slugan ja shootan välinen valinnanvapaus on tietysti hyvä juttu, mutta missään ei mainita, pysyykö nobilla vaikka big shoota, jos se on ennen nobiksi muuttamista örkille laitettuScoundrel kirjoitti:Nobilla nimenomaan on eriävät varusteet. Boyzit eivät saa ottaa nobin varusteita. Toisin päin ei kielletä, mutta ei myöskään anneta lupaa.Badrukk kirjoitti:Vilkaiseppas örkkidexiä. boyzien kohdalla ei lue, että nobilla olisi mitenkään eriävät varusteet. eli jos olet tehnyt pojistasi shootia, myös nobilla on shoota. ja erikoisase+nob-yhdistelmä toimii, kun ensin laitat aseen, ja sen jälkeen teet kyseisestä kaverista nobin!Ratovaari kirjoitti:En nyt tiedä saako se Nob ottaa big shootan. Sille on kuitenkin oma varustelistansa.
Back in da 4th edition oli massiivinen riita siitä saako shootaboyzien nobi pitää sluggansa (koska silloin klawin kanssa sai vielä lisähyökkäyksen pistoolista). Homma erratoitiin niin että nobin sluggaa ei ole pakko vaihtaa shootaan vaikka "koko mobi" pyssynsä vaihtaakin. Perusteluna oli että nobi on iloisempi kun saa pitää pistoolinsa. Näin jälkikäteen voidaan viisastella että asiaa ei oltu huomioitu koska vitosen sääntöjen ilmestyttyä kysymys muuttuu turhaksi. Tosin nykysäännöillä klawinobi haluaa aina shootan vaikka muilla boyzeillä olisikin slugat.
Btw. Tankbustien nobi menettää rokkitin jos ottaa klawin.
Totta. Mutta mitä tekemistä trukin transporttiudella on kun verrataan boyzien ja buggyjen rokkittien hintaa?Natura kirjoitti:Kannattaa varmaankin huomioida että buggyjen kustannustehokkuutta pienentää se, ettei niillä ole mitään muuta käyttötarkoitusta (vertaa esim. trukit jotka toimivat transportteina.)
Myös koptat pystyvät paljon muuhunkin kuin toimimaan liikkuvinna rokkitalustoina. Mutta silti buggy hakkaa sen jos huomioidaan pelkästään pistehinta.
Tietenkään tuo kirjoittamani vertailu ei huomioi kaikkia näkökohtia (enkä usko että kukaan sellaista vertailua tulee kirjoittamaankaan), eikä sen ollut tarkoituskaan. Se nyt vaan on yksi argumentti boyzien rokkitteja vastaan.
Juu, ymmärsin kyllä mitä tarkoitit. Lähinnä koitin vaan sanoa, ettei kodeksissa erikseen sanota voiko kuvailemasi vaihdon tehdä. Toisaalta sitä ei myöskään kielletä. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta jossain kodekseissa muistaakseni erikseen sanotaan ettei esimerkiksi missile launcheria kantavasta ukosta voi tehdä apotecharyä tjsp. Tämäkään ei tarkoita sitä että nobi saisi ottaa sen bigshootan, mutta itseä ei ainakaan häiritsisi vaikka joku niin pelaisikin.Badrukk kirjoitti:Tarkoitin tällä sitä, että kun boy muutetaan nobiksi, sillä on pohjilta samat kamppeet. tämä siksi, että sivulla 100 boyzien wargearissa ei mainita millään tavalla, että nobilla olisi pohjilta eri varusteet kuin boyzeilla. Slugan ja shootan välinen valinnanvapaus on tietysti hyvä juttu, mutta missään ei mainita, pysyykö nobilla vaikka big shoota, jos se on ennen nobiksi muuttamista örkille laitettu
Itse olen tykännyt laittaa trukkeihini vain joko meganobeja tai perusnbeja warbossin kera. Paperipanssarin takia en ole ostanut yleensä mitään lisävarusteita koska trukki räjäytetään AINA viimeistään toisella vuorolla.
rokkitit pikaporukassa ovat mielestäni hieman turhia koska, koska tankbustille on saatavana paljon paremmin osuvia bomb sguigkkeja jotka yleensä kaikkien muiden aseiden mentyä ohi pudottavat sen stormravenin. Pojille se big shootta on ehdoton kantamansa vuoksi. Silloin objektiivllä istuvalla poikaporukalla on edes pieni mahdollisuus kostaa niille kolme poikaa vuorossa tappaville scouteille ;)
On kyllä hieno juttu, että tällainen on jaksettu kirjoittaa.
rokkitit pikaporukassa ovat mielestäni hieman turhia koska, koska tankbustille on saatavana paljon paremmin osuvia bomb sguigkkeja jotka yleensä kaikkien muiden aseiden mentyä ohi pudottavat sen stormravenin. Pojille se big shootta on ehdoton kantamansa vuoksi. Silloin objektiivllä istuvalla poikaporukalla on edes pieni mahdollisuus kostaa niille kolme poikaa vuorossa tappaville scouteille ;)
On kyllä hieno juttu, että tällainen on jaksettu kirjoittaa.
Nyt riitti, sano shamaani.
- Valaisuaine
Jatkan tacticaani vielä yhdellä viestillä. Kiitos kaikille palautteesta, se on ollut todella hyödyllistä. Teidän avullanne huomasin muutamia puutteita, joita pelaamissani armeijoissa on esiintynyt. Nyt tiivistän tactican armeijalistan muotoon.
Slugga Boyz
12 Slugga Boyz 72----------------|12 'Eavy Slugga Boyz 120
-big shoota 5/rokkit launcha 10|-big shoota 5/rokkit launcha 10
--Nob 10---------------------------|--Nob 10
--power klaw 25------------------|--power klaw 25
--'eavy armour 5----------------- |--bosspole 5
--bosspole 5-----------------------|=165p./170p.
=122p./127p.
Shoota Boyz
30 Shoota Boyz 180
-big shoota 5/rokkit launcha 10
--Nob 10
--power klaw 25
=220p./225p.'
Trukk
Transport Trukk 35------|Anti-Tank Trukk 35
-red paint job 5---------|-rokkit launcha 5
-(grot riggers 5)---------|-(grot riggers 5)
-(armour plates 10)-----|-(boarding plank 5)
-reinforced ram 5-------|-wreckin' ball 10
=45p./50p./55p./60p.-|=50p./55p./60p.
Slugga Boyz
12 Slugga Boyz 72----------------|12 'Eavy Slugga Boyz 120
-big shoota 5/rokkit launcha 10|-big shoota 5/rokkit launcha 10
--Nob 10---------------------------|--Nob 10
--power klaw 25------------------|--power klaw 25
--'eavy armour 5----------------- |--bosspole 5
--bosspole 5-----------------------|=165p./170p.
=122p./127p.
Shoota Boyz
30 Shoota Boyz 180
-big shoota 5/rokkit launcha 10
--Nob 10
--power klaw 25
=220p./225p.'
Trukk
Transport Trukk 35------|Anti-Tank Trukk 35
-red paint job 5---------|-rokkit launcha 5
-(grot riggers 5)---------|-(grot riggers 5)
-(armour plates 10)-----|-(boarding plank 5)
-reinforced ram 5-------|-wreckin' ball 10
=45p./50p./55p./60p.-|=50p./55p./60p.