"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Citadel maalien kuivuminen

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
smaxx
Valvoja

Citadel maalien kuivuminen

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Citadel -maaleja, eli näitä GW:n purkkeja on tullut käytettyä melko pitkään, ja olen ollut maaleihin ihan tyytyväinen ja niihin tottunut. Edellisessä maaliuudistuksessa kaikkien purkkien nimet meni uusiksi, eikä ihan kaikkia värisävyjä ollut yksi yhteen enää saatavilla, mutta summa summaarum värit oli edelleen sävyiltään hyviä ja valikoima vähintäänkin kattava. Niitä purkkeja onkin melkonen setti mulla käytössä ja olen pääasiassa ollut ihan tyytyväinen kuluttaja. Vallejon värejä olen myös käyttänyt, eikä niistä ole pahaa sanottavaa, periaatteessa pidän Vallejon purkista enemmän, noin annostelumekaniikan vuoksi. GW:n purkkeja saa kuitenkin näppärästi samasta paikasta kuin figujakin, joten niiden hankinta on yksinkertaista ja vaivatonta.

Mutta mutta... Nyt viimeikoina olen alkanut törmätä aivan liian usein näiden uusien maalien kohdalla niiden kuivumiseen. Maali menee kuivaksi, ja sitä joutuu vedellä virkistämään, eikä koostumut välttämättä ole enää ihan kunnossa. Ei mua huvita sekotella tikulla maalipurkkia aina maalatessa, kun vesi ja mönjä on taas alkaneet eriytyä purkissa.

Nimenomaan nämä uusimmat maalit ovat kuivuneet todella nopeasti, mutulla sanoisin että kuukaudessa tai parissa. Voin olla väärässä ajan suhteen, mutta fakta on, että yksi ainoakaan Vallejon maali ei ole vielä kuivunut, vaikka ne ovat melkein kaikki ajalta ennen GW:n maaliuudistusta, ja GW:n uusista purkeista taas moni on kuivunut. En tiedä onko vika aineessa vai purkissa, vai enkö osaa niitä käyttää. Pitäiskö purkit ehkä säilyttää GW:n virallisessa pääkallopinnoitetussa(tm) jääkaapissa, vai mikä lie pielessä.

Mutta lopputulema on se, että jatkossa kasvatan Vallejon maalivalikoimaani ja Citadel purkit poistukoot käytöstä sitä mukaa kun kuivuvat.

Onko mulla ollut vaan abysmaalinen tuuri purkkien suhteen, vai onko tämä laaduttomuus tulllut muillakin vastaan ?
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Sergeant

Re: Citadel maalien kuivuminen

Viesti Kirjoittaja Sergeant »

Itselläni on samaa ongelmaa. GW:n maalit kuivuu ja lisäilen niihin säännöllisesti vettä. Osa maaleista on mennyt täysin pilalle, kun en ole käyttänyt niitä useampaan kuukauteen. Tuntuu että ongelmaa on ollut yhtä paljon vanhojen ja uusien maalien kanssa.

Erityisesti musta ja metalliväri, joissa lukee purkin kyljessä "base" tuntuvat kuivuvan ennätysvauhtia.
Hippieaye

Viesti Kirjoittaja Hippieaye »

Itellä oli sama ongelma, mutta sitten aloin tekemään seuraavasti:
pensselillä pieni maaliläikkä paletille, ja hieman kostealla, ei märällä, pensselillä
sekoitus. Maalipurkki kiinni ja maalaamaan. Säännöllisellä aikavälillä hieman sekoittaa
maalia paletilla ja se pysyy hyvänä niin kauan kunnes se käytännössä loppuu.
Tällä tavalla maalit ei kuivu purkkiin eikä korkkiin kuivu maalirinkuloita joista irtoaa
skeidaa maalin joukkoon. Esmesinä maalasin memphiston redillä 3 juguu ja skulltakerin
viitan ja se ei enää kelvannut enempään. Nyt uusimmalla olen maalannut 7 jugua,
soul grinderin armorit ja paljon muuta sälää eikä mennä edes puolessa välissä
marke

Viesti Kirjoittaja marke »

Jep. Ongelma lienee purkeissa. Taidan itsekin siirtyä P3/Vallejo linjalle. Harmi, koska Citadel on edelleen ihan jees. Jääkö teilläkin purkit silleen, ettei niitä korkkeja saa painettua hetken päästä alas asti kun sinne sisäuraan kuivuu maalista sellainen "rengas"? Noh, minulla jää koska ravistelen purkkeja.

Tämän maalirenkaan/karstan saa pois helpolla siten, että ottaa varovasti (purkki kaatuu tässä hommassa helpolla) koko kumisen kansi-osan pois jonka jälkeen huuhtelee sen lämpimällä vedellä (ja taas varotaan ettei tule roiskeita sille uudelle Armanin puvulle). Lämmin vesi löystyttää kumia juuri sen verran, että saa pienellä näppivoimalla väännettyä korkin "sisustan" ulospäin, jolloin tämä "rengas" lähtee kokonaisena tai sopivina paloina helpolla pois. Yleensä ei tarvitse taivuttaa korkkia kuin hiukan, että saa rengasta ulos sieltä urasta sen verran, että saa sormin kiinni, ja maaliköntin voi nappaista kokonaan pois -> purkin saa taas kunnolla kiinni.

Tämä ei estä maalien kuivumista täysin, mutta hieman lieventää ongelmaa.
Karri

Viesti Kirjoittaja Karri »

Joo siis surkeat purkit ne ovat. Itse kun tykkään kuitenkin maaleista ja laaja valikoima/väriskaala helposti saatavilla niin otin sitten tavakseni siirtää maalit erikseen hankkimiini tippapulloihin. Jotain kiinabulkkia tyyliin 10-20 senttiä kappale. Niissä ovat pysyneet hengissä nyt niin kauan kun noita maaleja on ollut. Yksi uusista metalleista (joku pronssi/kupari) kyllä jämähti ihme tahnaksi mutta muut 100+ maalia kunnossa.

Järkiratkaisu olisi varmastia siirtyä Vallejoon.
Nysse

Viesti Kirjoittaja Nysse »

Ei ole itse hirveästi tullut enää GW:tä käyttyä kun vuosia sitten siirtyä Vallejoon juurikin pullojen vuoksi. Parempi saatavuus, isompi värivalikoima ja halvempi hintakaan ei varsinaisesti haitannut. Noita GW:n uudehkoja efektimaaleja on kuitenkin tullut jonkinverran käytettyä ja huomannut että ainakin niiden purkit jäävät todella helposti sieltä saranan puolelta hieman raolleen. Vaikka edestä naksahtaa kiinni jää takaosa hieman irti ja varmasti päästää ilmaa sisään kuivattamaan maalit. Ja ei ole edes maalia kuivunut noihin väleihin joten ihan purkin hieno ominaisuus tuo takaosan jäykkyys ja hankaluus sulkea.
Nopat & Taktiikka Ry

Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming
ookkeri
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja ookkeri »

Aikaisemmin olen kaverille puhunut seuraavasta:

mikäli ravistat uusia purkkeja kovaa ja avaat sitä liikaa, siitä valuu pakosti reunoille maaleja ja purkkeja ei vaan kohta saa enää kiinni. Ratkaisu? No, Sekoitat purkin edelleen kovasti kuten ennen, mutta et avaa sitä kuin sen verran, että saat sen "kielestä" otettua maalia siveltimen päähän ja purkki kiinni.

Miksi sitä purkkia pitää avata 90 astetta ja lopulta ihmetellä miksi maalit kasaantuvat reunoille :P?
marke

ookkeri kirjoitti: Miksi sitä purkkia pitää avata 90 astetta ja lopulta ihmetellä miksi maalit kasaantuvat reunoille :P?
Sanoppa se, mutta kun on oikein maalausmuudit päällä niin eipä tule pahemmin keskityttyä kannen astelukuihin ;D
smaxx
Valvoja

Ainahan niitä on siinä pari purkkia auki maalaillessa, ja sieltö noukkii lisää väriä sitä mukaa kuin tarttee. Luultavasti se on toi Nyssen mainitsema juttu, eli se purkki ei sieltä takaa nivelen kohdalta sulkeudu kovin helposti, ja jää vähän raolleen. Mutta aina minä olen samalla lailla maalaillut, ja vasta nää uusimmat purkit on alkaneet kuivumaan alta aikayksikön. Yhden semmoisen 'dry' -purkinkin erehdyin ostamaan, ja se oli jo lähtöjään toivoton aine, eikä siitä kuivuessaan paljoa parantunut...
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Kdownunder

Viesti Kirjoittaja Kdownunder »

Itse tosiaan käytän myös tuota veden lisäämistä purkkiin silloin tällöin ja mielestäni nuo uudet dry -tyypin maalit toimii ihan kivasti joskaan ei mielestäni ihan siihen mihin ne on kehitetty. Itselläni on näitä kohtuu läjä ja jäljestä saa ihan kohtuullista jos sattuu omistamaan niitä vanhoja GW:n washeja jotka sitten ohentaa ja lyö kuivaharjauksen päälle ikään kuin hienoiseksi lakka kerrokseksi.

Noi uudet layer -maalit menee kyllä aika nopeasti sellaiseksi paksuksi jellyksi että niitä joutuu ohentamaan ja maalatessakin pitää lisätä puolet vetta, ainakin layeröidessä.

Ja itse pidän sitä GW:n foundation maaleja paljon paremmin kuivaharjattavana. Foundation maalejen suurin ongelma on itselläni lähinnä se, että harjatessa pensseli alkaa maalin karkean ja kuivan koostumuksen johdosta harjata alempaa maalikerrosta pois.
ookkeri
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja ookkeri »

Kdownunder kirjoitti:Itse tosiaan käytän myös tuota veden lisäämistä purkkiin silloin tällöin ja mielestäni nuo uudet dry -tyypin maalit toimii ihan kivasti joskaan ei mielestäni ihan siihen mihin ne on kehitetty. Itselläni on näitä kohtuu läjä ja jäljestä saa ihan kohtuullista jos sattuu omistamaan niitä vanhoja GW:n washeja jotka sitten ohentaa ja lyö kuivaharjauksen päälle ikään kuin hienoiseksi lakka kerrokseksi.

Noi uudet layer -maalit menee kyllä aika nopeasti sellaiseksi paksuksi jellyksi että niitä joutuu ohentamaan ja maalatessakin pitää lisätä puolet vetta, ainakin layeröidessä.

Ja itse pidän sitä GW:n foundation maaleja paljon paremmin kuivaharjattavana. Foundation maalejen suurin ongelma on itselläni lähinnä se, että harjatessa pensseli alkaa maalin karkean ja kuivan koostumuksen johdosta harjata alempaa maalikerrosta pois.

Foundationit ovat GW:n parasta tuotantoa ja mikäli olisin rahamiehiä, ostaisin ebaystä parikin kappaletta avaamattomia 18 maalin paketteja.

Olen todennut, että layereistä ihomaalit (elf fleshin korvike (huom. sanan korvike käyttö)) paakkuuntuvat helpoiten, vaikka en tekisikään mitään väärin. Muiden maalien kanssa ei ole ongelmia.
Kharon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kharon »

Henkilökohtaisesti en kyllä ole huomannut uudemmissa Base ja vanhemmissa Foundation maaleissa mitään kummempaa eroa. Kuin eri sävyt, tietenkin.
smaxx
Valvoja

Mulla meni tässä lopullisesti herne nenään noiden GW:n maalien kanssa... Vaaleampi ihon väri, mihin ehkä ookkeri:kin viittasi on ihan käyttökelvoton, ja haittaa mun elämää. Jotain kullanväriä käyttelin, ja siinä oli valkonen maitokerros mitä sai sekotella, ja valkonen base väri on ihan onnetonta. Joten jatkossa en lähtökohtaisesti osta enää mitään maalia citadelilta. washeja käyttänen jatkossakin ehkä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Hippieaye

Viesti Kirjoittaja Hippieaye »

Oliko tämä kultamaali kenties gehennas gold? Itse saan sekoittaa ko maalia pari minuuttia ennen käyttöä. Troll slayer orange paakkuuntuu purkkiin vaikka sitä ottaisi paletille aina vähän kerrallaa eikä purkki olisi 10s kauempaa auki kerrallaan.
smaxx
Valvoja

Auric Armour gold. Muutkin uudet metallivärit tuntuu käyttäytyvän noin.
Nopat ja Taktiikka Ry
marke

Hmm.. jos maalien ravistelu/sekoittelu tuottaa tuskaa, niin en ainakaan Vallejon suuntaan katselisi. Minullakin GW:n Auric Armor käyttäytyy noin, mutta pidän sitä jo oletuksena, että melkein jokaista maalia täytyy sekoittaa kunnolla ennen käyttöä. Niinhän se on muussakin maalauksessa (talomaalit jne).

Sikäli tuon ymmärrän, että GW on ollut perinteisesti hyvin tasalaatuista kautta linjan lukuunottamatta muutamia yksittäistapauksia, ja myöskin sellaisia, että niitä voi käyttää jopa sekoittamatta. Itse kuitenkin sekoittaisin ihan joka purkin joka tilanteessa ennen maalausta. Myös P3 linjasto on osoittautunut sellaiseksi, että pigmentti ei erkane sidosaineesta ja vedestä helpolla.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Valitettavasti tämä 2000-luvun Citadelin itsetuhoutuminen tuntuu olevan ennemmin sääntö kuin poikkeus. Jokainen foorumeita tai muita veteraanijärjestöjä seuraava törmää ennen pitkää anekdoottiin, jonka mukaan esim. 80-luvun pyöreät Citadelit ovat edelleen priimakunnossa ilman mitään erityisempää huolenpitoa, kun taas kaikki 12-millisen sukupolven variantit tahtovat jämähtää pahimmillaan jopa avaamattomassa purkissa. Tarinassa on vinha perä. Itse käytän edelleen joitakin 90-luvulla pakattuja pystyprofiilitörppöjä, jotka korkeintaan kaipaavat vähän lisää vettä muutaman vuoden välein. Lopulta myös pehmytmuovikorkista saattaa murentua avauslippa tai sarana irti, mutta silti se pysyy riittävän tiiviisti paikoillaan. Sen sijaan vuosituhannen alun kierrekorkkimaaleista ei liene käyttökunnossa enää yksikään. Useimmat ovat lähteneet yksi toisensa perään mäelle.

Minun on hyvin vaikea nähdä tässä kehityksessä mitään positiivista, jos iso ja yksinkertaisesti toimiva puteli vaihdettiin pienempään, joka tuntuu vaativan jatkuvaa huolenpitoa kuin mikäkin kotieläin. Itse mieluummin vain maalaan kuin ryhdyn osa-aikaiseksi hoiva-alan työntekijäksi. En ole jaksanut selvittää, saisiko joku myöhemmistä yritelmistä edes "vähemmän huono" -arvosanan. Aiemmista raporteista päätellen ei. Ja koko on edelleen mitälie 30 prossaa pienempi kuin millä tahansa vakavasti otettavalla kilpailijalla. Hinnat saa jokainen tarkistaa itse.

Nykyiset Foundry, Coat d'Arms ja PP saattavat tulla samalta tehtaalta kuin nuo toimivat vuosikerrat. Niitä pyörii pöydällä jatkuvasti. Vallejo muodostaa kaikkine haaroineen karkeasti ottaen toisen puolen aktiivivalikoimasta. Sitten on jonkin verran Gamecraftia, Reaperia, joku Andrean setti ja muuta sekalaista. Citadelia ostan kun messujen ale-laarista löytyy eurolla. Siinä kulkeekin suunnilleen siedettävän hinta-laatusuhteen raja.

Kyllä muutkin purkkityypit vaativat joskus omat säätönsä, vaikkapa nyt Vallejo klemmarilla rassausta jos nokka tukkeutuu. Ne kuitenkin saa verrattaen vähällä vaivalla takaisin kuntoon, eivätkä mene kaatopaikkakamaksi normaalin käytön seurauksena.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Mikke

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Itseltä löytyy Vallejoa ja Citadelia ja omat kokemukset on, että keskimäärin Citadelit on laadukkaampia. Vallejoja saa ravistella enemmän, mikäli mielii tasalaatuista maalia purkista saada ja pigmentti ei ole niin hyvä kuin Citadeleissa. Purkki on Vallejossa parempi, joskin varmaan saisi Citadelit pysymään paremmin kunnossa, jos ottaisi maalia sieltä purkista paletille, eikä maalaisi purkki auki. Ei mulla kuitenkaan nuiden uusienkaan maalien kanssa ole kuin pohjat päässeet kuivumaan. Toisaalta maalailen enimmäkseen historiallisia, niin käytössä ei ole loppuunsa kovin montaa eri sävyä, mikä johtaa siihen, että maalit kuluvat melko nopeasti.

Mullakin on 80- ja 90 lukujen taitteen Citadelin maaleja vielä ihan käyttökuntoisina olemassa. En tiedä miks ne luopu siitä purkkimallista, koska se on hyvä. Käsittääkseni nykyinen GW:n maalivalmistaja on sama, joka teki ne aikanaan?
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”