"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

WTC/Yleiset WM/H-haastepelipäivät/viikonloput

Palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin.
GreenMeanie

Re: WTC/Yleiset WM/H-haastepelipäivät/viikonloput

Viesti Kirjoittaja GreenMeanie »

-Emppu- kirjoitti: Tuli jälkeenpäin joidenkin turkulaisten kanssa juttua eri peliporukoiden pelikulttuurista. Treenivklopussa meikäläistä ihmetytti ainakin take-backien casuaali ottaminen ja efektien merkitseminen (tai lähinnä sen puuttuminen).
  • -Take-backit ovat kiellettyjä ilman vastustajan lupaa.
    -Kaikki efektit, spellit ja animukset tulee merkata selkeästi (siten, että vastustaja ja tuomari saa niistä selvää)
    -Pelin alussa tulee tehdä selväksi re-rollataanko vinot nopat (”kirkot)
    -Tärkeät mittaukset (mieluiten tietty kaikki mittaukset) tehdään siten, että vastustaja näkee selkeästi liikutun matkan.
Kaikki muut on vähän semmosia että ilman tarkempaa kontekstia vaikee kommentoida, mut mites toi juttujen merkkaus? Siis miten ja mitä kaikkea pitäis merkitä? Tää nyt siis ihan yleisesti eikä vaan sulle osotettuna.
Otetaan nyt vaikka mun khadoria esimerkkinä; Upkeepit on mun mielestä merkattava, mut tarviiko näissä olla tekstiä vai riittääkö vaan että on (toki selvästi fokuksesta yms. erilainen) tokeni? Tarvisko mun merkkaa esimerkiks bob & weave tai shield wall? Entä dig in, joka kuitenkin on modelikohtainen action? Oishan noi ihan kiva olla, mutta ainakin bob & weave ja shield wall on mun mielestä aika selkeitä ilmankin. Entäs vaan sun vuorolla olevat efektit, pitääkö desperate pacet, saxonin PF, arcane secrets tai reinholdt kuti merkata jollain? Periaatteessa kai pitäis, mutta esim. kuoron buffeja on oo kyllä kertaakaan nähny merkattavan tokeneilla. Mites pitääkö päällä oleva fiitti merkata jollain?
Tanan kirjoitti:olihan se hiukka pöljää kun synkkää käärinliinaa pystyi levittämään takapuolesta.
MaSSacRe

Viesti Kirjoittaja MaSSacRe »

Ikävä lähtee huutelemaan toisiin pöytiin, mut huudellaan kuitenkin.

Kysy itteltäs: jatkuuko efekti yli vastustajan vuoron? Jos jatkuu ni kandee merkitä. Jos haluu pikkasen vähemmän merkkejä pelipöydälle ni voi ottaa mallia vaikka virallisista merkki-seteistä. Niissä on upkeeppeja (johon voi muuten asettaa yhen fokuksen merkiksi...joskus), Spellejä / efektejä (esim joku dig in) ja faktio kohtaisia merkkejä (retrillä shieldwall, disrupted ja jotain tuli kikkareita)

Merkitteminen saattaa olla aika perseestä joskus. Mut se on aina tehtävä.

Takebackkeihin on pakko puuttua: jos on joku peli missä pelataaan "tosissaan", oli se treeniviikonloppu/turnaus tjsp. Ni henk koht ite en ainakaan takebackkaa...Ja katon kyl pahasti vastustajaa joka takebackkaa (ehkä jopa saatan kettuillakkin siitä).
Always argue with Idiots. Bring them down to my level, and beat them with my experience
GreenMeanie

Viesti Kirjoittaja GreenMeanie »

MaSSacRe kirjoitti: Kysy itteltäs: jatkuuko efekti yli vastustajan vuoron? Jos jatkuu ni kandee merkitä. Jos haluu pikkasen vähemmän merkkejä pelipöydälle ni voi ottaa mallia vaikka virallisista merkki-seteistä. Niissä on upkeeppeja (johon voi muuten asettaa yhen fokuksen merkiksi...joskus), Spellejä / efektejä (esim joku dig in) ja faktio kohtaisia merkkejä (retrillä shieldwall, disrupted ja jotain tuli kikkareita)

Merkitteminen saattaa olla aika perseestä joskus. Mut se on aina tehtävä.
Tätä mä ehkä vähän hain.
Riittääkö että länttää faktiotokenin pöydälle vai pitääkö siihen kirjottaa spellin nimi? Entäs riittääkö että vaikka temporal distortioniin lyö aoen paikalleen vai tarviiko siinä olla joku tokeni kanssa?
Mitä selvempi, totta kai sen parempi, mut just siks kysyinkin, että mitä ihmisten ajatukset asiasta on.
Lähinnä mu ajatuksissa on se et jos et sano shield wallia, et sitä saa vaikka kuinka liikuttaisit jäbäs kasaan normiliikkeellä, mut jos sanot sen, niin saat mun puolesta bonuksen vaikkei sitä merkkiä siellä oiskaan.
Koska aihe on jännä, teen uuden threadin aiheesta.
Tanan kirjoitti:olihan se hiukka pöljää kun synkkää käärinliinaa pystyi levittämään takapuolesta.
Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl »

Mun pitää vastata tähän paremmalla ajalla mut oon jakautunutta kantaa tästä. Molemmilla kannoilla on puolensa, mut kyl mä pelaan vielä niin monta tommosta pikku ajotusjuttua päin persettä cryxillä, et siinä ei ois mitään järkeä mulle tässä vaiheessa pelata ilman takebackeja.

Samaten annan vastustajan ottaa kaikki takebackit tai jopa kesken vuoron keksityt paremmat muuvit mitä haluaa, koska mä haluan pelata toisen listaa vastaan "optimitilanteessa". Ei mua kiinnosta voittasinko mä tän vaikeen matchupin jos toi tekis jonkun virheen vaan mieluummin oletan et vastus ei tee mitään (ainakaan obvious) virheitä et miten siinä tilanteessa pärjäisin..
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

Toisaalta taas paremmin pelin oppii, kun opettelee pelaamaan heti alussa oikein, ei ei pakiteta, etenkään mitään oleellista, jolloin oppii sitten elämään sen virheen kanssa, ja voi itte miettiä miten sen estää. Lisöksi esmes assasinaatioita joskus pitää oman derpin kanssa tekemään/jättämään kesken, joten silläkin kannalta voi olla melko hyödyllistä pelata virheellistä peliä. Ymmärtän kyllä pointin optimitilanteen pelailusta ja faktioiden opettelusta, mutta oot kyllä sitä cryxiä pyöritelly ihan tarpeeks, että kannattaa vaan opetella pelaamaaan ilman ainuttakaan takebackia omat pelit, niin heinäkuun paikkeilla ahkeralla pelailulla pelivarmuus on ihan eri luokkaa, kun se että jatkuvasti hieroo asioita ja korjailee pikkuvirheitä.

Yksi mun mielestä oleellinen takeback-kohta on myös jalkaväen liikuttelu, sillä teknisestimottaen ne menee modelkohtaisesti, eli jälkikäteen ei enää hierota niiden nappien paikkoja kun niitä on kerran liikutettu, ja tässä nökee aika karseeta backuppia usein...
Aliquando Insanire Iucundum Est
-Emppu-
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja -Emppu- »

-Take-backit ovat kiellettyjä ilman vastustajan lupaa.
Tärkein kohta on tässä nimenomaan tuo "ilman vastustajan lupaa". Kyseessä on kahden pelaajan peli. Take-backit ovat kiellettyjä sääntöjen mukaan, joten jos aiot tietoisesti rikkoa niitä, niin kunnioita vastustajaasi sen verran, että kysyt onko homma ok. Tykkään itsekin ottaa tiettyjä take-backejä, mutta niihin täytyy olla joku muu peruste kuin oma kämmi synergioiden huomaamisessa.
Ihme_apina

Viesti Kirjoittaja Ihme_apina »

Noissa markkeri jutuissa ja niihin kirjottelussa on suht helppo muistisääntö:
Jos tähän peliin tulis nyt Azerbaijanilainen tuomari ni onko mulla näyttää sille joku todiste että Winter Guardilla on iron flesh ja Bob&Weave päällä. Jos ei oo ni vastustaja voi pokerilla sanoo et ei toi mitään tehny ja tuomari vähän joutuu oleen samaa mieltä jos ei löydy toksuu.

Random eriväriset lasihelmet on vähän harmaata aluetta kun kai se jollekkin on selvä merkki että siel on tietty spelli, mut sit sitä samaa lasihelmee on kahessa muussakin paikassa näyttämäs eri juttui -_-
Näist jutuist on helppo luistaa ku pelaa tuttui ihmisii vastaan mut en tiä palveleek se mitään tarkotusta WTC-treenauksessa varsinkaan.

Ja Teron Cryx-aloittelija mokien kanssa vois olla mukavaa mainita pelin alussa vastustajal et jutut viel vähä n hakusessa ni tulee ottamaan pienii takebackei.
GreenMeanie kirjoitti: ... en oo mikää "Nätti Nakuna" niiku hebe
Veripallo kirjoitti:PELI 2 (vs eLylyth) Destruktion.
Pudotan Rahnin. Kävelen kolme tuumaa depolta ja kuolen.
TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Take-backit on vähän kaksipiippuinen juttu (niinkuin moni jo sanoikin), mutta olen itse kyllä aika pitkälti niitä vastaan kuitenkin. Sinänsä sääntökirjan mukaanhan take-backit on kusettamista, siinä samassa kuin liian pitkälle liikkuminen/ampuminen tai painotetut nopat.

Olen ite ottanut treenipeleihin mentaliteetiksi "en ota take-backejä, mutta annan vastustajalle jos haluaa". Haluan että vastustaja pelaa mahdollisimman hyvää peliä mua vastaan, mutta toisaalta en voi olettaa saavani take-backejä missään, joten en niihin halua totuttautua. Olen myös huomannut, että kyllä toi ihan rehellisesti mun peliä on auttanut: Kun on tottunut ettei saa (tai siis ei pyydä) take-backejä, tulee pelattua fiksummin ja virheet vähenee aika nopeaankin tahtiin. Kyllä mua harmitti kun Rahnin assassinaatio epäonnistu kun unohdin sanoa Arcane Secretsin Sylyksellä, mutta ens pelissä muistin tosi skarpisti Arcane Secretsin :).

Turnauksissa sitten tää mentaliteetti käy vähän raskaaksi, koska saahan vastustaja tossa väkisin etua jos ottaa take-backejä ja mä en. Toisaalta tosin Suomen turnauksissa sillä sijoituksella ei niin pal väliä olekaan, ja ulkomailla onkin tullut vedettyä tiukempaa linjaa take-backien suhteen.

Kehottaisinkin kaikkia olemaan ottamatta take-backejä, vaikka vastustaja antaisikin. Take-backin ottamalla kusetat paitsi vastustajaa (ja siten koko turnauskansaa), myös eniten itseäsi. Jos aina sallii take-backit itselleen (jos vastustaja sen sallii), niin sun henkilökohtainen kehittyminen pelaajana jää jälkeen, varsinkin jos on tarkoitus pyrkiä johonkin vähän kilpailullisempiinkin meininkeihin.

Toki poikkeuksena uudet pelaajat ja uudet faktiot/armeijat/casterit. Uudelle pelaajalle on tärkeämpi nauttia pelistä ja päästä siihen kunnolla sisään, ennen kuin alkaa nipottamaan take-backeistä. Mutta kyllä mä tässäkin mieluusti mahdollisimman aikaisin pyrkisin eroon take-backeistä.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Charad

Viesti Kirjoittaja Charad »

Sen verran tästä Take-Back jutusta.

Kun treenataan listojen toimivuutta, niin ehdottomasti toivon, että toinen pistää parastaan. Jos pientä kämmiä sattuu, niin otetaan uusiksi ja koitetaan simuloida mahdollisimman kovaa matsia. Ei siinä mitään hyötyä saa irti, jos voittaa treenimatsin sellaiseen kämmiin mikä ei normaalisti vastaan tule.

Lähempänä turnausta tiivistetään ihmeessä peliä ja katsotaan hieman tiukalla silmällä, kun omien listojen pitäisi olla jo hanskassa.
Rats keep running!
Prkl

Charad kirjoitti:Sen verran tästä Take-Back jutusta.

Kun treenataan listojen toimivuutta, niin ehdottomasti toivon, että toinen pistää parastaan. Jos pientä kämmiä sattuu, niin otetaan uusiksi ja koitetaan simuloida mahdollisimman kovaa matsia. Ei siinä mitään hyötyä saa irti, jos voittaa treenimatsin sellaiseen kämmiin mikä ei normaalisti vastaan tule.

Lähempänä turnausta tiivistetään ihmeessä peliä ja katsotaan hieman tiukalla silmällä, kun omien listojen pitäisi olla jo hanskassa.
Nimenomaan näin. Jos toinen pelaaja unohtaa shaketa stationaryn casteristaan (eli sääntöjen mukaan caster ei aktivoidu sillä vuorolla), niin en mä osota sitä sormella ja naura, voita peliä ja sit vedä tota kyseistä faktiota kokonaisuudessaan plussamatchupiksi, koska toikin peli meni niin hyvin. Mä oletan että tota ei tapahdu WTC:ssä, joten annan takebackin ja pelaan korkeampitasoisen pelin, joka tukee munkin treenaamista paremmin.

Mut sit jos toi tapahtuu WTC:ssä.. No, tiedättepähän mistä on kyse sit ku mä huudan, vedän paidan pään yli ja lähden juoksemaan pöytien ympäri kädet ilmassa..

Mun mielestä treenipeleissä jokainen voi päättää millä tasolla ja mitä haluaa milloinkin treenata. Sit ku ite haluaa treenata ilman takebackeja ni siitä vaan. Tähän asti mä oon koittanu hioa listoja eri faktioita ja muita vastaan ja kokeilla niitä ihannetilanteessa (eli siten et mäkin osaisin pelata) lukitakseni lopulliset listat. Sit ku ne listat on mallillaan ni alan harjoittelemaan nopeampien vuorojen pelaamista ja take backittömyyttä.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Missä kohti menee raja että otetaan ja annetaan take-backejä? Treenipeleissä toi nyt onkin helpompi, mutta entäpä Suomen turnauksissa? Annatko NOTissa take-backejä? Entä Swinnishissä? European Mastersissa? WTCssä?
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

TheEmu kirjoitti:Missä kohti menee raja että otetaan ja annetaan take-backejä? Treenipeleissä toi nyt onkin helpompi, mutta entäpä Suomen turnauksissa? Annatko NOTissa take-backejä? Entä Swinnishissä? European Mastersissa? WTCssä?
Ennen peliä varmaan sovitaan vastustajan kanssa ellei TO ole jotain kirjoittanut.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Prkl

TheEmu kirjoitti:Missä kohti menee raja että otetaan ja annetaan take-backejä? Treenipeleissä toi nyt onkin helpompi, mutta entäpä Suomen turnauksissa? Annatko NOTissa take-backejä? Entä Swinnishissä? European Mastersissa? WTCssä?
En mä lähtökohtaisesti anna takebackeja turnauksissa muutenkaan. Jos musta tuntuu, että annan niin annan. Annoin mä Juhon ottaa eGaspyn featin takaisin, kun se oli kysynyt, voiko featilla tuoda takaisin jo aktivoituneita, mutta kuolleita nappeja, mut se ei tajunnut, että ne ei siinä featissa voi aktivoitua. Mä ihan läpällä sanoin et voithan sä niitä tuoda ku luulin et se osas oman casterinsa säännöt, mut sit se peli ois mennyt niin tyhmäksi tommosen väärinymmärryksen vuoksi et annoin ottaa takaisin.

Niin ja tohon yleislinjaukseen vielä. Lähtökohtaisesti säännöissä takebackit on kiellettyjä, joten turnauksissa niitä ei voi olettaa saavansa jos ei se vastustajalle sovi. Ehkä mulla on ollut vähän rento ote noihin treenipeleihin, mutta mulla on semmonen fiilis et niissä on enemmän kyse treenaamisesta ja hauskanpidosta ku jostain hirveen vakavasta et tarttis kovin tarkkaan pitää säännön kirjaimesta kiinni. Voi mulle tietty sanoa jos se jotain häiritsee ni voin olla tarkempanakin.

Datsi

Viesti Kirjoittaja Datsi »

petskules kirjoitti:
En mä lähtökohtaisesti anna takebackeja turnauksissa muutenkaan. Jos musta tuntuu, että annan niin annan. Annoin mä Juhon ottaa eGaspyn featin takaisin, kun se oli kysynyt, voiko featilla tuoda takaisin jo aktivoituneita, mutta kuolleita nappeja, mut se ei tajunnut, että ne ei siinä featissa voi aktivoitua. Mä ihan läpällä sanoin et voithan sä niitä tuoda ku luulin et se osas oman casterinsa säännöt, mut sit se peli ois mennyt niin tyhmäksi tommosen väärinymmärryksen vuoksi et annoin ottaa takaisin.

Niin ja tohon yleislinjaukseen vielä. Lähtökohtaisesti säännöissä takebackit on kiellettyjä, joten turnauksissa niitä ei voi olettaa saavansa jos ei se vastustajalle sovi. Ehkä mulla on ollut vähän rento ote noihin treenipeleihin, mutta mulla on semmonen fiilis et niissä on enemmän kyse treenaamisesta ja hauskanpidosta ku jostain hirveen vakavasta et tarttis kovin tarkkaan pitää säännön kirjaimesta kiinni. Voi mulle tietty sanoa jos se jotain häiritsee ni voin olla tarkempanakin.
Teron kaa samoilla linjoilla. Turnauksissa ite annan/otan takebäkkejä aika case by case riippuen ihan siitä et miten kriittinen virhe ja miten paljon aikaa sit jne jne. Jos nopat käy pöydällä sitä ei enää saa perua.

Ite otan ja annan takebakkeja pikkuvirheisiin treenimatseissa aika vapaasti. Turnauksissa annan fiksaa huolimattomuusvirheitä, joita itekkin teen ihan liika, (tyyliin tää lippu unohti juosta, tai en aktivoinu tätä sooloa tällä flankilla (olettaen et sillä ei oo kauheesti väliä)) pyydettäessä mut oletan et saan sit ite kans. Riippuu kauheesti et kuka kysyy.
"Kun netti on poissa, figut tanssivat pöydällä."
Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

Vänän aihetta liipaten.
rydiafan kirjoitti:Official judge policy dictates that once a turn is ended no mistakes made during that turn may be corrected.
Ref
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

olikos meillä nyt tarkotus olla kesäkuussa jotain tiimin juttua?
Aliquando Insanire Iucundum Est
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “PP: Yleiset keskustelut”